آموزش

هزاران دختر افغان هفته ها پس از حمله مرگبار در امتحان کانکور پوهنتون شرکت کردند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

هزاران دختر و زن افغان به تاریخ ۲۱ میزان، دو هفته پس از کشته شدن ده ها متعلم که در حال آماده شدن برای این امتحان بودند، و توسط یک بمب گذار کشته شدند، در امتحان کانکور شرکت کردند. از زمان سقوط دولت قبلی افغانستان در ماه اسد گذشته، بسیاری از دختران از تعلیمات مکاتب متوسطه محروم شده اند. [دانیل دي کارتیریت/ای اف پی/ای اف پی تی وی]

کابل -- هزاران دختر و زن افغان به روز پنجشنبه /۲۱ میزان/ در امتحان کانکور کشور شرکت کردند. دو هفته قبل از این یک بمب گذار باعث کشته شدن ده ها متعلم شد که برای این امتحان آمادگی می گرفتند.

از ماه اسد سال ۱۴۰۰، بسیاری از دختران از تعلیمات متوسطه در افغانستان منع شده اند.

در همین حال، اقتصاد فروپاشیده کشور، تحصیلات پوهنتون ها را برای بسیاری مردم غیرقابل تحمل ساخته است، و برخی از والدین به دلیل ترس از مسایل امنیتی، فرزندان شان را از صنوف درسی کشیده اند.

به تاریخ ۸ میزان، یک بمب گذار انتحاری به مرکز تحصیلات عالی کاج کابل حمله کرد و خود را در یک تالار مطالعه که به اساس جنسیت متعلمین جدا شده بود، منفجر ساخت، که ۵۳ شاگرد به شمول ۴۶ زن را کشت.

شاگردان دختر افغان به تاریخ ۲۱ میزا در امتحان کانکور در پوهنتون کابل شرکت می کنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

شاگردان دختر افغان به تاریخ ۲۱ میزا در امتحان کانکور در پوهنتون کابل شرکت می کنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک نگهبان زن افغان به تاریخ ۲۱ میزان شاگردان را قبل از شرکت در امتحان کانکور در پوهنتون کابل، بطور منظم تلاشی می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک نگهبان زن افغان به تاریخ ۲۱ میزان شاگردان را قبل از شرکت در امتحان کانکور در پوهنتون کابل، بطور منظم تلاشی می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

شاگردان دختر افغان به تاریخ ۲۱ میزان پس از ورود به امتحان کانکور در پوهنتون کابل صف کشیده اند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

شاگردان دختر افغان به تاریخ ۲۱ میزان پس از ورود به امتحان کانکور در پوهنتون کابل صف کشیده اند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

مرکز تحصیلات عالی کاج شاگردان زن و مرد را برای شرکت در امتحان کانکور آماده می سازد.

این مرکز در دشت برچی، در غرب کابل، منطقه ای عمدتا شیعه نشین که محل زندگی جامعه هزاره است، موقعیت دارد، که هدف برخی از مرگبارترین حملات افغانستان بوده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به مرکز کاج را بر عهده نگرفته است. با این حال، بیشتر قربانیان این انفجار اعضای اقلیت شیعه هزاره بودند که اغلب توسط گروه تروریستی داعش هدف قرار می گیرد.

اضطراب در بین شاگردان

زهرا شاگرد ۱۸ ساله که روز پنجشنبه در امتحان کانکور پوهنتون شرکت کرده و امیدوار است در رشته کمپیوتر ساینس تحصیل کند، گفت، «اضطراب زیاد است.»

او قبل از امتحان به خبرگزاری فرانسه گفت، «ذهن ما آشفته است، همیشه احساس می کنیم که هر لحظه ممکن است انفجاری رخ دهد.»

دخترانی که روسری سیاه پوشیده بودند، برای امتحان کانکور خود در بیرون پوهنتون معتبر کابل صف کشیدند.

مردها در اوایل روز امتحانات خود را داده بودند.

متعلمین قبل از اجازه حضور در امتحان به‌طور کامل مورد بازرسی قرار گرفتند، در حالی که نیروهای امنیتی در اطراف منطقه گزمه می‌کردند و راه های مجاور را با مسدود کردن جاده‌ها بستند.

