اقتصاد

یو اس ای آی دی در فراه سردخانه ای را فراهم کرد تا به کشاورزان کمک کند فایده بدست آورند

گزارش از عمر

دهاقین در ولایت فراه با داشتن یک سردخانه با ظرفیت ۱۰۰۰ تون آسوده خاطر شدند. اکثریت بودجه پروژه را یو اس ای آی دی فراهم کرده، و قسمتی از آن را سنایی غزنوی، یک شرکت خصوصی در افغانستان تامین کرده است. سازمان غیر دولتی روتس آف پیس که مرکز آن در ایالات متحده است این پروژه را اجرا کرده است. کشاورزان به تاریخ ۳۰ جوزا با حاصلات خود در این مرکز دیده می شوند. [امران/سلام تایمز]

فراه -- کشاورزان از ساخت یک سردخانه بزرگ و مجهز در ولایت فراه استقبال می کنند، و امیدوارند که سود آنها افزایش یابد و محصول از پوسیدگی محافظت شود.

هزینه ساخت این سردخانه که می تواند ۱۰۰۰ تون میوه و سبزیجات را در خود جای دهد ۳۰۰۰۰۰ دالر است.

اکثریت بودجه برای ساخت سردخانه و تجهیزات مورد نیاز برای فعال سازی آن را ادارهء انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) تامین کرد، در حالی که بخشی از بودجه پروژه توسط سنایی غزنوی، یک شرکت خصوصی در افغانستان تامین شده است.

روتس آف پیس، یک سازمان غیر دولتی مستقر در ایالات متحده این پروژه را تطبیق کرده است.

سردخانه واقع در ولایت فراه که به تاریخ ۳۰ جوزا در این تصویر دیده می شود، می تواند تا ۱۰۰۰ تون میوه و سبزیجات را تا دو ماه ذخیره کند. [عمران/سلام تایمز]

سردخانه واقع در ولایت فراه که به تاریخ ۳۰ جوزا در این تصویر دیده می شود، می تواند تا ۱۰۰۰ تون میوه و سبزیجات را تا دو ماه ذخیره کند. [عمران/سلام تایمز]

یک کشاورز با حاصلات تربوز خود در فراه به تاریخ ۳۰ جوزا به تصویر کشیده شده است. [عمران/سلام تایمز]

یک کشاورز با حاصلات تربوز خود در فراه به تاریخ ۳۰ جوزا به تصویر کشیده شده است. [عمران/سلام تایمز]

اکثریت بودجه برای ساخت و تجهیز اولین مرکز سردخانه برای کشاورزان در ولایت فراه را یو اس ای آی دی تامین کرده است. [عمران/سلام تایمز]

اکثریت بودجه برای ساخت و تجهیز اولین مرکز سردخانه برای کشاورزان در ولایت فراه را یو اس ای آی دی تامین کرده است. [عمران/سلام تایمز]

این سردخانه نزدیک به یک ماه است که به بهره برداری سپرده شده است.

محمود سلیمانی، مدیر این مرکز سردخانه گفت سردخانه دو بخش دارد؛ که یکی آن برای ذخیره کردن میوه و دیگری برای سبزیجات است.

او گفت، «این اولین سردخانه زراعتی است که در فراه ساخته شده است. با همکاری یو اس ای آی دی ما توانستیم خواسته چند ساله مردم فراه را برآورده بسازیم،»

وی گفت، «اکنون می توانیم محصولات کشاورزی را به مدت دو ماه در سردخانه نگهداری کنیم و با قیمت بهتر به بازار تحویل دهیم،»

۶۰٪ فایده به جیب کشاورزان می رود و ۴۰٪ آن صرف پرداخت مصارف مرکز سردخانه می شود.

عبدالمؤمن فیصل، رئیس اداره زراعت، آبیاری و مالداری فراه گفت که سردخانه زراعتی در این ولایت تغیر خواهد آورد، و به کشاورزان کمک اقتصادی خواهد کرد.

او گفت، «فراه در فصل برداشت میوه‌ها و سبزیجات بسیار گرم می‌شود و این امر باعث از بین رفتن بسیاری از محصولات می‌شود.»

او گفت، «هر سال در وقت حاصلات، قیمت میوه و ترکاری در فراه کاهش می یابد و در نتیجه زیان مالی کشاورزان به بار می آید. سردخانه به کشاورزان کمک خواهد کرد تا محصولات خود را ذخیره کرده و در زمان مناسب تری به بازار تحویل دهند.»

