علوم و فناوری

تیم روبات ساز دختران افغان در رقابت های جهانی جوایزی را به دست آوردند و به همسالان شان الهام بخشیدند

گزارش از عمر

بیش از یک سال پس از اینکه آنها افغانستان را ترک کردند و به خارج از کشور پناهنده شدند، تیم روبات ساز دختران افغان دو جایزه را در مسابقه جهانی روباتیک فرست در سوئیس به دست آوردند. این مسابقه که در آن تیم های رباتیک از بیش از ۱۸۰ کشور شرکت داشتند، از ۲۱ الی ۲۴ میزان در ژنیو برگزار شد. [عمر/ عکس از تیم روباتیک دختران افغان]

هرات -- بیش از یک سال پس از آنکه تیم روباتیک دختران افغان افغانستان را ترک کردند و به خارج از کشور پناه بردند، آنها دو جایزه را در مسابقه جهانی روباتیک فرست در سوئیس به دست آوردند.

در این مسابقات که از ۲۱ الی ۲۴ میزان در ژنیو برگزار شد، تیم های رباتیک از بیش از ۱۸۰ کشور جهان شرکت کردند.

تیم افغانستان متشکل از هفت زن جوان، برنده جایزه حفاظت و جایزه رسانه های اجتماعی شد.

شبنم نورزی یکی از اعضای تیم ربات ساز گفت که شرکت در مسابقه بین المللی گلوبل فرست و کسب دو جایزه امید تازه ای به تیم داده است.

اعضای تیم روبات ساز دختران افغان در یک عکس بدون تاریخ خود را برای عکس گرفتن آماده می کنند. ویب سایت فرست گلوبل از قول این تیم نوشته است، ما می خواهیم به جهان نشان دهیم که جنگ مانع پیشرفت ما نخواهد شد. اگر مانند ما فرصت داده شود، [دختران افغان] می توانند دانشمندان و مخترعان آینده جهان باشند. [فرست گلوبل]

اعضای تیم روبات ساز دختران افغان در یک عکس بدون تاریخ خود را برای عکس گرفتن آماده می کنند. ویب سایت فرست گلوبل از قول این تیم نوشته است، ما می خواهیم به جهان نشان دهیم که جنگ مانع پیشرفت ما نخواهد شد. اگر مانند ما فرصت داده شود، [دختران افغان] می توانند دانشمندان و مخترعان آینده جهان باشند. [فرست گلوبل]

اعضای تیم روبات ساز دختران افغان به تاریخ ۲۴ میزان در مسابقه جهانی ربات سازی فرست در ژنیو، سوئیس دیده می شوند. [عکس از تیم روباتیک دختران افغان]

اعضای تیم روبات ساز دختران افغان به تاریخ ۲۴ میزان در مسابقه جهانی ربات سازی فرست در ژنیو، سوئیس دیده می شوند. [عکس از تیم روباتیک دختران افغان]

دختران افغان به تاریخ ۲۷ سنبله روبات های خود را در نمایشگاهی در شهر هرات به نمایش می گذارند. [عمر/سلام تایمز]

دختران افغان به تاریخ ۲۷ سنبله روبات های خود را در نمایشگاهی در شهر هرات به نمایش می گذارند. [عمر/سلام تایمز]

او گفت، «ما با شرکت در چنین مسابقاتی می خواهیم توانایی ها و پیشرفت های زنان و دختران افغان را به جهانیان نشان دهیم.»

نامبرده گفت، «ما نه تنها می‌خواهیم توانایی‌های تیم خود را نشان دهیم، بلکه می‌خواهیم قدرت میلیون‌ها دختر افغان را که در شرایط سخت و نامطمئن زندگی می‌کنند، نشان دهیم.»

نورزی گفت، اگر فرصت های تحصیلی برای دختران در داخل افغانستان فراهم شود، آنها نیز می توانند مانند دختران تیم روبات ساز رشد کنند و به دانشمندان آینده تبدیل شوند.

الهام بخشیدن به دختران افغان

موفقیت تیم روباتیک امید دختران افغان را برای آینده زنده کرده است.