مدینه یک متعلم گفت، «این بار تمام نگرانی های من به خاطر وضعیت امنیتی است. همه بسیار ترسیده اند. لطفا دعا کنید که هیچ انفجاری رخ ندهد.»

دانش‌آموزان همچنین به خبرگزاری فرانسه گفتند که بسیاری از همصنفی ‌هایشان از پوهنتون دور بودند و به دلیل ترس از حمله، امتحان را لغو کردند.

امتحان کانکور پوهنتون که تمام محصلان آینده اپوهنتون های افغانستان باید در آن شرکت کنند، برای اولین بار پس از سقوط دولت قبلی در ماه اسد سال ۱۴۰۰برگزار شد.

با این حال، با محدودیت‌هایی که در مورد تحصیلات متوسطه دختران وجود دارد، متعلمین دختر کمتری واجد شرایط امتحان خواهند بود، زیرا ممکن است تعلیمات لیسه ها را به پایان نرسانند.

یکی از شاگردان اناث که از ذکر کردن نام اش خودداری کرد، گفت، «اگر دختران تحصیل کرده وجود نداشته باشند، پس چگونه می توانیم جامعه ای توسعه یافته داشته باشیم؟»

استاد یحیی همایی گفت، «هیچ کس نمی تواند ما را متوقف کند».

وی افزود، «هیچ کس نمی تواند قلم و کتاب را از دست ما بگیرد.»

پوهنتون کابل در ماه عقرب سال ۱۳۹۹مورد حمله مردان مسلح قرار گرفت که بیش از ۲۰ محصل را کشتند. بیشتر کشته شدگان محصلین بودند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شما دختران باید مبارزه کند در مقابل این حمله ترورستان وبه هیچ وجه شما دختران خود تان را از پوهنتون ر فتن منع نکند . امروز را اگر مقیاس کند به سالهای 1356الا1400در طول 44 سال روزانه انفجارو یا راکت شلیک کردند از طرف مخالفین به شهر کابل و همچنان در شهرهای ولایت های افغانستان این چشم دید ما است اما نه دختران ونه پسران این سرزمین راهه تعلیم را راها نکرده است. دشمنان تعلیم کردن دختران را از سالهای زیادی کوشش خودشان را میکند که دختران را از بحر تعلیم محروم کنند اما به این پدیده شوم شأن کامیاب نشده است. و همیشه زنان افغانستان به به سرزمین خود وفادار هستند و هیچ نوع معامله بر سر وطن خویش به خارجی‌ها نکرده است و همیشه وظیفه خود را صادقانه اجرا کرد است و به وطن خود راستکار هستند . یاد من می آید که در سال 1365الا1376 همیشه روزانه 10الا30راکت در شهر کابل اثبات می‌کرد اما هیچگاه دختران راه مکتب یا پوهنتون را رها نکرده است . شما دختران فکر کنید که این شرایط فعلی نذر به شرایطی سالهای گذشته بیسار زیاد فرق دارد. شما دختران هتا به فکر این هم نشود که راه پوهنتون یا مکتب رفتن رها کند شما آینده سازان افغانستان هستن

پاسخ

این یکی از شواهد بسیار خوبی از ملت ما است که یک ماه پیش برای تحصیل در خون سرخ فرو رفتند اما اکنون در امتحان کانکور می نشینند تا آینده خود را بسازند. فرزندان ملت من صلح دوست هستند، اما دشمن بزدل است. به آنها رحم نمی کند و نمی گذارد زندگی شاد داشته باشند.

