امنیت

سپاه پاسداران و گروه های نایب مرتبط به آن از تجارت مواد مخدر به قیمت همسایگان منطقه ای بهره برداری می کنند

گزارش از سلام تایمز

یو اس اس پاول همیلتون - ناوشکن موشک هدایت شونده به تاریخ ۱ ثور در نزدیکی یک کشتی ماهیگیری در خلیج عمان حرکت می کند. کشتی هنگام تلاش برای قاچاق مواد مخدر توقیف شد. [نیروی دریایی ایالات متحده]

یو اس اس پاول همیلتون - ناوشکن موشک هدایت شونده به تاریخ ۱ ثور در نزدیکی یک کشتی ماهیگیری در خلیج عمان حرکت می کند. کشتی هنگام تلاش برای قاچاق مواد مخدر توقیف شد. [نیروی دریایی ایالات متحده]

همانطور که کثرت عملیات‌های مبارزه با قاچاق در دریای عرب و مناطق اطراف آن مشخص می‌شود، این منطقه به طور فزاینده‌ای به عنوان کانون تجارت غیرقانونی تبدیل شده است - که بیشتر آن به ایران و گروه های نایب آن ارتباط دارد.

شبه نظامیان مرتبط با سپاه پاسداران ایران سالهاست که نقش اساسی در تسهیل قاچاق مواد مخدر در خاورمیانه و فراتر از آن ایفا می کنند.

مناطق هم مرز با ایران به مسیرهای اصلی قاچاق مواد مخدر از جمله کریستال مت، کاپتاگون، حشیش، هیروئین و تریاک تبدیل شده است.

در همین ماه، نیروهای دریایی بخشی از نیروهای ترکیبی دریایی چندملیتی (سی ام اف) مواد مخدر غیرقانونی را که قیمت آن بیش از ۱۰۰ میلیون دالر بود، از کشتی‌های که از ایران آمده بودند، کشف و ضبط کردند.

ادارهء امنیت ملی عراق به تاریخ ۱۹ ثور در بصره چهار فروشنده مواد مخدر را دستگیر و ۲۰۰۰۰۰ قرص کاپتاگون را که در اختیار آنها بود،‌ ضبط کرد. [آی ان اس اس]

ادارهء امنیت ملی عراق به تاریخ ۱۹ ثور در بصره چهار فروشنده مواد مخدر را دستگیر و ۲۰۰۰۰۰ قرص کاپتاگون را که در اختیار آنها بود،‌ ضبط کرد. [آی ان اس اس]

دو کشتی ماهیگیری که به تاریخ های ۱۸ و ۲۰ ثور از بندر چابهار ایران حرکت کرده بودند، هنگام عبور از خلیج عمان توسط یک واحد واکنش سریع گارد ساحلی آمریکا توقیف شدند.

یکی هیروئین و میتافتامین به ارزش ۳۰ میلیون دالر که معمولاً به نام «کریستال مت» شناخته می شود، و دیگری ۸۰ میلیون دالر هیروئین حمل می کرد.

همچنین به تاریخ ۱۸ ثور، یک کشتی از نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا حشیش به ارزش ۶ میلیون دالر را از یک کشتی ماهیگیری که از دریای عرب عبور می کرد، کشف و ضبط کرد.

اینها فقط نشان دهنده آخرین حوادث هستند.

در سال جاری تاکنون، سی ام اف بیش از ۲۵۰ میلیون دالر مواد مخدر غیرقانونی در منطقه کشف و ضبط کرده است.

سود بردن و آسیب رساندن به همسایگان

ناظران می گویند، سپاه پاسداران به هدایت و حمایت از عملیات قاچاق از طریق شبه نظامیان خود متهم است که سودهای کلانی از قاچاق مواد مخدر به دست می آورند و از آن برای خرید سلاح و تامین مالی فعالیت های خود استفاده می کنند.

عبدالقادر النایل، تحلیلگر امور سیاسی عراقی، گفت که یکی دیگر از اهداف مهم سپاه پاسداران «آسیب رساندن به کشورهای همسایه، مختل کردن برنامه های توسعه، سازندگی و ابتکارات جوانان، و گسترش فعالیت های جنایتکارانه است».

او به المشارق گفت، این امر در خدمت تضعیف بافت اجتماعی این کشورها به نفع سیاست های توسعه طلبانه ایران است.

النایل گفت، کریستال مت یک ماده مخدر غیرقانونی که می تواند مشکلات شدید جسمی و روانی ایجاد کند و سایر مواد مخدر غیرقانونی از طریق مرزها از ایران و سوریه به عراق قاچاق می شود و به قیمت ارزان فروخته می شود.

آنها از طریق گذرگاه های مخفی و کانال های آب در جبه زارها و به بعد از طریق منطقه قاچاق می شوند.

النایل گفت، ایران در تلاش است تا عراق را به «کشوری که انواع مختلفی از مواد مخدر مصرف و تولید می کند، نه تنها کریستال مت، و که به عنوان یک نقطه ترانزیت اصلی به بقیه کشورهای منطقه عمل می کند، تبدیل کند،»

مقامات عراقی تلاش می کنند تا مرزها را کنترل کنند و به طور منظم عملیات امنیتی را علیه هزاران فروشنده و قاچاقچی مواد مخدر انجام دهند.

