فناوری

تیم دخترانه روبات ساز افغان قصد دارد با روبات ماین پاکی زندگی ها را نجات دهد

گزارش از عمر

در این تصویر دیده می شود که، تیم دخترانه روبات ساز افغان روباتی را اختراع کرده است که ماین های زمینی را شناسایی و خنثی می کند. بر اساس گزارش مرکز هماهنگی ماین پاکی در افغانستان (MACCA)، ماین های زمینی و مهمات منفجر نشده باقیمانده از سربازان شوروی باعث کشته شدن ۵۸۸ نفر و زخمی شدن ۸۸۷ نفر طی ۱۰ سال گذشته در افغانستان شده است. [عمر]

هرات -- تیم دخترانه روبات ساز افغان که طی چند سال اخیر با اشتراک در مسابقات بین المللی روبات سازی در بیش از ۱۰ کشور جهان، سرخط های بین المللی بوده است، با جدیدترین خلاقیت های خود به دنبال نجات دادن زندگی ها است.

یک جوره روبات ها که اخیراً توسط این تیم ساخته شده است برای شناسایی و خنثی سازی ماین های زمینی دیزاین شده است.

ساغر صالحی، یک عضو این تیم گفت، روبات اول یک پهپاد است که ماین ها را شناسایی می کند و روبات دوم که توانایی حرکت در زمین های سخت را دارد، برای خنثی سازی ماین های زمینی استفاده می شود.

صالحی افزود، «ما می خواستیم از تکنالوژی جدیدی استفاده كنیم تا راه حلی را برای خنثی سازی و از بین بردن ماین هایی كه دشمنان جابجا کرده اند، پیدا كنیم. ما دختران روبات ساز، می خواهیم در تأمین امنیت و پاکسازی ماین ها در این کشور سهم بگیریم.»

در تصویر دیده می شود که، اعضای تیم دخترانه روبات ساز افغان به تاریخ ۱۰ حوت بالای روبات ماین پاکی خود در شهر هرات کار می کنند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، اعضای تیم دخترانه روبات ساز افغان به تاریخ ۱۰ حوت بالای روبات ماین پاکی خود در شهر هرات کار می کنند. [عمر]

وی افزود، «این روبات ها را که ما ساخته ایم در حال حاضر فقط نمونه هستند و اگر بودجه ای برای تیم روبات ساز فراهم شود، اشکال پیشرفته تری از این روبات ها ساخته و در اختیار نیروهای امنیتی قرار خواهند گرفت.»

سمیه فاروقی، یک عضو دیگر این تیم گفت، «ماین های زمینی که از سالهای گذشته باقی مانده اند و آنهایی که توسط مخالفین مسلح دولت جابجا می شوند، [بسیاری از] افغان ها را قربانی می کنند.»

وی گفت، «ما می خواهیم از تکنالوژی برای شناسایی و خنثی کردن ماین ها استفاده کنیم تا بتوانیم به مردم خود کمک کنیم و مرگ و میر افغان ها را متوقف کنیم.»

وی افزود، «از این تکنالوژی برای تأمین امنیت در بسیاری از کشورها استفاده می شود و ما همچنان می خواهیم از تکنالوژی برای ایجاد امنیت و آرامش در روستاها و شهرهای خود استفاده کنیم.»

تلاش ها برای آینده روشن تر

عبدالغفور یعقوبی، یک مربی این تیم گفت، دختران تیم روبات ساز در مقایسه با زمان سه سال پیش که این تیم برای اولین بار ایجاد شده بود، پیشرفت و رشد خوبی داشته اند.

وی گفت، با توجه به دستاوردهای دختران روبات ساز، امیدوارم که در آینده نزدیک بتوانند پیشرفت قابل توجهی در ساخت روبات های صنعتی و زراعتی داشته باشند که به رشد صنعتی در کشور کمک خواهد کرد.

