آموزش

در حال حاضر دختران متعلم رباتیک ساز افغان منتظر نتیجه نهایی رقابت بین المللی میباشند.

گزارش عمران

اعضای تیم دختران ربات ساز افغان که در حال حاضر در قطر بسر می برند، غرض اشتراک در مسابقات جهانی ربات سازی اماده گی میگیرند. این در حالیست که طالبان هنوز هم دختران را به رفتن دوباره به مکتب اجازه نمیدهند. [صاحب امتیاز: تیم دختران رباتیک افغان]

اعضای تیم دختران رباتیک افغان، که پس از انتقال از افغانستان اکنون در قطر بسر می برند، کار ساخت رباتهای خویش را غرش اشتراک در مسابقات جهانی ربات سازی تکمیل نموده اند.

روند ارسال نمونه ها غرض اشتراک در مسابقات جهانی تمکیل گردیده و اکنون اشتراک کننده گان منتظر اعلان نتایج میباشند.

این در حالیست که در افغانستان طالبان هنوزهم برای داختران اجازه برگشت به مکاتب را نداده اند.

اعضای تیم رباتیک، که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ماه اسد به دوحه انتقال داده شده اند، از طرف دولت قطر به اساس نیازمندی های خویش بورسیه های تحصیلی را در سه نهاد معتبر بدست اورده اند.

اعضای تیم دختران رباتیک ساز افغان در جریان ساختن یک ربات جدید در دوحه، قطر،۶ میزان. [صاحب امتیاز: تیم دختران رباتیک افغان]

اعضای تیم دختران رباتیک ساز افغان در جریان ساختن یک ربات جدید در دوحه، قطر،۶ میزان. [صاحب امتیاز: تیم دختران رباتیک افغان]

شماری از اعضای تیم این گروه هنوزهم در افغانستان باقی مانده و یکتعداد از انان در مکسیکو و شماری دیگر در امارت متحده عربی بسر می برند.

کسانیکه در دوحه هستند بعد از ختم مکتب با هم یکجا میشوند تا روی ساخت اثار خویش برای شرکت در مسابقات بین المللی روباتیک بنام اولین چالش جهانی کار کنند.

مسابقات امسال این رقابت با حضور تیم های ربات سازان از ۱۷۴ کشور به گونه آنلاین برگذار گردیده است.

این مسابقات از تاریخ ۶ سرطان الی ۶ میزان سال جاری ادامه داشت. قرار است نتایج نهایی این رقابت بتاریخ ۸ عقرب اعلان گردد.

سمیه فاروقی سرمربی تیم رباتیک دختران افغانستان طی یک پیام ودیویی به سلام تایمیز گفت که تیم او برای شرکت دراین مسابقات سه ربات اماده و فرستاده است.

ربات اول یک دستگاه کوچک است که توسط یک بالون پرازهلیوم تا ارتفاع پنجاه کیلومتری در اتموسفیر بالا می رود و از آنجا درجه حرارت، فشار هوا و رطوبت را از طریق وایفا به زمین ارسال می کند.

ربات دوم به منظور ضد عفونی ساختن مکان های سربسته مانند شفاخانه ها، دفترها و خانه ها استفاده می شود.

ربات سوم ظرفیت انتقال هفت کیلوگرام وزن و پرتاپ توپ به فاصله سه متر و ارتفاع یک و نیم متر دارد.

تیم رباتیک دختران افغانستان برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ میلادي بعد از اینکه توانستند درمسابقات جهانی منعقده شهر واشتکتن دی سی یک جایزه ویژه را کسب نمایند خبرساز شدند. .

دختران افغان را فراموش نکنید.

در حالیکه تیم رباتیک دختران افغان بی صبرانه منتظر اعلان نتایج نهایی مسابقات هستند، در عین زمان نسبت به اینده همصنفیان شان که هنوز هم در افغانستان باقی مانده اند، خیلی نگران میباشند.

در حالیکه طالبان ماه گذشته اعلان کردند که انان روی یک میکانیزم عملی جهت برگشت دوباره دختران کار میکنند، اما هنوز هم از بازگشایی مکاتب دخترانه هیج خبری نیست. يکی از سخنگویان طالبان گفت «تکمیل چنین روند به زمان بیشتر نیاز دارد.»

«آروزیم اینست که همه زنان و دختران افغان از تحصیل باز نمانده و به آروزهایی خویش برسند،» ناحید رحیمی یک عضو تیم رباتیک میگوید.

او گفت، نصف جامعه افغانستان را زنان و دختران تشکیل می دهند، و اگر آنان از تحصیل و کار محروم بمانند این کشورنمیتواند پیشرفت نموده، اباد و مرفع گردد.

او گفت، جامعه جهانی نباید زنان و دختران افغان را تنها گذاشته فراموش کنند.

وی افزود، «در این شرایط سخت انان باید در کنار زنان و دختران افغان استاده و برای تامین حقوق شان یکجا تلاش ورزند.»

شبنم نورزی یک عضو دیگر تیم ملی رباتیک دختران افغانستان گفت، زنان و دختران افغان با دادن قربانی و تحمل مشکلات فراوان به دستاوردها و پیشرفت هایی دست یافته اند.

«هیچ کسی حق ندارد که جلو پیشرفت شان را گرفته و همه این دستاوردها را نادیده بگیرد،» نورزی اظهار داشته افزود که ادامه تحصیل یگانه راه پیشرفت و ساختن روباتهای بیشتر برای دختران افغان میباشد.

نورزی از جامعه جهانی خواست تا زنان و دختران افغان را که زیر اداره طالبان زنده گی می کنند، فراموش نکند.

