دیپلماسی

باشندگان هرات و نیمروز برای ابرازکردن حمایت از حکومت و نیروهای امنیتی گردهم آمدند

گزارش از عمر

بیش از ۱۰۰۰ نفر از مردم محلی نیمروز و حدود ۳۰۰ نفر از باشندگان هرات به تاریخ ۱۳ دلو در دو گردهمایی جداگانه در شهرهای هرات و زرنج از حکومت و نیروهای امنیتی افغان حمایت خود را ابراز کردند. [عمر/عبدالله عزیزی]

هرات -- بیش از ۱۰۰۰ باشنده ولایت نیمروز و حدود ۳۰۰ نفر از ولایت هرات در دو گردهمایی جداگانه در شهرهای هرات و زرنج به روز دوشنبه (۱۳ دلو) حمایت خود را از حکومت و نیروهای امنیتی افغان نشان دادند.

باشندگان همچنان مداخله ایران و روسیه در مذاکرات صلح کشورشان با طالبان را محکوم کرده و خواستار حفظ شدن دستاوردهای زنان افغان طی دو دهه گذشته شدند.

نسیم محمدی یک باشنده هرات گفت، «نیروهای امنیتی ما از قدرتمندترین نیروها در منطقه هستند و برای شکست دادن تروریست ها هر روز قربانی می دهند. اگر آنها نمی بودند تروریست ها افغانستان را پس می گرفتند و امنیت تمام جهان را تهدید می کردند.»

وی گفت، «ما از نظام دیموکراتیک خود که با قربانی ها و تلاش های فراوان تأسیس شده است حمایت و دفاع می کنیم و ما به هیچ گروه یا کشوری اجازه نخواهیم داد که حکومت ما را سرنگون کند.»

بیش از ۱۰۰۰ نفر از باشندگان ولایت نیمروز به تاریخ ۱۳ دلو در زرنج گردهم می آیند تا از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و همچنان حکومت افغانستان حمایت خود را ابراز کنند. [عبدالله عزیزی]

بیش از ۱۰۰۰ نفر از باشندگان ولایت نیمروز به تاریخ ۱۳ دلو در زرنج گردهم می آیند تا از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و همچنان حکومت افغانستان حمایت خود را ابراز کنند. [عبدالله عزیزی]

بیش از ۳۰۰ باشنده هرات به شمول زنان به تاریخ ۱۳ دلو در شهر هرات گردهم می آیند تا از نیروهای امنیتی افغان حمایت خود را ابراز کنند و از طالبان بخواهند که مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را فوراً از سر بگیرند. [عمر]

بیش از ۳۰۰ باشنده هرات به شمول زنان به تاریخ ۱۳ دلو در شهر هرات گردهم می آیند تا از نیروهای امنیتی افغان حمایت خود را ابراز کنند و از طالبان بخواهند که مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را فوراً از سر بگیرند. [عمر]

وی افزود، «همه افغان ها در کنار نیروهای امنیتی خود می ایستند.»

عبدالبصیر نیک‌ اندیش یکی از باشندگان زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، افغان ها به «دشمنان قسم خورده» اجازه نخواهند داد تا دستاوردهای دو دهه گذشته را از آنها بگیرند.

وی گفت، جمهوریت افغانستان با تلاش های هزاران نفر از سربازان و مردم ملکی تأسیس شده است و ما به کشورهای همسایه و تروریست ها هرگز اجازه نخواهیم داد که ستون های محکم آن را تخریب کنند.

شرف الدین شرف یکی از اهالی زرنج گفت، «بیست سال جنگ و خونریزی بس است. هر طوری که شود، مردم صلح و آرامش می خواهند.»

طالبان به صلح متعهد نیستند

کسانی که در هرات و نیمروز گردهم آمده بودند تائید کردند که طالبان به صلح در افغانستان متعهد نیستند و هدف شورشیان تنها پیشبردن اهداف حکومت هایی به ویژه ایران و روسیه است که از آنها حمایت می کنند.

آنها سفرهای طالبان به مسکو و تهران را تقبیح کرده و گفتند که جنگجویان با چاپلوسی کردن برای روسیه و ایران، خصومت خود نسبت به افغان ها را نشان می دهند.

امید ناب یک باشنده شهر هرات گفت، طالبان بر خلاف آرزوهای افغان ها به تهران و مسکو سفر کرده اند تا هدایات بعدی ای را بگیرند که فقط منافع تهران و مسکو را تأمین می کنند.

آرش بشریار یک فعال جامعه مدنی هرات گفت، « کشورهای همسایه با دعوت کردن طالبان می خواهند قدرت خود را نشان دهند. این ثابت می سازد که آنها نمی خواهند تا برقراری صلح را در افغانستان تأمین کنند.»

برعکس، کشورهایی مانند روسیه و ایران در روند صلح مداخله می کنند تا مطمئن شوند که افغانستان صلح با طالبان را به دست نخواهد آورد، «و طالبان باید از هدایات آنعده کشورها اطاعت کنند زیرا طالبان به حمایت آنها نیاز دارند».

بشریار گفت، طالبان ادعا می کند که آنها می خواهند صلح کنند. سؤال این است كه آنها می خواهند با چه کسی صلح کنند، افغان ها یا کشورهای همسایه؟»

حفظ کردن دستاوردها

در این گردهمایی ها تقاضاهای دیگری نیز مطرح شدند که بالای حفظ کردن دستاوردهای دو دهه گذشته به ویژه از زنان افغان متمرکز بودند.

