جنایت و عدالت

ایالات متحده تحریم هایی را علیه اعضای گروه داعش که شبکه استخدام کودکان را اداره می کند، وضع کرده است

گزارش از سلام تایمز

کودکان به تاریخ ۲۸ ماه دلو۱۳۹۷ در کمپ الهول نشان داده شده اند که در ولایت الحسکه در شمال شرقی سوریه موقعیت دارد. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

کودکان به تاریخ ۲۸ ماه دلو۱۳۹۷ در کمپ الهول نشان داده شده اند که در ولایت الحسکه در شمال شرقی سوریه موقعیت دارد. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

پنج عضو شبکۀ تسهیل کنندگان مالی گروه داعش که در کنار سایر جنایات در جذب و استخدام کودکان به این گروه از کمپ های بیجا شدگان در سوریه کمک می کردند، به روز دو شنبه (۱۹ ماه ثور) با تحریم های ایالات متحده مواجه شدند.

به گفتۀ وزارت های امور خارجه و خزانهء ایالات متحده این پنج نفر متعلق به یک شبکۀ ای بودند که در سراسر سوریه، ترکیه و اندونیزیا فعالیت داشتند.

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجۀ ایالات متحده در یک اعلامیه گفت، این پنج تن «سفر افراط گرایان تندرو به سوریه و سایر مناطقی را که گروه داعش در آن فعالیت می کند»، تسهیل کرده اند.

وی گفت، «با شناسایی آنها هدف ما افشا و مختل ساختن یک شبکۀ بین المللی تسهیل کنندۀ داعش است که استخدام داعش به شمول استخدام کودکان آسیب پذیر در سوریه، حمایت مالی کرده است.»

کودکان سوری هنگام غذا خوردن، برای ترک کردن کمپ الهول در ولایت الحسکه آماده می شوند. اقارب جنگجویان ادعاشده داعش در این جا نگهداری می شوند. [دلیل سلیمان/ای اف پی]

کودکان سوری هنگام غذا خوردن، برای ترک کردن کمپ الهول در ولایت الحسکه آماده می شوند. اقارب جنگجویان ادعاشده داعش در این جا نگهداری می شوند. [دلیل سلیمان/ای اف پی]

پسران به تاریخ ۱۲ ماه جوزا ۱۳۹۸ در کمپ الهول که در ولایت حسکه در شمال شرق سوریه موقعیت دارد، خودشان را راحت می سازند. پسران در این کمپ یک هدف برای جذب کنندگان داعش بودند. [دلیل سلیمان/ای اف پی]

پسران به تاریخ ۱۲ ماه جوزا ۱۳۹۸ در کمپ الهول که در ولایت حسکه در شمال شرق سوریه موقعیت دارد، خودشان را راحت می سازند. پسران در این کمپ یک هدف برای جذب کنندگان داعش بودند. [دلیل سلیمان/ای اف پی]

به گفتۀ وزارت مالیۀ ایالات متحده، این شبکه با انتقال پول برای حمایت از تلاش های داعش در کمپ های بیجاشدگان سوریه کمک های مالی را در اندونیزیا و ترکیه جمع آوری کرده و آنرا انتقال داده است.

در این اعلامیه آمده است، بخشی از این بودجه «برای قاچاق کودکان به خارج از کمپ ها و انتقال نمودن آنها به جنگجویان خارجی گروه داعش به عنوان نیروهای احتمالی» استفاده شده است.

وزارت خزانه گفت، باشندگان این کمپ ها به شمول کمپ الهول یک کمپ بزرگ در صحرای ولایت الحسکۀ سوریه، شامل افرادی هستند که توسط داعش بیجا شده اند و یا هم عناصر داعش، طرفداران و خانواده هایشان هستند.

در اعلامیه همچنان آمده است، هواداران داعش در بیش از ۴۰ کشور برای حمایت از رستاخیز جدید در آینده برای افراد مربوط داعش در الهول و سایر کمپ ها پول ارسال کرده اند.

