امنیت

باشندگان جوزجان از افزایش حضور گروه داعش نگران هستند

گزارش از محمد قاسم

یک جنگجوی داعش به عنوان بخشی از ادعای حملۀ اخیر این گروه بر تاجکستان، جلو پرچم این گروه ایستاده است. [آرشیف]

یک جنگجوی داعش به عنوان بخشی از ادعای حملۀ اخیر این گروه بر تاجکستان، جلو پرچم این گروه ایستاده است. [آرشیف]

کندز -- به گفتۀ مقامات محلی، جنگجویان وفادار به گروه داعش در جریان هشت ماه گذشته برای سومین بار پرچم گروه داعش را در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان به اهتزاز درآورده اند.

این روند باعث ایجاد نگرانی زیاد در میان باشندگان شده است.

باشندگان جوزجان می گویند که جنگجویان گروه داعش در جریان چند ماه گذشته عملیات خود را در ولسوالی های درزاب، خم اب، آقچه و منگجک آغاز کرده و اکنون بر ایجاد پایگاه های بیشتر در سایر مناطق این ولایت تمرکز دارند.

فضل الحق جوزجانی یکی از فعالین مدنی محلی گفت، «بر اساس منابع من، داعش توانست بیرق سیاه خود را به تاریخ ۳۰ ماه ثور برای مدت یک روز در ولسوالی درزاب به اهتزاز در آورده و از مردم محلی خواستند که بیعت خود را با این گروه اعلان کنند.»

ولسوالی درزاب در سال های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ پایگاه گروه داعش بوده و عناصر این گروه در تلاش هستند تا کنترل قلمرو خود را دوباره بدست بیآورند.

وی هشدار داد، اگر جامعۀ جهانی از تلاش ها برای از بین بردن پایگاه های تروریستی در افغانستان حمایت نه کند، مردم افغانستان یک بار دیگر با یک فاجعۀ بزرگ روبرو خواهند شد.

وی افزود، «شبه نظامیان داعش، با وجود اینکه می دانند مردم محلی خاطرات بدی از فعالیت های گذشتۀ گروه داعش در این ولایت دارند، از مردم محلی می خواهند تا با این گروه بپیوندند.»

جوزجانی گفت، «داعش دو بار پرچم خود را به تاریخ ۲۵ میزان سال گذشته در یک قلعه و مقر یک فرماندۀ محلی به نام آقامحمد در ولسوالی آقچه بلند کرد.»

شاخۀ خراسان داعش مسؤلیت چندین حملۀ موشکی و بمبگذاری های اخیر در افغانستان، تاجکستان و ازبکستان را بر عهده گرفته است.

این گروه همچنان، حملات بمی را بر مساجد، مکاتب و مینی بس ها در کابل و سایر نقاط این کشور انجام داده است.

در تازه ترین ادعا، داعش با نشر یک پُست در تلگرام اعلام کرد که ۷ موشک را بر یک پایگاه نظامی تاجکستان در آن طرف سرحد خواجه غار ولایت تخار شلیک کرده است.

وحشی گری داعش

باشندگان محلی می گویند که داعش جنایات بی رحمانه ای را در ولسوالی درزاب به شمول کشتن کارمندان سابق دولتی، مجبور کردن دختران نوجوان برای ازدواج با اعضای این گروه و مجبور ساختن پسران نوجوان برای پیوستن به صفوف آن مرتکب شده است.

شفیع الله یک باشندۀ ولسوالی درزاب که ۵۶ سال دارد، گفت، «در جریان سه سال گذشته، داعش وحشیانه ترین جنایات را انجام داده است، خداوند به آنها جزای سخت بدهد.»

وی گفت، داعش در قریه های سر دره، مغول و القانی ولسوالی درزآب مرتکب جنایات شده است.

وی اظهار داشت، «به تاریخ ۱۱ ثور ۱۳۹۷، چهار جنگجوی داعش یک دختر ۱۹ ساله را که نامزد شخص دیگری بود از خانه اش در قریۀ مغول ولسوالی درزاب ربوده و به نزدیکترین مقر شان انتقال دادند، وی در آنجا توسط همۀ اعضای این گروپ مورد تجاوز جنسی قرار گرفت، و آنها اورا برای مدت ۶ ماه بحیث کنیز برای اهداف جنسی با خود نگهداشتند.»