عابده نافع یکی از باشندگان شهر هرات گفت، «ما نمی خواهیم به گذشته برگردیم و باید در مذاکرات صلح دستاوردهای ما طی سال ها، در نظر گرفته شوند.»

وی با خاطرنشان کردن اینکه زنان از برکت تلاش ها و قربانی های بزرگ خود دستاوردهای مهمی داشته اند که نباید ضایع شوند گفت، هیچ کس حق ندارد که در مورد دستاوردهای زنان و دختران افغان برای اهداف سیاسی خود معامله کند.

وی در اشاره به سابقه گذشته طالبان در مورد تجاوزها و ظلم در دوران حاکمیت آنها از ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ گفت، «ما این فیلم را قبلاً تماشا کرده ایم. ما به طالبان اعتماد نداریم زیرا آنها در تعهدات خود صادق نیستند. طالبان در مورد بازگشت امارت ['خلافت'] خیال می بینند. اگر آنها قدرت را به دست بیاورند زنان را محدود کرده و مکاتب دخترانه را مسدود خواهند کرد».

نافع گفت، «ما مردم هرات با تمام توان از نیروهای امنیتی و جمهوریت خود پشتیبانی می کنیم.»

صالحه محمدی یک فعال حقوق زنان در هرات گفت، این دستاوردها و فرصت هایی که افغان ها در ۲۰ سال گذشته کسب نموده اند قابل مباحثه نیستند و طالبان باید بدانند که آنها دیگر نمی توانند با آینده افغان ها بازی کنند.

وی افزود، این دستاوردها به ویژه از زنان هیچ ارزشی برای طالبان ندارند. آنها هنوز هم یک ذهنیت تاریک و غیرانسانی دارند.

وی گفت، «ما از آنها هیچ توقعاتی نداریم اما ما از حکومت افغانستان و جامعه جهانی می خواهیم كه در مذاكرات صلح از حقوق و دستاوردهای زنان دفاع كنند.»

محمدی تأکید کرد، «زنان در افغانستان می خواهند به پیش بروند و پیشرفت کنند.»

وی افزود، «اگر طالبان در حکومت آینده شریک شوند آنها نمی توانند فعالیت ها، كار و تحصیلات زنان را متوقف كنند. این مسؤلیت طالبان است که ذهنیت عقب مانده خود را تغیر دهند، و آنها باید بدانند که نسل جدید افغان ها در برابر آنها مقاومت خواهند کرد.»

امینه غفوری یک باشنده زرنج گفت، زنان افغان برای دفاع از حقوق خود در برابر هر کس، وسایل ضروری را دارند.

وی گفت، «زنان افغان در ۲۰ سال گذشته تعلیم کرده اند و اکنون باسواد هستند.»

وی گفت، این نسل جدید «مانند نسل ۲۰ سال پیش نیست که در برابر هر تقاضای طالبان سر خم کند. طالبان هرگز نخواهند توانست که جلوی پیشرفت ما را بگیرند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یک تعداد شکم پرستان جمع شدند و حمایت شان را از نظام جمهوریت و نیرو های امنیتی ابراز داشتند. در این هیچ شکی نیست که مردم نیرو های امنیتی شان را دوست دارند زیرا آنها متعدترین انسان های این کشور هستند اما بدبختانه آنها به خاطر سیاست های غلط رهبران بی وجدان حکومت هر روز قربانی می شوند. هشتاد در صد کسانیکه در همچو گردهمایی ها جمع می شوند به خاطر حمایت از عنوان همان برنامه نمی باشند بلکه به خطر یک شکم نان می باشند. به خاطریکه دولت در همجو گردهمایی ها برای مردم غذا های متنوع و مختلف النوع آماده می سازند و در برخی همچو گردهمایی ها برای مردم حتی پول هم می دهند. دفاع از نیرو های امنیتی بالای مردم واجب است اما این نیرو ها اگر صلح صورت نگیرد توسط طالبان همه شان کشته خواهند شد. هر روز صد ها تن از این نیرو ها در حملات طالبان قربانی می شوند علاقمندی مردم نیز به پیوستن نیرو های امنیتی کمتر شده انسبت به چند سال گذشته و هر روز تعداد این نیرو ها کمتر می شود و ممکن تا کی چند سال آینده اگر صلح صورت نگیرد تعداد این نیرو ها به پجاه در صد برسند و برای این نیر ها دفاع از افغانستان و گرفتن امنیت مردم خیلی دشوار خواهد بود. صلح باید صورت بگیرد به هر صورت که باشد. هم بالای طالبان باید فشار وارد شود و هم بالای حکومت افغانستان ته با هم یک حکومت مشترک را ایحاد کند. این کار امکان دارد زیرا زمانیکه در دو انتخابات گذشته قانون اساسی کشور زیر پاه شد و اشرف غنی خلاف قانون او راده مردم با داکتر عبدالله عبدالله حکومت مشترک را ساخت با طالبان نیز امکان دارد که پنجاه فیصد قدرت را با آنها شریک شود و یا اشرف غنی استعفا بدهد یک شخش بیطرف بیاید در راس حکومت قرار بگیرد که قابل قبول همه گروه ها باشد.

پاسخ

در کنارهرات، گزارشاتی در مورد فعالیت های مدنی در ننگرهار، خوست، کنر، لوگر، پکتیا، زابل، غزنی ... و دیگر مناطق پشتون نشین نیز بنویسید. با تشکر.

پاسخ