دیپلماسی

با آغاز شدن مذاکرات صلح، حکومت افغانستان و متحدین آن طالبان را برای آتش بس تحت فشار قرار دادند

سلام تایمز و ای اف پی

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی (در وسط) با اعضای هیئت ها در پایان جلسه افتتاحیه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در دوحه، قطر، به تاریخ ۲۲ سنبله صحبت می کند. [کریم جعفر/ای اف پی]

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی (در وسط) با اعضای هیئت ها در پایان جلسه افتتاحیه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در دوحه، قطر، به تاریخ ۲۲ سنبله صحبت می کند. [کریم جعفر/ای اف پی]

دوحه -- حکومت افغانستان به روز دوشنبه (۲۴ سنبله) برای آتش بس با طالبان به فشارها شدت بخشید و بار دیگر در مذاکرات صلح در دوحه، قطر خواستار یک آتش بس طولانی مدت شد.

هر دو طرف در تلاش برای دستیابی به یک توافقنامه ای، که بتواند خونریزی ۱۹ ساله در افغانستان را پایان دهد، در مراحل ابتدایی جلسات قرار دارند.

در مراسم افتتاحیه به روز شنبه (۲۲ سنبله)، حکومت افغانستان و متحدین آن، به شمول ایالات متحده -- که در اوایل ماه حوت توافقنامه صلح اولیه را با طالبان انجام داد -- خواستار آتش بس شدند.

اما طالبان هنگام آمدن به میز مذاکره از آتش بس یادی نکردند.

ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان (سمت راست) در جلسه افتتاحیه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در دوحه، قطر، به تاریخ ۲۲ سنبله صحبت می کند. [کریم جعفر/ای اف پی]

ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان (سمت راست) در جلسه افتتاحیه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در دوحه، قطر، به تاریخ ۲۲ سنبله صحبت می کند. [کریم جعفر/ای اف پی]

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان (سمت چپ) و مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در جلسه افتتاحیه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در دوحه به تاریخ ۲۲ سنبله اشتراک می کنند. (کریم جعفر/ای اف پی)

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان (سمت چپ) و مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در جلسه افتتاحیه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در دوحه به تاریخ ۲۲ سنبله اشتراک می کنند. (کریم جعفر/ای اف پی)

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۲۴ سنبله توییت کرد، «حضور مذاکره کنندگان حکومت در این گفتگوها با هدف دستیابی به آتش بس، پایان دادن به خشونت ها و اطمینان از صلح و ثبات پایدار در کشور است».

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی قبلاً اظهار داشت که، طالبان می توانند در عوض آزادی اعضای زندانی بیشتر خود، آتش بس را پشنهاد کنند.

عبدالله، که طبق برنامه در شب یکشنبه (۲۳ سنبله)، دوحه را به مقصد کابل ترک کرد گفت، «این می تواند یکی از نظریات آنها یا یکی از خواسته های آنها باشد.»

وی گفت، این مذاکرات باید با روحیه حرکت در جهت صلح ادامه یابند.

وی گفت، «نخست باید میزان خشونت به طور قابل توجهی کاهش یابد، سپس آتش بس های بشردوستانه و سپس یک آتش بس سراسری و دائمی صورت بگیرد.»

چالش های زیادی پیشرو وجود دارد

به گفته هر دو طرف، شرکت کنندگان در جلسات تاریخ ۲۳ سنبله در مورد برنامه ها و یک طرزالعمل بحث کردند، در حالی که بحث ها درباره موضوعات اساسی هنوز آغاز نشده اند.

نمایندگان هشدار دادند که، در حالیکه جنگ در افغانستان ادامه داشته باشد، مذاکرات دشوار و بی نظم خواهند بود.

مقامات گفتند، شش پولیس طی آخر هفته در حمله طالبان در کندوز کشته شدند، در حالیکه ۵ افسر در ولایت کاپیسا کشته شدند.

یک بمب کنار جاده ای در پایتخت دو فرد ملکی را زخمی ساخت، در حالی که یک انفجار دیگر در یک ناحیه کابل رخ داد، اگرچه تلفات جانی گزارش نشدند.

طالبان درمورد اینکه آیا این گروه مسؤل این حملات بوده است و یا خیر، تبصره ای نکرده اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در جریان بازدید از دوحه به تاریخ ۲۳ سنبله گفت، «بدون شک در جریان مذاکرات در روزها، هفته ها و ماه های آینده، با چالش های زیادی روبرو خواهیم شد.»

وی از طرف های متخاصم خواست تا برای تأمین صلح از این فرصت استفاده کنند.

عبدالله طغیان اخیر در خشونت را یک اشتباه خواند.

وی تأكید كرده است كه، این روند می تواند آغاز تاریخی باشد كه در آینده نزدیک صورت می گیرد -- و امیدوارم كه زودتر انجام شود.

ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان، هنگام سخنرانی در مراسم افتتاحیه، پیام شورشیان را مبنی بر اینکه افغانستان باید طبق قوانین اسلامی اداره شود، تکرار کرد و یک نقطه احتمالاً مورد بحث را ارائه کرد.

