امنیت

باشنده های جوزجان ۳ سال جنایات داعش را بازگو می کنند

نوشته هدایت الله

یک جنگجوی داعش در افغانستان در حال پر کردن اسلحه اش مشاهده می شود. جنگجویان داعش در مدت زمانی که کنترول بخش هایی از ولایت جوزجان را در دست داشتند، جنایات بیشماری را مرتکب شدند. نیروهای نظامی افغانستان اخیرا به حضور جنگجویان در آنجا پایان دادند. [فایل]

یک جنگجوی داعش در افغانستان در حال پر کردن اسلحه اش مشاهده می شود. جنگجویان داعش در مدت زمانی که کنترول بخش هایی از ولایت جوزجان را در دست داشتند، جنایات بیشماری را مرتکب شدند. نیروهای نظامی افغانستان اخیرا به حضور جنگجویان در آنجا پایان دادند. [فایل]

قندوز -- باشنده های ولسوالی های درزاب و قوش تپه ولایت جوزجان سه سال بعد از آن که مجبور شدند در اثر درگیری های بین طالبان و جنگجویان «دولت اسلامی» (داعش) خانه های شان را ترک کنند، اکنون روند بازگشت به خانه را آغاز کرده اند.

تا قبل از آن که نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان در ماه اسد فشار خود بر ستیزه جویان را افزایش دهد و در نتیجه تعداد بسیار کلان تلفات بر شبه نظامیان وارد کنند و همچنان بیش از ۱۵۰ جنگجوی داعشی را مجبور به تسلیم کنند، بالغ بر ۳۰۰۰۰ فامیل آواره شده بودند.

این تسلیم شدن نیروهای داعش به دنبال هفته ها جنگ شدید بین شبه نظامیان داعش و طالبان در این ولایت روی داد که بنا به گزارش ها به کشته شدن بیش از ۳۰۰ جنگجو از هر دو طرف منجر شد.

جنرال مولوی لطف‌الله عزیزی، والی ولایت جوزجان، گفت که ستیزه جویان تسلیم شده به نیرهای افغان در ولسوالی درزاب رویهم ۱۱۱ میل کلاشنیکف، ۱۲ آرپی‌جی، ۹ ماشین‌دار پی‌کی، یک میل تفنگ ام-۱۶، و یک ماشین‌دار خرد ام-۴۹ و چند اسلحه قناسه همراه خود آوردند.

بتاریخ ۱۰ اسد و به دنبال فشار شدید نظامی توسط نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان بیش از ۱۵۰ جنگجوی داعش بشمول افرادی که تصویر شان در این جا مشاهده می شود، تسلیم مقامات امنیتی در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان شدند. [ذبیح‌الله زاهد، ولسوال ولسوالی درزاب/ فیسبوک]

بتاریخ ۱۰ اسد و به دنبال فشار شدید نظامی توسط نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان بیش از ۱۵۰ جنگجوی داعش بشمول افرادی که تصویر شان در این جا مشاهده می شود، تسلیم مقامات امنیتی در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان شدند. [ذبیح‌الله زاهد، ولسوال ولسوالی درزاب/ فیسبوک]

عساکر اردوی ملی افغانستان در تاریخ 4 حمل طی یک عملیات نظامی در ولایت بادغیس به طرف مواضع خود پیشروی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

عساکر اردوی ملی افغانستان در تاریخ 4 حمل طی یک عملیات نظامی در ولایت بادغیس به طرف مواضع خود پیشروی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

جنرال فقیر محمد جوزجانی، قومندان امنیه جوزجان، به سلام تایمز گفت که بعد از تسلیم شدن ستیزه چویان داعش به نیروهای افغان، نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان عملیات شان در این ساحه را توسعه دادند.

او گفت: «داعش خودش تسلیم نشد. بلکه وقتی از سوی نیروهای افغان تحت فشار قرار گرفت، مجبور شد که تسلیم شود.»

وحشت از جنایات داعش

بازمحمد داور، یکی از بزرگان قومی درزاب، به سلام تایمز گفت که داعش در سه قریه درزاب به نام های سردره، مغول، و القانی جنایات مختلف را مرتکب شده است.

او گفت: «بر علاوه قتل اطفال، جنگجویان داعشی در سرقت اموال مردم ملکی ارتکاب به تجاوز جنسی، اذیت و آزار مردم ملکی، و سوختاندن مکتب ها دست داشته اند.»

داور گفت: «یک محصل ۱۱ ساله به نام رحیم داد، تنها به خاطر دادن نان و آب به پولیس محلی توسط این کروه کشته شد. این کودک به خاطر کمک به شوهر خواهرش که در پولیس محلی خدمات می کرد توسط جنگجویان داعش به قتل رسید.»

به گفته مقامات محلی، جنگجویان داعش این پسرک را بتاریخ ۲۶ حمل در ساحه کوتل اوستی درزاب به قتل رساندند.

