جنایت و عدالت

والی هرات از نقش ایران در تجارت غیرقانونی موادمخدر انتقاد کرد

گزارش از علی

مقامات افغان می گویند، قاچاق موادمخدر از ایران باعث افزایش اعتیاد به موادمخدر در افغانستان شده است. [علی]

هرات -- سید وحید قتالی والی هرات در اواسط ماه جدی اعلام کرد، موادمخدر و مواد کیمیاوی اولیه که برای تولید مواد مخدر مصنوعی غیرقانونی استفاده می شود، از ایران به افغانستان قاچاق می شود.

قتالی در یک کنفرانس خبری به تاریخ ۱۳ جدی در شهر هرات گفت، بیش از ۹۵٪ معتادین در هرات نوع موادمخدر را به عوض تریاک مصرف می کنند که با روش های کیمیاوی تولید می شوند و از کشور خارجی قاچاقی آورده شده اند.

نیروهای امنیتی مواد مخدر مانند تابلیت کا یک ماده مخدر رایج که تأثیرات محرک دارد و همچنان مواد کیمیاوی اولیه مانند آمونیم نایتریت را که برای ساختن مواد مخدر مصنوعی استفاده می شود، در گذرگاه های قانونی و غیرقانونی مرزی ضبط کردند.

قتالی گفت، استفاده از موادمخدر مصنوعی در افغانستان طی سال های اخیر رایج شده است.

پولیس هرات به تاریخ ۲۷ عقرب بیش از ۶۰ تون مواد کیمیاوی اولیه برای تولید هروئین را که از ایران قاچاق شده بود، می سوزانند. [علی]

پولیس هرات به تاریخ ۲۷ عقرب بیش از ۶۰ تون مواد کیمیاوی اولیه برای تولید هروئین را که از ایران قاچاق شده بود، می سوزانند. [علی]

گروهی از مردان به تاریخ ۲۷ عقرب در یک جاده شهر هرات موادمخدر را با هم مصرف می کنند. [علی]

گروهی از مردان به تاریخ ۲۷ عقرب در یک جاده شهر هرات موادمخدر را با هم مصرف می کنند. [علی]

وی با ذکرکردن اینکه این موادمخدر در هرات به طور گسترده پیدا می شود گفت، «تمام مواد اولیه و مواد خام لازمی برای تولید موادمخدر کیمیاوی از همسایه ما جمهوری اسلامی ایران می آیند».

ورود این مواد مخدر به افزایش اعتیاد مردم محلی دامن زده است.

وی در اشاره به تاریخ غمگین این کشور در زمینه تولید تریاک که اکثراً با طالبان ربط دارد گفت، «افغانستان به صادرات موادمخدر متهم است اما اکنون که اوضاع تغیر کرده است، این تقصیر کشورهای همسایه محسوب می شود.»

والی گفت، مقدار کمی از این موادمخدر مصنوعی از طریق گذرگاه های قانونی مرزی قاچاق می شود، اما بیشتر آنها از طریق گذرگاه های غیرقانونی به کشور قاچاق می شود.

قاچاق مواد مخدر از آن سوی مرز

پولیس مبارزه با مواد مخدر در ولایت هرات می گویند که از ماه حمل بدینسو بیش از ۳۴ تون مواد کیمیاوی اولیه را ضبط کرده و از بین برده اند.

پولیس بسیار تلاش می کنند تا هم از مواد کیمیاوی اولیه برای تولید موادمخدر و هم از موادمخدر تکمیل شده جلوگیری کنند.

نظام الدین بهاوی آمر مبارزه با مواد مخدر در قوماندانی امنیه هرات گفت، «تمام موادمخدر مصنوعی که در سال های اخیر در ولایت هرات کشف و ضبط شده است، از طریق گذرگاه اسلام قلعه از ایران وارد شده است.»

وی گفت، سه سال پیش ۱ کیلوگرام امفیتامین یا کریستال ۵۰۰ هزار افغانی (۶۴۸۰ دالر) قیمت جاده ای داشت. اما اکنون کمتر از ۳۰ هزار افغانی (۳۸۹ دالر) قیمت دارد.

وی گفت، این امر به این دلیل است که «مواد ترکیبی کیمیاوی که در تولید امفیتامین و هروئین استفاده می شود اکنون با احجام بیشتری از ایران وارد می شود».