وی افزود، «سردخانه از پوسیدگی میوه ها و سبزیجات جلوگیری می کند،»

محصول سودآور

کشاورزانی که محصولات خود را در سردخانه قرار داده اند خوشحال هستند که می توانند بعداً آنها را با قیمت بالاتری بفروشند.

اسماعیل سلطانی ۳۲ ساله تقریبا دو تون از بانجان رومی را به سردخانه فرستاده است.

او گفت که هر سال به دلیل نداشتن سردخانه مجبور است محصولات خود را به قیمت بسیار پایین بفروشد، اما امسال در عرض چند هفته می تواند آن را با قیمت بالاتری بفروشد.

سلطانی گفت، «من بسیار خوشحالم که یک سردخانه بزرگ و استاندارد در فراه ساخته شده است. این سردخانه بسیار مؤثر است و ما را قادر می سازد تا دو الی سه ماه محصولات خود را ذخیره کرده و سپس با قیمت بالاتری به فروش برسانیم.»

سلطانی گفت، «در حال حاضر، هر کیلوگرام بانجان رومی ۵ افغانی [۰.۰۶ دالر] است، اما تا دو ماه دیگر این قیمت به ۳۰ افغانی [۰.۳۵ دالر] می رسد.

محمد ولی ۴۸ ساله، یکی دیگر از کشاورزان فراه، سه تون بانجان رومی را در سردخانه گذاشته است.

وی گفت، «از نظر اقتصادی سردخانه برای ما بسیار مفید و مؤثر بوده است،»

او گفت، قبلا بدون چنین ذخیره سازی، محصولات پوسیده یک سال کار سخت کشاورزان را ضایع می ساخت.

بر خلاف سال های گذشته، امسال محمد ولی انتظار دارد فایده بدست آورد.

وی گفت، «با نبود سردخانه و صادرات، مجبور شدیم محصولات خود را با قیمت پایین بفروشیم. در بیشتر موارد، محصول ما حتی فروخته نشد و در نهایت خراب شد.»

او افزود، «ساخت سردخانه های بیشتر در ولایت فراه مشکلات کشاورزان را برطرف می کند،»

نیاز به سردخانه های بیشتر

کشاورزان فراه می گویند، از آنجایی که فراه یکی از ولایات زراعتی افغانستان است، به ده ها سردخانه استاندارد نیاز دارد.

به گفته ریاست زراعت، آبیاری و مالداری فراه، در سال جاری نزدیک به ۵۰ هزار تن تربوز، ۱۵۰ هزار تن بانجان رومی و ۷۰ هزار تون بادرنگ در این ولایت برداشت شده است.

اما هر سال، برداشت میوه و ترکاری این ولایت به میزان قابل توجهی از تقاضا زیاد می شود، که به شدت قیمت ها را کاهش می دهد.

نذیر احمد، ۴۵ ساله، یک دهقان در ولسوالی قلعه کاه، امسال ۲۰۰۰۰۰ افغانی (۲۳۰۰ دالر) در مزرعه تربوز خود خرج کرد، اما کمتر از ۱۵۰۰۰۰ افغانی (۱۷۰۰ دالر) درآمد داشته است.

وی گفت، «ما بسیار زحمت می کشیم و محصولات کشاورزی ما کیفیت بالایی دارد اما بازاری برای آنها وجود ندارد،»

او گفت،‌ «هنگامی که محصولات خود را می چینیم، قیمت ها کاهش می یابد و حتی نمی توانیم هزینه های خود را جبران کنیم. مشتریان غریب هستند و نمی توانند میوه و سبزیجات بخرند.»

وی افزود، «محصولات ما باید صادر شود، اما همه درها به روی ما بسته است، وقتی صادراتی وجود ندارد و مشتری در بازارهای داخلی وجود ندارد، ما نمی توانیم محصولات خود را بفروشیم،»

نذیراحمد گفت، کمبود تقاضا و زیان های مالی بسیاری از کشاورزان را از ادامه کشاورزی دلسرد کرده است.

خیر محمد، ۶۵ ساله، یک کشاورز در ولسوالی پشت رود، بانجان رومی را در گلخانه ها در ۳ جریب زمین کشت می کرد، اما بخشی از محصولاتش در اثر کمبود تقاضا پوسیده شد و تقریباً ۷۰۰۰۰ افغانی (۸۰۹ دالر) خسارت به او وارد کرد.