در جدیدترین عملیات، ادارهء امنیت ملی عراق (آی ان اس اس) به تاریخ ۱۹ ثور در بصره چهار فروشنده مواد مخدر را دستگیر و ۲۰۰۰۰۰ قرص کاپتاگون را که در اختیار آنها بودند، ضبط کرد.

همچنین، آی ان اس اس به تاریخ ۲۲ حمل پس از تبادل آتش با قاچاقچیان، ورود ۲۰ کیلوگرام کریستال مت و ۱۰ کیلوگرام حشیش از ایران را خنثی کرد.

در همان روز، این سازمان اعلام کرد که خطرناک ترین شبکه مواد مخدر در ولایت المثنی در جنوب عراق -- شبکه ای با ۱۵ عضو -- متلاشی شده است.

در ماه قوس، عراق حدود شش تن مواد مخدر غیرقانونی، از جمله انبوهی از حشیش، کاپتاگون، کریستال مت و کوکائین را سوزاند که به گفته مقامات، بزرگترین عملیات تخریب در بیش از یک دهه بوده است.

در جنوب شرقی عراق، کار برای ساخت یک خندق و راه در امتداد مرز با ایران در مسیر رودخانه شط العرب در حال انجام شدن است.

ساخت و ساز استحکامات جدید در ماه جوزای گذشته آغاز شد که قرار است مسیرهای قاچاق مواد مخدر را که شبکه های قاچاق استفاده می کنند، مسدود کند.

یک علاقه مشترک

دولت سوریه در مرکز تجارت جهانی کاپتاگون قرار دارد که صنعت غیرقانونی ۱۰ میلیارد دالری را ایجاد کرده است که رژیم بشار اسد را پشتیبانی می کند و سوریه را به یک کشور مواد مخدر تبدیل کرده است.

اردن یک مشکل مکرر با قاچاق مواد مخدر بیرون مرزی از سوریه داشته است، جایی که ولایت های جنوبی سویدا و درعا به مرکزی برای عملیات منطقه ای قاچاق مواد مخدر حزب الله لبنان تبدیل شده اند.

ترکی مصطفی، محقق سوریایی، که متخصص در امور ایران است، به المشارق گفت که روستاهای نزدیک مرز اردن، به ویژه روستاهای جنوب سویدا، «دهلیز ترانزیت داغ برای قاچاق مواد مخدر و قاچاق به اردن هستند».

او گفت، «حزب الله و عناصر امنیتی رژیم سوریه از قاچاقچیان ساکن ولایت سویدا برای نفوذ مواد مخدر به اردن استفاده می کنند،»

دگروال مصطفی الحیاری، مدیر رسانه های نظامی ارتش اردن، در ماه ثور گذشته به تلویزیون دولتی این کشور گفت که از سال ۱۳۹۹، مقامات اردنی شاهد افزایش قاچاق مواد مخدر از سوریه بوده اند که به ارزش صدها میلیون دالر مواد مخدر غیرقانونی وارد اردن شده است.

او گفت، «ما در امتداد مرزها با یک جنگ روبرو هستیم، یک جنگ مواد مخدر که توسط سازمان های تحت حمایت طرف های خارجی رهبری می شود. این شبه نظامیان ایرانی خطرناک ترین هستند زیرا امنیت ملی اردن را هدف قرار می دهند،»

به گفته الحیاری، قاچاقچیان مواد مخدر در سه تا چهار گروه ۱۰ تا ۲۰ نفره هر کدام در امتداد مرز اردن و سوریه فعالیت می کنند.

وی هشدار داد که اردن در حال تبدیل شدن به منزل مقصود و مرکز ترانزیتی عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج است و خاطرنشان کرد که سود حاصل از تجارت مواد مخدر در سال‌های اخیر ده برابر شده است.

عربستان سعودی همچنین جنگ خود را علیه شبکه های قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر به راه انداخته است و در ماه های گذشته از برکت عملیات نظارت مستمر و اطلاع رسانی مردم موفق به کشف مقادیر زیادی مواد مخدر غیرقانونی شده است.

عبدالله شاه اردن در ماه سرطان گذشته گفت، «عملیات قاچاق مواد مخدر و اسلحه تهدیدی برای ما و کشورهای عربی است،»