بهاوی گفت، نیروهای امنیتی هرات سال گذشته بیش از ۳۰۰ عملیات مبارزه با مواد مخدر را انجام دادند و طی آن در ارتباط با جرایم قاچاق و ترویج موادمخدر بیش از ۳۶۰ نفر متهمین را دستگیر کردند.

وی افزود، «در میان دستگیر شدگان ۶۷ نفر قاچاقچیان موادمخدر در مقیاس متوسط و بزرگ بودند.»

استخدام کنندگان به سوءاستفاده متهم هستند

هنگامی که محمد زبیر ۲۹ ساله برای اولین بار استفاده موادمخدر را شروع کرد از تریاک و چرس استفاده کرد. اما از سه سال بدینسو وی از موادمخدر مصنوعی استفاده می کند.

زبیر گفت، «اعتیاد من از سگریت و چرس آغاز شد اما اکنون هروئین، کریستال و شیشه مصرف می کنم و گاهی اوقات موادمخدر را پیچکاری می کنم.»

بر اساس گزارش دفتر سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم و مواد مخدر، اصطلاح دری «شیشه» یک نام رایج میتامفیتامین در افغانستان است.

بر اساس معلومات رسمی، در ولایت هرات بیش از ۷۰ هزار معتاد زندگی می کنند. که گفته می شود بسیاری از آنها برای کار به ایران رفته بودند و در آنجا معتاد شده اند.

محمد عوض ۳۰ ساله گفت که وی پنج سال پیش برای کار از شهر هرات به ایران رفت. وی گفت كه استخدام کننده اش در ایران وی را برای استفاده کردن از موادمخدر، تحت فشار قرار داده بود.

وی گفت، «استخدام کنندگان در ایران جوانان افغان را به استفاده از موادمخدر تشویق می كنند تا بتوانند از این جوانان سوءاستفاده كنند [و بدون احساس خستگی ساعت های طولانی كار كنند]. من در افغانستان حتی سگریت نمی کشیدم، اما بعد از چند ماه زندگی در ایران حتی استفاده از هروئین را شروع کردم.»

وی گفت، «من هر روز بعد از کار بسیار خسته می بودم. استخدام کننده می آمد و چیزی را به من پیشنهاد می کرد تا من از آن استفاده کنم و -- به گفته وی -- من دیگر احساس خستگی نمی کردم.»

وی افزود، «من چندین بار پیشنهاد وی را رد کردم اما بعد از اینکه وی مرا به برکناری و تسلیم کردن به پولیس تهدید کرد، من مجبور شدم تا از موادمخدر استفاده کنم.»

مختل کردن زندگی جوانان افغان

شاه محمد یک باشنده هرات گفت، بعضی از استخدام کنندگان در ایران به کارگران افغان می گویند که اگر آنها از استفاده موادمخدر انکار کنند، آنها وظیفه خود را از دست خواهند داد.

وی گفت، «در اوایل، قبل از اینکه آنها به کارگران بگویند که چه کار کنند آنها موادمخدر را در چای آنها حل می کنند. من به نوشیدن چایی که استخدام کننده ام هر روز به من می داد بسیار معتاد شدم و بعداً فهمیدم که در آن موادمخدر وجود داشت.»

سید اشرف سادات یک فعال اجتماعی در شهر هرات گفت، قاچاق موادمخدر به افغانستان زندگی نسل جدید افغان را مختل می سازد زیرا این امر بالای اقتصاد و تمام جوانب زندگی اجتماعی تأثیر می گذارد.

