اقتصاد

سود بیشتر کشاورزان فراه را تشویق کرد تا خشخاش را با پنبه و سبزیجات جایگزین کنند

گزارش از عمر

ولایت فراه که زمانی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خشخاش در افغانستان بود، امسال شاهد کاهش شدید تولید بوده است. کشاورزان در ولایت فراه در دو سال گذشته به طور فزاینده ای به جای خشخاش به کشت پنبه و سبزیجات گلخانه ای روی آورده اند. [عمر/سلام تایمز]

فراه -- کشاورزان در ولایت فراه در دو سال گذشته به طور فزاینده ای به جای خشخاش به کشت پنبه و سبزیجات گلخانه ای روی آورده اند.

افغانستان بزرگترین تولید کننده خشخاش در جهان است. خشخاش منبع شیره ای است که به هروئین تصفیه می شود و در سال های اخیر تولید و صادرات آن رونق گرفته است.

با این حال، ولایت فراه - که زمانی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خشخاش بود - امسال شاهد کاهش شدید تولید بوده است.

عبدالمؤمن فیصل، رییس اداره زراعت، آبیاری و مالداری فراه گفت که در عوض، در سال جاری در ۸۰ هکتار زمین پنبه کشت شده است که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

یک کشاورز به تاریخ ۱۹ قوس در مزرعه خود در روستای نوروزی شهرستان فراه پنبه جمع آوری می کند. [عمر/سلام تایمز]

یک کشاورز به تاریخ ۱۹ قوس در مزرعه خود در روستای نوروزی شهرستان فراه پنبه جمع آوری می کند. [عمر/سلام تایمز]

در این عکس که به تاریخ ۱۸ قوس در شهر فراه گرفته شده است، یک گلخانه بادرنگ نشان داده شده است. [عمر/سلام تایمز]

در این عکس که به تاریخ ۱۸ قوس در شهر فراه گرفته شده است، یک گلخانه بادرنگ نشان داده شده است. [عمر/سلام تایمز]

فیصل گفت، «امسال ۱۶۰ تون پنبه در فراه برداشت شد. امسال نسبت به سال های گذشته محصول پنبه بالاتر است.»

او گفت، «کشت گلخانه ای نیز امسال در فراه بسیار گسترش یافته است. بیش از ۷۱۵۰ گلخانه در مرکز ولایت و ولسوالی های فراه وجود دارد که صدها گلخانه در سال جاری ایجاد شده است.»

فیصل گفت، در این گلخانه ها بادرنگ، بانجان رومی، بامیه، بانجان سیاه و سایر سبزیجات کشت می شود.

وی با بیان اینکه «بیشتر گلخانه ها و کشت پنبه در زمین هایی است که تا دو سال پیش در آن خشخاش کشت می شد،» افزود، سود هر دو بیشتر از کشت خشخاش است.

ولایت غربی فراه دارای زمین های زراعتی حاصلخیز است که به عنوان سبد نان برای بقیه مناطق افغانستان عمل می کند.

در حالی که خشکسالی و کمبود آب مسائل جدی است، کشاورزان در سال های اخیر از چاه های عمیق و انرژی شمسی برای آبیاری مزارع خود استفاده کرده اند.

بهبود درآمد

مسعود اسحاقزی، ۲۹ ساله، در دو گلخانه در روستای کوک بالا، در غرب شهر فراه، بادرنگ کشت می کند.

اسحاقزی تا سه سال پیش خشخاش کشت می کرد.

او گفت، «زمانی که مشغول کشت خشخاش بودیم، نقصان کردیم. کشت خشخاش به کار بیشتری نیاز دارد، در حالی که حاصلات آن کم است. از زمانی که به گلخانه‌ها روی آورده‌ایم، کار کمتری انجام داده‌ایم اما اکنون در حال کسب درآمد هستیم.»

وی افزود، «اکثر جوانانی که خشخاش کشت می کردند به مواد مخدر معتاد شدند. مواد مخدر جوانان ما را نابود کرد. این بوته حرام ارزش کشت ندارد، زیرا جان انسان ها را نابود می کند.»

اسحاقزی گفت،‌ در حالی که کشاورزان بیشتر کار را برای کشت خشخاش انجام می دادند، سود به جیب قاچاقچیان و مافیای مواد مخدر می رفت.

وی افزود،‌ «بیشتر ساکنان روستاهای اطراف ما به جای کشت خشخاش به کشت گلخانه ای روی آورده اند. این کشت پاک است و درآمد آن حلال است.»

عبدالرازق، ۲۵ ساله، یک کشاورز در فراه، گفت که دو سال پیش از کشت خشخاش به پنبه روی آورده است.