صدف یگانه، ۱۷ ساله، متعلم صنف دوازدهم در شهر هرات، گفت، «در سال گذشته تمام امید و انگیزه خود را از دست دادم زیرا نتوانستم به مکتب بروم، اما اکنون معتقدم که دختران افغان تحت هر شرایطی می توانند پیشرفت کنند.»

او گفت، «پس از شنیدن دستاوردهای تیم روبات ساز دوباره کتاب هایم را بیرون آوردم و شروع به مطالعه کردم. به جای اینکه امیدم را از دست بدهم و افسرده شوم، درس می خوانم و آینده روشن تری برای کشورم می سازم.»

صدف گفت، «من معتقدم که پس از تاریکی روشنی می آید و دختران افغان به زودی وضعیت فعلی خود را از طریق آموزش تغییر خواهند داد.»

خاطره مجید، ۲۵ ساله، محصل پوهنتون هرات، گفت که اگرچه دختران افغان با چالش های عظیمی روبرو هستند و بسیاری احساس ناامیدی می کنند، اما موفقیت تیم روباتیک دختران افغان برای آنها امید و الهام می بخشد.

او گفت، «عملکرد خوب تیم روباتیک دختران افغان در مسابقات بین المللی امیدهای دختران افغان را دوباره تقویت کرده است.»

نامبرده گفت، «این قدرت نمایی به دختران داخل کشور انگیزه داده است که خانه های خود را ترک کرده و فعالیت های خود را در جامعه از سر بگیرند.»

خاطره گفت، «دختران وقتی موفقیت تیم رباتیک را می بینند الهام می گیرند و این کار آنها را به مطالعه بیشتر تشویق می کند. متاسفانه دختران در سال گذشته بی انگیزه شده اند. اکنون آنها می توانند دوباره امید پیدا کنند.»

یک دستاورد ملی

نگینه بارک، ۲۴ ساله، محصل پوهنتون هرات، گفت که عملکرد تیم رباتیک برنده جایزه یک دستاورد بزرگ برای همه دختران افغان است.

او گفت، «در شرایط فعلی که دختران نمی توانند مانند گذشته آزادانه درس بخوانند، این موفقیت می تواند بسیار الهام بخش باشد و دختران را امیدوار بسازد.»

نامبرده گفت، «آخرین دستاوردهای تیم رباتیک این عقیده را تقویت می کند که وضعیت تغییر خواهد کرد و دختران چه در داخل و چه در خارج از کشور مانند گذشته دستاوردهایی مانند تیم رباتیک دختران خواهند داشت.»

خدیجه سروری، ۱۶ ساله، متعلم صنف یازدهم در شهر هرات، گفت که این جوایز نه تنها یک دستاورد برای تیم روباتیک است، بلکه یک دستاورد ملی برای همه افغان ها - به ویژه برای دختران و زنان افغان است.

او گفت، «موفقیت اخیر تیم روبات ساز دختران پاسخی روشن به کسانی است که اجازه تحصیل دختران را نمی دهند.»

خدیجه گفت، موفقیت تیم روبات ساز دختران افغان بار دیگر به جهانیان ثابت کرد که دختران افغان قوی هستند و می توانند بسیار موفق باشند.

او گفت، «اگر دختران افغان اجازه تحصیل داشته باشند، می توانند بیشتر از دختران روباتیک بدرخشند و پرچم افغانستان را در جهان به اهتزاز در آورند.»

آموزش ربات سازی

اعضای تیم روباتیک دختران افغان در ماه اسد سال ۱۴۰۰ افغانستان را ترک کردند. برخی از آنها در قطر زندگی می کنند و برخی دیگر در ایالات متحده تحصیل می کنند.

آنها تعهد کرده اند که به دختران افغان که به رباتیک علاقه دارند آموزش دهند تا آنها نیز به اهداف خود برسند.

کفتان تیم فلورانس پویا، که ۱۷ سال دارد، گفت که اعضای تیم او تلاش می کنند تا دانش دختران افغان را در مورد علم و تجارت روباتیک گسترش دهند.

او گفت، «هدف ما برای دختران در داخل افغانستان ادامه تحصیل در رشته روباتیک است. ما رباتیک را به صورت آنلاین به دخترانی که علاقه مند هستند آموزش می دهیم و با آنها ایستاده ایم. بسیاری از دختران علاقه مند به یادگیری در مورد رباتیک هستند و ما از آنها حمایت می کنیم.»

