امنیت

تشدید درگیری های طالبان با داعش در ولایت جوزجان

نوشتهء سلیمان

بتاریخ ۲۶ میزان گذشته، دو مرد مسلح که مطابق گزارش ها از ستیزه جویان طالبان استند بعد از نبرد با اعضای داعش در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار از ساحه جنگ فرار می کنند. درگیری های اخیر بین داعش و طالبان صد ها ملکی را وادار به فرار از خانه های شان کرده است. [خالد زیری]

بتاریخ ۲۶ میزان گذشته، دو مرد مسلح که مطابق گزارش ها از ستیزه جویان طالبان استند بعد از نبرد با اعضای داعش در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار از ساحه جنگ فرار می کنند. درگیری های اخیر بین داعش و طالبان صد ها ملکی را وادار به فرار از خانه های شان کرده است. [خالد زیری]

کابل -- به گفته مقامات محلی درگیری های میان گروه های «دولت اسلامی» (داعش) و طالبان در ولسوالی های درزاب و قوش تپه ولایت جوزجان تشدید شده است.

محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان به سلام تایمز گفت: «درگیری خونین میان این گروه ها در ۲۷ جدی از قریه های خواجه عرب و قورغ ولسوالی درزاب آغاز شد.»

به گفتهء غفوری پس از آن که یک قوماندان داعش در ولایت جوزجان با نام ملا غضنفر با نیروهای طالبان یکجا شد و همچنان بعد از کشتن برادر ملا نادر، والی نام نهاد طالبان در ولایت سرپل توسط داعشیان، این درگیری ها آغاز شد.

غقوری گفت: «نیرو های طالبان توانستند قریه های آقاسای، آقبلاق، تراغلی افغانیه، تراغی عربیه، خواجه عرب، و قورغ ولسوالی درزاب و همچنان مناطق شمال غرب قریه چقمه چقور ولسوالی قوش تپه را از نزد داعشیان بگیرند.»

وی افزود: «بتاریخ ۱ دلو در یک درگیری بین جنگجویان دو گروه تروریستی طالبان و داعش ۱۱ جنگجوی داعش کشته شدند و یک داعشی دیگر نیز اسیر طالبان شد.»

او گفت: «همچنان بر اساس اطلاعات نیروهای امنیتی در درگیری ۲۹ ماه جدی هشت جنگجوی داعش کشته و شش تن دیگر شان، به شمول حاجی ذینی یکی از سر گروپان گروه داعش، به دست طالبان اسیر گردیده اند. به گفته نیروهای امنیتی شش جنگجوی طالب نیز کشته شده اند.»

خشونت های بیشتر در راه است

غفوری گفت که بتاریخ ۴ دلو درگیری میان طالبان و داعش متوقف شد، اما بسیاری این توقف را فقط یک وقفه کوتاه در خشونت می دانند.

او گفت: «فعلا هر دو گروه در حال آماده باش استند تا برای شکست یک دیگر درگیری شدیدی را دوباره آغاز کنند.»

حفیظ الله ندرت، عضو شورای ولایتی جوزجان به سلام تایمز گفت: «در یک هفته درگیری، طالبان ساحات زیادی از مناطق تحت کنترول داعش را در درزاب و قوش تپه به تصرف شان درآورده اند.»

او گفت: «احتمال دارد که داعش برای دوباره گرفتن مناطق از دست داده شان دست به یک عملیات بزرگ علیه طالبان بزند که در این صورت جنگ میان آنها از گذشته شدیدتر خواهد شد.»

مردم ملکی از این قتل عام در امان نیستند

درگیری ها موجب مرگ و زخمی شدن مردم ملکی شده است و بسیار از آنها گرفتار شده اند.

ندرت گفت: «از زمانیکه درگیری میان داعشیان و طالبان شروع شده است راه های مواصلاتی ولسوالی های درزاب و قوش تپه مسدود شده است و باشنده های این ولسوالی ها نمی توانند که به مرکز ولایت رفت و آمد کنند. همچنان این گروه در ساحات تحت کنترول شان به مردم اجازه نمی دهند که از خانه های شان بیرون شوند.»

غفوری با تأیید بسته بودن راه ها افزود که یک عملیات توسط نیروهای امنیتی افغانستان بر ضد این دو گروه «در ولسوالی های درزاب و قوش تپه» جریان دارد. وی گفت که حد اقل یک نفر از باشنده های ولسوالی درزاب در درگیری های مساحانه بین طالبان و داعش کشته شده است.

حلیمه صدف کریمی، عضو شورای ولایتی جوزجان به سلام تایمز گفت: «بیش از ۵ هزار خانواده پیش از این به دلیل جنگ و ظلم داعش از درزاب و قوش تپه بیجا شده بودند. اما مثل گذشته باز هم در درگیری این دو گروه تروریستی به مردم عام صدمه رسید.»

او گفت: «پنج ملکی، که شامل سه مرد و دو زن می شود در این درگیری زخمی شده اند.»

شریف الله، باشنده ولسوالی درزاب به سلام تایمز گفت: «طالبان و داعش چندین روز باهم درگیر بودند که صدای فیر شان را همه ما می شنیدیم. من جسد های آنها را که در سرک ها و کوچه افتاده بود با چشمانم دیدم.»

وی افزود: «تعداد از باشنده های درزاب کشته یا زخمی شده اند.»

شریف الله گفت: «این گروه ها در بعضی از راه ها و سرک ها ماین تعبیه کرده اند و راه های مواصلاتی درزاب با مرکز جوزجان مسدود شده است. باشنده ها نمی توانند که برای نجات جان شان از ساحه جنگ فرار کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اخبار و گزارش های شما خوب استند، اما خیلی متشکر می شویم اگر نام ویبسایت تان را کوتاه تر کنید. هیچکس نمی تواند یک نام این قدر طولانی را به خاطر بسپارد.

پاسخ

بسیار.یک. اقدام. خوب. است. کشور. های. که. از. این. گروها. استفاده. می‌کنه. هالی. به جان. خودشان. یک دیگر. خوده انداخت.

پاسخ