امنیت

اظهارات مقامات ایرانی در مورد طالبان به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفتند

گزارش از سلیمان

جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به تاریخ ۱۲ دلو با ملا عبدالغنی برادر یکی از رهبران طالبان در تهران دیدار می کند. [تسنیم نیوز/ای اف پی]

جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به تاریخ ۱۲ دلو با ملا عبدالغنی برادر یکی از رهبران طالبان در تهران دیدار می کند. [تسنیم نیوز/ای اف پی]

کابل -- اظهارات اخیر مقامات ایرانی در مورد جایگاه طالبان در افغانستان، مقامات و شخصیت های برجسته ای را عصبانی کرده و می گویند تهران در امور افغانستان مداخله می کند.

یک هیئت طالبان هفته گذشته به تهران در حالی سفر کرد که مذاکرات با حکومت افغانستان که در ماه جدی در قطر از سر گرفته شده بودند، پیشرفت ناچیزی داشته است.

این هیئت به رهبری ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان، به تاریخ ۷ دلو به دعوت وزارت امور خارجه ایران به ایران رسید.

علی شمخانی منشی شورای عالی امنیت ملی ایران به تاریخ ۸ دلو در یک پست توییتر نوشت، «در جلسه امروزی با هیئت سیاسی طالبان، من رهبران این گروه را برای جنگ با ایالات متحده مصمم دیدم.»

یک هیئت طالبان به رهبری شیر محمد عباس استانکزی (در وسط) معاون دفتر سیاسی طالبان در دوحه، به تاریخ ۹ دلو با ضمیر کابلوف نماینده رئیس جمهور روسیه برای افغانستان (نفر سوم از راست)، برای گرفتن یک عکس گروپی آماده می شود. [طالبان]

یک هیئت طالبان به رهبری شیر محمد عباس استانکزی (در وسط) معاون دفتر سیاسی طالبان در دوحه، به تاریخ ۹ دلو با ضمیر کابلوف نماینده رئیس جمهور روسیه برای افغانستان (نفر سوم از راست)، برای گرفتن یک عکس گروپی آماده می شود. [طالبان]

محمد یاسین ضیاء لوی درستیز اردوی ملی افغان در پاسخ گفت، «این جای تأسف است که درک شما از جنگ در افغانستان... درست نیست».

وی به تاریخ ۹ دلو در یک پست توییتر نوشت، «طالبان علیه ایالات متحده نمی جنگند بلکه آنها علیه مردم افغانستان می جنگند و ما در مقابل هر گروهی که دشمن افغانستان باشد، با قوت ایستاده ایم.»

استفاده از طالبان برای بی ثبات ساختن افغانستان

تحلیلگران امور سیاسی و امنیتی گفتند، سفر هیئت طالبان به تهران اجندای واقعی ایران در افغانستان را نشان می دهد.

امین الله شارق یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، همانطور که توییت شمخانی واضح می سازد «ایران برای به دست آوردن منافع و اهداف امنیتی و سیاسی خود از طالبان به عنوان یک سلاح نظامی و سیاسی استفاده می کند.»

شارق گفت، «در حالیکه مذاکرات صلح جریان دارد، چنین اعلامیه های مقامات ایرانی می توانند به روند صلح آسیب برساند و طالبان را برای ادامه جنگ تحریک کنند.»

وی افزود، «مقامات ایرانی با دعوت رسمی از یک گروه تروریستی به كشور خود در امور داخلی كشور ما مداخله كرده و به منافع و امنیت ملی ما صدمه زده و قوانین بین المللی را زیرپا كرده اند.»

سلیم پیگیر یک تحلیلگر امور سیاسی و نظامی گفت، «ایران یکی از حامیان طالبان و در پشت آنها یک نیرو است و در بی ثبات سازی افغانستان نقش مهمی دارد.»

وی گفت، اعلامیه های شمخانی «یک بار دیگر این واقعیت تلخ را به مردم افغانستان ثابت ساخت که مقامات ایرانی منافع خود را در ادامه جنگ، ناآرامی و بی ثباتی در افغانستان می بینند».

پیگیر خاطرنشان ساخت، «از زمانیکه ایالات متحده و طالبان توافقنامه صلح را امضا کرده اند هیچ فرد امریکایی مورد هدف قرار نگرفته است، اما هزاران نفر از نیروهای امنیتی و مردم ملکی افغان کشته شده اند.»

