آموزش

زنان فرصت های تحصیلی را دنبال کرده و در برابر استبداد طالبان ایستادند

گزارش از عمر

زنان افغان به طور فزاینده ای در برابر ایدیولوژی مستبد طالبان مبنی بر ممنوعیت تعلیم زنان و دختران می ایستند و حکومت برای زنان فرصت هایی را فراهم می کند تا که آنها به اهداف خود برسند و سطح تعلیمی خویش را بلند کنند. [عمر/شمیل مشعل/سلام تایمز]

بادغیس -- زنان به طور فزاینده ای در برابر ایدیولوژی ظالمانه طالبان مبنی بر ممنوعیت تعلیم زنان و دختران می ایستند و حکومت برای زنان فرصت هایی را فراهم می سازد تا آنها به اهداف خود برسند و سطح تعلیمی خود را بلند ببرند.

محمد آصف فولاد رئیس معارف ولایت بادغیس گفت، وزارت معارف به روز سه شنبه گذشته (۲۸ ثور) در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس یک برنامه سوادآموزی را راه اندازی کرد که برای ایجاد کردن یک فرصت به زنان دارای عمر ۳۰ الی ۶۰ سال طراحی شده است تا آنها به تعلیم خود ادامه بدهند.

این اولین بار است که چنین برنامه ای در قلعه نو راه اندازی می شود.

فولاد گفت، در مرحله اول بیش از ۱۰۰ نفر زنان در صنوف سوادآموزی اشتراک خواهند کرد و انتظار می رود که در آینده نزدیک این تعداد به ۲۰۰ نفر افزایش یابد.

صدها زن قبل از اشتراک در امتحان کانکور به تاریخ ۳۰ ثور در پوهنتون هرات در صف منتظر اند. [عمر/سلام تایمز]

صدها زن قبل از اشتراک در امتحان کانکور به تاریخ ۳۰ ثور در پوهنتون هرات در صف منتظر اند. [عمر/سلام تایمز]

بیش از ۱۰۰ نفر زنانی که از ۳۰ الی ۶۰ سال عمر دارند در یک برنامه سوادآموزی اشتراک می کنند که توسط حکومت در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس برگزار شده است. در اینجا صنف اول به تاریخ ۲۸ ثور نشان داده شده است. [شمیل مشعل/سلام تایمز]

بیش از ۱۰۰ نفر زنانی که از ۳۰ الی ۶۰ سال عمر دارند در یک برنامه سوادآموزی اشتراک می کنند که توسط حکومت در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس برگزار شده است. در اینجا صنف اول به تاریخ ۲۸ ثور نشان داده شده است. [شمیل مشعل/سلام تایمز]

وی گفت، بسیاری از زنانی که در این برنامه اشتراک می کنند به دلیل جنگ و موجودیت طالبان در ولسوالی ها و قریه های آنها، فرصت های قبلی تعلیم را از دست داده اند.

یک زندگی جدید

سعد گل ۳۵ ساله یک متعلم از ولسوالی مقر گفت، «از لحظه ای که من به صنف سوادآموزی حاضر شدم، احساس کردم که زندگی جدیدی را آغاز کرده ام.»

وی وضاحت داد که چگونه به دلیل خشونت و جنگ طالبان به مدت سال ها از رفتن به مکتب منع شده بود.

وی گفت، «طالبان باید جنگ را متوقف کرده و خشونت را محکوم کنند تا که ما در فضای صلح به مکتب و پوهنتون برویم.»

وی افزود، «من از طالبان می خواهم که به دختران و زنان اجازه دهند تا آنها درس بخوانند و باسواد شوند.»

زرغونه ۴۷ ساله گفت که آغازکردن برنامه سوادآموزی وی را برای آینده امیدوار ساخته است. وی نیز به دلیل جنگ مداوم نتوانسته بود که به تعلیم خود ادامه دهد.

اکنون که حکومت این فرصت را به وی فراهم کرده است، زرغونه گفت که وی بسیار مشتاق درس خواندن بوده و می خواهد که مانند سایر زنان تحصیل کرده به یک عضو مثمر جامعه تبدیل شود.

وی گفت، «من از حکومت برای فراهم کردن این فرصت حیاتی سپاسگزارم. هر چیزی که من در مکتب یاد می گیرم، به اعضای خانواده ام نیز یاد خواهم داد.»

طالبان جهالت را جاویدانی می سازند

طالبان از زمان تأسیس تاکنون با تعلیم زنان و دختران مخالفت کرده اند.

حسام الدین شمس والی بادغیس گفت، طالبان در مناطق تحت کنترل خود در بادغیس تمام مکاتب دخترانه را بسته اند و برخی از مکاتب پسران را به حالت تعلیق درآوردند.