وی گفت، «جنایات گروه داعش در این مناطق بسیار بیشتر و بدتر از جنایاتی است که این گروه در سوریه و عراق انجام داده است.»

شفیع الله گفت، جنگجویان داعش ده ها مکتب را در ولسوالی درزاب به آتش کشیده و بیش از ۲۰۰۰۰ دختر و پسر را از تعلیم محروم کرده اند.

الله نظر محمدی یک باشندۀ جوزجان گفت، جنگجویان داعش در سال ۱۳۹۸ پرچم خود را در ولسوالی های آقچه و منگجک بالا نموده و باشندگاه محلی را به شدت شکنجه کردند.

وی گفت، «شبه نظامیان گروه داعش علاوه بر کشتن کودکان در تعداد زیاد فعالیت های جنایتکارانه به شمول دزدی بیت المال، تجاوز جنسی و آزار و اذیت باشندگان و آتش زدن ده ها ساختمان مکاتب دخیل بوده اند.»

وی افزود، «اقدامات آنها قطعاً برخلاف قانون و ارزش های انسانی بود. آنها مکاتب محلی را به زور رخصت کردند، ساختمان های مکاتب را تخریب نموده و در خانه های افراد ملکی سنگر گرفتند.»

محمدی گفت، «ما مردم جوزجان به شدت نگران بازگشت گروه داعش هستیم.»

تهدیدات حتمی

بسیاری از افغانها نگرانی های شدید خود را در مورد احیای دوبارۀ گروه داعش و تهدیدات روز افزون آن در سراسر کشور ابراز نموده اند.»

محمد امین توحیدی، یک محصل سال دوم پوهنتون بلخ گفت، گروه های تروریستی همیشه از دین به عنوان یک وسیله در افغانستان استفاده کرده و جان تعداد زیادی از افراد بی گناه ملکی را به نام اسلام گرفته اند.

وی گفت، «داعش با انجام نمودن حملات تروریستی بر مساجد و سایر مکان های مذهبی می خواهد تا در بین مسلمانان تفرقۀ مذهبی را به وجود بیآورد. وی افزود، با این کار داعش می خواهد تا ترس و بی اعتمادی را ایجاد نموده و به اختلافات قومی در میان افغانها دامن بزند.»

وی گفت، «داعش به دشمن آشکار مردم افغانستان تبدیل شده و به گونۀ واضح امنیت ملی افغانستان را با خطر مواجه می کند.»

ویس الدین عسکر، یک تحلیلگر امور سیاسی در مزارشریف گفت، داعش به دلیل خلای امنیتی در این کشور، توجه خود را از عراق و سوریه به افغانستان معطوف کرده است.

وی گفت، تهدیدات داعش در حالی افزایش می یابند که افغانستان توانایی های لازم استخباراتی و نظامی را برای مقابله با این مشکل ندارد.

وی گفت، «از نظر تکتیکی و عملیاتی، افراد گروه داعش آموزش بسیار خوب دیده اند. افغانستان باید یک نیروی مجهز و مسلکی بسازد تا با تهدیدات رو به رشد داعش مبارزه کند.»

وی اظهار داشت، «اگر این گروه یکسره از بین برده نشود، تمام منطقه بی ثبات و نا امن خواهد شد.»

عسکر گفت، «جامعۀ جهانی باید به وضعیت افغانستان توجه کند. به هر اندازه که داعش در افغانستان قوی‌تر شود، تهدیدات بزرگ‌تری برای به چالش کشیدن امنیت در سراسر جهان ایجاد می‌کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش در زمان حاکمیت طالبان قوی تر گردید، و دلیل آن هم این است که اکثر مردم از رفتار و سیاست های طالبان راضی نیستند. در صورت تداوم نارضایتی مردم از طالبان، داعش و سایر گروه های تروریستی از آن استفاده خواهند کرد. مقامات امریکایی چند وقت پیش گفتند که آنها فعالیت های گروه داعش را در افغانستان زیر نظر داشته اند. اگر گروه داعش به حدی رسیده بتواند که تهدیدی را متوجه امریکا و متحدین اش کند، امریکا توانایی هدف قرار دادن این گروه را از فاصله دور دارد. در نتیجه در صورت اقدام ایالات متحده آتش جنگ آنقدر شدید خواهد بود که خاموش کردن آن سالها طول خواهد کشد و باز هم افغانهای بی گناه کشته و قربانی خواهند شد، کشور آنها ویران خواهند شد، بنا براین گروه حاکم (طالبان) باید اقدام کند.