تحلیلگران امور امنیتی می گویند، حملات اخیر در افغانستان نشان می دهد که گروه داعش در تلاش است تا نفوذ خود را در این کشور گسترش دهد.

یک سلسله حملات خونین بالای مساجد و مکاتب در چندین ولایت در روز های پایانی ماه رمضان، افغان ها را در حالی به وحشت انداخت که آنها عید الفطر را تجلیل می کردند.

حمزه بلوچ یک تحلیلگر امور نظامی در ولایت نیمروز هشدار داد، به دلیل خلاء ایجاد شدۀ امنیتی در افغانستان تهدید داعش در آنجا در حال افزایش است. این در حالیست که توانایی های لازم نظامی و استخباراتی برای مقابله با این تهدید درحال حاضر وجود ندارد.

استخدام اطفال برای داعش

تنها در الهول که بزرگترین کمپ سوریه با جمیعت ۷۰۰۰۰ نفری که اکثریت آنرا زنان و کودکان تشکیل می دهند، طرفداران داعش ماهانه الی ۲۰۰۰۰ دالر را از طریق حواله که یک میکانیزم انتقال پول به صورت غیر رسمی است دریافت می کنند.

حواله شامل شبکۀ از کمیشنکاران پول است که پول یا «ارزش آنرا» خارج از سیستم بانکداری معمول و بدون حرکت فزیکی پول انتقال می دهند.

وزارت خزانه گفت، اکثریت منابع مالی که برای طرفداران داعش در الهول حواله می شوند از خارج سوریه یا کشورهای همسایه مانند ترکیه انتقال می شوند.

این وزارت افزود، از سال ۱۳۹۸ بدینسو، داعش افراد وابسته به خود را از الهول، عمدتاٌ به ولایات ادلب، دیرالزور و الرقۀ سوریه به گونۀ قاچاقی انتقال می دهد.

این اعلامیه همچنان می گوید، «داعش بر قاچاق کودکان از کمپ ها جهت استخدام انها بحیث جنگنجو تمرکز ویژه ای دارد.»

یکی از افراد تحریم شده، دوی داهلیا سوزانتی است، که دست کم از سال ۱۳۹۶ تسهیل کنندۀ امور مالی داعش بوده و با سایر عناصر داعش در انتقال پول کمک کرده است.

وزارت خزانه در اواخر سال ۱۳۹۶ گفت، سوزانتی با شوهرش کمک می کرد تا تقریباٌ ۴۰۰۰ دالر و اسلحه را به یکی از رهبران داعش برساند، و حدود ۵۰۰ دالر را به طرفداران گروه داعش در شبکۀ خود اختصاص داده است.

در این اعلامیه همچنان آمده است، «از اواخر سال ۱۳۹۹، سوزانتی با انتقال پول از اندونیزیا به سوریه، به منظور تامین بودجه به افراد در کمپ های بیجاشدگان کمک کرده است.»

در این اعلامیه آمده است، «در برخی موارد، از این بودجه برای قاچاق کودکان نوجوان از کمپ ها به صحرا استفاده صورت می گرفت، در جاییکه آنها احتمالاٌ به عنوان کودکانی که برای داعش استخدام می شوند به جنگجویان خارجی داعش تسلیم می شدند.»

شکار کردن افراد آسیب پذیر

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) الهول را «یک مکان سخت برای کودکان» توصیف کرده است که تقریباٌ نصف جمعیت این کمپ را تشکیل می دهند.

بسیاری از اطفال در کمپ کمتر از ۱۲ سال عمر دارند.

ادارۀ حمایت از کودکان (Save the Children) در گزارش ۳ حمل خود گفت، در ۱۲ ماه گذشته، ۷۴ کودک در الهول جان باخته اند که هشت تن آنها در حوادث خشونت بار کشته شده اند.

بعد از شکست داعش در سال ۱۳۹۶، این کمپ مرکز نظریۀ افراطی و نقطۀ تمرکز برای رستاخیز جدید و سربازگیری داعش بود.

