حقوق زنان

زنان جوان افغان امکان برگشت به دوران تاریک طالبان را رد کردند

گزارش از عمر

برخلاف نسلی که در زمان حکومت طالبان بزرگ شده و مجبور شده بود تا از تفسیر سختگیرانه آنها از شریعت پیروی کند، این نسل جدید برای برابری جنسیتی به سختی مبارزه کرده و پیشرفت زیادی هم داشته است. [عمر]

هرات -- از زمان سرنگونی رژیم طالبان در سال ۱۳۸۰ بدینسو، نسل جدیدی از افغان های تعلیم یافته ظهور کرده است که هرگز زندگی تحت این گروه را به طور مستقیم تجربه نکرده است و طالبان را فقط از طریق آنچه که شنیده و یا روی تلویزیون دیده است، می شناسد.

برخلاف نسلی که در زمان حکومت طالبان بزرگ شده و مجبور شده بود تا از تعبیر سختگیرانه از شریعت آنها پیروی کند، این نسل جدید برای برابری جنسیتی به شدت جنگیده و پیشرفت چشمگیری نیز داشته است.

امروز، دختران می توانند به مکتب بروند و اسناد فراغت از پوهنتون را کسب کنند و زنان می توانند در بیرون از خانه کار کنند. زنان همچنان اداراتی را به عنوان وزیران و والیان اشغال نموده و به عنوان قاضیان، افسران پولیس و سربازان خدمت می کنند.

با این حال تاریخچه تبعیض طالبان علیه زنان هنوز نگران کننده است. بعضی ها می ترسند که در صورت یکجا شدن طالبان با حکومت، حقوق زنان ممکن قربانی مذاکرات بین الافغانی صلح شوند.

زنان افغان به تاریخ ۲۷ دلو سال گذشته در یک تمرین تیکواندو در شهر هرات اشتراک می کنند. [عمر/سلام تایمز]

زنان افغان به تاریخ ۲۷ دلو سال گذشته در یک تمرین تیکواندو در شهر هرات اشتراک می کنند. [عمر/سلام تایمز]

اعضای تیم روبات ساز دختران افغان به تاریخ ۲۳ دلو بالای یک پروژه در شهر هرات کار می کنند. [عمر/سلام تایمز]

اعضای تیم روبات ساز دختران افغان به تاریخ ۲۳ دلو بالای یک پروژه در شهر هرات کار می کنند. [عمر/سلام تایمز]

سمیه فاروقی ۱۷ ساله یک عضو تیم دخترانه روبات سازان افغان گفت، اگر این اتفاق بیفتد، طالبان «نباید ما را به دوران تاریک حاکمیت خود برگردانند

وی گفت، «افغانستان تغیر کرده است و این کشور طی ۲۰ سال گذشته دستاوردهای زیادی داشته است.»

تیم روبات سازان طی سال های اخیر به سطح بین المللی شناخته شده است و اعضای این تیم که به عنوان «سفیران تکنالوژی» یاد می شوند، در هنگام سفر هایشان برای اشتراک در مسابقات بین المللی، با رهبران جهان دیدار کرده اند.

سمیه گفت، پس از آنکه طالبان دوباره به جامعه افغانی داخل شوند، تیم روبات سازان حاضر است تا دختران طالبان را در آغوش بگیرد و طریقه ساختن روبات ها و دیزاین نمودن گیم های کمپیوتری را به آنها بیاموزد.

فرزانه خاوری ۱۹ ساله یک عضو تیم ملی تیکواندوی افغانستان گفت، طرز تفکر طالبان در افغانستان امروزی جایی ندارد.

وی گفت، «زمانی که من تولد شدم، حکومت آنها پایان یافته بود و هیچ جنگجوی طالبی در منطقه ما وجود نداشت. من آنها را فقط روی تلویزیون دیده ام.»

وی افزود، «من در طول زندگی خود فرصت های خوبی برای رشد داشته ام. اکنون من به پوهنتون می روم و ورزش می كنم. امیدوارم وقتی طالبان برگردند، آنها شرایط ما را بپذیرند و ما به سال های تاریک بر نگردیم.»