پاسخ

‎داعش، تهدید بزرګ برای افغانستان و طالبان است. بستر فرهنگی و فکری برای سربازگیری این گروه وجود دارد. از این لحاظ آنان با مشکل در زمینه توسعه قلمرو فعالیت‌هایش بر نخواهند خورد. از سوی دیگر، عملاً یک نظام سیاسی و دولت فروپاشیده، بحران انسانی و اقتصادی از مردم قربانی گرفته و گسست باورنکردنی در زنده‌گی جمعی به وجود آمده است. تجربه نشان داده در هر جایی از جهان که نظام و حاکمیت از بین رفته، نقش گروه‌های شورشی برجسته‌تر شده است. شکست نظام سیاسی اگر برای طالبان فرصت و پیروزی تلقی می‌شود، برای گروه داعش نیز فرصت و میدان جولان خوانده می‌شود؛ زیرا در حکومت پیشین زمینه‌های فراوان برای سرکوب داعش وجود داشت که اگر حضور و افزایش جنگ طالبان نمی‌بود، داعش فرصت مانور کم‌تر می‌یافت. هم‌چنان جنگ‌جویان این گروه توسط جنگنده‌های ارتش در هر جای افغانستان هدف قرار می‌گرفتند و فرصت مانور برای‌شان بسیار کم بود ‎در حال حاضر فقر و گرسنه ګی از عمده ترین دلیل تقویت صفوف داعش خوانده می‌شود. مردم از گرسنه‌گی فرزندان و اعضای بدن‌شان را می‌فروشند. در چنین وضعیتی، زمینه پیوستن چنین افراد به صفوف گروه‌های تروریستی برای به دست آوردن پول وجود دارد. به‌تازه‌گی رسانه آناتولی به نقل از یکی از باشنده‌گان کنر، گفته است که داعش با ارایه کمک‌های نقدی به افراد بیکار، از فقر گسترده مردم سوءاستفاده می‌کند ‎بیکاری و محرومیت از شغل، عامل دیگری برای تقویت گروه داعش شمرده می‌شود. هزاران تن پس از سقوط حکومت پیشین شغل‌شان را در سطوح مختلف از دست داده‌اند و فرصت‌های شغلی محدود شده و یا به‌صورت کامل از بین رفته است.

پاسخ

ما با گذشت هر روز بسوی غم و نا امیدی می رویم. خبر خوش وجود ندارد، نا امیدی، افسردگی و یا هم مشکلات روانی همه جای را فرا گرفته است. با خواندن این خبر من بیشتر از پیش نا راحت و افسرده شدم. به طور خلاصه، افغانها باید کشته شوند. هیچکس بر افغانها رحم نمی کند. هر قدر فریاد و ناله می زنیم که به خاطر خدا مارا به حال خود رها کنید اما باز هم مارا رها نه میکنند. آنها برای کشتن ما یک بهانه نی یک بهانه را پیدا می کنند. آتش نسل کشی افغانها از پنجاه سال بدینسو شعله ور است و تا حالا هم خاموش نشده است. با گذشت هر روز برآن هیزم انداخته می شود و این آتش شعله ورتر می شوند. درحالیکه ۹۹٪ مردم افغانستان مسلمان هستند گروه داعش و یا هر گروه کثیف دیگری نه باید تلاش کنند که آنها را بیشتر از این نیز مسلمان بسازند. آنها نه باید کسی را به نام دین به قتل برسانند. آنها اگر واقعا مسلمان هستند و به جنگ های فرقه ای و دینی دامن نمی زنند باید به جایی بروند که کفر درآن حاکم باشد و مردم آن به جای اسلام گاو و بت را پرستش می کنند و یا هم اصلا بر کدام مذهب عقیده ندارند. درهمین حال، داعش مسؤلیت حملات بمبگذاری روز چهارشنبه (۳ جوزا) در کابل و مزارشریف را بر عهده گرفت. نظر به گفته طالبان در نتیجه این انفجارها پنج تن در کابل و نه نفر دیگر در مزارشریف کشته شدند، این درحالیست که گزارش های سایر رسانه ها این تلفات را چند برابر بیشتر نشان داده اند. شاخه خراسان داعش که از سال ۱۳۹۳ در افغانستان فعالیت دارد یک تهدید قابل ملاحظه برای دولت طالبان شمرده می شود. طالبان باید مانع اجرای این گونه حملات شوند، در غیرآن در کنار افغانهای عادی مقامات و سربازان طالبان نیز کشته خواهند شد. به همین خاطر باید امنیت افغانها تامین گردد.

