آموزش

ده ها دختر افغان مهارت های ربات سازی شان را در نمایشگاه هرات به نمایش گذاشتند

گزارش از عمر

حدود ۶۰ تن از دختران افغان که شاگردان صنف چهارم الی نهم مکتب بودند، به تاریخ ۲۷ سنبله در نمایشگاهی در شهر هرات ده ها ربات ساخته شده را به نمایش گذاشتند. این نمایشگاه از ۲۷ تا ۲۹ سنبله برای بازدید مردم باز بود. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- حدود ۶۰ تن از دختران افغان که شاگردان صنف چهارم الی نهم مکتب بودند، به روز یکشنبه (۲۷ سنبله) در نمایشگاهی در شهر هرات ده ها ربات ساخته شده را به نمایش گذاشتند.

این نمایشگاه از روز یکشنبه تا سه شنبه برای بازدید عموم باز بود.

بیشتر این دختران در سال گذشته از رفتن به مکاتب محروم شدند، اما در خانه ربات ساخته اند. آنها می گویند که محدودیت ها نمی تواند پیشرفت آنها را متوقف کند.

محمد حسینی یکی از اعضای مرکز رباتیک افغانستان و یکی از منتظمین این نمایشگاه گفت که در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ ربات به سبک صنعتی به نمایش گذاشته شد.

دختران افغان ربات های خود را به تاریخ ۲۷ سنبله در نمایشگاهی در شهر هرات در به نمایش می گذارند. [عمر/سلام تایمز]

دختران افغان ربات های خود را به تاریخ ۲۷ سنبله در نمایشگاهی در شهر هرات در به نمایش می گذارند. [عمر/سلام تایمز]

او افزود، «بیشتر ربات های ساخته شده توسط دختران به اندازه کافی پیشرفته هستند که با برنامه های کمپیوتری کار کنند.»

حسینی گفت که استعداد دختران در ساخت این ربات ها فوق العاده است.

وی افزود، «تیم رباتیک دختران در هرات تشکیل شده و به زودی فعال خواهد شد. با راه اندازی تیم، دختران می توانند در مسابقات بین المللی شرکت کنند.»

حسینی گفت، تقریباً ۳۰۰۰ دختر در ولایت هرات در حال یادگیری ساخت ربات هستند.

مهسا جعفری، ۱۵ ساله، شاگرد صنف نهم در شهر هرات، در سال گذشته پنج ربات ساخته است.

او یک قایق برقی کوچک، یک سه چرخه برقی، یک جاروی برقی برقی، یک سیستم پیش بینی زلزله و یک تسمه نقاله برای استفاده در میدان های هوایی و کارخانه ها ساخته است.

او گفت، «این شروع کار است. من می خواهم در آینده ربات های بیشتری بسازم. من می خواهم با ساختن ربات های پیشرفته و نشان دادن توانایی های دختران افغان به جهان در مسابقات بین المللی شرکت کنم.»

او شکایت کرد، «دختران افغان استعداد دارند و می خواهند در زمینه های مختلف پیشرفت کنند، اما مکاتب را به روی ما بسته اند تا از پیشرفت ما جلوگیری کنند.»

او گفت که با وجود محدودیت ها، دختران شبانه روز سخت کار می کنند تا پیشرفت کنند و آینده ای روشن برای خود بسازند.

تیم ملی ربات ساز دختران افغان بیش از یک سال پیش کشور را ترک کرد. اکنون در ایالات متحده مستقر است.

اعضای تیم رباتیک علاوه بر ادامه حصول تعلیم در ایالات متحده، نماینده دختران افغان در مسابقات بین المللی رباتیک هستند.

پرورش استعداد

دختران تیم رباتیک هرات می‌گویند با وجود محدودیت‌های اعمال‌شده، آنها توانسته‌اند استعداد خود را در ساخت ربات‌ها شکوفا کنند.

نگار رضایی، ۱۳ ساله، شاگرد صنف هفتم در شهر هرات که اکنون در خانه خود محبوس است، در سال گذشته پنج ربات ساخته و به آینده خود خوش بین است.

نگار یک ربات جنگجو که عمدتاً برای سرگرمی استفاده می شود، یک ربات حامل، یک ربات ضد عفونی کننده، یک ربات برای جوشاندن آب و یک ربات تسمه نقاله ساخته است.