وی گفت، «اکثریت زنانی كه اکنون در صنوف سواد آموزی اشتراک می كنند، كسانی هستند كه در دوران رژیم طالبان و یا بر اثر 'ممنوعیت' فعلی آنها [در مناطق تحت كنترل آنها]، از رفتن به مکتب محروم بوده اند.»

وی گفت، «در حالیکه اسلام هر زن و مرد مسلمان را به طلب علم مکلف می سازد، طالبان برخلاف ارزش های اسلامی زنان را از رفتن به مکتب منع کرده اند.»

شمس گفت، با وجود تلاشهای دوامدار بزرگان قومی برای باز نگهداشتن مکاتب دخترانه، طالبان با آنها مخالفت کرده اند.

وی افزود، پالیسی این گروه نسبت به تعلیم دختران تغیری نکرده است.

محمدالله نورزاد یک فعال جامعه مدنی در قلعه نو گفت، «طالبان طی سه دهه گذشته یک نسل را در افغانستان نابود کرده اند.»

وی گفت، «منطق و ذهنیت آنها در خشونت، شورش و كشتار ریشه دارد و این گروه هرگز در جهت مثبت تغیر نخواهد کرد.»

نورزاد گفت، هر جاییکه طالبان قدم بگذارند، تاریکی و ویرانی را می آورند و مردم از قتل ها رنج می برند. «زنان بیشترین صدمه را می بینند زیرا آنها در مناطق تحت کنترل طالبان از حقوق بشری خود محروم هستند.»

وی افزود، ایدیولوژی طالبان در افغانستان امروزی جایی ندارد زیرا نسل جدید افغان با آنها مخالف است و می خواهد که این گروه را کاملاً به حاشیه ببرد.

زنان بالای موانع در راه تحصیلات عالی غلبه می کنند

در ولایت هرات، زنان آرزوی خود برای ادامه تحصیل و نفرت خود نسبت به روزهای تاریک تحت حاکمیت طالبان را با اشتراک کردن در امتحان کانکور در پوهنتون هرات که از تاریخ ۳۰ ثور الی ۱ جوزا برگزار شده بود، نشان می دهند.

امسال از جمله ۴۰۰ نفر اشتراک کننده در امتحان کانکور ۵۶٪ زنان بودند که این تعداد نسبت به سال گذشته ۴٪ افزایش یافته است.

سعیده بارکزی که در این امتحان اشتراک کرده بود، با اشاره به صف های طولانی زنانی که برای امتحان کانکور نشسته بودند گفت، طالبان باید حقیقت امروزی را درک کرده و به شکست خود اعتراف کنند.

وی گفت، «نسل جدید افغان زنان و مردان هردو، همه باسواد و توانمند هستند. دیگر هیچ کسی نمی تواند موانعی ایجاد کند و محدودیت های غیرقابل قبول را وضع کند.»

بارکزی گفت، «ما می دانیم که با چالش های امنیتی بزرگی روبرو هستیم و موانع خاصی وجود دارند، اما فرق نمی کند هر وضعیتی که باشد، طالبان باید درک کنند که ما هرگز به تقاضاها و ایدیولوژی غیراخلاقی آنها تسلیم نخواهیم شد.»

مریم ظفر که برای امتحان نشسته بود گفت، حضور گسترده زنان و مردان جوان در امتحان کانکور امسال نشان می دهد که جوانان افغان به ویژه زنان، همیشه ایدیولوژی طالبان را رد خواهند کرد.

وی گفت، «ما به مبارزه با جهالت طالبان ادامه خواهیم داد و هرگز اجازه نخواهیم داد که تاریکی بر نور غلبه کند. این ناممکن است که سهم فعال زنان و دختران در جامعه را دست کم گرفت.»

وی گفت، ایدیولوژی ضدی طالبان ناکام است و اگر آنها می خواهند که برخی از جامعه افغانستان شوند، آنها باید ایدیولوژی جدیدی را ارائه دهند.

سید وحید قتالی والی هرات به تاریخ ۳۰ ثور در افتتاح این امتحان به خبرنگاران گفت، میزان مشارکت زنان در امتحان کانکور امسال ضربه ای بالای طالبان است.

وی گفت، «حضور گسترده جوانان در امتحان كانكور امسال پیام واضحی را به طالبان و كشورهای حامی آنها ارسال می کند كه افغانستان هرگز به عقب برنخواهد گشت و افغان ها به ساختن یک آینده روشن برای كشور خود متعهد هستند.»

