امنیت

پولیس کندز، در میان نقش فزاینده زنان در امنیت، در جستجوی استخدام زنان هستند

گزارش از هدایت الله

برای پولیس ولایت کندز زنان بیشتر استخدام میشوند. این در حالیست که مقامات برای تطبیق قانون و ایجاد نظم درین ولایت برای نقش بیشتری زنان آرزومند استند. (هدایت الله)

کندز -- زنان بیشتری برای پیوستن به نیروی پولیس کندز استخدام می شوند زیرا مقامات امنیتی، نقش فزاینده ای را برای آنها در تنفیذ قانون و نظم در منطقه پیش بینی می کنند.

مقامات می گویند، تلاش برای جلب زنان برای پیوستن به نیروهای امنیتی در این ولایت در حال انجام است، و به محض ورود افراد جدید استخدام شده و دریافت آموزش های حرفه ای، این زنان در پوسته های پولیس خدمت خواهند کرد، در تلاشی های خانه ها شرکت خواهند کرد و در کارهای مختلف امنیتی دیگر، کار خواهند کرد.

برید جنرال عبدالرشید بشیر، قوماندان امنیه کندز گفت، بیش از ۸۰ زن در مرکز و ولسوالی های کندز در صفوف نیروهای امنیتی مشغول خدمت هستند.

وی گفت، «بعد از اینکه ما این زنان را به نیروی پولیس آوردیم، مشکلات امنیتی که بر زنان تأثیر می گذارد، کاهش یافته است.»

در تصویر، یکی از اعضای پولیس ملی افغان مشاهده می شود که، به تاریخ ۸ حوت ۱۳۹۲ در جریان مراسم فراغت در هرات، سلامی می کند. پولیس کندز به دنبال استخدام زنان بیشتری است. [عارف کریمی/ای اف پی]

در تصویر، یکی از اعضای پولیس ملی افغان مشاهده می شود که، به تاریخ ۸ حوت ۱۳۹۲ در جریان مراسم فراغت در هرات، سلامی می کند. پولیس کندز به دنبال استخدام زنان بیشتری است. [عارف کریمی/ای اف پی]

بشیر افزود، «زنان می توانند نقش اساسی در خدمت به مردم داشته باشند. اگر ما نیاز به تلاشی یک خانه مشكوک داشته باشیم، ممكن است مردان وارد خانه نشوند، اما زنان به راحتی می توانند آن كار را انجام دهند.»

وی گفت، «ما هنوز تعداد کمی پولیس زن داریم و از زنان می خواهیم با پیوستن به صفوف پولیس، این نیرو را تقویت کنند.»

ضابط هنگامه حضرتی، که ۱۴ سال تجربه با پولیس کندز دارد و سر مستخدم این اداره است گفت که به عنوان یک زن، شخصاً خودش می داند که زنان می توانند نقش مهمی در امنیت داشته باشند.

وی گفت، «وقتی ما در جریان تلاشی یک خانه باشیم، داخل خانه می شویم و زنان را جستجو می کنیم زیرا ممکن است مردان این کار را نکنند. من از خانواده ها و زنان جوان که علاقه مند هستند می خواهم که در قسمت تشکیل پولیس ملی کمک کنند.»

حضرتی گفت، «اکنون، زنان و مردان در نیروی پولیس ملی از حقوق برابر برخوردارند و زنان می توانند به راحتی و بدون هیچ گونه تبعیضی وارد پولیس ملی شوند.»

وی گفت، «من از خدمت کردن به عنوان یک پولیس زن لذت می برم و به کار خودم افتخار می کنم. ما آموزش دیده ایم و می دانیم که چگونه دشمنان صلح و ثبات را شکست دهیم.»

بشیر، قوماندان امنیه کندز گفت، وزارت داخله قصد دارد تعدادی از پولیس های کندز را برای دریافت آموزش های حرفه ای به ترکیه بفرستد.

