حقوق زنان

تیم روبات ساز دختران افغان کار خود را در قطر به نمایش گذاشت

گزارش از عمر

اعضای تیم روبات ساز دختران افغان که از اواسط سال ۱۴۰۰ بدینسو در قطر مستقر هستند، در حاشیه مجمع دوحه که از تاریخ ۶ حمل الی ۷ حمل برگزار شد و رهبران و مقامات جهان از آن بازدید کردند، روبات های خود را به نمایش گذاشتند. [تصویر از تیم روبات ساز دختران افغان]

هرات -- اعضای تیم روبات ساز دختران افغان که از اواسط سال ۱۴۰۰ بدینسو در قطر به سر می برند، در اوایل ماه حمل روبات های خود را در حاشیه مجمع دوحه در حضور رهبران و مقامات برجسته جهان به نمایش گذاشتند.

ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل پاکستانی، دیوید بیکهم ستاره پیشین فوتبال انگلیستان، جان کیری وزیر خارجه پیشین ایالات متحده و مقامات ارشد چندین کشور از این نمایشگاه بازدید کرده و حمایت خود را از این تیم زنان نشان دادند.

مجمع دوحه از تاریخ ۶ الی ۷ حمل در پایتخت قطر برگزار شد.

سمیه فاروقی کپتان تیم روبات ساز دختران افغان گفت، تعدادی از روبات هایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شدند، در هفته اول ماه حمل از افغانستان به قطر آورده شدند.

دیوید بیکهم ستاره پیشین فوتبال انگلیستان به تاریخ ۷ حمل یکی از روبات ‌هایی را در دوحه قطر بررسی می‌ کند که توسط تیم روبات ساز دختران افغان ساخته شده است. [دیوید بیکهم/ فیسبوک]

دیوید بیکهم ستاره پیشین فوتبال انگلیستان به تاریخ ۷ حمل یکی از روبات ‌هایی را در دوحه قطر بررسی می‌ کند که توسط تیم روبات ساز دختران افغان ساخته شده است. [دیوید بیکهم/ فیسبوک]

وی در اشاره به اینکه هشت روبات پیشرفته به نمایش گذاشته شده اند گفت، «رهبران جهان توانستند که قدرت دختران افغان را مشاهده کنند.»

فاروقی افزود، «ما به نمایندگی از دختران افغان به تلاش های خود ادامه خواهیم داد و اجازه نخواهیم داد که صدای آنها خاموش شود.»

فلورانس پویا یکی از اعضای این تیم گفت، نمایشگاه دوحه برای تیم روبات ساز یک فرصتی بود تا دستاوردهای دختران افغان را روی استیج جهانی به نمایش بگذارد.

وی گفت، «علاوه بر روبات‌ هایی که ما از افغانستان آوردیم، ما همچنان برخی از جدیدترین روبات‌ های خود را به نمایش گذاشتیم.»

وی با افزودن اینکه نمایندگان ارشد چندین کشور تعهد کردند که از این تیم حمایت کنند گفت، «مقامات کشورهای مختلف از روبات‌ های ما استقبال کردند و دستاوردهای ما را تحسین کردند.»

دسترسی به تعلیم حیاتی است

رویا محبوب یک کارآفرین افغان و یکی از بنیانگذاران تیم روبات ساز به تاریخ ۶ حمل برنده جایزه مجمع دوحه ۲۰۲۲ شد که از سوی تمیم بن حماد الثانی امیر قطر برایش داده شد.

این جایزه به سازمان ها یا افرادی داده می شود که تغیرات مثبتی را در جوامع خود ایجاد می کنند.

وی گفت، «این یک جایزه مهم و یک دستاورد بزرگی برای این تیم است.»

محبوب همچنان بالای اهمیت اطمینان از اینکه دختران افغان به تعلیم دسترسی داشته باشند، اصرار کرد.

وی با افزودن اینکه تمام جهان در این مورد وضاحت داده است: هر دختر افغان باید به تعلیم دسترسی داشته باشد گفت، تعلیم دختران افغان یک اولویت است.

وی گفت، «دختران افغان مانند دختران سایر نقاط جهان برای تعلیم کردن و ساختن آینده خود فرصت ندارند.»

محبوب با تأکید کردن بر اینکه به جای سرکوب باید از آنها حمایت شود گفت، «ما تلاش می کنیم تا برای دختران در داخل افغانستان فرصت های تعلیم و تحصیل در رشته های علوم عصری را فراهم کنیم.»

وی گفت، «هیچ کس نمی تواند از تعلیم و تحصیل دختران جلوگیری کند زیرا جامعه افغانستان اکنون به خوبی آگاه است و راه درستی را انتخاب کرده است.»

