آموزش

هرات شاهد بیشترین مشارکت زنان در امتحان کانکور بود

گزارش از عمر

حضور زنان هرات در امتحان سالانه کانکور، برای داخله پوهنتون ها به سطح جدیدی رسیده است، که عزم زنان افغان برای کسب کردن تحصیلات عالی، را نشان می دهد. به گفته مقامات محلی، بیش از نصف شرکت کنندگان امسال زنان بوده اند. [عمر]

هرات -- حضور زنان هرات در امتحان سالانه کانکور، برای داخله پوهنتون ها به سطح جدیدی رسیده است، که عزم زنان افغان برای کسب کردن تحصیلات عالی، را نشان می دهد.

امسال بیش از ۱۳۰۰۰ شرکت کننده از تاریخ ۱۶ الی ۱۸ اسد، در پوهنتون هرات در شهر هرات، امتحان کانکور را سپری نمودند.

عبدالله فایز، رئیس پوهنتون هرات گفت، از میان این ۱۳۲۸۰ شرکت کننده، ۷۷۷۹ نفر زنان بودند.

وی گفت، «اشتراک دخترها در امتحان کانکور ۱۳۹۷ ۵۱٪ بود، اشتراک آنها در سال ۱۳۹۸ به ۵۲٪ زیاد شد و امسال به ۵۹٪ افزایش یافت.»

در تصویر دیده می شود که، زنان شركت كننده به تاریخ ۱۷ اسد در پوهنتون هرات قبل از امتحان کانکور پوهنتون ها، که در افغانستان به كانكور معروف است، در صف منتظر هستند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، زنان شركت كننده به تاریخ ۱۷ اسد در پوهنتون هرات قبل از امتحان کانکور پوهنتون ها، که در افغانستان به كانكور معروف است، در صف منتظر هستند. [عمر]

به گفته عبدالقادر خاموش، سرپرست بورد امتحانات در وزارت تحصیلات عالی، در جریان دور اول، بیش از ۱۰۰۰۰ زن این امتحان را در ۱۷ ولایت سپری کردند، و در دور دوم که شامل هشت ولایت به شمول هرات می شدند، بیش از ۱۶۷۰۰ زن شرکت کردند.

وی گفت، «تعداد بیشتری از زنان در کانکور امسال در سراسر افغانستان -- بیشتر از سالهای گذشته شرکت کرده اند. در آینده نزدیک در ۹ ولایت باقیمانده، تعداد بیشتر دختران در امتحان کانکور اشتراک خواهند کرد.»

وی افزود، تجربه گذشته و نتایج نشان می دهد که در امتحان کانکور زنان نسبت به مردان نمرات بیشتری را کسب کرده اند، در حالی که آنها در نهادهای تحصیلات عالی بیشترین تعداد جایگاه ها را نیز کسب کرده اند.

درک کردن حقوق خود

زنانی که در ولایت هرات امتحان کانکور را گذرانده اند، می گویند که آنها این کار را برای کسب کردن تحصیلات عالی و بازی نمودن یک نقش فعال در آینده افغانستان، انجام داده اند.

رحیمه سعیدی، کسی که این امتحان را در هرات گذراند گفت، زنان افغان به مدت چند دهه به دلیل جنگ و مشکلات اجتماعی، فرصت تحصیل و کار در خارج از خانه را از دست داده بودند، اما اکنون اوضاع تغیر کرده است زیرا زنان در کنار مردان در انکشاف این کشور نقش بازی می کنند.

وی افزود، «زنان و دختران افغانستان بزرگ شده اند و آنها به حقوق خود پی برده اند. آنها می خواهند که در خدمات ملکی، تحصیلات در پوهنتون ها و کارهای خارج از خانه، نقش خود را بازی کنند.»

سعیدی گفت، ادامه تحصیل حق مسلم زنان است و هیچ کس -- به شمول طالبان -- نمی تواند این حق را از آنها بگیرد.

وی افزود، «طالبان باید زنان و دختران را با شرایط فعلی و فرصت هایی که دارند، بپذیرند و آنها هرگز نمی توانند خواسته های خود را بر زنان تحمیل کنند.»

وی گفت، «اگر طالبان وارد روند صلح شوند، آنها باید حکومت افغان را به عنوان یک حکومت مترقی قبول کنند و آنها باید از قرار گرفتن موانع در مسیر رشد افغانستان، به شمول تحصیل و کار در خارج از خانه، خودداری کنند. آنها باید حقوق زنان و حضور آنها در حکومت را بپذیرند.»

ریحانه محبوبی، یک اشتراک کننده دیگر در این امتحان از هرات گفت، «من به عنوان یک جوان، قصد دارم در آینده تحصیلاتم را ادامه دهم و در حکومت خدمت کنم.»

وی افزود، «من می خواهم یک سند ماستری را کسب کنم و سپس برای خدمت کردن به کشور خود در حکومت کار کنم. طالبان نمی توانند فعالیت های زنان را محدود کنند.»

محبوبی افزود، اگر طالبان به حکومت ملحق شوند، صلح پایدار باید برقرار شود تا زنان و دختران بتوانند تحصیل کنند و در آینده کشور خود نقش مهمی داشته باشند.

یک نقش مهم در پیشرفت افغانستان

مونسه حسن زاده، معاون والی این ولایت گفت، زنان در خدمات ملکی ولایت هرات نقش فعالی را دارند زیرا آنها تعدادی از ادارات کلیدی حکومت را رهبری می کنند.

وی گفت، «زنان و دختران در طی دو دهه گذشته تحصیل کرده و توانا شده اند و در تلاش برای رونق کشورشان توانایی هایی مشابهی با مردان دارند. فرصت ها و دستاوردهایی که امروزه در افغانستان مشاهده می کنید بدون مشارکت زنان هرگز امکان پذیر نبود.»