وی گفت، «آنها سه ماه در آنجا تحصیل خواهند کرد و به عنوان افسران فارغ خواهند شد. دو ماه پیش، ۲۵ نفر از این کادرها از ترکیه بازگشتند.»

برخی از زنانی که اخیراً به پولیس ملی پیوسته اند گفتند، حضور زنان پولیس در کنار پولیس برای حمایت از جامعه اهمیت دارد.

نازیه علیزاده، یک افسر در کندز گفت، «من مدتها به این مسلک علاقه داشته ام و خوشبختانه توانستم امسال به پولیس بپیوندم.»

وی گفت، «من کارهای روزانه خود را با اشتیاق فراوان انجام می دهم و افتخار می کنم که در کنار خواهرانم خدمت می کنم. هرچه بیشتر آموزش ببینیم، بهتر می توانیم با جرائم مقابله کنیم.»

یک نقش مهم

باشنده گان کندز می گویند، از آنجایی که افغانستان یک کشور اسلامی و عنعنوی است، نیاز مبرم به افسران زن پولیس وجود دارد که می توانند با احترام به فرهنگ ها و آداب و رسوم کمک کنند.

عبدالمتین قیومی ۵۵ ساله، یکی از بزرگان قومی از محله سه درک در شهر کندز می گوید، «نقش زنان در نیروهای مسلح، صحت عامه، معارف، تحصیلات عالی و سایر نهادهای دولتی بسیار مهم است.»

وی گفت، «من زنان پولیس را مشاهده کرده ام كه در حال تلاشی نمودن یک خانه بودند، و داشتن آنها به [پولیس] این امکان را می دهد كه هدف خود را با موفقیت دنبال كنند.»

تورن مرضیه رضایی، یک افسر جنسیتی برای پولیس اجتماعی پولیس کندز، موافقت کرد که زنان نقش فزاینده ای در تأمین امنیت در این منطقه بازی می کنند.

رضایی که به مدت پنج سال در اداره پولیس کار کرده است گفت، «ما به طور آزادانه وارد خانه ها می شویم و وظایف خود را هنگام جنگ انجام می دهیم، و هنگامی که نیاز به تلاشی خانه ها، دستگیری ها و تحقیقات در مورد سوء استفاده از حقوق هستیم، در انجام این کار مشکلی نداریم.»

وی گفت، «شهروندان قبل از شروع خدمت به زنان در عملیات های مسلح با مشکلات زیادی روبرو بودند، اما از آنجا که ما به پولیس پیوستیم، مشکلات مردم ملکی تا حد زیادی حل شده است.»

رضایی گفت، زنان پولیس در شهر کندز و ولسوالی های دور افتاده ولایت کندز، در سایر نقش های امنیتی از جمله نگهبانی از دروازه های نهادهای دولتی و همچنین شرکت در عملیات ویژه فعالیت می کنند.

پرداختن به مشکلات زنان

جگرن جمیله حمیدی، مدیر مرکز اطلاعات ۱۱۹ پولیس در ولایت کندز گفت، «پولیس اولین نهاد دولتی است که قربانیان برای کمک به آنها مراجعه می کنند، اما به دلیل نداشتن زن پولیس، زنان [در جستجوی کمک] گاهی با مشکلات روبرو می شوند.»

حمیدی گفت، «من تعدادی از برنامه های آموزشی را با هدف از بین بردن خشونت علیه زنان، رسیدگی به شکایات و مشکلات -- به ویژه مشکلات زنان و جلوگیری از وقوع جرم، را گرفته ام.»

وی گفت، «کار من مطابق آموزه های اسلامی است. جامعه ما بعضی اوقات با مشكلی روبرو می شود كه فقط یک پولیس می تواند آن را برطرف كند.»

«زنان پولیس گاهی باید در تلاشی خانه مشکوک با پولیس همراه باشند تا بتوانند با زنان [در آن خانه] صحبت کنند و آنها را ترغیب به کمک کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500