تروریسم

داعش قاچاق «قرص های جهاد» توسط داعش به قصد مقابله با خستگی جنگ

نوشته ولید ابوالخیر در قاهره

پولیس سوریه در تاریخ 14 جدی 2016 مواد مخدر و قرص های کپتاگون را در اداره مبارزه با مواد مخدر دمشق به نمایش گذاشته است. این ماده مخدر ممنوعه در بحبوحه هرج و مرج جنگ سوریه توسعه یافته است. [لؤی بشار/ خبرگزاری فرانسه]

پولیس سوریه در تاریخ 14 جدی 2016 مواد مخدر و قرص های کپتاگون را در اداره مبارزه با مواد مخدر دمشق به نمایش گذاشته است. این ماده مخدر ممنوعه در بحبوحه هرج و مرج جنگ سوریه توسعه یافته است. [لؤی بشار/ خبرگزاری فرانسه]

شبه نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) جهت مقابله با خستگی از جنگ و بلند بردن عادی این گروپ مصروف استعمال، تولید، قاچاق، و معامله مواد مخدر غیرقانونی، به شمول کپتاگون، بوده است.

بر طبق گزارش ها داعش کوشش کرده تا با صدور یک فتوا که در آن اسعمال این مواد محرکه را به بهانه این که «جهاد را تسهیل می کند» در توجیه این فعالیت غیرقانونی سعی کرده است.

به گفته افرادی که با این ماه مخدر آشنایی دارند، این قرص ها نزد جنگجویان بسیار مقبول استند؛ زیرا حس سرخوشی ایجاد می کنند و در رابطه با هوشیار نگه داشتن استفاده کننده برای مدت طولانی بسیار مؤثر می باشند. تولید آنها هم نسبتا آسان است.

مروان الشهابی، قوماندان یک گروپ از اردوی آزاد سوریه، مستقر در الباب، گفت: «به دلیل مدت طولانی درگیری در سوریه در بسیاری از ساحات کشور چندین بلیه، به شمول اعتیاد به مواد مخدر، ظهور کرده است.»

وی گفت که این امر علی الخصوص بین جنگجویان مرسوم است و تعداد کثیر از آنها از کپتاگون جهت بیدار ماندن و از ترامادول جهت خلاص شدن از درد جراحاتشان استفاده می کنند. وی افزود که این حس سرخوشی ناشی از قرص به جنگجویان احساس قدرت کامل می دهد.

الشهابی گفت که قرص های کپتاگون خصوصا نزد جنگجویان داعش محبوبیت دارند؛ زیرا «استعمال آنها ممنوع نیست؛ چون آنها می گویند که این قرص به امر جهاد کمک می کند.»

تولید و توزیع

الشهابی گفت که امیران داعش سابقا این قرص ها را طریق واسطه هایی که آنها را به سوریه قاچاق می کردند و به جنگجویان رده های پایین و بالا توزیع می نمودند، تهیه می کردند.

او گفت: «اما این گروپ ظاهرا علیرغم همۀ تحریم های اعمال شده، قادر شده فابریکه های تولید مواد مخدر خود را ایجاد کند.»

او گفت که این تولید این قرص ها دشوار نیست؛ چون تهیه مواد خام استفاده شده جهت تولید آنها به سهولت امکانپذیر است.»

الشهابی گفت که او مطلع شده است که این قرص های تولیدی داعش اول از عراق می آمد و عنوان غیررسمی آن با اشاره به منبع شان قرص های فلوجه بود.

او گفت: «نهایتا آن قرص ها از مارکیت کنار رفتند و یک نوع قرص جدید تولید شده در سوریه که مشابه قرص قبلی بود و فقط رنگ آن زرد بود، در مارکیت ارائه شد.»

او گفت که غالب تأسیسات تولید این قرص ها در دیرالزور واقع شده اند و در آنجا قرص ها در مقیاس عمده و تقریبا علنی توسط قاچاقچیان و مواد فروشان که آن را از داعش تهیه کرده اند، فروخته می شود.

وائل جابر، یک جنگجوی قوای دموکراتیک سوریه (اس دی اف)، گفت که این قوا ده ها بار ساحات شمال سوریه که از چنگ داعش رها شده بودند، پاکسازی کرد. وی افزود که او تعدادی بکس حاوی قرص های کپتاگون که در مقرهای داعش و منازل جنگجویان مخفی شده بودند را پیدا کرد.

این باشنده اصلی الحسکه به دیارنا گفت: «بسته های خورد حاوی 10 تا 15 قرص کپتاگون هم در تفتیس اجساد جنگجویان داعش پیدا شدند.»

او گفت که عده کثیری از جنگوجیان مجروح داعش کدام نشانه درد معمول که قاعدتا با زخم های فجیع آنها می باشد همراه بود را از خود بروز نمی دادند. وی افزود که کارکنان صحی به او گفته بودند که دلیل این امر آن است که بدن این افراد کاملا آلوده به مواد مخدر بود.

«قرص های جهاد»

طارق النعیمی، یک کارمند امدادی کمپ الرکبان، که یک کمپ غیررسمی آوارگان در زون نظامی بسته بین اردن و سوریه است، گفت که قوای امنیتی محافظ این کمپ اخیرا یک مرد را که مصروف فروختن قرص های کپتاگون بود را بازداشت کردند.

النعیمی به دیارنا گفت که این مواد فروش گفت این قرص ها در ساحات تحت کنترل داعش تهیه شده بودند و اظهار داشت که «گروپ موصوف این قرص ها را به قیمت بسیار نازل به کسانی که بخواهند آنها را در کمپ فروشند، می دهد.»

النعیمی گفت که فرد مواد فروش همچنین فاش کرده که قاچاقچیان این قرص ها را در خارج از سوریه به صورت انبوه فروخته اند.

او گفت: «قرص فروشی به فعالیت اصلی قاچاقچیان تبدیل شده که عامل آن سهولت تهیه آن از افراد نزدیک به این گروپ و یا اعضای این گروپ می باشد.»

او گفت که کپتاگون تولید شده در ساحات تحت کنترل داعش که به «قرص جهاد» نیز شهرت دارد، «از خاطر رنگ زرد خود متفاوت می باشد، برخلاف قرص هایی که در از خارج از ساحات داعش می آمدند و رنگ شان سفید بود.»

قیمت این قرص ها در ساحات مختلف متفاوت است. به طوری که موادفروشان در کمپ ها آنها را به قیمت 1 دالر به ازای هر قرص می فروشند و قیمت آنها در ساحات مرفه تر 2 دالر است.

النعیمی گفت: «قیمت یک بسته حاوی 10 قرص بسته به تعداد و منطقه ارائه آن از 30 دالر تا 50 دالر متغیر است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500