نورزی گفت، برای دختران باید فرصت های بیشتری فراهم شود تا آنان بتوانند از استعدادهای شان موثر تراستفاده نموده در سطح جهان برای افغانستان افتخار به دست بیاورند

هدیه حیدرپور یکی دیگر از اعضای تیم ربات سازان گفت که دختران افغان حق دارند که مانند دختران دیگر کشورهای جهان درس بخوانند و پیشرفت کنند.

هدیه افزود، با اینکه ناگزیر به بیرون شدن از افغانستان شده، اما شب و روز تلاش می ورزد تا برای کشورش دستاورد و افتخار بیشتر به دست بیاورد.

«فرقی نمی کند که در کجای دنیا زنده گی می کنیم،» حیدرپور گفت.

نگرانی در مورد اینده تحصیل دختران

پس از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان، دختران بی صبرانه منتظر باگشایی مکاتب خویش هستند، اما بنظر میرسد که هیچ امید برای اغاز دوباره این مکاتب وجود ندارد.

دورنمایی معارف و ایحاد زمینه تحصیل برای زنان و دختران در افغانستان خیلی تاریک بنظر میرسد.

در حال حاضر طالبان تنها دختران صنوف اول الی شششم را به رفتن به مکاتب اجازه داده اند. این در حالیست که محصلین پسر و دختر پوهنتون های خصوصی باید در صنوف جداگانه، با مراعت نمودن حجاب اسلامی اجازه به تحصیل ادامه داده میتوانند. همه پوهنتون های دولتی در حال حاضر بروی محصیلین مسدود است.

نسیمه عظیمی، متعلم صنف دهم در شهر هرات میگوید که با گذشت نزدیک دو ماه از برگشت طالبان به قدرت، دختران منتظر اغاز دوباره مکاتب خویش هستند، اما تا هنوز تصمیم طالبان در این زمینه روشن نگردیده است.

او در حالیکه ناامیدی خویش را نسبت به عدم تصمیم گیری طالبان در مورد اجازه دادن دختران جهت تحصیل ابراز نمود، افزود: «با مشکلات اقتصادی درس خواندم و آرزو دارم که داکتر شوم اما به خاطر ممانعت طالبان بسیار ناامید شده ام.»

نسیمه افزود که هزاران دختر با استعداد منتظر رفتن به مکتب استند و می خواهند که در آینده کشورشان نقش داشته باشند اما به آنان اجازه رفتن به مکتب داده نمی شود

«خواست ما از طالبان این است که مانع رفتن دختران به مکاتب ها نشوند،» نسیمه گفت و او همچنان علاوه نمود که طالبان نباید از رفتن دختران به مکتب هراس داشته باشند.

او گفت، نمی خواهد آروزهایش در مقابل چشمانش نابود شود.

سحر احمدی محصل سال سوم فاکولته ژورنالیزم پوهنتون هرات گفت، نزدیک به دو ماه میشود که بی صبرانه منتظر برگشت به صنف و ادامه درس های خویش است.

سحر گفت، با توجه با سیاست طالبان در برابر تحصیل و آموزش دختران«آینده خود و سایر دختران افغان را تاریک می بیند.»

احمدی گفت، «با وجود مشکلات فراوان، دختران افغان طی پانزده سال گذشته زحمت کشیده درس خواندند زیرا انان می خواهند تا آینده روشنی داشته باشند، اما به قدرت رسیدن طالبان همه آرزوهای شان را نابود نمود.»

احمدی افزود، «اگر طالبان می خواهند صنوف دختران و پسران را از همدیگر جدا بسازند پس این کار را هرچه زودتر انجام دهند اما انان باید مانع رفتن دختران به پوهنتون ها نشوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حق مرد و زن مساوی است حکومت فعلی باید این حقوق را مد نظر بگیرد و دختران را اجازه دهد تا در کشور خود تحصیل کند و به آرزو های شان برسد چون در هر کشور در هر بخش برای زنان ضروریت است در شفاخانه ،مکتب،موسسه دولتی،موسسه خارجی و در وزارت ها همه جا ما برای کار زنان ضروریت دارم اگر طالبان میخواهد دختران صنوف شان جدا گانه باشد پس صنوف شان را هر چه زودتر جدا کند و وقت متعلمین را حدر نه دهد امارات اسلامی باید دست به دست هم داده برای مردم افغانستان کار کند تا حق هیچ کس پای مال نشود.

پاسخ

علت کشور های دیگر که خوب انکشاف کرده است این است که در آنجا زن و مرد دست به دست هم داده و برای ترقی کشور شان همه کار می کنند ولی در افغانستان زن باید در خانه بنشیند و صرف مرد هم درس بخواند، هم برای فامیل نان آور باشد و برای ده نفر اعضای فامیل اش نان بدست بیاورد، چگونه امکان دارد که کشور ساخته شود. اگر ما امارت اسلامی افغانستان می خواهد که افغانستان ترقی کند و اقتصاد مردم خوب شود باید به زنان اجازه دهد که در تمام عرصه های زنده گی دوشا دوش مردان در اجتماع کار کنند. باز در او وقت است که کشور ما ترقی می کند و اقتصاد مردم ما بهتر می شود.

پاسخ

طالبان باید با مقامات قطر صحبت نماید تا زمنیه ای بهتر تحصیل برای تیم روباتیک دختران افغان مساعد بسازد و پس از تکمیل تحصیل دوباره به وطن خویش برگردند تا این که مصدر خدمت به مردم و کشور شان شوند و به کشور شان افتخار کسب کنند.

پاسخ