او گفت، «ما دخترها به همه نشان دادیم که هیچکس نمی تواند جلوی پیشرفت ما را بگیرد. ما با ساخت این ربات ها توانایی های خود را نشان دادیم و ثابت کردیم که می توانیم هر آنچه که بخواهیم بسازیم.»

نگار افزود، «دختران استعدادهای زیادی دارند و فقط نیاز به حمایت دارند. دختران با آموزش و قلم در دست می توانند استعدادهای خود را شکوفا کنند. ما می خواهیم افغانستان را از طریق آموزش بسازیم.»

او گفت که یک دختر افغان که از رفتن به مکتب محروم شده و مجبور به ماندن در خانه می شود، می تواند ربات بسازد و پیشرفت کند.

کیانه رحمانی، ۱۴ساله، شاگرد صنف هشتم در شهر هرات، گفت که دانش ساخت ربات او از طریق ساخت سه ربات در سال گذشته بسیار گسترش یافته است.

او افزود، «با ساخت این ربات ها، من می خواهم به دختران دیگر نشان دهم که آنها نیز می توانند این کار را انجام دهند، تنها اراده لازم است. اگر اراده باشد، هیچ محدودیتی نمی تواند مانع تحصیل و پیشرفت ما شود.»

او افزود، «هر دختری آرزوی تحصیل و پیشرفت دارد. ما دختران زمانی می توانیم به رویاهای خود برسیم که فرصت های تحصیلی در دسترس ما باشد. تنها راه سعادت افغانستان آموزش دختران است.»

کیانه امیدوار است که مکاتب هر چه زودتر بازگشایی شوند تا دختران بتوانند به دروس خود بازگردند و آینده خود را بسازند.

رشد دانش ساخت ربات

اعضای تیم رباتیک افغانستان مستقر در ایالات متحده، کورسهای آنلاین را برای دختران در افغانستان راه اندازی کرده اند تا به توسعه بیشتر مهارت های آنها کمک کنند.

سمیه فاروقی، کپتان تیم ملی رباتیک افغانستان گفت که هدف از راه اندازی برنامه های آموزش آنلاین، آشنایی دختران افغان با پیشرفت های جدید در ساخت ربات است.

وی افزود، «منابع و امکانات رباتیک در داخل افغانستان کاهش یافته است. او از طریق واتس‌اپ به سلام تایمز گفت، «ما مهارت‌ها و تجربه های جدیدی را به دختران آموزش می‌دهیم تا توانایی‌هایشان را افزایش دهیم.»

وی افزود، «تعداد دخترانی که به یادگیری رباتیک علاقه دارند بسیار زیاد است. برخی از آنها در حال حاضر از طریق برنامه آموزشی ما تحت پوشش قرار گرفته اند و ما در آینده از زنان بیشتری حمایت خواهیم کرد.»

فاروقی افزود که در مورد آخرین پیشرفت ها در تکنالوژی و رباتیک می آموزد و تجربه ها و مهارت های خود را با دختران در داخل افغانستان از طریق صنف های آنلاین به اشتراک می گذارد.

شبنم نورزی یکی دیگر از اعضای تیم ملی رباتیک افغانستان گفت که تلاش می کند به نمایندگی از دختران افغان در مسابقات بین المللی شرکت کند و جوایزی را کسب کند.

نامبرده گفت، «با وجود محدودیت ها، دختران در هرات ربات سازی را یاد می گیرند که بسیار امیدوارکننده است.»

او گفت که تیم ملی اکنون خارج از کشور است اما در کنار این دختران ایستاده و از آنها حمایت خواهد کرد.