وی از حکومت خواست که برای جلوگیری از نابود شدن آینده جوانان این کشور، قاچاق موادمخدر مصنوعی به افغانستان را سرکوب کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شما چگونه از انها انتظار دارید بخاطر کشته شدن چند نفر شما از این مقدار پول بگذرند? شما هم اگر بجای انها میبودید جنگ را به صلح ترجیح میدادید. نوت:‌ فراموش نکنید که این محاسبه خیلی سطحی تر از انچه واقعیت است انجام شده. در عمل این تجارت با هیرویین است و قیمت یک کیلو هیرویین در بازار اروپا دها مرتبه بیشتر از تریاک است. اگر قیمت های واقعی را بگذارم اساسا برایتان مشکل میشود که این واقعیت را قبول کنید. بخش پنجم

پاسخ

حالا قدرتمند هایش ممکن کمی بیشتر گرفته باشند و ضعیف های شان کمی کمتر، اما بصورت کل، حرص همین مقدار پول است که نگذاشته جنگ توقف کند. و حرص همین مقدار مفاد است که نخواهد گذاشت برای ۲۰ سال آینده هم ارامی نصیب مردم افغانستان شود. من این محاسبه را به اساس قیمت سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ و کمترین حد اوسط تولید در سال کردم تا حد اقل فایده را برایتان نشان بدهم. اگر بصورت واقعی اوسط قیمت های بیست ساله را گرفته وضرب در حاصلات بیست سال گذشته کنید رقمی که حاصل میشود خیلی وحشتناک است. این مساله خیلی جدی تر از ان است که شما فکر میکنید. ولی متاسفانه هیچ کس در کشور به این مساله نمی‌پردازد. بعضی کسانی که کوشش کردند به این مساله بپردازد به سرنوشت اجمل نقشبندی سردچار شده اند. اینست دلیل تمام بدبختی هایی که مردم هر روز بخاطر اش جان میدهند و از خود میپرسید که چی باعث کشتار ما میشود? چرا در کشور ارامی نمی اید? چرا ما را هر روز میکشند? و بالاخره چرا صلح نمی اید? شما را مصروف «پاکستان دشمن ماست» میسازند تا دلیل اصلی جنگ را هیچ وقت جستجو نکنید. تاوقتی که این حیله و نیرنگ شان به ذهن تان منطقی جلوه کند قیمت اش را با جان تان خواهید پرداخت. یاتان نرود!!! قیمت ترین جان یک انسان در کشور های غربی توسط شرکت های بیمه ۶ میلیون دالر تخمین شده است. در کشور های عقب مانده قیمت جان انسان خیلی کمتر از این است. حال اگر جان هر کدام تانرا برابر به دهم حصه جان یک امریکایی و یا یک اروپایی حساب هم بکنیم تمام مردم افغانستان برای طرف های جنگ صرف ۱۸ تریلیون دالر ارزش اش میشود. یعنی درچند سال محدود میتواند برابر جان همه شما پول مفاد کنند. بخش سوم

پاسخ

۵ هزار متریک تن میشود ۵ میلیون کیلو تریاک تولید حد اقل کشور در یک سال. ۱۵۲۰۰ دالر فایده در کیلو مقدار پولی است که صرف برای قاچاقچیان و یا بهتر بگویم طرف های درگیر جنگ افغانستان میماند. ۳۰۰ دالر فی کیلو که به دهقان میرود و ۵۰۰ دالر فی کیلو که به دکاندار های ولسوالی سنگین هلمند میرود را حساب نمیکنیم. ۵ میلیون کیلو تریاک در سال ضرب در پانزده هزار و دوصد دالر میشود هفتاد و شش میلیارد دالر مفاد در یک سال. بخاطر مقایسه تا بدانید این مبلغ چقدر پول است باید بگویم که تمام بودجه کشور در سال های گذشته بطور اوسط سال ۷ میلیارد دالر بوده که از این جمله ۵ میلیارد انرا خارجی ها میپردازند و حدود ۲ میلیارد انرا عواید داخلی پوره میکند. بنا در هر سال تقریبا ۱۱ برابر کل بودجه کشور از درک تریاک به جیب طرف های جنگ افغانستان میریزد. حالا به این حساب در بیست سال گذشته مفاد خالص تریاک افغانستان یک ونیم تریلیون دالر شده است. میدانید چی میگویم? برای اینکه بدانید این مبلغ چقدر پول است باید بگویم که قیمت کل ذخایر معادن افغانستان چیزی در حدود ۱ تریلیون دالر تخمین شده است. یعنی در بیست سال گذشته طرفهای جنگ افغانستان یک و نیم چند تمام ذخایر افغانستان را به جیب خود انداخته اند. حالا اگر تمام رهبری طالبان را که از این پول سهم برداشته باشد به ۱۰۰۰ نفر تخمین کنیم. و تمام قاچاقچیان رده اول مواد مخدر افغانستان را حدود ۲۰۰۰ نفر تخمین کنیم و تمام حلقات بلند رتبه دولت را به شمول پارلمان و اپوزیسیون و مجاهدین که از این پول سهم گذفته اند به ۷۰۰۰ نفر تخمین کنیم در این بیست سال برای هریک شان باید بطور اوسط ۱۵۲ میلیون دالر مفاد خالص رسیده باشد. بخش دوم