او با ارائه نمونه ای از یک مورد وحشتناک دیگر گفت: «جنایات ارتکابی داعش در این ساحه یحتمل بدتر از کاری است که این گروه در سوریه و عراق انجام داده است.»‌

او گفت: «چهار جنگجوی داعشی یک دختر ۱۹ ساله را که نامزد کرده بود از خانه اش گرفتند و به یک مقر داعش بردند و در آنجا به مدت چهار هفته تجاوز همه اعضای این گروه داعش قرار گرفت.»‌

او گفت که بر علاوه، جنگجویان داعشی ده ها مکتب را در درزاب سوختاندند و کم از کم ۲۰ هزار پسر و دختر را از تحصیل محروم کرده اند.

او گفت: «جنگجویان داعش بدترین جنایات را مرتکب شده اند. باشنده های درزاب اکنون حق دارند که جنگجویان داعش را به محکمه ببرند.»‌

فراخوان های عمومی برای عدالت و مجازات

حافظ بیگ، یک باشنده ۴۸ ساله شبرغان و باشنده اصلی ولسوالی درزاب، گفت: «جنگجویان داعشی و رهبران شان باید به خاطر تخریب زنده گی مردم در این جا به اشد مجازات محکوم شوند.»

او به سلام تایمز گفت: «اقدامات آنها قطعا خلاف قانون و ضدانسانی بوده است. آنها مکتب ها را در این ساحه تعطیل کرده، ساختمان های مکتب ها را تخریب نموده، و در منازل مردم ملکی سنگر حفر کردند.»

بعد از ان که جنگجویان داعش در جوزجان شکست شان را پذیرفتند، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان، در یک جسله کابینه این کشور بتاریخ ۱۵ اسد گفت که جنگجویان تسلیم شده بحیث اسرای جنگی تلقی خواهند شد.

او گفت: «تسلیم شدن به نیروهای حکومتی بعد از آن که به محاصره درآمده بودند، به معنای آن نیست که جنایت و بی رحمی هایشان را نادیده گرفته ایم و آنها عفو شده اند. آنها بعد از کشته شدن رهبران شان هبت‌الله و ده ها تن از جنگجویان اش ... بدست قوای مخصوص ما تسلیم شدند.»

ملک محمد ۳۷ ساله، یک باشنده ولسوالی درزاب، گفت: «بعد از بیرون رفتن داعش باشنده های این ساحه زنده گی در صلح و عاری از ستم را شروع کرده اند.»‌

او به سلام تایمز گفت: «داعش بدترین جنایات را به مدت سه سال مرتکب شد -- خدا آنها را مجازات کند.»‌

بابر ایشچی، رئیس شورای ولایتی جوزجان، گفت که نیروهای امنیتی اکنون باید کوشش های شان را برای تضمین صلح و ثبات پایدار در درزاب افزایش دهند.

او به سلام تایمز گفت: «نیروهای افغان نباید فرصت ادامه عملیات تصفیوی در این زمان از سال را از دست بدهند.

او گفت: «بیشتر فامیل ها در ساحات شان ساکن شده اند، اما اگر حکومت محلی اقدام به تاسیس پوسته های امنیتی و اعزام نیروهای امنیتی بیشتر نکند، ممکن است سال دیگر دوباره چالش ها شروع شوند.»

ارائه کمک و تامین امنیت توسط حکومت

فامیل های بیجا شده در شبرغان در منازل کرایه ای زنده گی می کردند تا این که نیروهای امنیتی افغانستان این ساحه را از وجود داعشیان تصیفه نمودند.

اکنون که فامیل ها در حال بازگشت استند، مقامات محلی برای ارائه کمک تلاش می کنند. مگر خانواده ها می گویند که آنها هنوز با مشکلات رو به رو استند.

مرحبا، که ۴۲ ساله که مادر چهار فرزند است، می گوید که او از بازگشت به خانه اش در درزاب خرسند است، مگر از میزان تخریب خانه های مردم ملکی توسط داعش بشمول تبدیل آنها به سنگر متحیر مانده است.

او به سلام تایمز گفت: «وقتی ما فرار می گردیم، همه چیز داشتیم، مگر حالا که برگشته ایم، هیچ چیز برای ما نمانده است. داعش منازل مان را غارت کرده و اتاق ها، مطبخ، اجاق، و طویله را ویران کرده است و حالا باید در این سرمای زمستان آن را بازسازی کنیم.»‌

عزیزی، والی این ولایت، گفت که حکومت کوشش هایش برای ایجاد شغل جهت فامیل های عودت کننده را افزایش داده و پلان هایی را برای آوردن پروژه های خرد و کلان اقتصادی به درزاب در آینده نزدیک تطبیق خواهد کرد.

او بتاریخ ۵ عقرب، به خبرنگاران گفت: «حکومت متعهد است از امنیت در این مناطق و توجه به ضرورت های مردم اطمینان حاصل کند.» وی افزود که مقامات محلی ۵۰ مکتب را که جنگجویان داعشی بسته کرده بودند، مجددا باز کرده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روی گزارش زیاد زحمت کشیده شده ولی اشتباهات نیز دارد مانند محصل ۱۱ ساله . جنرال مولوی لطف الله ، مکاتب سوخنانده شده و محصلین از درس باز مانده و همچنان در یک قندوز نوشته است و معلومات از جوزجان است. باز هم زحمت کشی گزارشگر قابل قدر است ولی ادیتور باید دقت میکرد

پاسخ