وی گفت، «طالبان قصد ندارند با ایالات متحده بجنگند. این گروه مصمم است که برای به دست آوردن منافع ایران به جنگ و خونریزی افغان های بی گناه ادامه دهد.»

جنگ اعلام نشده ایران علیه افغانستان

سید سمیع الله هاشمی یک باشنده کابل گفت، «ایران با دعوت از طالبان به تهران تلاش می کند تا به یک گروه تروریستی ای مشروعیت دهد که با مردم و حکومت افغانستان می جنگد.»

وی گفت، با این کار «ایران جنگ اعلام نشده و دشمنی خود علیه حکومت و مردم افغانستان را ثابت می سازد».

زمری باهر یک کاربر توییتر به توییت شمخانی پاسخ داد و آن را «یک رفتار تهاجمی با مردم افغانستان» خواند.

وی گفت، «این واضح است که شما تروریست های منطقه به ویژه القاعده را حمایت کرده و برای آنها پناهگاه های امن فراهم کرده اید، اما مردم افغانستان بازی های ظالمانه شما را هرگز فراموش نخواهند کرد.»

عزیزالله سلیمی یکی دیگر از کاربران توییتر گفت، «طالبان یک گروه تروریستی است و شما همچنان نقش مخرب خود در منطقه را مثل همیشه ثابت کرده اید.»

وی گفت، «ایران یک رژیم حامی تروریسم است. طالبان مردم افغانستان را می کشند. فقط در یک سال گذشته آنها هزاران افغان را کشته اند.»

مقامات طالبان به تعقیب دیدارها در تهران به تاریخ ۹ دلو با مقامات روسی در مسکو دیدار کردند.

شیرمحمد عباس استانکزی معاون رهبر تیم طالبان که با حکومت افغانستان مذاکره می کند، با ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین برای افغانستان و سایر مقامات وزارت خارجه ملاقات کرد.

حکومت افغانستان، طالبان و سفرهای خارجی اخیر آنها را دلیل عدم پیشرفت در مذاکراتی می داند که در ماه سنبله آغاز شده و در ماه جدی از سر گرفته شده اند.

محمد رسول طالب یک مذاکره کننده حکومت در دوحه به خبرنگاران گفت، «هیئت ما در دوحه از تاریخ ۱۷ جدی بدینسو آماده است تا مذاکرات را براساس اجندا ها آغاز کند. اما طرف مقابل در سفرهای خارجی مصروف است.»

وی گفت، «مذاکرات هنوز به بن بست نرسیده اما متوقف شده اند و علت آن طالبان است.»

وی افزود، «هیئت افغان از آنها می خواهد که برگردند؛ ما باور داریم که فرصت فعلی برای حل مشکلات نباید از دست برود.»

عدم نیت برای صلح

خلیل الرحمن سروری یک استاد پوهنتون کابل در اشاره به اینکه این گروه با ایالات متحده موافقت کرد که روابط خود را با القاعده قطع کرده و خشونت را کاهش خواهد داد، گفت، «طالبان برای صلح هیچ نیتی ندارند».

وی گفت، اما «طالبان هنوز هم به روابط خود با القاعده و سایر گروه های تروریستی پایان نداده اند.»

وی افزود، «ما همچنان شاهد هستیم که این گروه خشونت را کاهش نداده است بلکه به عنوان یک تاکتیک جنگی جدید برای خاموش ساختن صداهای تأثیرگذار جامعه، به کشتارهای هدفی روی آورده است

سروری گفت، «سفر هیئت دفتر سیاسی طالبان به تهران و مسکو برای تلاش های صلح چالش های جدیدی را به بار می آورد. این چالش ها می تواند باعث ناکامی روند صلح شود.»

عمر نهضت یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «اگرچه طالبان قول داده بودند که مرحله دوم مذاکرات صلح را آغاز خواهند کرد... دو هفته گذشت اما طالبان به میز مذاکره حاضر نشده اند.»

وی گفت، «برعکس، آنها برای حمایت مالی و نظامی به مسکو و تهران سفر کرده اند.»

