حقوق زنان

در راستای آغاز مذاکرات صلح، زنان افغان تعهد کردند که با بازگشت 'حاکمیت تاریک' طالبان مبارزه کنند

گزارش از عمر

در تصویر فعالان حقوق زنان افغان دیده می شوند که، به تاریخ ۱۸ حوت در جریان روز جهانی زن، در مسیر یک سرک در کابل گرد هم می آیند. [وکیل کوهسار/ای ایف پی]

در تصویر فعالان حقوق زنان افغان دیده می شوند که، به تاریخ ۱۸ حوت در جریان روز جهانی زن، در مسیر یک سرک در کابل گرد هم می آیند. [وکیل کوهسار/ای ایف پی]

هرات -- در حالیکه گروه طالبان و حکومت افغان به آغازکردن مذاکرات صلح نزدیکتر می شوند، زنان در این کشور تعهد می کنند تا با هر تلاش این گروه جنگجوی برای بازگشت به «حکومت تاریک» گذشته و سرکوب کردن دستاوردها و مشارکت زنان در جامعه، مبارزه کنند.

برای نشان دادن نگرانی های خود، تعدادی از فعالان زن با شعار «نه به بازگشت تاریخ تاریک» برای هشدار درباره خطرات ناشی از بازگشت طالبان به نظام سیاسی افغانستان، یک کمپاین رسانه های اجتماعی را راه اندازی کرده اند.

در یکی از پیام های این کمپاین آمده است، «زنان حافظه قوی ای از تاریخ دارند؛ ما فقط یک توافقنامه صلح منصفانه را می پذیریم.»

نگرانی های زنان در حالی افزایش می یابد که رئیس جمهور اشرف غنی قول داده است تا روند آزادی زندانیان طالبان را تکمیل کند که برای شروع مذاکرات با هدف پایان دادن به تقریباً دو دهه جنگ، یک شرط مهم است.

در این تصویر دیده می شود که، رویا سادات تهیه کننده و کارگردان فیلم افغان، به تاریخ ۲۰ دلو در رویا فیلم هاوس در کابل با یک کمپیوتر لپتاپ کار می کند. در صورتی که طالبان قدرت را دوباره بدست آورند، سادات از بازگشت افراط گرایی و محدود شدن حقوق زنان هراس دارد. [مریم عالمی/ای ایف پی]

در این تصویر دیده می شود که، رویا سادات تهیه کننده و کارگردان فیلم افغان، به تاریخ ۲۰ دلو در رویا فیلم هاوس در کابل با یک کمپیوتر لپتاپ کار می کند. در صورتی که طالبان قدرت را دوباره بدست آورند، سادات از بازگشت افراط گرایی و محدود شدن حقوق زنان هراس دارد. [مریم عالمی/ای ایف پی]

نوریه افغان، یک فعال حقوق زنان در شهر هرات گفت، «طالبان در جریان مذاکرات صلح دروغ گفته اند زیرا آنها اهداف شیطانی دارند. با توجه به وضعیت آنها در این زمان و برای فریب دادن به همه، آنها در مورد محدود کردن زنان چیزی نگفته اند. اما هنگامی که آنها به قدرت برگردند، حکومت تاریک خود را بالای زنان دوباره تحمیل خواهند کرد.»

وی افزود، به دلیل گذشته خشونت آمیز و رفتار ضدزنان طالبان، آنها قابل اعتماد نیستند.

افغان گفت، «طالبان از زمان حکومت خود تغیری نکرده اند، زیرا پالیسی های آنها هنوز ضد زنان است، و آنها هنوز هم مشارکت زنان در فعالیت های مدنی و سیاسی در جامعه را تائید نمی کنند.»

شبنم سلحشور، محصل دیپارتمنت جامعه شناسی در پوهنتون هرات گفت، «هدف این کمپاین اطمینان از این است که اگر طالبان صلح کنند و جزء حکومت شوند آنها اجازه ندارند که حقوق زنان را نقض کنند. زنان افغان نمی خواهند که تاریخ تاریک حکومت طالبان تکرار شود.»

وی افزود، «ما هرگز نمی توانیم صدمات و آسیب هایی را که طالبان به مادران و خواهرانمان وارد کرده اند فراموش کنیم. و ما به عنوان زنان جوان حاضر نیستیم آن حکومت تلخ و تاریک گذشته را تجربه کنیم.»

