اقتصاد

باوجود حاصلات بالا، فقر و فقدان بازارهای صادراتی به شدت به کشاورزان هرات ضربه زده است

گزارش از عمر

کشاورزان می گویند که در میان عمیق شدن بحران اقتصادی و ضعیف شدن قدرت خرید افغان ها، در ولایت هرات بازاری برای سبزیجات وجود ندارد. [عمر/سلام تایمز[

هرات -- کشاورزان می گویند که در میان عمیق شدن بحران اقتصادی و ضعیف شدن قدرت خرید افغان ها، هیچ بازاری برای سبزیجات در ولایت هرات وجود ندارد.

غلام حضرت حسن زاده، ۴۳ ساله، یک کشاورز در ولسوالی گذره ولایت هرات، در ۶ جریب زمین خود در سال ۱۴۰۱ سبزیجات کشت کرد.

وی گفت، برداشت محصول خوب بود، اما نسبت به سال گذشته مشتریان کمتری در بازار وجود دارد.

او گفت، «من بسیار سخت کار کردم و در این سال شمسی پول زیادی خرج کردم، اما به جای سود بیشتر از دست دادم. اکثر کشاورزان از عدم فروش در بازار در سال جاری متضرر شده اند.»

سه کشاورز به تاریخ ۱۰ جدی در مزرعه خود در ولسوالی گذره، ولایت هرات، حاصلات زردک جمع آوری می کنند. [عمر/سلام تایمز]

سه کشاورز به تاریخ ۱۰ جدی در مزرعه خود در ولسوالی گذره، ولایت هرات، حاصلات زردک جمع آوری می کنند. [عمر/سلام تایمز]

او گفت، «دو بوری کود کیمیایی، هر کدام از انواع مختلف -- یکی سیاه و دیگری سفید -- را به قیمت ۴۰۰۰ افغانی [۴۶ دالر] می خریدیم، اما قیمت آن به ۱۰۰۰۰ افغانی [۱۱۴ دالر] افزایش یافته است.»

وی گفت، «من یک کراچی پر از سبزیجات را به بازار می بردم تا بفروشم و ۸۰۰۰ افغانی [۹۱ دالر] درمی آوردم، اما اکنون از فروش همین مقدار سبزی فقط ۳۰۰۰ افغانی [۳۴ دالر] به دست می آورم.»

او گفت، اگر مسئولان صادرات سبزیجات را تسهیل کنند یا سردخانه های معیاری بسازند، کشاورزان به جای ضرر و زیان درآمد کسب خواهند کرد.

عبدالرزاق عمری، ۳۵ ساله، در سال ۱۴۰۱ در ۶ جریب زمین کشاورزی خود در منطقه گذره، زردک و کرم کشت کرد.

در حالی که حاصلات او در سال جاری خورشیدی بسیار بهتر از سال گذشته بود، او گفت که بازار هیچ تقاضایی برای محصول ندارد.

او گفت، «کسب و کار متوقف شده است و مردم بسیار غریب شده اند. مردم ترجیح می دهند به جای زردک، سبزیجات یا میوه، یک قرص نان بخرند.»

او گفت که او در سال ۱۴۰۱ به جای فایده، پول خود را از دست داد.

او گفت، «من یک بوری کود سیاه را به قیمت ۶۰۰۰ افغانی [۶۸ دالر] و یک بوری کود سفید را به قیمت ۳۰۰۰ افغانی [۳۴ دالر] خریدم. این درحالی است که من یک کیلوگرام زردک را به قیمت ۲۰ افغانی [۰.۲۳ دالر] و کرم را به قیمت ۱۲ افغانی [۰.۱۴ دالر] در بازار امروز می فروشم.»

او گفت که با تقاضای پایین‌تر قیمت‌های بازار حتی پایین‌تر می‌شود، او احتمالاً نمی‌تواند حتی این حاصلات را بفروشد.‌

عدم حمایت از صادرات

در حالی که حاصلات سبزیجات در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت، کشاورزان می گویند راهی برای صادرات محصولات خود ندارند.

سید محمد اخترزاده، ۴۷ ساله، یک کشاورز در ولسوالی گذره، گفت که بدون حمایت از صادرات، کشاورزان مجبور به فروش محصولات خود به قیمت کمتر از ارزش بازار هستند.

وی گفت،‌ «از آنجایی که برداشت سبزیجات در این فصل زیاد است، تسهیل صادرات این محصولات بسیار مهم است. ظرفیت بازار داخلی نمی تواند همه محصولات ما را جذب کند زیرا عرضه بیشتر از تقاضا است.»

وی گفت،‌ «محصولات نباتی در کشور موجود است و سبزیجات نیز در این فصل از سال وارد می شود.»

وی گفت، «برای حمایت از فروش محصولات داخلی باید از واردات سبزیجات جلوگیری شود. با این حال، متأسفانه در مقادیر بیش از حد وارد می شود.»