زنان تندرو داعشی در داخل الهول واحد های پولیس مذهبی را تشکیل دادند، که محتسبین آن تفسیر خشن داعش از شریعت را تنفیذ نموده و مجازات را اجرا می کنند، و آموزش اطفال کمپ را ترتیب می دهند.

با وجود تلاش های زیاد مدیریت کُردی این کمپ برای حفظ کردن نظم؛ خشونت، افراط گرایی و احتساب یک امر ثابت در الهول بوده است.

فرهاد خواجه یک افسر نیروهای دیموکراتیک سوریه (اس دی اف) در ماه جدی سال ۱۳۹۹ به المشارق گفت، «این کمپ آخرین فرصت برای داعش جهت استخدام کودکان برای هرگونه استفاده از آنها و تبدیل کردن آنها به تهدیدات جدی است.»

وی خاطر نشان ساخت که بسیاری از کودکانی که هنوز هم با مادران شان زندگی می کردند از نظریۀ خشونت آمیز داعش حمایت می کردند «و آرزوی تجدید حیات و گسترش آنرا دارند».

نرمین عثمان یک امدادگر هلال احمر کُردی گفت، بعد از پدیدارشدن تعدادی از کودکان تازه متولد شده در الهول، جاییکه مردان بسیار کمکی وجود دارند، یک روند هشدار دهندۀ آشکار گردید.

وی گفت، تحقیقات اولیه نشان داد که زنان تندرو در کمپ، پسران نوجوان را مجبور می ساختند تا ازدواج کرده و بتوانند فرزندانی داشته باشند، و آنها را بر اساس آیدیولوژی داعش بزرگ کرده و برای «بازگرداندن خلافت» بفرستند.

حتی در شرایطی که این جوانان با تلقین، سؤ استفاده و حتی سختی های مانند عدم موجودیت خدمات اساسی و محافظت در داخل الهول مواجه هستند، عناصر گروه داعش در خارج، در پی بیرون کشیدن آنها و وارد کردن شان به صفوف تندرو این گروه بوده اند.

تلاش های اخیر داعش برای سازماندهی دوباره شامل حملۀ خونین ماه جدی بر زندان غویران در الحسکه بود که داعش در آن تلاش ورزید تا افراط گرایان به شمول «صدها کودک» را از محبس بیرون کند.

نیروهای دیموکراتیک سوریه، داعش را به گروگان گرفتن کودکان و «استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی برای محافظت از خودشان» در مقابل حملۀ متقابل در جریان این حادثه متهم کردند.

نیروهای دیموکراتیک سوریه (اس دی اف) با کمک نیروهای امرکایی و سایر نیروهای خارجی که برای حمایت از واحد های نخبۀ کُردی وارد عمل شدند، این زندان را پس از یک درگیری چندین روزه دوباره گرفتند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جای تاسف است که با وجود این همه اقدامات کشورهای بزرگ دنیا داعش تا هنوز هم نفس می کشد و وقت ناوقت تهدید های را متوجه کشورهای مختلف می کند. داعش درحال حاضر با وجود شکست خوردن از نیروهای امنیتی و دفاعی دولت سابق افغانستان فعالیت های خود را در سراسر افغانستان گسترش داده و طبق گزارش های که سلام تایمز و سایر خبرگزاری های معتبر نشر می کند این گروه حداقل دو حمله را بر همسایه های شمالی افغانستان از خاک این کشور انجام داده است. کشورهای آسیای میانه و همچنین قدرت های بزرگ که در عرصۀ مبارزه با تروریزم جهانی مسؤلیت دارند باید متوجه این تهدیدات باشند و اجازه ندهند که داعش آن گونه که در عراق و سوریه برای سالها مناطق مختلفی را تحت تسلط داشت در افغانستان هم بر منطقۀ تسلط پیدا کنند، زیرا آن وقت با توجه به وضعیت جغرافیایی افغانستان شکست دادن آن تقریبا ناممکن خواهد بود.