او گفت که اردن برای مقابله با این تهدید با دیگر کشورها هماهنگی می کند، «و همه ما آگاه هستیم که مواجهه با آن یک منفعت مشترک است».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من خبری با پیام ذیل را خواندم و دبدم که ایران اصلا به هیچ اصول و قواعد پابند نیست. من از حکومت جدید افغانستان می خواهم که با اسراییل که دشمن ایران است رابطه برقرارد کند و با کمک ماهرین اسرائیلی سلاحها و تجهیزات نظامی پیشرفته را بدست آورند تا در آینده جلو شیطانی های ایران را بګیرند. رهبر ایران گفته که اگر کشورش بخواهد به دنبال تسلیحات هسته‌ای برود، غرب نمی‌تواند جلو تهران را بگیرد. آیت‌الله علی خامنه‌ای با انتقاد از غربی‌ها گفت: «صحبت در مورد سلاح‌های هسته‌ای تهران دروغ است و آنها آن را می‌دانند.» آقای خامنه‌ای روز یکشنبه (۲۱جوزا) این سخنان را در دیدار با جمعی از کاشناسان و مسئولان صنایع هسته‌ای ایران بیان کرد. او این سخنان را در زمانی بیان کرده که تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافته است. بر اساس پایگاه خبری آقای خامنه‌ای گفت: «جامعه اطلاعاتی آمریکا چندین بار از جمله در ماه‌های اخیر به این واقعیت اذعان کرد که هیچ نشانه‌ای از حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد.» علی خامنه‌ای سلاح کشتارجمعی، هسته‌ای و شیمیایی را مخالف آموزه‌های اسلام خواند و افزود: «اگر این مبنای اسلامی نبود و ما اراده تولید سلاح هسته‌ای داشتیم، این‌کار را انجام داده بودیم و دشمنان هم می‌دانند که نمی‌توانستند جلوی ما را بگیرند.» آقای خامنه‌ای صنعت هسته‌ای ایران را از مولفه‌های اساسی قدرت و اعتبار این کشور دانست و گفت: «هر کس ایران و قوت و پیشرفت این کشور را دوست دارد، باید به فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و صنعتی هسته‌ای اعتبار و اهمیت قائل باشد.» غرب به‌خصوص امریکا، ایران را متهم کرده که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است و به همین دلیل از سال‌ها پیش علیه جمهوری اسلامی تح

پاسخ

بیشتر ولایات افغانستان که در مرز با ایران قرار دارند، مواد مخدر را کشت می کنند. وقتی زمان جمع آوری خشخاش و چرس فرا می رسد، حاصلات می دهند. ابتدا در آنجا پروسیس می شود و سپس توسط تجار ایرانی و دیگر خریدار می شوند. برای مصرف بیشتر مواد مخدر، ایران ممکن است اجازه رشد آن را در خاک خود ندهد، اما مردم ما، حتی فرزندان ما، به خاطر ایرانی ها به مواد مخدر معتاد شدند. ایران بازار بزرگی برای فروش مواد مخدر و شیشه است.

پاسخ

فردی که قصد داشت بطور قاچاقی از طریق ایران به اروپا برود از ایران بازگشته بود. او قصه های زیادی از ایران برایم گفت. او جوان گفت، هرکسی که در ایران وقت می گذراند، اگر به مواد مخدر معتاد نشود، می داند که فردی تأثیرگذار است. به گفته وی، مصرف مواد مخدر در بین مردان و زنان جوان در ایران بسیار رایج و یکی از فعالیت های روزمره آنهاست. به گفته او، نظام آخوندی ایران در نهایت نسل جوان را محکوم کرده است. قدرت متعلق به آخوندها و پاسداران ارتش ایران است که تحت نفوذ آخوندها هستند و از آنها به عنوان ابزار استفاده می کنند. جوان قصه های زیادی از حکومت ظالم ایران برایم گفت. فهمیدم که سپاه پاسداران ایران درست مثل تورن ها و دگروالان ارتش پاکستان است. دگروالان پاکستانی در تمام عمرشان خون مردم مظلوم پاکستان را می نوشند. امروز با نگاهی به وضعیت مردم بی پناه پاکستان می توان نتیجه گرفت که همه چیز را می توان به سران راهزن پاکستانی نسبت داد. هم ارتش و هم استخبارات پاکستان در کشتار مردم، قاچاق مواد مخدر و انواع تجارت غیرقانونی دست دارند. آنها برای کسب درآمد دست به هر کاری می زنند تا امکان زندگی آرام را برای خانواده های خود در کشورهای خارجی فراهم کنند. آنها نه تنها اقدامات غیرانسانی فوق را انجام دادند، بلکه زندگی شهروندان کشورهای همسایه را نیز تباه کردند. رهبران نیروهای ایرانی و پاکستانی مستقیماً در تامین مواد مخدر به اروپا، آمریکا و کشورهای عربی شرکت دارند. این ظالمان در این زمینه آموزش دیده اند و پیوندهای محکمی با سلاح دارند. برای دستیابی به اهداف ذکر شده در بالا، مواد مخدر باید با مهارت انتقال داده شود.

پاسخ

البته لازم به ذکر است که آنها به تنهایی نتوانستند این کار را انجام دهند. برای رساندن این چیزها به هدف از شهروندان کشورهای جهان سومی استفاده می کنند که فقط یک لقمه نان برای فرزندان خود پیدا می کنند. به طور خلاصه، سپاه پاسداران ایران و ارتش پاکستان تروریست های پیشرو در جهان و به ویژه در منطقه هستند. اگر دنیا صلح می خواهد، بهتر است به فکر نابودی این نیروها باشد و گرنه دنیا در آرامش نبوده، نیست و نخواهد بود.

پاسخ