حقوق زنان

برنامه روبات سازی به توانمندسازی دختران افغان ادامه می دهد

گزارش از عمر

با وجود محدودیت ها و چالش ها، دختران در هرات همچنان به ساختن روبات ها ادامه می دهند و امیدوارند که بار دیگر در مسابقات جهانی از افغانستان نمایندگی کنند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- پس از سقوط حکومت قبلی و خارج شدن تیم روبات سازی دخترانه افغانستان به موقعیت های خارج از کشور، خانه روبات سازی افغانستان در هرات تدریس کردن علم روبات سازی به دختران را از سر گرفته است.

به گفته خانه روبات سازی افغانستان یک مرکز آموزشی خصوصی، تعدادی از دخترانی که مهارت های ساختن روبات را دارند، هنوز در هرات زندگی می کنند.

این مرکز گفت، اگرچه در حال حاضر هیچ تیم روبات سازی دخترانه در داخل افغانستان وجود ندارد، اما این دختران می توانند در مسابقات بین المللی آینده از افغانستان نمایندگی کنند.

مجتبی رضایی مدیر خانه روبات سازی افغانستان گفت که وی مطمئن است که به زودی یک تیم قدرتمند دخترانه در کشور تشکیل خواهد شد.

متعلمین مکتب توحید در شهر هرات به تاریخ ۱۹ قوس یکی از روبات های خود را می آزمایند. [عمران/سلام تایمز]

متعلمین مکتب توحید در شهر هرات به تاریخ ۱۹ قوس یکی از روبات های خود را می آزمایند. [عمران/سلام تایمز]

وی گفت، فعالیت های روبات سازی حتی در جریان وضعیت کنونی در افغانستان ادامه یافته و در حقیقت حتی قوی تر شده است.

رضایی گفت، «خانه روبات سازی ۱۵ باب مکاتب خصوصی را در هرات، کابل و مزارشریف تحت پوشش قرار می دهد و تعدادی از متعلمین بسیار بااستعداد در این مکاتب در یادگرفتن روش ساختن روبات ها مشغول هستند.»

وی گفت، در حال حاضر، حدود ۶۰۰۰ متعلمین اناث و ذکور در ولایات هرات، کابل و بلخ در موقعیت های مختلف از خانه روبات سازی افغانستان آموزش ساختن روبات ها را یاد می گیرند.

از جمله آنها مکتب توحید یک مکتب خصوصی در شهر هرات است که ۹۰٪ از اعضای مشهور تیم روبات سازی دخترانه افغان از آن فارغ شده اند.

این تیم در سال ‌های اخیر در مسابقات بین‌ المللی روبات سازی جوایزی را کسب کرد، اما اعضای این تیم پس از سقوط حکومت قبلی و تحمیل شدن محدودیت ها بالای دختران و زنان، مجبور شدند که کشور را ترک کنند. .

در سال ۱۴۰۰، این تیم در مسابقه بین المللی روبات سازی (فرست گلوبل چلنج انترنیشنل روبوتیکس کانتیست) «جایزه هیئت داوری» را دریافت کرد که در جریان آن با تیم هایی از ۱۷۷ کشور دیگر رقابت کرد.

ما آینده را می سازیم

تقدس یوسفی یک متعلم صنف ششم که در مکتب توحید به عنوان یک فعالیت بیرون از نصاب روبات ها می سازد گفت که وی قصد دارد تا روزی در صحنه جهانی از افغانستان نمایندگی کند.

وی گفت، «هر افغان امیدوار است که بتواند در آینده به کشورش خدمت کند،» وی وضاحت داد که آرزویش این است که برایش یک فرصت یادگرفتن داده شود تا دختران بتوانند در ساختن یک آینده روشن برای کشور به بازی کردن نقش خود ادامه دهند.

تقدس افزود، با توجه به این فرصت دختران می توانند مانند تیم روبات سازی دختران افغان در سال گذشته در صحنه جهانی رقابت کنند.

مهسا رحیمی یک متعلم صنف پنجم در مکتب توحید گفت، وی با ساختن روبات‌ های پیشرفته امیدوار است که علمیت روبات سازی را در میان دختران وسعت داده و آن را تجدید کند.

وی افزود، دختران افغان ثابت کرده اند که توانایی یادگرفتن تکنالوژی جدید به ویژه ساختن روبات ها را دارند و می توانند مانند سایر دختران در سراسر جهان پیشرفت کنند.

مهسا گفت، «ما دختران می خواهیم که یک افغانستان پیشرفته و عصری را به جهانیان نشان دهیم. همه دختران ظرفیت دارند و ما می توانیم برای خود و کشور خود یک آینده روشن تری را بسازیم.»

مهسا گفت که وی در ظرف یک سال توانسته است یک روبات ضد حریق کوچکی را بسازد که می تواند در صورت وقوع آتش سوزی به اعضای خانواده هشدار دهد.

وی افزود، «ما خودمان آینده کشور خود را می سازیم و ما اجازه نخواهیم داد که دختران به جای پیشرفت و انکشاف به تاریکی کشیده شوند.»

مقاومت در برابر محدودیت ها

متعلمین اناثی که در هرات در یادگرفتن روبات سازی مشغول هستند گفتند که آنها در برابر هر نوع محدودیت یا موانعی که پیشرفت آنها را محدود کند، ایستادگی خواهند کرد.

زینب اخترزاده یک متعلم صنف ششم مکتب توحید گفت که هیچ چیزی وی را از رفتن به مکتب و یادگرفتن در کنار همسالانش باز نخواهد داشت.

زینب گفت، «ما دوست داریم که در آینده بیشتر پیشرفت کنیم و روبات های بیشتری را بسازیم و ما هیچ نوع محدودیتی را نمی پذیریم.»

ستایش زمانی همصنفی اش، مشغول ساختن روبات های کوچک بوده است.

ستایش گفت، افغانستان نمی تواند بدون تعلیم و یا تحصیلات عالی دختران ساخته شود، و خواستار ادامه تعلیم و تحصیل بدون محدودیت ها و سختگیری ها شد.

وی گفت، مکتب توحید باید باز بماند تا دختران بتوانند در صنف های خود اشتراک کنند و در ساختن کشور جنگ زده خود کمک کنند.

وی افزود، «ممنوع کردن دختران از رفتن به مکتب و ساختن روبات ها غیرعادلانه است.»

ستایش گفت، حتی اگر تمام مکاتب دخترانه بسته شوند، دختران افغان در خانه به درس خواندن ادامه خواهند داد و در مقابل تاریکی و جهل مقاومت خواهند کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هرات واقعا مركز علم و دانش در افغانستان است. هر چیز که در یک ولایت یا منطقه افغانستان پیدا می شود او باید بطور منظم به دیګر مناطق و ولايات افغانستان نیز ګسترش یابد. فن و تخنیک روبات سازی نبايد تنها به کابل و مزارشریف بلکه به دیګر ولایات کشور نیز توسعه یابد. مثلا به ننګرهار که یکی از مناطق با فرهن عالی و مركز علم در شرق کشور است باید انتقال عاده شود. همچنان به مناطق قندهار، خوست، پکتیا، غزني، بامیان، بدخشان ... ګسترش داده شود.‌

پاسخ