امنیت

افزایش نیروی پولیس زن در بغلان و جوزجان باعث کاهش جرایم شده است

گزارش از هدایت الله

افسران پولیس زن به تاریخ ۲۷ اسد در قوماندانی امنیه جوزجان در شبرغان نشان داده شده اند. [تصویر از حکمت الله فرهاد]

افسران پولیس زن به تاریخ ۲۷ اسد در قوماندانی امنیه جوزجان در شبرغان نشان داده شده اند. [تصویر از حکمت الله فرهاد]

کندز -- با افزایش بی سابقه تعداد زنانی که به صفوف پولیس می پیوندند و با کاهش میزان جرایم در ولایات جوزجان و بغلان، اعتماد مردم بالای نیروهای پولیس تقویت شده است.

جنرال مسعود اندرابی وزیر پیشین امور داخله در اواسط ماه حوت گفت، ۴۰۰۰ نفر افسران پولیس زن در سراسر کشور در پولیس ملی افغان خدمت می کنند، که انتظار می رود این تعداد تا سال ۱۴۰۳ به ۱۰ هزار نفر افزایش یابد.

عبدالمعروف آذر سخنگوی والی جوزجان گفت، تعداد زنان پولیس ملی افغان در این ولایت از ۳۵ نفر در سال ۱۳۹۸ به ۷۲ نفر در سال ۱۳۹۹ بیش از دو برابر افزایش یافته است.

آذر با افزودن اینکه حضور آنها در نیروی پولیس برای بررسی دوسیه های جنایی که زنان در آن دخیل باشند ضروری است گفت، زنان پولیس در حفظ امنیت نقش مؤثری دارند.

وی گفت، در سال خورشیدی گذشته، افسران زن مؤفق شده اند تا مجرمین را چه در دوسیه های جنایی و چه در دوسیه های خشونت علیه زنان، به پنجه قانون بسپارند.

وی افزود، زنان علاوه بر تأمین امنیت، از طریق کسب کردن یک درآمد ثابت در رسیدگی به نیازهای روزانه خانواده های خود، نقش مهمی را بازی می کنند.

بزرگترين طرفدار من

بریدمن حلیمه حلیمی یک افسر زن پولیس در قوماندانی امنیه ولایت جوزجان گفت، با وجود چالش های اساسی، زنان بیشتر و بیشتر در ولایت جوزجان به نیروی پولیس می پیوندند.

وی گفت، «من بسیار خوشحالم که طی سه سال گذشته در کنار برادرانم در پولیس ملی افغان خدمت می کنم. من به وظیفه خود افتخار ميکنم.»

حلیمی به یاد آورد، «پدرم در ابتدا رضایت نداشت تا برایم اجازه پیوستن بدهد». وی گفت، نارضایتی وی به دلیل نظر منفی مردم در مورد زنانی بود که در نیروی پولیس خدمت می کردند، چرا که خلاف قواعد سنتی بود.

وی افزود، با این حال نظر وی کاملاً تغیر کرده است، «وی اکنون بزرگترين طرفدار من است».

زهرا از سال ۱۳۹۸ بدینسو در نیروی پولیس جوزجان خدمت می کند.

وی گفت، مشارکت زنان در نیروی پولیس فواید زیادی برای جامعه دارد. از یک طرف آنها به طور مؤثر در بهبود وضعیت امنیتی کمک می کنند و از طرف دیگر برای خود زنان یک فرصت اقتصادی بسیار خوبی است.»

به گفته زهرا، زنانی که در پولیس ملی افغان در جوزجان خدمت می کنند، ماهانه بین ۱۴ هزار افغانی و ۲۰ هزار افغانی (۱۸۰ و ۲۵۸ دالر) درآمد دارند.

وی گفت، «خوشبختانه معاش ماهانه ما بیشتر از مقداری است که برای یک زندگی خوب کفایت کند و ما یک عضو پرثمر خانواده های خود باشیم.

وی از تمام زنان علاقه مند افغان خواست تا به پولیس ملی افغان بپیوندند و از آنها خواست تا در دفاع از کشورشان در کنار هم بایستند. وی گفت، «شما نه تنها از نظر اقتصادی خودکفا خواهید شد بلکه شما نگهبان ملت افغان نیز خواهید بود».

میزان کمتر جرایم

در ولایت بغلان، مقامات محلی گفتند که افزایش در تعداد افسران زن به کاهش قابل توجهی در میزان جرایم کمک کرده است.

احمد جاوید بشارت سخنگوی قوماندانی امنیه بغلان گفت، «اکنون که زنان بیشتری در نیروی پولیس خدمت می کنند، میزان جرایم به ویژه در داخل خانواده ها کاهش یافته است.»

وی گفت، «در گذشته ما شاهد تعدادی دوسیه هایی بودیم که خشونت بر اساس جنسیت، آزار و اذیت، لت و کوب و حتی قتل زنان را در بر می گرفتند. با حضور افسران پولیس زن، ما می توانیم به چنین مسائل بهتر رسیدگی کنیم.»