اخترزاده گفت که به دلیل زیان مالی و تقاضای کم، در نظر دارد در سال ۱۴۰۲ ترکاری کشت نکند.

شاه محمد کریمی، ۳۶ ساله، که در ۱۰ جریب زمین خود در ولسوالی گذره سبزی کشت کرده است، گفت که اگر از تولیدات داخلی حمایت می شد، در سال ۱۴۰۱ به جای ضرر و زیان، سود می برد.

او گفت، «اگر من یک لاری سبزیجات را به بازار ببرم، نمی توانم بیش از ۵۰۰۰ افغانی [۵۷ دالر] درآمد داشته باشم. من در حال حاضر بیش از ۷۰۰۰۰۰ افغانی [۷۹۸۰ دالر] را برای کشت محصول خود در سال جاری خرج کرده ام. مطمئن نیستم که چگونه می توانم پولی را که خرج کرده ام بازگردانم زیرا قیمت ها در بازار بسیار پایین است.»

او گفت، «در هرات هیچ حمایتی از محصولات زراعتی صورت نگرفته است. مقامات اجازه می دهند سبزیجات و میوه جات وارد شود... اما از تولیدات داخلی حمایت نمی کنند.»

کریمی گفت،‌ « در سال گذشته بخش کشاورزی نیز مانند سایر بخش‌ها زیان‌های زیادی را متحمل شد و در صورت تداوم این وضعیت، در سال آینده خورشیدی هیچ کشاورز حاضر به کشت سبزیجات و غلات نخواهد شد.»

به گفته ریاست زراعت این ولایت، سبزیجات از جمله زردک، کرم، پیاز، کچالو، بانجان رومی، بانجان سیاه، گلپی، بامیه و شلغم در سال جاری خورشیدی در هرات در بیش از ۶۶۰۰ هکتار زمین کشت شده است.

این ریاست گفت، در حالی که انتظار می رود محصول سبزیجات به تقریباً ۸۵۰۰۰ تون برسد، برداشت امسال بسیار بیشتر از نیاز بازار در هرات است.

افزایش بیکاری، فقر

عبدالنصیر قادری، ۳۴ ساله، یک غرفه سبزیجات را در شهر هرات اداره می کند.

او که تنها نان آور خانواده هفت نفره اش است، گفت که از فروش سبزیجات روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ افغانی (۱.۱۴ تا ۲.۲۸ دالر) درآمد دارد.

او قبلاً در ریاست اراضی هرات کار می کرد اما در سال ۱۴۰۰ از کار برکنار شد.

قادری گفت، «تمام روزم را در بیرون از خانه ایستاده می گذرانم، اما مشتری ندارم. فقط چند نفر می آیند و سبزی می خرند، من عده ای را که از کنار غرفه من رد می شوند تشویق می کنم سبزی بخرند، اما می گویند پول ندارند.»

او می گوید، «وقتی کار داشتم، هر شب چند نوع سبزی به خانه می بردم، اما حالا که سبزی فروش هستم، دیگر نمی توانم سبزی بخرم. در عوض، اکنون می توانم فقط سبزیجات نیمه گندیده ای را که مردم نخریده اند به خانه ببرم.»

قدیری گفت، فقر و بیکاری به حدی رسیده است که اولویت خانواده ها به دنبال یک قرص نان است نه سبزی و میوه.

نظام الدین پویا، ۳۱ ساله، یک کارگر در شهر هرات، گفت که در دو ماه گذشته سبزی نخریده است.

او گفت، «فراموش کرده ام آخرین بار چه وقت سبزی خریدم.»

او می گوید، «تنها دغدغه من این است که یک قرص نان برای خانواده ام پیدا کنم، ما پنج نفر در خانه هستیم و من تنها نان آور خانواده هستم. من شغل و درآمد ندارم، پس چگونه می توانم سبزیجات و میوه جات بخرم؟»

پویا گفت که امیدوار است وضعیت بهتر شود تا کسب و کار از سر گرفته شود و بتواند شغلی پیدا کند و خانواده خود را تامین کند.