وی افزود، «در زمانی که افغان ها به صلح و پایان جنگ امیدوار هستند، سفر طالبان به تهران و مسکو بسیار خطرناک و نگران کننده است.»

وی گفت، «اگر هر سه طرف یعنی تهران، طالبان و مسکو قصد داشته باشند که یک طرح و استراتیژی جدیدی را در رابطه با صلح و جنگ در افغانستان راه اندازی کنند، به هیچ وجه به نفع افغانستان یا منطقه نخواهد بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام صبح همه عزیزان بخیر به نظرمن همسایه های افغانستان و کشورهای ذی دخل درقبال امورسیاسی وصلح افغانستان صادق به نظرنمیرسددرحقیقت نظام کنونی که درافغانستان مقتدرومشروعیت قانونی دارد به چالش کشانده،تاازپیشرفت و ترقی این کشوررابه مشکل مواجه نماید. واماهمه ملت و مردم درکنارنظام کنونی است انشاءالله مداخله کشورهای منطقه هیچ صدمه درامورافغانستان واردکرده نمیواند تشکر

پاسخ

ادامه بحث هیچ کس بالای رهبران حکومت افغانستان و هند انتقاد نمی کند ولی اگر طالبان به برخی کشور ها سفر کنند آنها مورد اتهام واقع می شوند و توبیخ می شوند که چرا آنها این کار را می کنند. شما باید کوشش کنید که خبر های بی طرفانه را بنویسید. به خاطر صلح کشور کار کنید. صلح از همه چیز برای مردم افغانستان مهم است. اشرف غنی نزد مردم مبحبوبیت خود را دیگر از دست داده است و مردم میداند که وی به خاطر نجات افغانستان نه بلکه به خاطر ماندن در قدرت از حکومت کنار نمی روند. ما بخواهیم یا نخواهیم طالبان میایند و خوب است که با حکومت افغانستان صلح کنند و یک حکومت همه شمول را تشکیل دهند. اگر به جنگ قدرت را در دست بگیرد نظام از هم می پاشد و این به خیر افغانستان نیست.

پاسخ

از رسانه محترم شما تقاضا می کنم که لطفاً پروسه صلح را بیشتر از این مختل نسازید. پس از بیست سال برای نخستین بار برای افغان ها یک امید صلح پیدا شده و طالبان آمده شده که یک حکومت مشترک را با سایر سیاست مداران افغان که در براندازی حکومت طالبان بیست سال قبل نقش داشتند و برای از بین بردن طالبان با نیرو های نظامی امریکا و سایر کشور های ناتو از هیچ تلاش دریغ نه ورزیدند تکشیل دهند. این جای خوشی است زیرا طالبان هیچگاهی آمده نبودند که حکومت دست نشانده امریکا را در افغانستان به رسمیت بشناسند و با این حکومت گفتگو کنند. آنها همواره می گفتند که اینها میخواهند که مستقیماً با امریکا صحبت کنند و حکومت دست نشانده امریکا را به رسمیت نمی شناسند و هر گاه امریکا از این کشور بیرون شد نظام را سرنگون می کنند اما اکنون آنها نظام را می پذیرند در صورتیکه اشرف غنی استعفا دهند و یک حکومت همه شمول شکل بگیرد. اکنون که گفتگو ها بین امریکا, طالبان و حکومت افغانستان آغاز گردیده, حکومت افغانستان نیز با برخی کشور ها در مورد صلح افغانستان رای زنی می کند و عبدالله عبدالله رئیس مصالحه ملی با کشور های مختلف چون هند کشور های آسیای میانه سفر های می داشته باشد, طالبان هم حق دارند که به ایران, روسیه و سایر کشور ها سفر کنند زیرا این کشور ها نیز از آمدند طالبان نگرانی جدی دارند و در سفر ها طالبان این کشور ها را قانع می سازند که آمدن اینها شریک شدند اینها در حکومت آینده افغانستان به هیچ گونه خطری به این کشور متوجه نمی سازند. زمانیکه مقامات حکومت افغانستان به هند سفر می کنند و شب و روز با سفیر هند در کابل دیدار می کنند و هند برای شان می گویند که هیچگاهی با طالبان صلح نکنید و ما آماده هستیم پول جنگ شما را تمویل کنیم

پاسخ