ایالات متحده که برای صلح در این کشور کار می کند، به تاریخ ۳ حمل تعهد سپرد که از پیشرفت های ۲۰ سال گذشته در زمینه حقوق زنان در افغانستان، محافظت خواهد کرد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در جریان یک بحث در مورد افغانستان به شورای امنیت ملل متحد گفت، «اگر افغانستان می خواهد که از ادامه حمایت سیاسی و مالی جامعه بین المللی اطمینان حاصل کند، هر نوع توافقنامه باید دستاوردهای آنها را حفظ کند. ما از این نقطه حتی به اندازه یک اینچ نخواهیم گذشت».

طالبان باید حقیقت جدید را بپذیرند

دختران تعلیم یافته افغان که در تغیر جامعه خود نقش داشته اند، تأکید می کنند که اگر طالبان از طریق روند صلح به حکومت بپیوندند، نباید دستاوردهای زنان و نقش آنها در جامعه را نادیده بگیرند.

ذکیه خدادادی ۱۸ ساله یک عضو تیم ملی معلولین تیکواندوی افغانستان گفت، دختران هرگز صلحی را که آنها را به گذشته برگردانده و آنها را در خانه هایشان محدود کند، قبول نخواهند کرد.

وی گفت، «مردم افغانستان به ویژه زنان، دستاوردهایی را در عرصه های مختلف کسب کرده اند و آنها بیشتر پیشرفت می کنند. بنابر این، طالبان به جای اینکه زنان و دختران را محدود کنند، باید شرایط فعلی را بپذیرند.»

وی گفت، همه جوانان افغان به صلح طولانی مدت امیدوارند تا که آنها بتوانند با آرامش خاطر درس بخوانند و ورزش کنند.

الهام منصوری ۱۷ ساله یک عضو تیم روبات سازان گفت، «اگر طالبان می خواهند که زیر عنوان صلح به قدرت برگردند و پیشرفت دختران را متوقف كنند، این نوع صلح برای ما قابل قبول نیست.»

وی گفت، «ما برای دستاوردهای خود خواهیم جنگید.»

وی افزود، «صلح فقط در صورتی پایدار خواهد بود که بتواند حقوق و دستاوردهای زنان را حفظ کند. طالبان به جز اینکه این حقیقت جدید را بپذیرند، گزینه دیگری ندارند.»

فلورانس پویا ۱۶ ساله یک عضو دیگری از تیم روبات سازان گفت، «من هرگز طالبان را از نزدیک ندیده ام، اما امیدوارم که اگر ببینم، آنها بالای تعلیم و کار من محدودیت وضع نکنند.»

وی با خاطرنشان کردن اینکه اگر طالبان نیز تغیر نکرده باشند، «آنها ناکام خواهند شد» گفت، افغانستان و سایر کشورهای جهان طی ۲۰ سال گذشته تغیر کرده اند.

دستاوردها قابل مذاکره نیستند

مقامات محلی در ولایت هرات تأکید می کنند که در گفتگوهای حکومت با طالبان، حفظ کردن دستاوردهای دختران و زنان «خط سرخ» حکومت است و این دستاوردها قابل مذاکره نیستند.

مؤنسه حسن زاده معاون والی هرات گفت، «زنان در ولایت هرات و تمام کشور برای محافظت از دستاوردهای خود در گفتگوهای صلح صدهای خود را بلند کرده اند و هیچ کس نمی تواند صدای آنها را خاموش بسازد.»

وی گفت، حفظ کردن دستاوردها و حقوق زنان «خط سرخی» است که توسط حکومت و مردم افغانستان در مذاکرات صلح تعین شده است.

وی افزود، به طالبان باید اجازه داده نشود که کار، تعلیم و فعالیت های سیاسی و اجتماعی زنان را محدود کنند.

سکینه حسینی عضو شورای ولایتی هرات گفت، «دستاوردهای زنان در دو دهه گذشته در عرصه های مختلف، حتی نباید یک موضوع بحث در مذاکرات صلح باشد.»

وی گفت، «هیچ کس حق ندارد که در مورد سرنوشت زنان مذاکره کرده و فعالیت های آنها را کنترل کند.»

وی افزود، «دستاوردهای زنان افغان طی ۲۰ سال گذشته برای ما بسیار سخت بودند. ما به خاطر این دستاوردها هزاران نفر از منسوبین امنیتی خود را از دست داده ایم.»

وی گفت، «هزاران نفر از خواهران ما بیوه شده اند و هزاران کودک نیز یتیم شده اند. زنانی مانند ما به دلیل شجاعت نیروهای امنیتی ما پیشرفت کرده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500