سلحشور گفت، هر صلحی که نقض حقوق زنان در آن شامل باشد و نقش آنها در جامعه را نادیده بگیرد، قابل قبول نیست.

وی گفت، «زنان افغان در دو دهه گذشته تلاش زیادی کرده اند تا حقوق اساسی خود را بدست آورند و در حکومت مشارکت کنند، اما اگر طالبان بازگردند، آنها [زنان] نمی خواهند به دوران چند دهه قبل بازگردند.»

رفتار ضد زنان

بهاره احمدی، یکی از فعالان حقوق زنان در شهر هرات گفت، زنان افغان در ۲۰ سال گذشته گام های قابل توجهی برداشته اند و اگر طالبان به فکری باشند که با زنان مانند گذشته رفتار کنند، باید دو بار فکر کنند.

وی گفت، «زنان افغان در برابر ظلم و حکومت تاریک طالبان سکوت نخواهند کرد. ما دیگر تنها نیستیم زیرا جامعه بین المللی با ما ایستاده است. اگر طالبان قصد دارند تا زنان افغان را دوباره سرکوب کنند، ما صدای خود را بلند می کنیم و آن را با تمام جهان به اشتراک خواهیم گذاشت.»

احمدی افزود، طالبان نگران دستاوردهای سیاسی، مدنی و اجتماعی هستند که زنان افغان بدست آورده اند و این گروه جنگجوی در صورت بازگشت به قدرت، یک بار دیگر تلاش خواهد کرد تا محدودیت هایی را بالای آنها وضع کند.

وی گفت، «پیام ما به طالبان این است که زمان ظلم بر زنان ... گذشته است و آنها باید شرایط فعلی و جدید در افغانستان را بپذیرند.»

وی افزود، «ما زنان از حقوق و دستاوردهای خود دفاع می کنیم، و دیگر نمی خواهیم که طالبان زنان را به دوران تاریک گذشته برگردانند.»

انجیلا غیور، یکی از فعالان حقوق زنان در لندن گفت، زنان افغان در ۲۰ سال گذشته برای رسیدن به حقوق خود فداکاری هایی کرده اند و آنها هرگز نمی خواهند که این حقوق در هیچ مذاکره سیاسی نادیده گرفته شوند.

غیور گفت، عدم موجودیت حتی یک زن در تیم مذاکره صلح طالبان «نشانگر بدترین نوع رفتار ضدزنان در بین طالبان است».

وی افزود، «مذاکرات صلح تأثیر زیادی بر وضعیت زنان افغان می گذارد، و وقتی هیچ زنی در تیم طالبان وجود ندارد، به این معنی است که آنها به هیچ وجه به حقوق زنان احترام نخواهند گذاشت.»

وی گفت، «ما زنان هیچ امیدی نداریم که ذهنیت طالبان یا نگرش طالبان نسبت به زنان تغیر کرده باشد، و ما معتقدیم که آنها همچنان به تلاش های خود برای خاموش کردن [آزادی های] زنان ادامه خواهند داد.»

غیور افزود، «طالبان همیشه ثابت کرده اند که آنها دشمن فعالیت های زنان هستند، و تاکتیک ها و رویکردهای آنها نشان می دهد که آنها هیچ احترامی برای زنان ندارند.»

«ما نگران هستیم که اگر طالبان کنترل را بدست آورند، آنها دوباره مانع زنان افغان خواهند شد، و زنان را از فرصت تحصیل یا رفتن به کار محروم خواهند کرد.»

حفاظت از دستاوردهای زنان

مقامات حکومتی می گویند، برای حفظ دستاوردهای زنان تلاش هایی جریان دارد.

مؤنسه حسن زاده، معاون والی هرات گفت، حفظ حقوق زنان و مشارکت عادلانه آنها در فعالیت های سیاسی و اجتماعی یکی از موضوعات اصلی در مذاکرات صلح بین حکومت افغان و طالبان است.

وی گفت، دستاوردهای زنان در دو دهه گذشته در مذاکرات صلح نادیده گرفته نخواهد شد.

حسن زاده افزود، «برای زنان، خط سرخ در مذاکرات صلح این است که طالبان به حقوق زنان و دستاوردهای آنها احترام بگذارند. زنان باید حضور فعالی در مذاكرات صلح داشته باشند تا آنها بتوانند از حقوق خود دفاع كنند و مشاركت آینده خود [در حکومت و جامعه] را تثبیت كنند.»