پاسخ

سوریه و عراق را بگذارید. به جنایاتی که بر علیه پشتون ها در شمال افغانستان انجام شده اند نگاه کنید. هزاران جوان پشتون توسط ملیشه های اتحاد شمال (تاجک ها و ازبک ها) به شهاده رسانیده شدند. هنگام وقوع این کشتار، نیروهای خارجی هم به افغانستان آمده بودند و کشتار پشتون های بی گناه توسط اتحاد شمال را به چشم سر خود می دیدند. با این حال، برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند که نیروهای بین‌المللی به ‌ویژه نیروهای آمریکایی نیز در این قتل‌ها دست داشته‌ اند و گروه ‌های حقوق بشری را مجبور ساخت تا چند سال قبل در مورد جنایات علیه بشریت در افغانستان تحقیق نکنند. من یک طرفدار طالبان نیستم و به شدت با نظرات آنها مخالف می باشم. در عین حال، اکنون وقتیکه می بینم که طالبان عزم دارند که هیچ ازبک، هیچ تاجک و یا هزاره را به قتل نه رساند، طالبان را (که اکثریت شان پشتون هستند) تحسین می کنم. من از آنها می خواهم که به گونۀ خوب حکومتداری کنند. من از طالبان می خواهم که اقوام و افراد دیگر را در حکومت جای بدهند و ثابت کنند که پشتون ها با سایر ملیت ها چقدر متفاوت هستند؟ !!! پشتون ها مالکین افغانستان هستند. آنها باید نسبت به دیگران سخاوتمند باشند. شما می توانید این ویدیو را بیبینید تا بدانید که تا اکنون چه تعداد جنایت بر علیه جوانان پشتون صورت گرفته است: https://www.facebook.com/100080747582610/videos/1134932750433423

پاسخ

من اصلا بر نیت امریکا در راستای مبارزه بر علیه تروریزم جهانی و افراط ګرایی شک دارم. امریکا اګر واقعا به فکر شکست و تحریم ګروه های تروریستی است چرا افغانستان را به طالبان تحفه داد؟ ایا فرق بین طالب و داعش وجود دارد؟ طالب هم انفجار و انتحاری می کند، باعث ترور و دهشت بین مردم میشود، انسان های بیګناه را میکشد و به زیربناهای عام المنفعه آسیب میرساند. اما امریکا چندین سال با طالبان در قطر مذاکره کرد، برای آنها هویت و اعتبار داد و در آخر هم آنها را بر مردم افغانستان مسلط ساختند. امریکا در تحریم داعش هم آنقدر جدی نیست و کسانی را هدف قرار داده است که چندین صد یا چندین هزار دالر را برایشان انتقال داده اند درحالیکه منابع مالی داعش به اندازهٔ است که چندهزار دالر در آن اصلا معلوم نه میشود. امریکا برای منافع ملی خودش هیچګاه با جدیت با ګروه های دهشت افګن مبارزه نه کرده است.

پاسخ

ااګر واقعا در مقابل تروریزم مبارزه می کرد، از همه اولتر باید در مقابل اردو و اداره استخباراتی پاکستان (آی اس ای) عمل می کرد، بر سران آنها تحریمات وضع می کرد، و پاکستان را حامی دهشت افګنی اعلام می کرد. در هر کنج و کنار دنیا که واقعه ترورستی صورت ګرفته بیخ و بنیاد یا ریشه آن در پاکستان ثابت شده است. اما امریکا هیچ وقت در مقابل باکستان اقدام کرده نمی تواند بخاطریکه پاکستان از سوی برتانیا حمایت می شود و منافع امریکا و برتانیا با هم یکی است. این کدام نظر هوایي نیست، این واقعیت است. و کس نګوید که من چین یا روس یا ایران را دوست دارم، این سه کشور خبیث تر از همه هستند.

پاسخ