حقوق زنان

زنان افغان برای مبارزه علیه ظلم طالبان باهم ایستاده اند

گزارش از عمر

صدها نفر از افغان ها به تاریخ ۶ ثور در شهر هرات ولایت هرات گردهم آمدند تا نگرانی خود در مورد دیدگاه بی رحمانه طالبان نسبت به زنان را ابراز کنند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- هزاران نفر از زنان افغان به تاریخ ۶ ثور گردهمایی های جداگانه ای را در سراسر کشور برگزار کردند تا در رابطه با دیدگاه بی رحمانه طالبان نسبت به زنان نگرانی خود را ابراز کنند.

آنها به عنوان بخشی از یک حرکتی که به نام زنان در ائتلاف روند صلح معروف است، جمع شدند و گفتند که طالبان قابل اعتماد نیستند.

هدف این ائتلاف این است که بر اهمیت مشارکت زنان در روند صلح و لزوم حفاظت از دستاوردهایی که زنان افغان در دو دهه گذشته به دست آورده اند، تأکید و از حقوق زنان دفاع کند.

فرشته يعقوبی مسؤل بخش این ائتلاف در هرات گفت که این غیرعادلانه است که طالبان نصف از جامعه -- زنان را نادیده گرفته اند و هرگز به آنها اهمیت نداده اند.

صدها زن به تاریخ ۶ ثور در شهر هرات گردهم آمدند تا در مورد دیدگاه طالبان نسبت به زنان نگرانی های خود را ابراز کنند و ادامه مبارزه خود برای حقوق شان را واضح سازند. [عمر/سلام تایمز]

صدها زن به تاریخ ۶ ثور در شهر هرات گردهم آمدند تا در مورد دیدگاه طالبان نسبت به زنان نگرانی های خود را ابراز کنند و ادامه مبارزه خود برای حقوق شان را واضح سازند. [عمر/سلام تایمز]

یعقوبی گفت، «ما بالای یک رویکرد واقعاً مشارکتی به روند صلح تأکید می کنیم و برای رسیدن به صلح همه شمول باید صدای زنان و جوانان در میز مذاکره شنیده شود. حقوق و دستاوردهای زنان و دختران باید در جریان مذاکرات صلح محفوظ باشند.»

وی گفت، «آینده افغانستان بر اساس تصور طالبان مبنی بر بازگشت به گذشته تاریک و یک فرهنگ ضد زن ساخته نمی شود. طالبان باید گذشته را فراموش کنند.»

وی بر لزوم تعهد کتبی طالبان در مورد مسائل زنان در جریان مذاکرات صلح به دلیل غیرقابل اعتماد بودن طالبان، تأکید کرد.

ملکه محمودزاده یک خبرنگار در شهر هرات گفت، در جریان دو دهه گذشته زنان به سختی مبارزه کرده اند و برای حقوق خود قربانی های زیادی داده اند.

وی افزود، «ما زنان افغان بر طالبان اعتماد نداریم زیرا آنها ما را نپذیرفته اند و هرگز ما را نخواهند پذیرفت.»

محمود زاده گفت، «طالبان مرا به عنوان یک ژورنالست در جامعه نخواهند پذیرفت و طالبان هرگز زنان دیگری را نخواهند پذیرفت که اکنون ورزشکار هستند یا در تیاتر تمثیل می کنند.»

وی گفت، طالبان هنوزهم همان دیدگاه های افراطی و سنتی را دارند که ۲۰ سال پیش داشتند.

وی افزود، «دیدگاه های افراطی طالبان به هیچ عنوان تغیر نکرده اند.»

معصومه امیری یک فعال حقوق زنان در ولایت بامیان گفت، طالبان اخیراً وضع کردن قواعد ظالمانه خود بالای زنان را آغاز کرده اند که این امر در بعضی ولایات باعث وحشت شده است.

امیری گفت، طالبان زنان را به طور علنی با شلاق زدن مجازات کرده اند و حتی بدتر از آن سنگسار کرده اند. این حوادث به وضاحت نشان می دهد که طالبان هنوزهم یک گروه وحشی هستند و اگر به قدرت بازگردند، زنان افغان دوباره تحت حاکمیت آنها رنج خواهند برد.

وی افزود، «طالبان در بسیاری از ولایات مکاتب را بسته اند و از ادامه تعلیم دختران مانع شده اند.»

حالت ابهام

الحان سیرت یک محصل ادبیات در پوهنتون هرات گفت، آینده بسیار مبهم است.

وی گفت، این معلوم نیست که آیا طالبان پس از خروج نیروهای خارجی صلح خواهند کرد یا خیر.

سیرت گفت، «ما بسیار نگران هستیم که اگر طالبان صلح کنند و به قدرت بازگردند... آیا همان گونه که در ۲۰ سال گذشته بوده ایم ما می توانیم کار کنیم و مثمر باشیم، یا اینکه طالبان محدودیت های سختگیرانه خود را دوباره تحمیل خواهند کرد.»

وی گفت، طالبان هرگز تغیر نخواهند کرد زیرا ذهنیت آنها نسبت به زنان هنوز همان است که در سال ۱۳۸۰ بود.

