آموزش

قطر به تیم روبات ساز دختران افغان بورسیه تحصیلی اعطا کرد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده همراه با لؤلؤة الخاطر معاون وزیر خارجه قطر، به تاریخ ۱۶ سنبله با اعضای تیم روبات ساز دختران افغان در دوحه دیدار می کند. [مروان طهتا/وزارت خارجه قطر]

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده همراه با لؤلؤة الخاطر معاون وزیر خارجه قطر، به تاریخ ۱۶ سنبله با اعضای تیم روبات ساز دختران افغان در دوحه دیدار می کند. [مروان طهتا/وزارت خارجه قطر]

دوحه -- بنیاد تحصیلی و ساینسی قطر به روز سه شنبه (۱۶ سنبله) گفت، این کشور خلیجی به اعضای تیم روبات ساز دختران افغان که «خیال بافان افغان» نامیده شده اند، بورسیه های تحصیلی اعطا کرد.

قطر در خروج افغان ها و خارجی های در معرض خطر از میدان هوایی کابل به شمول اعضای این تیمی که در شهر تحصیلی مکاتب و پوهنتون های دوحه مستقر هستند، نقش مؤثری داشته است.

بنیاد قطر در یک اعلامیه گفت، «آنها از طریق مشارکت میان بنیاد قطر (کیو اف) و بودجه قطر برای انکشاف (کیو اف دی)، بورسیه هایی را دریافت خواهند کرد تا برای آنها زمینه دنبال کردن تحصیل فراهم شود.»

این تیم دختران بااستعداد متعلمین لیسه حدود ۲۰ نفر عضو دارد که اکثریت آنها هنوز نوجوان هستند و اکنون در سراسر جهان پراکنده شده اند که تعدادی از آنها در قطر و مکسیکو هستند.

اعضای تیم روبات ساز دختران افغان در نزدیکی روبات خود به تاریخ ۲۶ سرطان ۱۳۹۶ در تالار قانون اساسی دار (دی ای آر) در واشینگتن دی سی، روبات های کشورهای دیگر را در ساحه تمرین تماشا می کنند. [پال جی. ریچاردز/ای اف پی]

اعضای تیم روبات ساز دختران افغان در نزدیکی روبات خود به تاریخ ۲۶ سرطان ۱۳۹۶ در تالار قانون اساسی دار (دی ای آر) در واشینگتن دی سی، روبات های کشورهای دیگر را در ساحه تمرین تماشا می کنند. [پال جی. ریچاردز/ای اف پی]

این دختران در سال ۱۳۹۶ پس از آن خبرساز شدند که برای اشتراک در مسابقه روبات سازی در واشینگتن برای آنها ویزه داده نشد و بعداً دونالد ترامپ رئیس جمهور در آن زمان مداخله نمود و آنها اجازه سفر را دریافت کردند.

آنها سال گذشته به امید تقویت تجهیزات شفاخانه ها در جریان همه گیر ویروس کرونا تلاش کردند تا یک دستگاه کم هزینه تنفس مصنوعی را از پرزه جات موتر بسازند.

آنها همچنان برای شناسایی و خنثی سازی ماین های زمینی یک جوره روبات ها را ساختند.

شیخه هند بنت حماد الثانی معاونه و رئیس اجرائیه بنیاد قطر گفت، «این متعلمین با استعداد و با ابتکار در یک نقطه زمان بی سرنوشتی و ناآرامی به سر می برند و ما در بنیاد قطر می خواهیم هر کاری که می توانیم برای آنها انجام دهیم.»

وی گفت، «با فراهم کردن بورسیه تحصیلی برای آنها تا در شهر تحصیلی درس بخوانند، تحصیلات آنها بدون وقفه ادامه خواهد یافت.»

وی افزود، قطر ضرورت های این دختران را ارزیابی می کند تا دریابد که در کدام مکتب یا برنامه های قبل از پوهنتون آنها باید اشتراک کنند.