پاسخ

طوریکه من می دانم، ما (افغانستان) باید با قدرت های بین المللی موافقت نامه های امنیتی امضا کنیم تا در صورت نیاز از ما حمایت کنند. ما باید با ایالات متحده، ناتو و سایر نهادهای بزرگ توافقاتی را داشته باشیم تا در صورت حمله مادر تروریست ها (پاکستان) و ایران مارا حمایت کنند. این معاهدات می توانند آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی ما را پوشش دهند. این دنیا دنیای وسایل است و هر کشوری به حمایت دیگری نیاز دارد. برای من مهم نیست که چه کسی کشور را اداره می کند، اما به طور کلی کشور ما (افغانستان) باید با قدرت های بزرگ به ویژه آمریکا قراردادها ببندد و امضا کند.

پاسخ

این مطلب به دلیل اینکه مرا نسبت به آینده نا امید و بدبین ساخت مورد پسند من قرار نه گرفت. به نظر می رسد که افغانها در لبه کشته شدن توسط افراط گرایان مذهبی قرار داشته و افغانستان هم یک میدان بغاوت و وحشی گری است. از نیم قرن بدینسو افغانستان در آتش معامله گران مذهبی می سوزد و این آتش با گذشت نیم قرن هنوز هم زبانه می کشد و شعله ور است. من به سایر نقاط دنیا نیز سفر کرده اما در هیچ جای دیگر دنیا مسلمانانی را نه دیده ام که بیشتر از افغانها از اسلام و ایمان پیروی کنند و به آن پایبند باشند. اما باوجود این، افغانها نتوانسته اند تا معامله گران مذهبی را بر سر اینکه آنها مسلمان هستند و بهتر از هرکس دیگر از دین اسلام پیروی می کنند قانع کنند. داعش باید به جای مسلمان کردن و بیعت گرفتن از افغانها به اسرائیل رفته و فلسطین را آزاد کند.

پاسخ

داعش پروژهء غرب است. سه سال پیش ویدئویی از یک روزنامه نگار و محقق آمریکایی را در توییتر تماشا کردم. او گفت که داعش پروژه آمریکا و اسرائیل است. مهم نیست که پروژه چه کسی باشد. آنچه مهم است این است که این جانوران افغان ها را نابود کردند و افغانستان را ویران کردند. اکثر این پروژه ها توسط سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) که توسط انگلیس ها ایجاد شده است، تطبیق می شود.

پاسخ

من نمی دانم داعش و سایر ګروه های دهشت افګن از جان افغان ها چی می خواهد؟ سالها می شود که مردم افغانستان ګاهی از دست یک ګروه کشته می شوند ګاهی از سوی ګروه دیګر. یک ګروه می ګوید شما مسلمان خوب نیستید باید مسلمان ساخته شوید. برای بیس سال جنګ می کند، هزاران انسان را می کشد، پل، پلچک، مکتب و تمامی زیربناها را ویران می کند و وقتی هم به حکومت می رسد یک ګروه دیګری سر بلند می کند و می ګوید که نخیر جهاد شما کافی نبود و باید بیشتر از این مسلمان شوید و حالا شروع کرده به کشتن مردم مسلمان افغانستان. درحالیکه این کارها برخلاف اساسات دین مقدس اسلام است اما تداوم آنها به نام خدا و دین اسلام در اصل مردم را از دین اسلام بی زار می کند و آنها را برعلیه شعایر دینی تحریک می کند. پس ضرور است که مردم مسلمان افغانستان و بخصوص علمای دینی همه یکجا بر علیه این ګروه ایستاد شده و بیش از این اجازه ندهند که مردم به نام دین و خدا کشته شوند.

پاسخ