تروریسم

داعش و طالبان علیه یکدیگر اعلان 'جهاد' کرده اند

نوشتهء سلیمان

دو مرد مسلح که گزارش شده جنگجویان طالبان استند بعد از نبرد با اعضای داعش در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار به تاریخ ۲۵ میزان ساحه را ترک میکنند. درگیری های اخیر بین داعش و طالبان صدها فرد ملکی را مجبور نموده تا از خانه های شان فرار کنند. [خالد زیری]

دو مرد مسلح که گزارش شده جنگجویان طالبان استند بعد از نبرد با اعضای داعش در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار به تاریخ ۲۵ میزان ساحه را ترک میکنند. درگیری های اخیر بین داعش و طالبان صدها فرد ملکی را مجبور نموده تا از خانه های شان فرار کنند. [خالد زیری]

کابل -- مقامات و باشنده گان محل می گویند که اختلافات فزاینده بین طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) موجب بروز نبردهای شدید در ولایت های جوزجان و ننگرهار شده است که در نتیجه ده ها نفر از مردم ملکی کشته یا بیجا شده اند.

رابطه بین دو گروهء جنگجو اخیرا به شکل فزاینده ای خصمانه شده است.

باز محمد داور ولسوال درزاب ولایت جوزجان به سلام تایمز گفت: «در ولایت جوزجان اختلافات عمیق و جدی میان طالبان و داعش به وجود آمده است، تا اندازه که ده ها تن از طرفین در نتیجه درگیری ذات البینی شان کشته و زخمی شده اند.»

او گفت: «به تازه گی سرگروپ های این گروه ها در نشستی با جنگجویان شان علیه یک دیگر در ولسوالی های درزاب و قوش تپه اعلام جهاد کرده اند.»

او گفت که سه ماه پیش داعش ۱۰ تن از اعضای طالب را سر بریدند. گفتنی است که این افراد در میدان جنگ اسیر شده بودند.

جنگ برای قلمرو

اکثر درگیری های ولایت جوزجان با هدف تثبیت موقعیت هر یک از گروه ها است.

محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان به سلام تایمز گفت: « اخیراً نبرد سنگین میان داعش و طالبان در ولسوالی های درزاب و قوش تپه صورت گرفت که داعش توانست بعضی ساحات مانند قریه چقمه چقور را از طالبان بگیرد.»

وی به تاریخ ۳عقرب گفت: «طالبان برای دوباره گرفتن ساحات از دست رفته شان صدها جنگجوی خود را از ولایت های هلمند، بادغیس، و فاریاب به جوزجان فرا خوانده اند که در نتیجه آن، از پنج روز به این طرف ... جنگ شدید میان این دو گروه جریان دارد.»

غفوری گفت: «در نتیجه درگیری میان این دو گروه تروریستی، ۴۴ طالب کشته و ۱۰ طالب دیگر زخمی شده اند. همچنان ۱۱ داعش کشته و ۸ داعش دیگر زخمی گردیده اند.»

وی اظهار داشت: «در درگیری میان طالبان و داعش بتاریخ ۲۹ سنبله در ولسوالی قوش تپه ۲۰ طالب و ۶ داعشی کشته شدند که جنگجویان داعش ۵ جسد طالبان کشته شده را آتش زدند.»

قربانیان افراد ملکی

جنگ میان طالبان و داعش از باشنده های محل نیز قربانی گرفته است و باعث شده تا بسیاری از خانه های خود ترک کنند.

عظیم باشنده قریه چقمه چقور ولسوالی قوش تپه به سلام تایمز گفت: «در درگیری که میان طالبان و داعش بتاریخ اول عقرب روی داد یک زن کشته و ۶ طفل زخمی شدند.»

او گفت: «از اثر اصابت راکت های آنها چند خانه آتش گرفت و تخریب شدند. امروز تمام دوکان ها و بازار های خرید و فروش از ترس شدت گرفتن جنگ میان طالبان و داعش بسته شده است و باشنده های محل با کمبود مواد غذائی مواجه اند.»

نعیم قرلق یکی از بزرگان قومی ولایت جوزجان به سلام تایمز گفت: «در پهلوی ظلم و ستم مستقیم طالبان و داعش بر ساکنان محل باشنده های ساحات تحت کنترل آنها بهای جنگ ذات البینی این دو گروهء تروریستی را نیز می پردازند.»

وی به تاریخ ۱۳ میزان گفت: «که از ۴ روز بدینسو بیشتر از ۴۰۰ خانواده به دلیل درگیری های طالبان و داعش مجبور گردیدند که خانه هایشان را ترک کنند و به مرکز جوزجان پناه ببرند.»

غفوری گزارش های مربوط به تلفات غیر نظامیان و همچنین بیجا شدن خانواده ها را تأیید کرد. وی گفت: «نیرو های امنیتی ارزیابی عملیات نظامی عمده ای را برای سرکوب داعش و طالبان در قوش تپه و درزآب انجام می دهند.»

جنگ مشابه در ننگرهار

یک الگوی مشابه از خشونت در ولایت ننگرهار هم دیده می شود.

حداقل ۲۶ جنگجوی طالبان و داعش در جنگ های اخیر که هدف شان ضبط پایگاه های یکدیگر و بازپس گیری آنها بوده، کشته شده اند.

عطا الله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، به سلام تایمز گفت: «طالبان در ساحات وزیرتنگی، و سپین غر ولسوالی خوگیانی پایگاه جنگی دارند. قوای داعش به تاریخ ۲۴ میزان بالای پایگاه طالبان حمله کردند که جنگ شدید میان آنها صورت گرفت و در نتیجه ۱۴ طالب و ۱۲ داعش در این جنگ کشته شدند و شمار زیادی هم زخمی گردیده اند.»

وی گفت که «در نتیجهء درگیری میان طالبان و داعش ۶۵۰ فامیل بیجا گردیدند» و ۴ باشنده محلی کشته و ۲ تن هم زخمی شدند.

رحمت گل، یک تن از باشنده های محل، به سلام تایمز گفت: «چند روز پیش جنگ شدیدی میان طالبان و داعش در ساحات سپین غر و چپری رخ داد. جنگ یک روز مکمل ادامه داشت و تعداد زیاد از جنگجویان هر دو طرف کشته و زخمی شدند.»

او گفت: «در این جنگ چندین خانه باشنده های محل آتش گرفت و خانواده های زیادی برای نجات جان شان مال و دارایی شان را رها کرده فرار نمودند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اخبار جهان

پاسخ