اکنون او در سردخانه جدید ۵۰۰ کیلوگرام بانجان رومی دارد.

وی گفت،‌ «ما برای نگهداری محصولات خود به سردخانه های زیادی نیاز داریم،»

محمد گفت، «در وقت حاصلات ما، قیمت ها به شدت کاهش می یابد، اما زمانی که محصولات ما تمام می شود، میوه و سبزی از کشورهای همسایه وارد می شود و با قیمت بسیار بالا فروخته می شود،»

وی گفت، «ما سخت کار می کنیم و محصولات کشاورزی ما کیفیت بالا دارد، اما بازاری برای آنها وجود ندارد،»

او افزود، «هنگامی که ما محصولات خود را می چینیم، قیمت ها کاهش می یابد و حتی نمی توانیم هزینه های خود را جبران کنیم. مشتریان فقیر هستند و نمی توانند میوه و سبزیجات بخرند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در همه جای دنیا میوه ها و سبزیجات در چنین سردخانه هایی نگهداری می شوند. امتیاز آن این است که نه کشاورز ضرر می کند و نه مردم. وقتی میوه ها و سبزیجات فصل به بازار می رسند طبیعی است که همه این میوه ها و سبزیجات تازه در بازار موجود است، بنابراین حتما ارزان تر هستند. در چنین شرایطی کشاورزان آسیب زیادی می بینند. در صورت موجودیت سردخانه، میوه ها و سبزیجات بدون نیاز در سردخانه نگهداری می شوند. وقتی فصل تمام شود به بازار بازگردانده می شوند و با قیمت مناسب به فروش می رسند. در چنین شرایطی نه کشاورز ضرر می کند و نه مردم. سردخانه های بیشتری باید ساخته شود، اما استانداردهای آن باید جدی گرفته شود. نکتهء دیگر این است که برای برق آن نیز ترتیباتی گرفته شود.

پاسخ

سردخانها برای کشاورزان بیش از دیگران مفید است. کشاورزان محصولات کشاورزی خود را در این سردخانه قرار می دهند که قیمت آن در فصل بسیار ارزان میباشد و بعد از دو سه ماه همین محصولات به قیمت مناسبی می رسد. در تمام دنیا محصولات کشاورزی ابتدا در سردخانه ها نگهداری می شود، پس در زمانی که بازار خوبی دراین محصول پیداشود و سود خوبی برای کشاورز و تاجر در بازار دیده شود پس ازین به بازار می آورند. بنابراین حرکت بسیار خوبی است و این اتاق ها نه تنها باید افزایش یابند بلکه باید تقویت شوند.

پاسخ

این سرد خانه ها باعث نگهداشتن میوه جات و سبزیجات میشود و در این هوا گرم نمی‌شود کی میوه جات و سبزیجات را نگداشت فراه یک ولایت حاصل خیز است و مردم افغانستان فقیر هستن نمیشه در وقت کم سبزیجات و میوه جات به فروش برسد و در این هوا گرم حاصلات نمیتواند زیاد دوام کند و به کشاورزان خساره اقتصادی میرسد با کمک یو اس ای آی دی در فراه سرد خانه را فراهم کرد کی با کشاورزان کمک کند کی فایده به دست بیاورد و تقضا ما این است کی در دیگر از ولایت های حاصل خیز هم سرد خانه را برای کمک با کشاورزان بسازد .