وی افزود، «من فکر نمی کنم که طالبان اجازه خواهند داد تا زنان به کار یا تعلیم بروند و حتی به زنان اجازه نخواهند داد تا در فعالیت های اجتماعی خود سهم بگیرند.»

شایسته مجددی یک محصل ژورنالیزم در پوهنتون هرات گفت، آینده محیط سیاسی افغانستان ناخوشایند باقی می ماند و امنیت آن نیز همینطور است زیرا طالبان به اشتراک کردن واقعی در مذاکرات جاری صلح تمایل ندارند و بجای آن به خشونت خود شدت بخشیده اند.

وی افزود، «در حالیکه طالبان به جنگ و بربادی افغانستان ادامه می دهند، ما نمی توانیم در تاریکی زندگی کنیم و رنج بکشیم.»

مجددی گفت، «طالبان فکر می کنند آنها می توانند پس از خروج کامل نیروهای خارجی امارت اسلامی خود را دوباره نصب کنند.»

وی افزود، «ما بسیار نگران هستیم که وضعیت امنیتی بیشتر وخیم خواهد شد و این کار بر وضعیت حقوق زنان تأثیر منفی خواهد داشت.»

فریبا اکبری یک عضو این ائتلاف از مزارشریف گفت، اگرچه ما به صلح امیدوار هستیم، اما طالبان هر روز به هدف قراردادن و کشتن فعالان حقوق زنان و سایر زنان، ادامه خواهند داد.

وی با افزودن اینکه طالبان تلاش می کنند تا آینده همه افغان ها -- به ویژه زنان -- را تاریک بسازند، زیرا آنها همچنان جنگ و خشونت خود را افزایش می دهند، به خبرنگاران گفت، آینده افغانستان مبهم است.

مبارزه برای آینده

زنان افغان می گویند که با وجود این ابهام آنها در برابر هرگونه تلاش ظلم بالای آنها، ایستادگی خواهند کرد.

شکريه آمانی یک فعال حقوق زنان در تخار به تاریخ ۶ ثور به خبرنگاران گفت، زنان از سراسر افغانستان برای دفاع از دستاوردهای خود در کنارهم خواهند ايستاد.

وی گفت، تیم های مذاکرات بین الافغانی در هر دو طرف باید مراقب حقوق زنان باشند و نباید برسر دستاوردهای زنان افغان معامله کنند.

اورزلا طيب يکی ديگر از اعضای ائتلاف از مزارشريف گفت، روند صلح بدون مشارکت فعال زنان بی معنی خواهد بود.

وی افزود، «من به عنوان یک معلم و فعال حقوق زنان اطمینان حاصل خواهم کرد که حقوقم محفوظ باشند و برسر آنچه که من به دست آوردم معامله نمی شود.»

وی افزود، «من اطمینان حاصل خواهم کرد که آینده خودم و فرزندانم روشنتر از امروز باشد.»

عاطفه غفوری یکی دیگر از فعالان حقوق زنان در شهر هرات گفت، «زنان و دختران افغان دیگر رفتار ظالمانه و وحشیانه طالبان را تحمل نخواهند کرد.»

وی گفت، زنان و دختران افغان در مقابل هر تقاضای نامشروع طالبان صدای خود را بلند خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که طالبان در مورد آینده شان کدام تصمیمی بگیرند.

وی با افزودن اینکه تحت هیچ شرایطی نباید بالای این دستاوردها معامله صورت بگیرد گفت، «زنان افغان در ۲۰ سال گذشته دستاوردهای قابل توجهی در عرصه های مختلف به دست آوردند».

غفوری افزود، «طالبان باید به روند صلح داخل شوند و با پذیرفتن واقعیت های کنونی افغانستان به جامعه بازگردند.»

مؤنسه حسن زاده معاون والی هرات گفت، دستاوردهای زنان برای حکومت افغانستان ارزش های غیرقابل مذاکره اند.

وی گفت، «در هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان تعدادی از زنان فعال وجود دارند و آنها به طالبان اجازه نخواهند داد که در جریان مذاکرات صلح نقش آینده زنان در جامعه را تضعیف کنند.»

وی گفت، دستاوردهای زنان در جریان دو دهه گذشته برای حکومت یک خط سرخ است.

وی افزود، «جامعه جهانی به حمایت زنان و دختران افغان ادامه خواهد داد. جامعه جهانی اجازه نخواهد داد که طالبان نظریه های افراطی و متعصب خود را بالای زنان تحمیل کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آفرین. زنان باید صدای خود را این گونه بلند کنند و باید خواسته های خود را مطرح کنند. روزها قبل، زنان چنین گردهمایی را در جلال آباد نیز برگزار کردند و آنها با قربانیان بمب گذاری لوگر ابراز همدردی کردند. شما در مورد گردهمایی زنان در ننگرهار چیزی ننوشته اید. نکته دیگر این که تعداد زیادی از زنان در مکاتب و پوهنتون های خوست و پکتیا نیز تحصیل می کنند. شما می توانید گزارش های را راجع به آنها و همچنین فعالیت های آنها نیز بنویسید. با احترام

پاسخ