وی گفت، «ما باید تصویری را از صحنه امروز -- که تعداد بی سابقه ای از جوانان به ویژه زنان در امتحان کانکور اشتراک می کنند -- روی میز مذاکره بگذاریم و طالبان باید یک بار این تصویر را ببینند و درک کنند که آنها چه قدر از واقعیت ها در افغانستان بی خبر اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اکنون که شرایط مساعدی به نفع صلح، دموکراسی، عدالت و رفاه اجتماعی در کشور ما ایجاد شده است، ایجاب می‌ کند که به خاطر نیل به آرمان ‌های آزادی و برابری حقوق در مقیاس کل جامعه و میان زن و مرد، همه‌ ای زنان صرف نظر از اعتقادات سیاسی و ایدیولوژیک همراه با همه مردان و همه‌ نیروهایی که طرفدار برابری و تساوی در جامعه‌ بلا کشیده‌ ای ما هستند، در یک صف واحد، متحد شده و در راه نجات افغانستان سربلند و پیشرفته که برابری حقوق زنان را از ارکان اساسی می‌پندارند، کار و پیکار کنیم تا این زخم چرکین و متعفن ستم بر زنان که مایه‌ ای سرافگندگی و شرمساری است، جاویدانه و ابدی از دامن پاک وطن داغ دیده‌ ما زدوده شود.

پاسخ

خوشبختانه با ایجاد یک سلسله تسهیلات و امکانات بسیاری از خواهران عزیز، امکانات کسب تحصیل و ارتقای سویه‌ ای علمی خویش را با وجود زن‌ ستیزی ‌ها و ممانعت‌ ها در خارج از کشور به دست آوردند. با این روش، سویه ا‌ی علمی و کادری خواهران ما بالا رفته است که این بزرگترین دستاورد معنوی و علمی در جامعه تلقی می‌شود؛ یکی از تحولات دیگر پس از سقوط رژیم طالبان، به رسمیت شناختن جایگاه و حقوق زنان در زمینه ا‌ی سیاست است. با این حساب، از ۳۴ ولایت کشور حداقل ۶۸ نماینده‌ ای زن در مجلس نمایندگان و ۲۳ زن در مجلس سنای افغانستان راه پیدا کرده‌ اند.

پاسخ

با گذشت نزدیک به 20 سال از سقوط حکومت طالبان، دورانی که زنان افغانستان متحمل سخت ‌ترین تبعیض‌ها و سختگیری ‌ها از جانب این حکومت بودند، اینک زنان این کشور به موفقیت‌ های زیادی در زمینهٔ احقاق حقوق خود رسیده ‌اند. آن‌ها که در دوره طالبان حتی حق درس خواندن را نداشتند اکنون با حضور در جامعه توانسته‌ اند در برخی فعالیت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی شرکت کنند. ولی با وجود تمام پیشرفت‌ هایی که افغانستان در این زمینه داشته است هنوز هم زنان این کشور با چالش‌ های زیادی روبرو هستند، مردسالاری کماکان فرهنگ غالب در این کشور است و بخش زیادی از قربانیان خشونت‌ های خانوادگی و اجتماعی را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین طالبان مانع بزرگی بر سر راه تحقق حقوق زنان در این کشور محسوب می‌شود.

پاسخ

پس از بیست سال نظام دیموکراسی و حکومت جدید، هنوز هم در زمینه پیشرفت های زنان در افغانستان نظریات منفی موجود است. در بسیاری موارد مردان به فیصله های زنان احترام نمی گذارند و در بیشتر موقع زنان با تحقیر روبرو می شوند. که این کار برای مردم افغانستان قابل قبول نیست و باید حکومت اقدامات جدی را را به خاطر حفظ آزادی زنان و منع خشونت علیه آنها را روی دست گیرد. هنوز هم زنا در دفاتر و ادارات با آزار و اذیت جنسی روبرو است و همواره از سوی مردان مورد توهین و تحقیر قرار می گیرند.

پاسخ

زنان بیش از نیم نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهند. برخلاف تصورات عقب ‌گرایانه ‌ای که زنان را عاجز می‌نامند، آن‌ها همیشه در کنار مردان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حیات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سهم فعال داشته ‌اند .با وجود محدودیت‌ ها و مشکلات در حوزه‌ های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اداری که همواره زنان شهری افغانستان با آن‌ ها روبرو بوده ‌اند و عامل بازدارنده در این مسیر خوانده می‌ شوند، بدون شک یکی از موارد قابل بحث در راستای حقوق زنان، نقش گسترده ا‌ی زنان و دختران در امور اجتماعی و اقتصادی است. همچنان حضور زنان روستایی در بخش اقتصادی از موضوعاتی است که همیشه مورد پرسش جوامع بوده است. مشارکت آنان در بهبود زندگی اجتماعی ـ اقتصادی مرئی نیست، ولی زنان دوشادوش همسران، برادران و فرزندان‌شان در همه ا‌ی امور فعال هستند. با توجه به ارزش‌های سنتی و فرهنگی، مردان زن‌ستیز حاضر به اعتراف مرتبط به این مشارکت نیستند. از این جهت نقش زنان در همه عرصه باید در نظر گرفته شود و در گفتگو ها با طالبان که مخالف حضور زنان در اجتماع است باید همراه شان جدی بحث شود که نظر آنها در مورد زنان تغییر کرده یا اینکه هنوز هم با حضور زنان در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره مخالف اند.

پاسخ