پاسخ

با تشکر از اداره یو اس ای آی دی برای ساخت سردخانه، اما در عین حال، ما از آنها می خواهیم که تعداد سردخانه ها را افزایش داده و آنرا در هر ولایت بسازند. این تنها خواسته و درخواست ما از یو اس ای آی دی نیست، بلکه از سایر سازمان ها، بنیادها و نهادهای دولتی نیز می خواهیم که تعداد سردخانه ها را افزایش دهند. در حال حاضر زمان سبزی در ولایات های شرقی (این فصل است)، اما ارزان به فروش می رسد که ضرر مالی زیادی به کشاورزان وارد می کند. یک سیر (۷ کیلوگرام) بانجان رومی را مردم در بازار به قیمت ۳۵ تا ۵۰ افغانی می خرند، به این معنی که کشاورزان آن را به قیمت ۲۰ یا ۲۵ افغانی در مزرعه می فروشند که ضرر زیادی می بینند. هنوز هم اگر در هر ولایتی سردخانه وجود داشته باشد، مطمئن هستم که متولیان سردخانه ها و کشاورزان و باغداران می توانند از آن بهره ببرند. سبزی های ما نه تنها ارزان به بازار عرضه می شود، بلکه میوه ها نیز همین وضعیت را دارند. مدتی پیش تربوزهای مرغوب مزارع ننگرهار به قیمت ۴۰ افغانی فروخته می شد. این تربوزها به همین قیمت پایین فروخته می شد. انارهای قندهار و تگاب که بیرون می آیند همین وضعیت را دارند. وضعیت برای سیب های لوگر و میدان وردک بدتر است. در نهایت کشاورزان و باغداران مجبور به ترک شغل و کار خود خواهند شد. بنابراین، از یو اس ای آی دی بسیار سپاسگزاریم، آنها کار بزرگی در ساخت ذخیره انجام داده اند، اما اگر تعداد سردخانه ها افزایش یابد، کار بزرگی خواهد بود. علاوه بر این، در ساخت سردخانه نیز باید استاندارد را در نظر گرفت.

پاسخ

سردخانه ها باید در همه ولایاتی که میوه و ترکاری تولید می کنند، ساخته شود. سردخانه ها در ولایات آتی الذکر ایجاد شود تا سیب های ولایت میدان وردک، انار قندهار، مالته و نارنج ننگرهار، خربزه و تربوز بلخ و مزارشریف نگهداری شود و فایدهء زیاد بدست آید. در آینده، علاوه بر سردخانه ها، دولت افغانستان باید با سایر کشورها به ویژه کشورهای آسیای میانه ارتباط برقرار کند تا میوه و ترکاری افغانستان صادر شود. نکته دیگر این است که وقتی پاکستان راهی به آسیای مرکزی می خواهد، دولت افغانستان نیز باید راه مستقیمی به هند داشته باشد تا صادرات افغانستان به بازارهای عظیم هندوستان عرضه شود.

پاسخ

این سرد خانه که در فراه جور شوده بسیار یک کار اساسی وه به دهقانان به سود خواهد تمام شد. فراه یک ولایت زراعتی است، وه این رقم سرد خانها را به کشاورزات بسیار مفید خواهد شد. د هقنان میتواند، کشت زراعتی خود را، مثل تربوز، خربوزه، بیاز، کچالو، وه امثالهم، در این سرد خانه نګهداری کند وه به قیمت مناسب این کشت زراعتی را به فروش براساند. کشاورزان ولایت فراه هر سال در نبود سرد خانه درکشت زراعتی خود بسیار تاوانهای مالی را میکردد، الی کشاورزان ولایت فراه ازی تاوانهای مالی کم کم خلاص میشه بخیر. مه بحیث یک افغان این کار را خوب میګم وه از جامع جهانی را تقضا میکنم که این سرد خانه را دیګه هم در ولایت فراه جور کند، تا مشکلات دهقانان را خوب سهی حل شود. افغانستان یک هیواد پسمانده است وه مردم شان هم غریب و بیچاره هستند، این رقم کمک اساسی به مردم بسیار فایده میراسند . از نبود سردخانه ها هر سال دهقنان بیچاره وه غریب افغانستان د این وخت کشت زراعتی را ای قدر ارزان مفروشه، که مصارفات کود و اب را هم پوره کده نه میتواند، در این ماه تجاران پاکسانی محصولات زراعتی مه میخره وه در زمستان امی محصولات زراعتی که از کشاورزان افغان به بسیار قیمت ارزان خریده، پس به چهار او پنج برابر به این مظلوم و بیچاره افغانها را پس مفروشه. تقضای من همین است، تا امی رقم سرد خانها را تا سراسر افغانستان جور شوند تا مشکلات د هقانان مه حل شود. د هر ولایت که سرد خانها را جور شوند، د هقانان محصولات زراعتی خوده به سرد خانها مجبور هستند بیاره، تا چند ماه د سرد خانه باشه وه در وخت ضرورت محصولات زرعتی خود را به بازار عرضه میګند، هم محصولات زراعتی شان به قیمت خوب و مناسب به فروش میرسه، دهقان از تاوان خلاص میشه، وه مردم از احتیاج پاک

پاسخ