بشارت گفت، «با توجه به کمبود افسران زن، ما نمی توانستیم به مسائل شخصی زنان رسیدگی کنیم زیرا آنها در مورد آن با یک افسر مرد صحبت نمی کردند. اکنون زنان محلی می توانند مسائلی را که با آن مواجه هستند با افسران زن ما با اطمینان مطرح کنند.»

وی گفت، در ولایت بغلان ۴۵ نفر افسران زن پولیس خدمت می کنند که از ۳۰ افسر در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است. آنها علاوه بر انجام دادن وظایف معمول، در انجام دادن عملیات های امنیتی به سایر نیروهای امنیت ملی می پیوندند.»

وی افزود، «ما همچنان قصد داریم تا در سطح ولسوالی ها نیز افسران پولیس زن را استخدام کنیم.»

عبدالصبور حامد یک فعال جامعه مدنی در بغلان گفت، این مسؤلیت هر افغان است که به کشورش خدمت کند.

وی افزود، همه ما باید نقش خود را ایفا کنیم.

وی گفت، «من از تمام خانواده ها می خواهم که دختران خود را بفرستند تا به پولیس ملی افغان بپیوندند و بخشی از راه حل جامعه ما شوند.»

وی با خاطر نشان کردن اینکه همانطور که زنان داکتر در جامعه افغان ضروری اند، زنان پولیس نیز لازم هستند گفت، «یک نیروی پولیس بدون مشارکت زنان در حقیقت ناتکمیل است.»

مردم حمایت کننده

تعدادی از افسران پولیس زن وعده کرده اند که در تأمین امنیت و در عین حال پایان دادن به خشونت علیه زنان در حوزه قضایی خود، از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

بریدمن نرگس سیار یک افسر پولیس در قوماندانی امنیه بغلان گفت، تلاشی در خانه ها به ویژه در مناطق روستایی برای شناسایی و دستگیری مجرمین بخش مهمی از وظایف آنهاست.

وی یادآوری کرد، «من این افتخار را داشتم که سال گذشته در ولسوالی دند شهاب الدین در نزدیکی پلخمری در یک عملیات امنیتی سهم بگیرم. این یک تلاشی خانه به خانه بود، و من اطمینان حاصل کردم که به هیچ زن روستایی آسیبی نرسد.»

نرگس با افزودن اینکه افتخار می کرد که در عملیات خاص نیروی پولیس اشتراک کرده است گفت، «در صورت ضرورت، اطمینان حاصل خواهم کرد که قبل از ورود و تلاشی یک خانه اجازه آنها را بگیرم».

بریدمن صدیقه احمدی یک افسر پولیس در بغلان گفت، «من از خداوند متعال (ج) سپاسگزارم که ما با مردم ملکی رابطه دوستانه برقرار کرده ایم؛ بنابراین، آنها بسیار همکار هستند. مردم از ما بسیار حمايت ميکنند».

نظر مردم در مورد افسران پولیس زن با مرور زمان در حقیقت تغیر کرده است.

واحدالله راسخ یک باشنده شبرغان مرکز ولایت جوزجان گفت، «افغان ها اکنون از اعضای زن پولیس ملی افغان حمایت می کنند و به آنها احترام دارند.»

وی گفت، «ما از خدمت آنها بسیار خوشحال هستیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یک خبر خوش است که زنان شامل نیرو های ملی دفاعی و امنیتی کشور شان شدند. زن ها در همه عرصه ها مهم است که باید نقش داشته باشند. ما دیدیم که اکثراً دهشت افگنان و تروریستان در لباس زن ها حملات را راه اندازی کردند. اگر پولیس زن وجود می داشت می توانیست آنها را به آسانی شناسایی کنند و از رویداد های مرگبار جلو گیری کنند. بناءً مردم باید پولیس زن را تشویق کنند تا آنها بتوانند برای مردم خویش بهتر و خوبتر خدمت کنند.

پاسخ

افزایش پولیس زن در صفوف نیرو های امنیتی بدون شک که در کاهش جرایم و هراس افگنی نقش مهم را بازی می کند. مثال اگر در یک جای پوسته ای تلاشی افراز شود و مردم تلاشی گردد، مین پولیس زن است که زنها را تلاشی می کنند زیرا در فرهنگ کشو مرد نمی تواند که زن را تلاشی کند حتی اگر مجرم هم باشد. حتی دستگیر کرده نمیتواند. بناءً پولیس زن برای امنیت کشور بسیار مفید بوده و در حکومت داری خوب موثر می باشند. مردم باید با پولیس زن همکار باشند و زن ها را تشویق کنند تا در صفوف نیرو های امنیتی خویش یک جا با برادران شان دوشادوش به مردم زنج دیده ای خود خدمت کنند.

پاسخ

جای خوشی است که افسران پولیس زن در جامعه کار می کنند. در این عکس افسران پولیس زن یک کمی بی نظم و از کار خود خسته به نظر می رسند. آنها باید یونیفورم یکسان و منظم داشته باشند و آماده باشند.

پاسخ