حفظ حقوق و دستاوردهای ۱۹سال گذشته

یک توافقنامه جامع صلح می تواند سال ها طول بکشد و به تمایل هر دو طرف برای عیارکردن دیدگاه های مخالف خود برای افغانستان، و میزان توافق آنها در تقسیم قدرت، بستگی خواهد داشت.

حکومت رئیس جمهور اشرف غنی می خواهد که وضعیت موجود جمهوری با قانون اساسی را حفظ کند که بسیاری از حقوق، به شمول آزادی های بیشتر برای زنان را در خود جای داده است.

از جمع ۲۱ نفر تیم مذاکره کننده کابل، چهار نفر آن زن هستند.

طالبان، که از سال ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ تمام آزادی ها را از زنان گرفته بودند، هیچ مذاکره کننده زن نداشتند.

غنی، در اعلامیه ای خواستار صلحی پایدار و باوقار شد که دستاوردهای ۱۹سال گذشته را حفظ کند.

حبیبه سرابی، مذاکره کننده حکومت گفت، آغاز این مذاکرات بسیار مثبت بوده است.

در همین حال، غنی به تاریخ ۲۲ سنبله در کاخ ریاست جمهوری در کابل با جنرال کینیت اف. مکینزی، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، ملاقات کرد.

بر اساس یک اعلامیه منتشر شده توسط دفتر غنی، مکینزی بر حمایت ایالات متحده از حکومت افغانستان، مردم افغانستان و نیروهای دفاعی و امنیتی این کشور، تأکید کرد.

در این اعلامیه به نقل از مکینزی آمده است، «تمام تصامیم با مشوره حکومت افغانستان اتخاذ خواهند شد.»

این مذاکرات تحت حمایت ایالات متحده، به دلیل اختلافات در مورد تبادله بحث برانگیز زندانیان که به تاریخ ۱۰ حوت با آن توافق شده بود، از زمان برنامه ریزی شده شش ماه دیرتر انجام شدند. بر اساس ماده های این توافقنامه، ۵۰۰۰ نفر زندانیان طالب در ازای ۱۰۰۰ نفر منسوبین امنیتی دستگیر شده حکومت، از قبل آزاد شده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آتش بس اعلان گردد سیستم دولت به شکل اسلامی تنظیم وامور دولت ازطریق شورای عالی علما اداره ورافضی های که طی چند سال اخیر بودجه ولایات بامیان، دایکندی وغزنی را به تاراج برده وزمین های مردم چهاردهی (دشت برچی )ولایت کابل را به زور غصب کرده بلند منزل ها را اعمار وتابعیت به دولت نداشته وبنام ملیت ومذهب جهزیه اخذ میدارند حساب داده ودارائیهای عامه را به حساب دولت برگردانیده وبه سزای اعمال رسانیده تا دیگرعامل دست ایرانی ها وسایر کفر ونصارا درافغانستان نشوند

پاسخ

انشاالله که اگر خدا خواسته باشد یک صلح دایمی در کشور عزیز مان تامین خواهد شد، زیرا نیرو های خارجی از افغانستان به در می شوند. و بهانه ای برای جنگ در افغانستان باقی نمی ماند.

پاسخ

پس از آغاز گفتگو های مستقیم بین الافغانی در دوحه، قطر برای مردم مظلوم افغانستان یک امیدواری به زنده گی پیدا شده است که اینها نیز پس از اینکه با طالبان صلح صور می گیرد و یک حکومت قوی شکل می گیرد، مثل مردم سایر کشور ها زنده گی مسالمت آمیز را به پیش خواهند برد و از زنده گی لذت خواهند برد.

پاسخ

همه کشور های جهان باید بالای طالبان آتش بس را بقبولانند. زیرا گفتگو ها و نشستن زیر یک سقف بی معنا است وقتیکه بین هر دو طرف جنگ ادامه داشته باشد. وقتیکه آینها بالای آتش بس به توفق رسیده نمی توانند چگونه می توانند بالای تشکیل یک حکومت مشترک به توافق برسند. آتش بس خیلی مهم است. در طی چند روز گذشته ای که بین حکومت افغانستا و طالبان گفتگو ها ادامه دارد، چندین تن از نیرو های شجاع و دلیر افغان از اثر حملات طالبان به شهادت رسیدند. بناءً این بی معنا است زمانیکه سربازان افغان توسط طالبان کشته می شوند و دولت افغانستان در یک میز با طالبان نشسته باشند و نان و چای با هم نوش جان کنند. آتش بس یک امر لازمی و حتمی است. پس از آن که آتش بس از سوی هر دو اعم حکومت و طالبان اعلام گردید، بعداً اینها روی چارچوب حکومت آینده، تغییر قانون اساسی و سایر موارد صحبت بکنند. این خواست همه ای مردم افغانستان است. حتی جنگجویان طالب که همین اکنون در میدان های داغ نبرد در مقابل نیرو های امنیتی افغان می جنگند، خواهان آتش بس هستند، آنها نیز از جنگ خسته شده اند. جنگ بالای افراد عادی طالبان تحمیل شده است. آنها نیز بخاطر آمدن صلح مشقانه انتظار می کشند. بنابراین، تیم مذاکره کننده طالبان این حقیقت را درک کرده و هر چه عاجل به یک آتش بس سراسری در کشور توافق کنند.

پاسخ