اهمیت حضور زنان در ساینس

سقوط دولت اشرف غنی در ماه گذشته باعث خروج گسترده پر از هرج ومرج مردم شد زیرا بسیاری از افغان ها می ترسند که تفسیر بی رحمانه قوانین اسلامی تکرار نشود که در دوران حاکمیت این جنگجویان در سال های ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ تطبیق شده بود.

بسیاری از مردم خاصتاً از نابود شدن تمام پیشرفت ها در زمینه حقوق زنان که افغان ها در ۲۰ سال گذشته شاهد آن بوده اند، می هراسند.

بدین منظور، صدها زن مبارز به تاریخ ۷ سپتامبر در جاده های کابل راهپیمایی کرده و خواستند که به حقوق آنها احترام شود.

طی روزهای اخیر در شهرهای کوچکتر به شمول هرات و مزارشریف تظاهرات پراکنده ای صورت گرفته اند که زنان خواستار مشارکت در حکومت جدید شده اند.

آنتوني بلينكن وزير خارجه ایالات متحده به روز سه شنبه در جریان یک سفر کوتاه در قطر با چندین نفر از اعضای تيم روبات ساز ملاقات كرد.

وی به آنها گفت، «شما در سراسر جهان مشهور و یک منبع الهام بخش هستید. داستانی که شما قبلاً در مورد اهمیت حضور زنان در ساینس حکایت کرده اید، یک پیام مهمی را به سراسر جهان، بسیار فراتر از افغانستان ارسال می کند.»

رویا محبوب بنیانگذار صندوق وجهی شهروندان دیجیتال یک سازمان پرورش دهنده این تیم گفت که دختران «از این فرصت برای تحصیل در خارج از کشور هیجانی شده و سپاسگزار هستند».

چندین نفر دیگر از اعضای تیم روبات ساز که به دلایل امنیتی هوئت هیچ کدام آنها شناسایی نشده است، به مکسیکو نقل مکان کرده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تشکر از کشور قطر برای فراهم ساختن زمینه تحصیل برای دختران روبات ساز افغان. این دختران افتخار افغانستان است و مقامات کشور قطر که نفوذ مستقیم بالای طالبان دارند به آنها بگویند که برای استعداد های افغان چه پسران باشند و چه دختران در داخل افغانستان زمینه مساعد کنند تا آنها در داخل کشور شان باشند و برای افغانستان افتخارات کسب کنند.

پاسخ

ایالات متحده امریکا باید کوشش کنند که افراد متخصص که در تحولات اخیر افغانستان را ترک کرده اند در آینده برای آنها زمینه مساعد کنند تا دوباره به افغانستان برگردد زیرا آنها سرمایه هی معنوی افغانستان هستند و افغانستان به آنها نیاز دارند. ایالات متحده امریکا باید با طالبان صحبت کنند من مطمین هستم که طالبان با متخصصین و دانشمندان کاری ندارند و حتی با زنان که حجاب اسلامی را رعایت کنند نیز کاری نخواهند داشت. مشکل این است که بیست سال رسانه ها طالبان را برای مردم وحشی معرفی کرده بودند که آنها انسان نیستند ولی در یک ماه گذشته دیده شد که آنها با کسی کار ندرند و صرف هدف آنها تطبیق شریعت اسلامی است که اکثریت کشور ما خواهان ان است زیرا اگر کسی بگوید که من شریعت را قبول ندارم او شخص مسلمان گفته نمی شود. شما می دانید که در کشور های سعودی، قطر، کویت، امارات متحده عرب و سایر کشور های عربی نظام شریعت تطبیق می گردد نه نظام دیموکراسی. از ین جهت وقتیکه مردم آن کشور ها با تطبیق شریعت در کشور های شان می تواند که پیشرفت کنند و با جهان تعامل داشته باشد، چرا طالبان نمی تواند که نظام شریعت را در افغانستان تطبیق کنند جهان باید حکومت امارت اسلامی طالبان را به رسمیت بشناسد و با انها دخیل باشند قسمیکه جهان با کشور های عربی تعامل دارد و آنها را به رسمیت می شناسد. مطلب تصبره من این است که اگر جهان طالبان را به رسمیت بشناسد مردم، متخصصین و دانشمندان که سرمایه ای از افغانستان فرار نمی کنند.

پاسخ