وی گفت، «علاقه دختران به عضویت در این تیم روبات ساز افزایش یافته است و تعداد زیادی از دختران درخواست های خود را ارسال کرده اند. این روند ما را امیدوار می سازد زیرا رویای دختران برای بدست آوردن دانش جدید و ساخت روبات ها در حال تحقق است.»

یعقوبی گفت، «در جریان ماه گذشته، یک گروه جدید ۱۰ نفره تشکیل شده است و آنها در حال آموزش هستند. امیدوارم این دختران بتوانند در آینده نزدیک روبات بسازند.»

وی گفت، «در حال حاضر، دو تیم متشکل از ۱۱ دختر روبات ساز فعال هستند. توانایی این دختران به حدی رسیده است که می توانند علاوه بر ساخت روبات ها برای مسابقات جهانی خود، روبات های نظامی و زراعتی را نیز بسازند.»

یلدا عزیزی، یک عضو این تیم گفت، از آنجا که تیم روبات ساز از سه سال قبل پدیدار شد، ربات های زیادی را ساخته و دستاوردهای بسیاری نیز داشته است.

وی گفت، «ما نشان دادیم كه دختران افغان استعداد دارند و آنها فقط به یک فرصت احتیاج دارند. فرصتی برای ما فراهم شد و توانایی دختران افغان را اثبات کردیم. ما معتقدیم که هیچ مانعی نمی تواند رشد دختران افغان را در افغانستان محدود کند.»

وی گفت، «ما طی سه سال گذشته ۱۷ سفر به هشت کشور داشتیم که در مسابقات جهانی روبات سازی شرکت کردیم و دستاوردهای بزرگی را به افغانستان آوردیم.»

وی افزود، «سه بار در مسابقات جهانی روبات سازی مقام اول را بدست آوردیم، در حالی که [تیم های] ایالات متحده و کانادا به ترتیب مقام دوم و سوم را کسب کردند. تمام مسابقات ما جهانی اند و ما در مسابقات مقام های اول، دوم یا سوم را بدست آورده ایم.»

عزیزی گفت، «ما روبات های مختلفی را به شمول روباتی برای جمع آوری و پروسیس گندم ساخته ایم. ما یک روبات را برای چیدن گلهای زعفران ساخته ایم که دهقانان می توانند در فصل برداشت حاصلات زعفران از آنها استفاده کنند.»

آیدا حیدرپور، عضو دیگر این تیم گفت، همه افغان ها در دستاوردهای تیم روبات ساز شریک هستند.

وی گفت، دختران افغان استعداد عالی دارند، اما آنها فرصتی برای کشف توانایی های خود نداشته اند.

رشد در تکنالوژی

تنها اعضای تیم روبات ساز دخترانی نیستند که با تکنالوژی و دانش جدید آشنا هستند.

ده ها دختر در ولایت هرات در تلاشند تا بازی های کمپیوتری و اپلیکیشن های موبایل را بسازند.

ناهید احمدی، یک مربی (کودکردن الهام بخش) در هرات گفت، «دختران بیش از آنچه انتظار داشتیم در زمینه انکشاف اپلیکیشن های کمپیوتری دستاوردهایی داشته اند. این دستاوردها استعداد دختران و علاقه آنها به تکنالوژی را نشان می دهند.»

در کودکردن الهام بخش، دختران بازی های کمپیوتری، اپلیکیشن های موبایل و دیتابیس ها را برای شرکت های مختلف می سازند.

وی گفت، «این دختران اپلیکیشن های دو بعدی (2D) و سه بعدی (3D) را می سازند و بیشتر آنها آموزشی اند. از آنجا که بسیاری از مردم افغان بی سواد هستند و قادر به تدریس فرزندان خود در خانه نیستند، اپلیکیشن ها و بازی هایی که این دختران می سازند، می توانند به کودکان و نوجوانان کمک کنند تا یاد بگیرند و [سطح علمی خود را بالا ببرند].

