امنیت

جنگجویان داعش در جوزجان گروه گروه به نیروهای امنیتی تسلیم می شوند

خبرگزاری فرانسه

بتاریخ ۱۰ اسد، بیش از ۱۵۰ جنگجوی داعشی بشمول چندین تن که تصویرشان در اینجا دیده می شود، در ولایت جوزجان خودشان را به مقامات افغان تسلیم کردند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین/ فیسبوک]

بتاریخ ۱۰ اسد، بیش از ۱۵۰ جنگجوی داعشی بشمول چندین تن که تصویرشان در اینجا دیده می شود، در ولایت جوزجان خودشان را به مقامات افغان تسلیم کردند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین/ فیسبوک]

مزارشریف -- مقامات افغان گفتند که چهارشنبه (۱۰ اسد)‌ بیش از ۱۵۰ تن از جنگجوی «دولت اسلامی» (داعش) در ولایت جوزجان تسلیم شدند که این حرکت بحیث خاتمه کار این گروه افراط گرا در بخش شمالی کشور قلمداد شده است.

این تسلیم شدن داعشیان بعد از چندین هفته نبرد شدید با طالبان در این ولایت روی داده است که مطابق گزارش ها طی آن بیش از ۳۰۰ جنگجو از هر دو طرف کشته شدند.

جگرن محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغانستان، به خبرگزاری فرانسه گفت: «جنگجویان شان سابق بر این هم تسلیم شده بودند، اما این بار اهمیت آن بیشتر است؛‌ زیرا رهبر و معین [داعش] به همراه بالغ بر ۱۵۰ جنگجوی شان همزمان تسلیم شده اند.»

وی افزود که سی زن و طفل نیز خودشان را تسلیم کرده اند.

وی افزود: «به این ترتیب، فصل [داعش] در شمال بسته خواهد شد.»‌

با این وجود، ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان هشدار داد که تصور این که این ضعف داعش «برابر با سقوط آن در شمال کشور است» نتیجه گیری «عجولانه» است.

داعش از زمان حضور در افغانستان در سال ۱۳۹۳ با نیروهای بسیار بزرگتری از طالبان به جنگ پرداخته است تعداد آنها در کشور تا ۲۰۰۰ نفر تخمین زده می شود.

لطف‌الله عزیزی، والی این ولایت، گفته است که تا چند هفته پیش در حدود ۵۰۰ جنگجوی داعشی در ولسوالی های درزاب و قوش‌تپه جوزجان حضور داشتند.

عزیز گفت که اما طالبان پس از یک حمله داعش بر اعضای شان در ماه گذشته که حد اقل ۱۵ نفر را کشت،‌ نبردشان با این گروه را تشدید کردند.

اردو وظایف امنیتی را در ننگرهار بر دوش می گیرد

این تحولات بعد از آن روی داده است که اردوی ملی افغانستان وظیفه امنیت را در جلال آباد و در مقر اصلی داعش در ولایت ننگرهار بعد از چندین حمله -- که مسؤولیت اغلب شان را این گروه بر دوش گرفت -- بر عهده گرفته است.

پس از آن که بروز سه شنبه (۹ سرطان) جنگجویان بر یک اداره دولتی در این شهر حمله بردند و ۱۵ نفر را کشتند، پوسته های امنیتی بیشتر برپا شده و نیروهای مخصوص مصروف اجرای عملیات استند.

هنوز هیچ گروه مسؤولیت این حمله را بر دوش نگرفته است، مگر داعش مظنون به اجرای این حمله می باشد.

عطالله خوگیانی، سخنگوی والی ولایت ننگرهار، به خبرگزاری فرانسه گفت: «[اردوی ملی افغانستان] برای تامین امنیت بهتر به مردم مسؤولیت رهبری امنیت در شهر را بر دوش گرفته است.»

«پولیس و سایر نیروهای امنیتی آنها را حمایت می کنند.»

خوگیانی بدون ذکر جزئیات بیشتر گفت که حسب پلان جدید امنیتی اردو هدایت کوشش ها را «جهت مهار وضعیت اضطراری» برای مدت یک هفته بدوش خواهد گرفت.

او افزود که نهایتا، پولیس و عساکر «دست در دست هم شهر را ایمن خواهند کرد.»‌

جنرال (متقاعد) هادی خالد، یک تحلیلگر نظامی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «داعش تحت فشار شدید از سوی حکومت و طالبان قرار گرفته است. آنها نفرات بسیار زیاد را از دست داده اند.»

«یگان ستراتیژی که موجب ادامه کارشان شده می تواند، حمله بالای اهداف نرم است و این همان کاری است که آنها اخیرا مصروف انجام آن بوده اند.»

محمد علی، یک عسکر اعزامی از ولایت همجوار، کنر، در یک پوسته امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت که او همقطاران است «تا پای مرگ از این شهر دفاع خواهند کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500