نوروزی افزود، «هزاران دختر در داخل کشور مشغول یادگیری رباتیک هستند که خبر خوبی است. علاقه [نشان داده شده] توسط دختران منجر به رشد رباتیک در کشور شده است و دختران افغان در آینده ربات های پیشرفته خواهند ساخت.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دختران هرات همیشه فعالیت های شأن را درحرص های ربات سازی از خود شایستگی نشان داده است بلکه تنها درافغانستان نه بلکه در تمام جهان ربات سازی مقام اول را به دست آوردن ربات سازی دختران هرات فخر هم افغان ها است دختران هرات ازکار خود باید خسته نشوید این دختران آیند درخشان دارند و به مسلک خود ادامه بدهد. با احترام مصور

پاسخ

دختران هراتی واقعا شجاع و قابل ستایش هستند. آفرین و برکت بر مهارت ها و هنر شان. به امید اینکه آنها مهارت های شان را با سایر دختران در کشور شریک سازند. حاکمان کنونی باید چشم های شان را باز کنند و با مقایسۀ وضعیت دختران افغان با دخترهای سایر کشورهای جهان ببینند که چقدر در حق آنها ظلم کرده اند. آنها باید مکاتب دخترانه را بازگشایی نموده و زمینۀ آموزش شانرا در کورس های مسلکی فراهم سازند تا ما به جای اینکه مانند «اصحاب کهف» زندگی کنیم بتوانیم که با عصر و مردم آن رقابت کنیم. دختران و پسران افغان دارای استعدادهای فوق العاده هستند. اجازه دهید که توانایی های خود را ثابت کننند و به مرور زمان از استعداد شان استفاده شود، اما اگر حاکمان به روش کنونی خود ادامه دهند، یک مادر افغان و اولادهای وی برای همیشه در تاریکی خواهند ماند.

پاسخ

بسیار عالی! دختران هرات واقعا هم قابل ستایش هستند. من به آنها تبریک گفته و آنها را تقدیر می کنم. آنها باید مهارت های رباتیک خود را به سایر مناطق کشور گسترش دهند. ما از مقامات می خواهیم تا به دخترها اجازه دهند دختران که به مکتب بروند و بگذارند که در عرصه های مختلف پیشرفت کنند. طالبان ادعا می کنند که آنها امنیت افغانستان را به گونۀ بی سابقه تامین کرده اند. اگر این ادعای آنها واقعیت داشته باشد پس جایی برای نگرانی وجود ندارد. آنها می توانند که فرصت های تعلیمی را برای دختران فراهم کنند. پاینده باد افغانستان

پاسخ

من تیم روباتیک افغانستان را از سالهای زیاد تعقیب میکنم. این دختران آینۀ زنان شجاع افغان هستند. آنها در ابتدا می خواستند تا در یک برنامۀ رقابتی به سطح دنیا در امریکا اشتراک کنند اما برای شان توسط دولت وقت امریکا ویزه داده نشد. بعد از آن دختر دونالد ترامپ خانم ایوانکا ترامپ مداخله نمود و برای آنها ویزه داده شد. آنها توانستند بوسیلۀ آن به امریکا پرواز نمایند و در آنجا در رقابت اشتراک کردند و برنده نیز شدند. انها با امدن به افغانستان مورد تشویق قرار گرفتند و دختران زیاد هم از این انگیزه گرفتند. با سقوط جمهوریت آنها با مشکلات زیاد روبرو شدند. اما باز هم شکست را نه پذیرفتند. آنها در یک نمایشگاه در قطر اشتراک کردند. و حالا هم این دختران شجاع راه آنها را تعقیب می نمایند و نام افغانستان را روشن خواهند ساخت.

پاسخ

این گپ راست است که هیچ کس نمی تواند جلو علم و پیشرفت را بگیرد. طالبان با ظلم و ستم تلاش می کنند تا دختران را از تعلیم محروم کند. جلو رشد شان را بگیرد و نگذارد که زنان افغان در جامعه نقش موثر داشته باشند. اما با وجود آن زنان نه تنها اینکه به عقب نه رفتند بلکه روز به روز با یافتن راه های جداگانه تلاش می کنند تا پیشرفت کنند و به جامعه و مردم خود خدمت کنند. کاش یک طالب به سایت شما سر بزند و این همه خبرها را در مورد فعالیت ها و کوشش های زنان دلیر افغان بخواند. من مطمین هستم که خجالت خواهد کشید و اعتراف خواهد کرد که وی و تمام گروه آنها نمی توانند که جلو این زنان را بگیرند. و به جای اینکه زنان شکست بخورند این طالبان هستند که شکست می خورند. زنان افغان همچنان سربلند و کامیاب از این تاریکی ها بیرون خواهند شد.

پاسخ