او گفت، «کشت خشخاش ما را بدبخت کرد. ما تمام سال سخت زحمت کشیدیم، اما کارمان حاصلی نداشت. از زمان کشت پنبه در دو سال گذشته، درآمد خوبی دارم و زندگی ام بهتر شده است.»

وی گفت، «همه کشاورزان منطقه ما خشخاش را با پنبه جایگزین کرده اند.»

وی گفت، «در گذشته، ۸۰٪ از زمین‌های [کشاورزی] خشخاش کشت می‌شد، اما امسال حتی یک بوته خشخاش هم کشت نشده است.»

نجات از نابودی

برخی از کشاورزان فراه می گویند که کشت یک محصول حرام مانند خشخاش ذهن را سنگین می کند.

عبدالمتین حکیمی، ۲۸ ساله، یک کشاورز در مرکز ولایت فراه، امسال در نیم هکتار از زمین زراعتی خود پنبه کشت می کند.

او گفت خوشحال است که کشت خشخاش را کنار گذاشته است و دیگر احساس گناه نمی کند.

حکیمی گفت، «چند سال خشخاش کشت کردم، اما چیزی جز ضرر، گناه و نابودی نداشت. تصمیم به کشت پنبه گرفتم و در دو سال اخیر به دلیل محصول بالای پنبه درآمد خوبی داشتم.»

او افزود، «من از نیم هکتار زمین خود ۲.۵ تون پنبه جمع آوری کردم. هر تن پنبه تا ۸۰۰۰۰ افغانی (۹۱۵ دالر) در شهر فراه فروخته می شود.»

وی گفت، «بیشتر کشاورزان منطقه ما به دلیل بازده و درآمد بالای آن، اکنون به جای خشخاش، پنبه کشت می کنند.»

حکیمی علاوه بر فروش پنبه، روغن پنبه دانه تولید می کند و محصولات جانبی آن را به عنوان خوراک مالها به مالداران می فروشد.

غلام نبی نورزی، ۳۸ ساله، یک کشاورز در فراه که چندین گلخانه را اداره می کند، گفت که هر فصل دیگری از خشخاش بهتر است، زیرا خشخاش افغانستان را بدنام می کند و جوانان افغان را به مواد مخدر می کشاند.

نورزی گفت، کشاورزان روستای او که بسیاری از جوانان محلی را معتاد به مواد مخدر غیرقانونی دیده اند، تعهد کرده اند که دیگر هرگز خشخاش کشت نکنند.

او گفت،‌ «خشخاش فصل بدی است که سال ها زندگی ما را تلف کرده است... قاچاقچیان مواد مخدر با بیان اینکه کشت خشخاش درآمد خوبی دارد، ما را تشویق می کنند، اما آنها بخاطر منافع خود دروغ می گویند.»

وی گفت، «در گذشته که خشخاش کشت می کردم، حتی در فصل برداشت هم بدهکار بودم.»

او افزود، «از زمانی که کشت گلخانه ای را آغاز کرده ام، درآمد سالانه من ۲۰۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ افغانی (۲۲۹۰ تا ۳۴۳۰ دالر) بوده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کشت خشخاش شاید فایده زیادی کند اما چون در دین مبین اسلام کشت خشخاش حرام است. دراین صورت هرکسی که تخم خشخاش را در زمین خود کشت می کند از پول آن خیروبرکت نمی بیند این دهقانان که همیشه تخم خشخاش را در زمین خود کشت می‌ کند ازپول آن هیچ واقت سود نمی برد همیشه غمگین و به مریضی های کونا کون مبتلا می باشد در منزلشان بی اتفاقی و در دسترخوانشان بی برکتی مباشد و هیچ ازپول آن خیر و برکت نمی بیند. . دهقانان اگر در زمین خود پنبه کشت کند یا زعفران کشت کند یا در زمین خود گل خانه بسازید شاید مفاداد ان اندکی کمتر باشد ولی دهقانان همیشه زندگی خوشحال می داشده باشد . در منزلشان خوشحالی بوده و زندگی‌شان پور سکون وارمش بوده و زندگی خود را در فضای آرام میگذرانند. ودیکر اینکه اولاد های شأن. با تربیه ونیک صالح می باشد . ودیکر اینکه دهقانان که تخم خشخاش را در زمین کشت می کند همیشه تحت تعقیب پولیس ویاهم تحت تعقیب اورکانها ی عدلی می‌باشید و همیشه خواب آرام ندارند . دهقانان خودشان فکر کند کدام زندگی کردن بهتر است . باز قضاوته خود دهقانان کنند که کدام زندگی بهتر است

پاسخ