فناوری

خسته از قهرمانان مرد، دختران کدنویس افغان قهرمانان خود شان را می سازند

ای اف پی

یک گروه کدنویسان زن در افغانستان توسط آموزش دادن مهارت های فن آوری و ایجاد گیم ها و اپلکیشن ها میخواهند تا یک نسل از دختران را انگیزه دهند.‌ [عارف کریمی/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

هرات -- در ویدیو گیم که آنها ساخته اند مثل شاهدخت که بالای دیوها جست و خیز می زند و بالای جادوگر ظالم خنجر پرتاب می کند، یک تیم از کدنویسان زن در افغانستان میخواهند تا یک نسل از دختران را انگیزه دهند تا موانع را بشکنند.

زنان جوان بخش از یک برنامه آموزشی بعد از مکتب بنام انگیزه کد نویسی در هرات هستند جایکه آنها مهارت های فنآوری را میاموزند و گیم ها و اپلکیشن های را می سازند تا دختران را در سراسر افغانستان و بیرون از کشور تعلیم دهند.

موفقیت برجسته آنها نشر اپلکیشن «دختر قهرمان افغان» امسال بوده است که در بیش از شش ماه توسط ۱۲ زن ساخته شده است. در این اپلکیشن یک شاهدخت با چادر سبز در اطراف یک قصر فرو ریخته جست و خیز میزند تا یک جادوگر را شکست داده و خانواده اش را نجات دهد.

فرشته فروغ، یک استاد کمپیوتر ساینس و مهاجر اسبق که در سال ۱۳۹۴ مرکز انگیزه کدنویسی را تاسیس کرد گفت، شاگردان از عدم نماینده گی زن در صنعت گیم سازی ناراض بودند و از نمایش دادن گیم هایکه در آن مردان قهرمان هستند خسته شده بوند.

شاگردان افغان به تاریخ ۱۳ سنبله در یک صنف در مرکز انگیزه کدنویسی (Code to Inspire) در هرات اشتراک می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

شاگردان افغان به تاریخ ۱۳ سنبله در یک صنف در مرکز انگیزه کدنویسی (Code to Inspire) در هرات اشتراک می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

شاگردان افغان به تاریخ ۱۳ سنبله در یک صنف در مرکز انگیزه کدنویسی (Code to Inspire) در هرات اشتراک می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

شاگردان افغان به تاریخ ۱۳ سنبله در یک صنف در مرکز انگیزه کدنویسی (Code to Inspire) در هرات اشتراک می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

فروغ که اکنون مقیم نیویارک است در یک ایمیل به ای اف پی گفت،‌ »این گیم چالش ها و موانع که زنان همه روزه در افغانستان با آن مواجه هستند به نمایش می گذارد و با وصف همه واکنش ها، آنها به مبارزه شان ادامه داده و از آن عبور می کنند.»

در یک کشور که در آن دختران اکثرآ فرصت های تحصیلی خیلی محدود دارند، دسترسی به انترنیت تکه تکه بوده و زنان در هر بخش عمیقآ با تبعیض ذاتی روبرو هستند. فروغ مهارتهای فنآوری را دارای عمل بالقوه تحول گرا می داند.

مثل اکثر افغانها، او در مورد دوباره به قدرت رسیدن احتمالی طالبان که در جریان حکمرانی سرکوب کننده بی رحمانه شان در دهه ۱۳۷۰ زنان را از کار کردن و رفتن بیرون از خانه منع کرده بودند نگران است.

وی گفت، «با آموختن کدنویسی، اگر شما به انترنیت دسترسی داشته باشید، شما میتوانید کار آنلاین را در فضای امن از خانه تان انجام دهید.»

وی گفت، «کاری که ما انجام میدهیم در مورد تساوی، اختیار دادن و تغییر است تا اینکه این دختران جوان قادر شوند تا ارزش را به جوامع خود علاوه کنند و برای تساوی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شان مبارزه نمایند.»

شکستن موانع از طریق فنآوری

حقوق زنان و تحصیل دختران از زمان سقوط طالبان تقریبآ دو دهه قبل دست آوردهای مهم را داشته اند، اما چالش ها باقی مانده بخاطریکه شورشیان اکثرآ بالای مکاتب دختران حمله می کنند و شاگردان اناث را تهدید می نمایند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفت، جنگ افغانستان منتج به بسته شدند بیش از ۱۰۰۰ مکتب تا پایان سال ۲۰۱۸ شده، در حدود ۵۰۰۰۰۰ کودک را از حقوق آموزش محروم ساخته است. یک تعداد غیر متناسب این رقم، در حدود ۶۰ در صد دختران هستند.

فروغ گفت، «در بدترین حالت اگر طالبان حضور زنان را در ساحه کاری محدود بسازند، فنآوری یک مهارت است که میتواند آنها را از خانه های شان بیرون کند.»

این گیم ها و اپلکیشن ها اعم تحصیلی و سرگرم کننده هستند. برخی آنها شامل خاطرات کدنویسان و یا به اساس داستان های واقعی هستند.

بطور مثال، در گیم «مبارزه علیه کوکنار»، سربازان در یک ماموریت در ولایت هلمند که در آن کوکنار کشت می شود مستقر میشوند. این به اساس یک داستان واقعی یک برادر کدنویس است که در آنجا مستقر بود.

نسرین وحیدی شاگرد مرکز انگیزه کدنویسی به ای اف پی گفت،‌ »هدف اصلی من منحیث سازنده یک گیم و اپلکیشن ایجاد هرچه بیشتر گیم های آموزشی برای دختران است.

«ما می خواهیم دختران از طریق گیم ها یاد بگیرند و سریع تحصیل کنند.»

یک گیم دیگر به جوانان افغان می آموزد که چگونه جغرافیه کشور شان را با نشان دادن به آنها این که هر ولایت در کجا موقعیت دارد شناسایی نمایند.

تا به حال مرکز انگیزه کدنویسی بیش از ۱۵۰ شاگرد را کدنویسی، گیم و اپلکیشن سازی و ویب سایت سازی را آموزش داده است.

فروغ گفت، «آنها بدون در نظر داشت مرزهای جغرافیایی، یک شهروند دیجیتالی جهان خواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خبر خوش است!

پاسخ

موافقم، این خبر خوبی است.

پاسخ

بسیار خوب. این دانش و مهارت ها نباید به هرات محدود بمانند. اینها باید به دیگر بخش های افغانستان نیز گسترش یابند. در بخش علمی، ساحات پرنفوس پشتونها از اثر جنگ های طالبان و همچنان عدم توجه حکومت بطور نسبی عقب مانده اند. زمانیکه به موسسات خارجی بین المللی بیاییم، آنها از قبل اولیت را به اقلیت ها داده و پشتونها را نادیده می گیرند. خداوند چراغ دانش را فروزان نگهدارد. خداوند پرچم صلح را برافراشته نگهدارد.

پاسخ

بسیار عالی!

پاسخ