وی گفت، حکومت افغان به حفظ حقوق زنان متعهد است و هرگز به کسی اجازه نخواهد داد که حقوق آنها را نقض کند. زنان افغان نقش مهمی در حکومت دارند و در تصامیم کلیدی اشتراک می کنند.»

حسن زاده گفت، «اسلام مشارکت زنان را در تلاش های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تجارتی تضمین کرده است، اما طالبان بر اساس اعتقادات شخصی خود که هیچ جایگاهی در اسلام ندارند، همواره تلاش کرده اند تا فعالیت زنان را محدود کرده و آنها را در خانه های خود محصور کنند.»

انیسه سروری، رئیس امور زنان هرات گفت، زنان افغان طی ۲۰ سال گذشته بسیار تغیر کرده اند و دیگر اجازه نخواهند داد کسی حقوق آنها را به چالش بکشد.

وی گفت، «اگر طالبان فکر می کنند که هنگامی که به قدرت بازگردند آزادی زنان و اشتراک آنها در فعالیت های اجتماعی و سیاسی را دوباره محدود کنند، آنها اشتباه بزرگی را مرتکب می شوند، زیرا جامعه جهانی، حکومت افغان و خود زنان به آنها اجازه این کار را نخواهند داد.»

سروری افزود، «زنان بخش مرکزی حکومت و جامعه را تشکیل می دهند. هیچ فرد یا گروهی قادر به چشم پوشی از سهم [منصفانه] زنان نیست. اگر طالبان قصد دارند تا نقش زنان را محدود کنند، با واکنش شدید زنان روبرو خواهند شد.»

وی گفت، دستاوردها و حقوق زنان نادیده گرفته نخواهند شد، و زنان افغان قصد دارند تا در حکومت آینده و پیشرفت و رونق افغانستان نقش فعالی را داشته باشند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغان ها هرگز به عقب نمی روند و ما به پیش خواهیم رفت حتی اگر طالبان بر سر قدرت برسند. طالبان همچنین باید بدانند که زنان نیمی از پیکر یک کشور را تشکیل می دهند، و بدون حضور زنان امکان پیشرفت در یک کشور وجود ندارد.

پاسخ

طالبان ۲۵ سال پیش با طالبان امروزی فرق می کنند. طالبان اکنون درک کرده اند که زنان نیم پیکر جامعه را تشکیل میدهد و بدون حضور زنان در اجتماع ناممکن است. طالبان هیچاهی نگفتند که آنخا مخالف حضور زنان در اجمتاع اند اما یکتعداد از آمدن طالبان هراس دارند و به همین خاطر سنگ اندازی می کنند تا با طالبان صلح صورت نگیرد و آب به همین شکل خیت باشند مثل بیست سال گذشته خیت بود تا آنها در این آب گل آلود ماهی بگیرند. شما می دانید که طی بیست سال گذشته مردم خیلی ۤپول دزدی کردن و پول دار شدند. اکنون آنها از طالبان میترسند که اگر طالبان سر قدرت بیایند آنها را نمی گذارند که دست به اختلاس و رشوه بزنند. سگ طالب سر این جنگ سالاران و مزدروان غرب بهتر است.

پاسخ

طالبان در دروان حکومت این گروه بالای زنان هیچ ظلمی را نکردند بلکه زنان را نجات دادند. قبل از حکم رانی طالبان، زنان توسط جنگ سالاران ایتلاف شما مورد تجاوز جنسی قرا می گرفتند. سینه های شان زنان توسط هزاره ها بریده می شد. علت بوجود آمدن طالبان هم همین بود تا زن را از ظلم وحشی های جنگ سالاران نجات دهند. ملا محمد عمر رهبر پیشن این گروه در یک مجسد اما بود. یک روز دو زن نز وی به مسجد در ولایت زابل میاید و در مورد کدام قوماندان جنگ سالار که بالای این دو زن تجاوز کرده بود شکایت کردند. ملا عمر از آن زمان بعد دست به اسلحه می زند و علیه جنگ سالاران علان جهاد می کند و همه مردم افغانستان در آن زمان از طالبان حمایت می کنند و طالبان قادر می شود که در کمترین وقت، ۹۵ فیصد خاک افغانستان را به کنترل خود در میاورند و مردم افغانسان را از ظلم و تعدی جنگ سالاران نجات میدهد.

پاسخ