وی گفت، «زنان در افغانستان به حدی رشد كرده اند كه اگر كسی یا گروهی قصد داشته باشد فعالیت های آنها را مسدود كند، با مقاومت روبرو خواهد شد. زنان در افغانستان مانند زنان ۲۰ سال پیش نیستند و آنها می توانند از حقوق خود دفاع کنند.»

عبدالله مایار، یک استاد پوهنتون هرات گفت، زنان نصف جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند و به تحصیل و پیشرفت بسیار علاقه مند هستند. بنابر این، رشد آنها نباید محدود شود.

وی افزود، حضور گسترده زنانی که در امتحان کانکور شرکت می کنند «پیامی را ارسال می کند که زنان باید در تمام زمینه های زندگی شرکت کنند. باید به زنان نقش فعالی در روند صلح داده شود تا در جریان مذاکرات صلح با طالبان بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.»

وی گفت، هیچ کس نمی تواند که حضور چشمگیر دختران و زنان در جامعه افغانستان را نادیده بگیرد.

مایار افزود، «دختران و زنان تحصیل کرده در بازسازی و انکشاف افغانستان نقش اساسی دارند و هر قدر که زنان تحصیل کرده بیشتری داشته باشیم، آنها به همان اندازه می توانند در سکتورهای مختلف کشور سهم بیشتری داشته باشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما به پیش می رویم و دوباره به عقب بر نمی گردیم. اکنون جامعه افغانستان خیلی بزرگ شده است. مردم این کشور درک کرده اند که همه مشکلات و بدبختی های افغانستان در بیسوادی ما بود. اگر ما بخواهیم که یک افغانستان آزاد، مستقل، خود کفا و امن داشته باشیم باید همه شهروندان کشور اعم زنان و مردان این کشور تحصیل کنند. هر دختر و پسر افغان که باسواد می شود و تحصیل می کند، مشت کوبنده ای را به دهن دشمنان این سرزمین می زند. زمانیکه سطح سواد در جامعه افغان بالا برود، صلح و امنیت در این کشور تامین شده و جنگ و نابسمانی از بین می روند. ما باید خوشحال شویم که تعداد اشتراک کننده دختر در کانکور ولایت هرات افزایش یافته است. درس خواندن زن خیلی ها با اهمیت دانسته می شود. اگر یک زن باسواد باشد میتواند که اولاد خود را درست تربیه کند و ولاد خود را نگذارد که تفنگ در دست بگیرد و بر علیه حکومت و سایر کسا آن را استعمال نماید. همه مشکلات ما از بیسوادی ما بوده. اگر همه مردم کشور ما باسواد می بودند، اکنون ما در کشور خود جنگ نمی داشتیم. مرگ به دشمنان علم و تحصیل. زنده باد علم و سواد.

پاسخ

این یک خبر خوب برای توسعه کشور است که سهم زنان در امتحان کانکور افزایش یافته است. حکومت باید امکانات ترانسپورتی را برای محصلین طبقه اناث فراهم کند زیرا اقتصاد مردم ضعیف است. محصلین ذکور می توانند توسط بایسکل، موترسیکل، ملی بس، ریکشا یا پیاده به پوهنتون بروند. اما محصلین طبقه اناث نمی توانند از وسایل ترانسپورتی فوق الذکر استفاده کنند. آنها مجبور هستند موترهای شخصی را برای خود کرایه کنند و کرایه کردن موترهای شخصی قیمت است. اگر حکومت نمی تواند برای هر محصل موتر کرایه کند، حداقل می تواند به صورت ماهوار به آنها پول نقد بدهد.

پاسخ

ولایت هرات از فرهنگ بلند برخوردار است و مردم این ولایت نسبت به سایر ولایت غربی کشور به تحصیل و سواد خیلی ارزش قایل اند. در چند سال آیند امکان دارد که همه زنان جوان این کشور تحصیل یافته شوند. مردم این ولایت به تحصیل زنان خیلی توجه دارند و نزد فامیل ها دختر و پسر فرق ندارند. هردوی شان نزد خانواده ها دارای حقوق مساوی اند. ۤبه واقعیت که اشتراک زنان در کانکور امسال به مراتب بیشتر بود نسبت ه سال های قبل. این نشان دهنده علاقمندی مردم به تحصیل زنا را نشان میدهد. هراتیان مردم بسیار هوشیار هستند. باید همه افغان ها دختران شان را اجازه بدهند که بروند مکتب و پوهنتون بخوانند تا اینکه جامعه ما باسود شود و مشکلات ما حل گردد.

پاسخ

در هرات، به طور کلی تعداد اشتراک کنندگان امتحان کانکور افزایش یافته است. اما در ولایت های دیگر نسبت به دوره آقای کرزی این تعداد به طور قابل ملاحظه کاهش یافته است، خصوصاً تعداد پسران در امتحان کانکور بسیار کم شده است. دلیل این امر این است که وضعیت اقتصادی مردم زیاد خراب شده و به کسانیکه از پوهنتون فارغ التحصیل می شوند، فرصت کاری فراهم نمی شود. به همین خاطر، اکنون مردم به تحصیل توجه زیاد نمی کنند. اگر بیکاری و فقر ادامه یابد، این تعداد در سالهای آینده بیشتر کاهش خواهد یافت و هیچ کس در امتحان کانکور شرکت نخواهد کرد. ما از حکومت جداً می خواهیم تا به جوانان تحصیل کرده فرصت کاری را فراهم کند تا جوانان به درس خواندن و پوهنتون رفتن تشویق شوند.

پاسخ