احمدی گفت، «بازی های توسعه یافته از نظریه های افغانی استفاده می کنند و کودکان را با فرهنگ افغانی بیشتر آشنا می سازند.»

فاطمه رضوانی، یک شاگرد در کودکردن الهام بخش در شهر هرات گفت، بیشتر دختران با تکنالوژی در هرات آشنا شده اند و علاقه مندند که از علمیت و تکنالوژی جدید بهره مند شوند.

وی گفت، «من یاد گرفتم كه چگونه اپلیکیشن های انترنیتی را كودگذاری كنم و یكی از اپلیکیشن های موبایل كه من ساخته ام، برای خرید آنلاین است. من در حال ساختن اپلیکیشن های بیشتر هستم.»

وی افزود، «برای تعداد محدودی از دختران فرصتی وجود دارد و آنها توانسته اند استعدادهای خود را نشان دهند. اگر فرصت بیشتری برای دختران در ولسوالی ها و روستاها فراهم شود، آنها نیز قادر خواهند بود تا رشد کنند و از دستاوردهای بزرگتر لذت ببرند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

از خداوند شکر گزار هستم که دختران افغان اینقدر پیشرفت زیاد کردند. برایشان موفقیت بیشتر آرزو می کنم.

پاسخ

خیلی ها فکر می‌کنند که افغان‌ها فقط در فکر جنگ و جدل هستند ولی ما آمده‌ایم تا خلاقیت زنان افغان را نشان دهیم. پیشرفت های تیم روبات ساز دختران افغان از افغانستان نوین حکایت می کند که افغانستان نو افغانستان سابق نیست. افغانستان جدید جوانان تحصیل یافته دارند که میتوانند پرچم افغانستان را در سراسر جهان به اهتزاز درآورند. طالبان بندانند که اگر میخواهند در افغانستان حکومت کنند باید به زنان اجازه فعالیت را بدهند. در غیر آن آنها نمیتوانند که در افغانستان حکومت نمایند. افغانستان هیچگاهی به گذشته تاریک اش برنخواهد گشت. یک تعداد فکر می کنند که اگر طالب آمد همه دست آورد ها از بین می روند و ما دوباره به گذشته بر می گردیم. اما این چنین نیست. اگر طالبان سر قدرت هم بیایند ناگزیر هستند که بر حسب زمان امرزی حکومت کنند. چون اکنون قرن ۲۱ است. هیچ تشویش نداشته باشید. افغانستان به طرف ترقی به پیش خواهد رفت و ما شاهد دست آورد های بیشترو بیشتر خواهیم بود. زنده باد تیم دختران روبات ساز افغان.

پاسخ

بسیاری از مردم ذهن خوب و روشنی درباره زن ها ندارند.آنها فکر می‌کنند که زنان باید در خانه بمانند. من می‌گویم این غلط است چرا که زنان هم می‌توانند مانند مردها کار کنند، خلاقیت شان را تبارز دهند و برای کشور شان افتخار کسب نمایند. دست آورد های اخیر تیم روبات ساز واقعاً قابل ستایش است. آنها به اندک امکانات خیلی دست آورد ها دارند. ما از حکومت میخواهیم که آنها را بیشتر حمایت کنند تا برای افغانستان افتخارات بیشتری داشته باشند.

پاسخ

تیم دختران روبات ساز افغان یک مثال خوب برای مردم در سراسر جهان اند و اگر از جوانان افغان حمایت لازم شود و فرصت داده شود تا تحصیلات شان را به گونه بهتر به پبیش ببرند،جوانان افغان می توانند به دست آورد های چشمگیر دست یابند. و این دختران جوان افغان نماد از استعداد، شجاعت، خلاقیت، و نور آوری اند. تیم دختران روبات ساز افغان به واقعیت استعداد افغان ها را به جهانیان نشان داد که با وصف جنگ در این کشور، جوانان میتوانند کار های خارق العاده ای را انجام دهند. باید از تیم روبات ساز دختران افغان حمایت صورت گیرد.

پاسخ