امنیت

باشنده گان عودت کننده ننگرهار به «گورستان داعش» باز می گردند

نوشتهء خالد زیری

نیروهای مخصوص افغان در ولایت ننگرهار با حمایت نیروهای ائتلاف در خط مقدم بر علیه «دولت اسلامی» (داعش) می جنگند و توانسته اند ستون فقرات این گروه تروریستی را بشکنند. [خالد زیری]

ننگرهار -- مقامات و باشنده گان محلی می گویند که نیروهای خاص افغان که در ولایت ننگرهار «دولت اسلامی» (داعش) می جنگند، ستون فقرات این گروه تروریستی را درهم شکسته اند.

ولسوالی اچین که طی چند سال گذشته صحنه درگیری های بسیار شدید بوده است، محل زادگاه داعش در شرق افغانستان و مکانی بود که این گروه سعی داشت مقر شعبه خراسان خود را برقرار نماید.

ظهیرالدین موسوی، رهبر یک گروه از نیروهای خاص افغان که در خط مقدم در ننگرهار مصروف جنگ استند، گفت که طی مدت چند ماه نیروهای افغان -- با حمایت مستشاری و هوایی نیروهای ائتلاف -- بیشتر ساحات ولسوالی اچین را از حضور داعش تصفیه کردند.

داعش یک داخل حدود ولسوالی مهمنددره در مجاورت این ولسوالی رانده شده و کار برای ادامه تصفیه کل ولسوالی اچین ادامه دارد.

باشنده های محلی بتاریخ ۵ حمل در نزدیکی مامند درهء ولسوالی اچین در ولایت ننگرهار بعد از شکست خوردن داعش توسط نیروهای امنیتی افغانستان به خانه های شان بازمی گردند. [خالد زیری]

باشنده های محلی بتاریخ ۵ حمل در نزدیکی مامند درهء ولسوالی اچین در ولایت ننگرهار بعد از شکست خوردن داعش توسط نیروهای امنیتی افغانستان به خانه های شان بازمی گردند. [خالد زیری]

بتاریخ ۵ حمل و در خلال یک عملیات تظامی در مامند درهء ولسوالی اچین، یک سرباز افغان مراقب تحرکات جنگجویان داعش است. [خالد زیری]

بتاریخ ۵ حمل و در خلال یک عملیات تظامی در مامند درهء ولسوالی اچین، یک سرباز افغان مراقب تحرکات جنگجویان داعش است. [خالد زیری]

موسوی به سلام تایمز گفت که داعش حالا فقط در قریه های خاروه، خنداکایی و گودره حضور دارد و در آنجا فقط ۶۰ جنگجو به شمول چند زن مانده اند.

وی گفت که متباقی این ولسوالی از وجود تروریست ها تصفیه شده است «و این ساحه به گورستان داعش تبدیل گردیده است. ما به آنها اجازه نخواهیم داد تا آسایش بگیرند و مسیرهای گریزشان را مسدود خواهیم کرد.»‌

شایسته خان یک قوماندان پولیس محلی گفت:‌ «ما همه این منطقه را می شناسیم. ما با نیروهای مخصوص یکجا شده ایم تا داعش را نابود کنیم.»

او به سلام تایمز گفت: «کار داعش تمام شده و قدرت آن از بین رفته است. حالا این گروه راه فرار اش را از دست داده است.»

تضمین امنیت

بی رحمی داعش موجب گردیده تا علائمی دائمی بر ولسوالی اچین ایجاد شود. در این ولسوالی اکثر اراضی زراعی طی سه سال گذشته از ترس داعش بی مصرف مانده بودند. همچنان حاصلات گندم گذشته برداشت نشده بودند.

داعش همچنان مکتب ها را به پوسته های امنیتی تبدیل کرده و از منازل افراد ملکی به حیث محکمه و مقر استفاده می کند.

در مامند دره ولسوالی اچین زمانی صدها طفل به یگانه مکتب این ساحه می رفتند. ولی اکنون این مکتب با مطالب تبلیغاتی داعش پر شده و سوراخ های مرنی در سقف آن دیده می شود.

مردم ملکی امیدوار استند که مکتب ها همزمان با عودت آوارگان فعالیت شان را از سر آغاز کنند.

در این درگیری ها ۳۰۰۰ خانه تخریب شد و ۹۰۰۰ خانواده مجبور به فرار از منطقه گردیدند.

به گفتهء مقامات محلی تاکنون در حدود ۴۰۰۰ خانواده عودت کرده اند و حکومت گام های را جهت محافظت از عودت کننده گان و هم از ساحات بازپس گرفته از داعش اتخاذ کردند.

عطالله خوگیانی، سخنگوی والی ولایت ننگرهار گفت که نیروهای حکومتی کنترل ۹۰ فیصد ولسوالی اچین را مجددا پس گرفته اند و در متباقی ساحات نیز داعش در حال نابود شدن است.

او گفت: «آنها نیز به زودی مجددا به تصرف نیروهای حکومتی درخواهند آمد و مردم زنده گی عادی شان را دوباره از سر خواهند گرفت.»

وی گفت: «حالا ما یک نیروی محلی ۳۰۰ نفری را در اچین راه اندازی می کنیم. مجوز این کار صادر شده است. حکومت به آنها اسلحه و تجهیزات خواهد داد و باشنده گان محلی از ساحات شان محافظت خواهند کرد.»

خوگیانی افزود:‌ «نیروهای امنیتی در ساحات حساس مستقر خواهند شد.»‌

یک بازگشت خوشحال

باشنده گان عودت کننده به ولسوالی مهمنددره و اچین از این که از شر داعش خلاص شده اند، خوشحال استند.

حاجی محمد ایوب ۴۵ ساله، یک باشنده ساحه تنگی مهمنددره در شمول افرادی است که خانواده های شان به ساحه بازگردانده اند.

حالا که او به قریه اش عودت کرده، قریه ای که داعش دیگر در آن حضور ندارد، او احساس امنیت می کند.

او به سلام تایمز گفت: «ما به نیروهای مان باور داریم و به آنها افتخار می کنیم، زیرا همه این ساحات تحت اشغال داعش بودند و آنها سر مردم را می بریدند.»

او گفت که داعش با اجرای یک تفسیر افراطی از قانون شریعت آن گروه از باشنده های محلی را که دمپای پانتالون شان به زعم جنگجویان زیادی کوتاه بود، لت و کوب می کردند و حتی می کشتند. وی افزود:‌ «بی رحمی [عمومیت داشت]. خیلی خوب است که از شر آنها خلاص شده ایم.»‌

قیوم خان شینواری، یک باشنده ۲۸ ساله شدل بازار ولسوالی اچین به مدت چندین سال از ترس داعش به جلال آباد گریخته بود. حالا او عودت کرده است.

او به سلام تایمز گفت: «من دوکان ام را مجددا باز کرده ام. وقتی جنگجویان داعش اینجا بودند، هیچکس نمی توانست بیاید. اینجا فقط قتل و کشتار بود. اما خدا را شکر، حالا یک بار دیگر امن شده است و ما بسیار خوشحالیم که حکومت داعش را از بین برده است.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اولا داعش دولت اسلامی نیست چیزی که شما بیان نمودید دوم اینکه عامی داعش و طالب خود همین دولت است با عامیان خارجی اش .

پاسخ