پاسخ

همت و شجاعت این زنان واقعا قابل ستایش است. شرکت این دختران در امتحان کانکور نشان دهنده عزم زنان افغان برای مبارزه با جهل و تاریکی است. همچنان آنها با شرکت در این امتحان مشت محکمی را به دهن کثیف داعش و تمام افراطی هایی زدند که تلاش می کنند زنان را در جامعه منزوی سازند و جلو پیشرفت شانرا بگیرند. خداوند به برکت زحمات این بانوان شجاع افغانستان را از شر هیولای جهل و وحشت نجات دهد. زنده باد زنان شجاع افغان و زنده باد علم و روشنایی

پاسخ

این همه اش بی فایده است. زمانیکه گروه طالبان با گذشت هر روز محدودیت های جدیدی را در مقابل زنان افغان وضع می کند. زنان را هر روز از جامعه منزوی می سازد. زن اجازه ندارد به جز از سکتور صحی در سایر بخش ها کار کند. تمام زن هایی که در دفاتر دولتی کار می کردند از طرف طالبان خانه نشین شدند. طالبان کوشش می کنند که حتی رشته های علمی را برای پذیرش دختران محدود کند. این همه زحمت برای چیست؟ یک دخترخانم باید ۴ سال زحمت بکشد. پول مصرف کند. خطرهای جانی را قبول کند. گپ های طالبان را سر خود قبول کند. با صد زحمت و مشقت دوره چهار ساله دانشگاه را سپری کند و در نتیجه باز هم خانه نشین شود. ایا این ارزش اش را دارد؟ طالبان با این گونه فعالیت ها می خواهند ثابت بسازند که دشمنی آنها با زنان پایان ندارد اما باز هم یک عده هستند که نمی خواهند حقیقت را قبول کنند و تلاش می کنند تا دشمنی طالبان با زنان را پنهان کنند. اما نمی توانند. طالبان دشمن زنان هستند و تا وقتیکه زنان را به طور کلی از جامعه حذف نه کنند این وحشی ها راحت نخواهند شد. پس لطفا حقایق را پخش کند و به طالب ها کمپاین نه کنید.

پاسخ

یک خبر خوب! خدا کند که محدودیت ها روی تعلیم و کار زنان به زودی به پایان برسند. سلام تایمز تقریبا هر وقت خبرهای خوب و مثبت را نشر می کند. اما باز هم در مسلۀ پاکستان از منافقت کار می گیرد زیرا در مورد جنایات پاکستان در قبال افغانستان و حمایت این کشور از تروریزم هیچ چیزی نمی نویسد. اوه من به سوی دیگر قضیه رفتم. من گفتم که این یک خبر خوب است اما شما عکس ها را به گونۀ نا درست ترتیب کرده اید. عکس اول باید این طور باشد: محصلین اناث افغان به تاریخ ۲۱ میزان بعد از رسیدن به محل امتحان کانکور در پوهنتون کابل در قطار ایستاد هستند. [وکیل کوهسار/ ای ایف پی] بعدا به تعقیب آن: یک نگهبان زن افغان به تاریخ ۲۱ میزان محصلین اناث را قبل از اشتراک در امتحان کانکور در پوهنتون کابل تلاشی می کند. [وکیل کوهسار/ ای ایف پی] و عکس سوم باید عکس محصلینی باشد که سر امتحان نشسته اند. این طور: محصلین اناث افغان به تاریخ ۲۱ میزان در امتحان کانکور در پوهنتون کابل اشتراک می کنند. [وکیل کوهسار/ ای اف پی] به امید کامیابی شما.

پاسخ

خواندن این خبر مرا خوشحال ساخت. تعلیم و تربیه یگانه راه حل مشکلات ما است. زندگی ملت هایی که به تعلیم روی آورده اند بهتر شده است. امید است که حاکمان از وضعیت امروز درسی را آموخته باشند. این امتحان در شرایطی برگزار گردید که یک حملۀ مرگبار در یک مرکز آموزشی در کابل بوقوع پیوست. با این حال، علاقه و اشتیاق جوانان به خصوص دختران به تعلیم نشان می دهد که تعلیم و تربیه یگانه راه نجات از این بدبختی است. چیزی که از همه بیشتر مهم است این است که ذکاوت و هوشیاری جوانان بیشتر شده است. امیدوارهستم که حاکمان جدید همۀ این مسایل را درک کند و درهای مکاتب دخترانه را بزودی باز کنند، در غیر آن تاریخ هر چیز را ثبت کرده و مورد قضاوت قرار خواهد داد.

پاسخ