فاطمه فراهی یک فعال حقوق زنان در هرات گفت، دختران افغان اکنون بیشتر از هر زمان دیگری به حمایت جامعه بین المللی نیاز دارند.

وی گفت، «دختران و زنان حقوق اساسی خود را در دو دهه گذشته به دست آوردند. اما اگر جامعه بین المللی از حمایت خود دست بردارد، همه این دستاوردها در معرض خطر هستند.»

وی تأکید کرد، «هزاران تن از زنان و دختران در ۲۰ سال گذشته در افغانستان به تعلیم و تحصیل دسترسی داشتند و در مقام های ارشد دولتی کار می کردند، اما اکنون که مکاتب به روی دختران بسته شده اند، جهان باید زودتر اقدام کند.»

فراهی افزود، «تیم روبات ساز دختران افغان ثابت کرده است که اگر فرصت فراهم شود، این دختران مانند همتایان خود در کشورهای دیگر ساینس دانان خواهند شد.»

فراموش نشده

اعضای تیم روبات ساز دختران افغان تعهد کردند که صدای تمام دختران افغان را بلند کرده و اجازه نخواهند داد که آنها توسط جهان فراموش شوند.

هدف از اشتراک آنها در مسابقات جهانی و ساختن روبات های جدید و پیشرفته، رسیدن به این هدف است.

عایده حیدرپور یکی دیگر از اعضای این تیم گفت که وی در هر رویداد جهانی که اشتراک می کند از آن به عنوان یک استیج استفاده می کند تا قید بودن و محرومیت دختران افغان را با جهان به اشتراک بگذارد.

وی گفت، «هر قدر هم که دختران در افغانستان محدود شوند، آنها خاموش نخواهند شد. هر گونه محدودیت بر تعلیم و تحصیل و فعالیت های اجتماعی آنها در عصر کنونی نامؤفق خواهد بود.»

در این عصر تکنالوژی و رسانه های اجتماعی، هیچ چیزی از جهان پنهان شده نمی تواند.»

آصفه امینی یکی دیگر از اعضای تیم روبات ساز گفت، هزاران نفر از دختران تحصیل کرده ای که کشور را ترک کرده اند و اکنون در خارج از کشور زندگی می کنند، صدای دختران محروم افغان هستند.

امینی گفت، هرگونه محدودیتی که بالای دختران و زنان وضع شود شکست خواهد خورد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر بدبختی برکشور ما بال نمی گشود چرا کادرهای جوان ما به کشورهای دیگر مهاجر میشدند؟ آنها زیر پرچم زیبا و سه رنگ خویش کار میکردند. آنها دخترهای دیگر را پرورش میداند، با گذشت زمان تعداد آنها بسیار زیاد میشد و به کشور خویش افتخارات زیاد را کمایی می کردند. اما بدبختانه هر زمانیکه سیستم ما سقوط می کند ما از صفر آغاز می کنیم. کشور ما هنوز هم قادر نیست که به هردو پای خویش بایستد و دست آوردهای زیاد خویش را از دست داده است. شما دیده می توانید که چه تعداد خانواده امیدوار بودند و چه تعداد هموطنان ما برای دست آوردهای خویش منتظر بودند اما آنها اکنون در کشورهای دیگر زیر سایه دیگران به حیث یک پناهنده زندگی می کند. اگر افغانها میخواهند که کشور خودشان را آباد سازد پس نه باید بیشتر از این برنامه های استخبارات خارجی را در کشورشان عملی سازد. به آنها جاسوسی نکنند. آنها باید روابط شان را با رهبرانشان به خاطر کشورشان قطع نمایند. آنها میتواند به طور جدی به مردم و کشورشان کار کنند. ما امیدوار هستیم که حکومت جدید روابط خوب با جهان بسازد. این قرن بیست و یک است، بهتر خواهد بود که آنها اینقدر تنگ نظر نه باشند. در مورد این که مردم چه می کنند و افغانها چقدر در تاریکی زندگی می کنند فکر برجسته نمایند. آنها باید راه را برای خروج افغانها از این تاریکی بیابند و واقعاً به مردم خویش خدمت کنند.

پاسخ

این پری های زیبا باید در افغانستان می بودند و دختران دیگری را تربیت می کردند. من از طریق سلام تایمز، از حاکمان جدید افغانستان می خواهم که از دستورات سازمان های استخباراتی پاکستان و ارتش مرتد آنکشور اطاعت نکنند. آنها نیاز به ایجاد روابط با جامعه بین المللی، به ویژه با ایالات متحده و اروپا دارند. اروپا و ایالات متحده در ۲۰ سال گذشته کمک های قابل توجهی به افغانستان کرده اند، اما متأسفانه این کمک ها نتیجه نداده است. مرگ بر ارتش تروریستی پاکستان، پاینده باد دوستی افغانستان و جامعه جهانی

پاسخ