پاسخ

چند روز قبل در فیسبوک و دیگر شبکه های مجازی یک مقاله درمورید کشت تریاک پخش گردید. حالا بنده به راست و دورغ ان کاری ندارم. فقط میخواستم که من هم ازطریق این شبکه خبری این موضوع را بازتاب دهم. مردم!!! بیدار شوید که جان های شیرین شما در مقابل مفاد این جنگ خیلی ناچیز است و هر سیاستمدار به سادگی از جان تان میگذرد. باورتان نمی اید? بیایید که برایتان عجالتا یک محاسبه کوتاه بکنم تا بدانید چرا مفاد این جنگ از جان افغان ها کرده با ارزش تربه نظر میاید. حتما میپر سید چطور???? درشروع حکومت اغای کرزی یک کیلو تریاک کوالتی متوسط را دهقان هلمندی به ۳۰۰ دالر به دکاندار های بازار ولسوالی سنگین میفروخت. این دکانداران انرا چیزی در حدود کیلوی ۸۰۰ دالر به قاچاقچیان مواد مخدر می‌فروختند. قیمت یک کیلو تریاک افغانستان در بازار های اروپا در همان وقت ۱۶ هزار دالر بود. این تفاوت هنگفت بین بازار سنگین و بازار اروپا محرک اصلی تمام کشتن ها و دریدن ها فساد ها ناکامی های افغانستان در طول بیست سال گذشته بوده است. اکثریت دلیل جنگ بین دولت و طالبان هم بخاطر کنترول همین مارکیت است که در هر کیلو تریاک حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ دالر فایده خالص وجود دارد. در سال ۲۰۱۹ به اساس ارقام ملل متحد افغانستان چیزی حدود ۶۷۰۰ متریک تن تریاک خالص تولید کرده است. ولی بطور اوسط در طول بیست سال گذشته میشود گفت که کشور ما بطور اوسط حد اقل سال ۵ هزار متریک تن تریاک تولید کرده است. بنا بخاطری که بدانید چرا جنگ توقف نمیکند بیایید یک محاسبه کوتاه بکنیم که صلح و آرامی کشور برای طرف های درگیر جنگ افغانستان به شمول دولت و طالبان چقدر ضربه مالی بوجود می‌آورد.*** بخش اول

پاسخ

اولا باید گفت معتادان هم ازجمله انسانها و بشریت محسوب میشوند. و انها هم مانند ما روزی دارای عقل وخرد ذکاوت بودند. انها هم ازخود خانواده زن و فرزند و فامیل داشتند . و همین اکنون هم دارند. ولی بدبختانه این مرضی است لاعلاج . مگر اینکه خود شخص تصیمیم قوی داشته باشد و اعتماد به نفس باشد که ترک کند. و باید به صفت یک انسان همرایش برخورد شود. و دولت باید کلینیک ها و شرایط برای ترک انها ازمواد مخدر مهیا نماید. که بدون شک برای فعلا دولت ازین مسله فارغ است و 1 فیصد هم اقدام نمیکند. چرا که خیلی خیلی معظله های بدتر ازین درکشور است. ادم های سالم و تندرست و هوشیار هرروز کشتته میشوند برای انها کدام تدابیری نگرفته و درین حصه خیلی ضعییف است.چه برسد به معتادان. اما و اما باید که گفت که سخنان 90 فیصد معتادان در قسمت اینکه فلانی مرا مجبورساخته و مرا تهدید کرده که تریاک بکش دورغ محض است. چه ایرانی باشد چه افغانی چه پاکستانی یا تبعه هرکشور که باشد. اینکه خود شخص از روی جهل و نادانی و یا پریشانی به این مواد کشنده و سرطانی تدریجی روی میاورد گناهی کسی نیست.

پاسخ