حقوق زنان

مقامات بغلان دستاوردهای زنان طی دو دهه گذشته را مشخص کردند

گزارش از هدایت الله

در این تصویر دیده می شود که، رای دهندگان زن افغان قبل از دادن رأی خود، در یک مرکز رای گیری در هرات به تاریخ ۶ میزان در صف ایستاده اند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، رای دهندگان زن افغان قبل از دادن رأی خود، در یک مرکز رای گیری در هرات به تاریخ ۶ میزان در صف ایستاده اند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

کندز -- با حمایت جامعه جهانی، زنان در ولایت بغلان از زمان فروپاشی رژیم طالبان در سال ۱۳۸۰ دستاوردهای چشمگیری داشته اند.

خدیجه یقین رئیس امور زنان بغلان گفت، در دو دهه گذشته، زنان در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی پیشرفت های چشمگیری داشته اند.

یقین گفت، «با حمایت بنیاد آغاخان، انجمن آلمانی برای همکاری بین المللی [GIZ] ، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده [USAID]، کمیته سوئدن در افغانستان، بانک انکشافی آسیا و بانک جهانی، ما پروژه های انکشاف مهارت را تطبیق کرده، ساختمان هایی برای حفاظت از زنان [خانه های امن] ساخته، پارک های زنانه ساخته، بازارهای زنان را برای فروش صنایع دستی تأسیس کرده و امکانات دیگری را برای بهبود اقتصاد زنان ایجاد کرده ایم.»

وی گفت، «بیش از ۲۰۰۰ زن در مرکز بغلان و ۱۴ ولسوالی از پروژه های مهارتهای خیاطی، قالین بافی، پرورش دام، باغبانی، پرورش مرغ و پرورش مهارت های صنایع دستی که توسط سازمان همکار در بغلان تطبیق شده اند، بهره مند شده اند و این پروژه ها به زنان در دستیابی به اعتماد به نفس کمک کرده است.»

این تصویر که به تاریخ ۱۰ میزان گرفته شده است، یک زن افغان (سمت چپ) را نشان می دهد که یک نوزاد را در کنار سایر زنان چادری پوش در جاده کابل گرفته است. [سجاد حسین /ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۱۰ میزان گرفته شده است، یک زن افغان (سمت چپ) را نشان می دهد که یک نوزاد را در کنار سایر زنان چادری پوش در جاده کابل گرفته است. [سجاد حسین /ای اف پی]

وی افزود، «وزارت امور زنان مصمم است كه از طریق تأمین قرضه به کوپراتیف های زراعتی و با بهبود رونق زنان و خانواده ها، ظرفیت مالی [زنان] را بهبود بخشد. این وزارت برنامه های زیادی را برای سال خورشیدی آینده برنامه ریزی کرده است.»

وی گفت، در نتیجه چنین برنامه هایی، خانواده ها اکنون آماده هستند تا زنان و دختران خود را ترغیب به کار در خارج از خانه های خود کنند.

نقش زنان در دولت

یقین خاطرنشان کرد، «ما می بینیم که زنان در کنار برادران خود در ریاست معارف، قوماندانی امنیه، ریاست صحت عامه، پوهنتون بغلان، واحد جنسیتی در دفتر والی و سایر ادارات دولتی مشغول به کار هستند.»

وی افزود، «علاوه بر افزایش حضور زنان در ادارات دولتی، ما برنامه های اشتغال زایی را نیز ایجاد کرده ایم که زنان را به بهبود نقش خود در جامعه ترغیب می کند.»

وی گفت، با یک نظرسنجی انجام شده توسط دفتر والی بغلان در ۳۰ اداره دولتی در ماه قوس، مشخص شد که ۲۸٪ از کارمندان خدمات ملکی در این ولایت زن بودند.

عبدالقدیم نیازی، سرپرست والی بغلان گفت، حضور زنان طی این سال خورشیدی در ادارات دولتی رشد کرده است و دولت در تلاش است تا فرصت های بیشتری را برای شکوفایی زنان فراهم کند.

نیازی گفت، «زنان بغلان توانمند هستند و می توانند در فعالیتهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنان در سایر زمینه ها نقش اساسی ایفا کنند.»

وی با اشاره به انتخابات میزان ۱۳۹۷ گفت، «ما شاهد حضور چشمگیر زنان در انتخابات پارلمانی در این ولایت بودیم و اینکه تعداد قابل توجهی از آنها برای نماینده بودن کارزار انتخاباتی نمودند

اورانوس عاطفی، مدیر بخش امور حقوقی در این ریاست گفت، در گذشته، کارمندان خدمات ملکی در ریاست امور زنان نمی توانستند به اندازه کافی از مشکلات و چالش های زنان مراقبت کنند، اما اکنون آنها می توانند به راحتی اطلاعات را از همه ولسوالی ها جمع آوری کنند.

عاطفی گفت، «ما با حمایت بنیاد آغاخان، یک دفتر پذیرش برای [باشنده گان از تمام ۱۴ ولسوالی ولایت بغلان] ایجاد کرده ایم و یک زن [در هر دفتر] برای رفع مشکلات و مسائل زنان توظیف شده است.»

وی گفت، «زنان ولسوالی ها برای رسیدگی به قضیه های خشونت خانگی، سوءاستفاده و آزار و اذیت و اخذ تذکره ها، سندهای نکاح خط و سایر اسناد قانونی به کمک نیاز داشتند. زنان اکنون می توانند با کمک این دفاتر پذیرش، حمایت قانونی موردنیاز خود را دریافت کنند.»

وی افزود، «طی چند سال گذشته، برای قضیه یک زن از منطقه دورافتاده طولانی تر بود تا به ریاست امور زنان برسد، اما اکنون مأمورین محلی ما در سطح ولسوالی به مسائل زنان زودتر رسیدگی می کنند.»

حفاظت از دستاوردهای زنان

شماری از زنان در بغلان از جامعه جهانی خواستند که در میان گفتگوهای صلح با طالبان، دستاوردهای زنان را حفظ کند و به حمایت از زنان ادامه دهد.

فریبا حکیمی، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت بغلان گفت، بسیاری از زنان طی ۱۰ سال گذشته مقام های بالایی کسب کرده اند و اگر جامعه محدودیتی را برای زنان تحمیل نکند، می تواند پیشرفت بیشتری در جامعه کسب کند.

حکیمی گفت، «بسیاری از زنان برای اجرای پروژه هایی که فرصت های شغلی برای صدها زن بیکار را ایجاد می کند، بنیادها را ایجاد کرده اند.»

وی گفت، «برخلاف چند سال گذشته، زنان اکنون می توانند برای فرزندان و خانواده های خود [از طریق این مشاغل] درآمد را بدست آورند و امتیاز این دستاوردها به حمایت دولت افغان و جامعه بین المللی می رود.»

شکریه فقیرزاده، یک محصل در پوهنتون بغلان گفت، «ما می بینیم که مذاکرات [صلح] به خوبی پیش می رود. ما می خواهیم زنان در مذاکرات بین الافغانی نقش داشته باشند تا بتوانند مطالبات خود را با هر دو طرف مطرح کنند.»

فقیرزاده گفت، «زنان افغان هرگز به عقب نمی روند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500