او می گوید، «فرزندان من برای سلامتی و رشد باید سبزیجات و میوه بخورند، اما من نمی توانم آن را بخرم. زمانی که بازار کار بهتر بود، حداقل هفته ای دو بار سبزیجات و میوه جات می خریدم، اما امسال خیلی فقیر شده ایم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هر پاراگراف این گزارش دل آدم را می شکند. به دلیل موجودیت دشمنان داخلی و خارجی، مردم ما مانند سایر مردم جهان در قرن هجدهم زندگی می کنند. متأسفانه در بیست و بیست و یک سال گذشته نه جامعه جهانی به ما کمک اساسی کرد و نه مقامات دولتی داخلی ما کاری انجام ندادند که منافع درازمدت برای مردم به همراه داشته باشد. فقط افزایش عواید ضروری نیست. برای فروش محصولات خود باید بازارهای داخلی و خارجی داشته باشیم. پاکستان همیشه در زمان ورود میوه ها و سبزیجات دروازه های خود را می بندد. به همان اندازه که در تولید داخلی افزایش می یابد، تامین آن در بازارهای خارجی نیز اهمیت دارد. دولت جدید افغانستان که به دلیل حماقت و بی تجربگی با هیچ کشوری در جهان رابطه رسمی ندارد، اکنون در حال ساخت کانال قوش تپه در شمال است. دیروز فکر کردم که اگر بازار منظمی برای محصولات این کانال وجود نداشته باشد، میوه و ترکاری آن کجا به فروش می رسد؟ مقامات افغان باید از گوش فیل بیرون بیایند. نظام مانند زمان پيامبر (ص) را نمي توان برقرار كرد. امکانش نیست و الان وقتش نیست. ایجاد سیستمی مانند نظام یک کشور اسلامی مانند ترکیه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، کویت، مالیزیا، مصر و غیره که کشورهای جهان آن را به رسمیت می شناسند، مفید است. سپس به جای پاکستان منافق، به کشورهای آسیای میانه و بازارهای اروپایی راه پیدا کند و محصولات خود را به راحتی بفروشد که به هموطنان کمک می کند تا از فقر و انزوا خارج شوند، و این برای خدا سخت نیست (آیه قرآن)

پاسخ

از سوی دیگر، خبر خوب این است که صادرات از افغانستان افزایش یافته است. معاون رئیس الوزرای طالبان از افزایش صادرات در ۹ ماه نخست سال جاری خبر می دهد. اداره این معاونت به ریاست ملا عبدالغنی برادر امروز در توییتی اعلام کرد که با توجه به تدابیر اتخاذ شده در راستای ثبات اقتصادی کشور، صادرات در ۹ ماه سال ۱۴۰۱ خورشیدی به ۱۴۲۴ میلیون دالر رسیده است، گفت، در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شمسی، صادرات افغانستان به کشورهای خارجی به ترتیب ۴۳۴ و ۴۷۸ میلیون دالر بوده است. معاون اقتصادی رئیس الوزرای گروه طالبان همچنان گفت که در صورت تداوم روند صادرات اقلام به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای همسایه افغانستان تا پایان سال ۱۴۰۱ خورشیدی میزان صادرات به دو میلیارد دالر خواهد رسید. زغال سنگ، میوه های خشک و تازه، قالین و بسیاری از اقلام دیگر از اقلام مهم صادراتی به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای همسایه افغانستان است.

پاسخ

در افغانستان فراوانی موادغذایی است سبزیجات دربازار های افغانستان بسیار زیاد است نسبت ازسالها گذشته در بازار های افغانستان احساس کمبود موادغذایی را یا سبزیجات را اصلان کس نمی کند . مشکلات که مردم افغانستان دارد آن نبودن کار است مردم پول ندارن که چیزی برای فرازاندن شأن خریداری کند همین است سبزیجات در مارکت خراب می شود اما خریداران ندارد. دهقانان به مصارف زیادی بالای زمین های کشاورزی شان می کنند اما نبود کار همراه مردم پول نیست که سبزیجات خریداری کند همین است که دهقانان سبزیجات خودرا به تاوان می فروشند.اگر از یکی دوگان دار میوه فروشی که چندرقم میوه در داخل دوگان دارد بپرسید که کاکا یا ماما ویا هم برادر چطور است روزگار تان در جواب می گوید که بنچ لاک یا از آن بیشتر قرض دار استم به خاطر که فروشت نیست دو گان دار بیچاره چیز که می فروشند آن را ضرورت اولیه فامیلهای شأن مصرف می‌کنند و مفاد شأن هم ومیوه که در داخل دوگان دارن از نبود مشتری آن میوه هم خراب می شود این هم یک تاوان است. در حقیقت 80%فصد دوگان دارن افغانستان گرایی دوگان های خویش را مالیه خویش چواکی داری و مصرف خانه‌های شأن را به قرض یا هم از مال که در دوکان دارن از همین مال می‌پردازند همان جنس را که فروختند دوباره به دوگان خود آورده نمی تواند . اقتصاد مردم افغانستان روز به روز خرابتر شده میرود این جبران خسارات را دوگان داران ویا هم دهقانان در ده سال آینده هم برابر کرده نمی تواند . در گذشته های اگر یک دوگان دار در یک چیزی ده افغانی مفاد داشت هالی در همان چیزی 3افغانی مفاد ندارد مصرف فامیل شأن سابق واره است این خود یک تاوان است دیگر کار هم نیست که آنرا شروع کند واین دوگان داری را ختم کند . یا الله تو مشکلات همه افغانان را آسان

پاسخ