او گفت، «ما از دختران داخل افغانستان می خواهیم که در مسابقات بین المللی روباتیک در آینده شرکت کنند. ما دختران توانمند زیادی در داخل افغانستان داریم که سخت تلاش می کنند و می توانند روبات های مختلف بسازند.»

فلورانس گفت، دو ساعت در هفته را به آموزش آنلاین برای دختران در هرات اختصاص می دهد.

صدف رحیمی، ۱۸ ساله، یکی دیگر از اعضای این تیم، گفت که بسیاری از دختران از برکت تیم دختران افغان به ربات سازی علاقه پیدا کرده اند.

او گفت، «بسیار خوشحال هستم که دختران در داخل افغانستان در شرایط کنونی روبات سازی می آموزند. من تا جایی که بتوانم در کنار این دختران خواهم بود و از آنها حمایت خواهم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این خبر خوبی است. من با خواندن این خبر بسیار خوشحال شدم. افغان ها استعدادهای برجسته ای دارند، اما متأسفانه در اثر جنگ سرکوب می شوند. تاریخ ساخته می شود. همچنین در تاریخ جهان ثبت خواهد شد که افغان ها مردم قدرتمندی هستند. با وجود چندین دهه جنگ، ویرانی و شرایط ناپایدار، هنوز هم توجه جهانیان را به خود جلب می کنند. آموزش تنها راه زندگی، بقا و رقابت با دنیاست. مثال خوب همین تیم روباتیک افغانستان است... افراد بی سواد مانند اجساد هستند و انتظار حرکت از اجساد بی معنی است. اگر افغان ها می خواهند رقابت کنند، باید تحصیل کنند ورنه مانند اجساد خواهند بود و اجساد همیشه به دعای دیگران نیاز دارند.

پاسخ

تسلیت کاذب و اطمینان بی مورد به مردم، خیانت بزرگ است. اگر آن را با نیت خوب انجام دهید، ضررش بیشتر از فایده است. حقایق و واقعیت ها را به مردم بگویید. آنچه می بینید و می آید باز هم می آید، اما اگر از قبل به مردم بگویید، مزیتش این است که اقداماتی علیه آنها انجام می دهند. او از نظر روحی و روانی برای آن آماده خواهد بود. با این حال، اگر به آنها اطمینان بی مورد بدهید و در طوفان پیش رو موجی ملایم و آرام به آنها بدهید، از آن بی توجه و غافل می شوند. مثلاً با انتشار این نوع اخبار، وضعیت اقتصادی کنونی افغانستان، فقر و روز قیامت گرسنگی شدید را می بینید. با این حال، با همه اینها، شما هنوز از بهترین شهر و نعمت ها برای مردم تعریف می کنید. دالر در برابر افغانی هر روز افزایش می یابد، اما طالبان در خبرها نوشته می کنند که قیمت آن نسبت به صبح بهتر شده است. مردم به دلیل گرانی نفت و گاز وسایط نقلیه خود را در خانه های خود پارک کرده اند، اما می نویسند که هزاران کانتینر مملو از نفت و گاز از حیرتان عبور کرده اند و فردا عصر آنها را در کابل خواهید دید. من مخالف این نوع اطمینان کاذب هستم. حقیقت را به مردم بگویید، هر چقدر هم که تلخ و پیچیده باشد.

پاسخ

من بسیار خوش استم که افغانستان چنین بازیکن با استعدادی دارد که در مسابقات بین المللی بازی می کند، انشالله مدارس دخترانه در کشور ما افتتاح می شود و به زنان اجازه کار داده می شود. و از سلام تایمز برای نوشتن در مورد فعالیت های چنین افغان های درخشان تشکر می کنم

پاسخ

بسیار خوب است که چنین زنان مستعدی از افغانستان در مسابقات جهانی شرکت می کنند. من از مجله سلام تایمز تشکری می کنم که در مورد فعالیت های جوانان افغانستان نوشته است. من از طالبان می خواهم که مکاتب دخترانه را در افغانستان باز کنند و به دختران اجازه دهند به مکتب بروند و زنان در دفتر کار کنند. با احترام

پاسخ