اقتصاد

کشاورزان کندز تربوز را بر خشخاش ترجیح داده، امسال حاصلات بیشتری را بدست آوردند

گزارش از محمد قاسم

کشاورزان در ولایت کندز از حاصلات تربوز در سال جاری راضی هستند و مزایای تغییر از کشت مواد مخدر غیرقانونی به کشت این میوه پرسود را می بینند. [کریم دشتی]

کندز-- کشاورزان در ولایت کندز از حاصلات تربوز در سال جاری راضی هستند و مزایای تغییر از کشت مواد مخدر غیرقانونی به کشت این میوه پرسود را می بینند.

غلام سید، ۵۶ ساله، یک کشاورز در ولسوالی دشت ارچی، گفت، «ما در سال های گذشته حشیش و خشخاش کشت می کردیم، و درآمد بدتری داشتیم.»

او گفت، «امسال تصمیم گرفتیم تربوز را کشت کنیم. ما از نتیجه آن بسیار راضی هستیم زیرا ... درآمد مناسبی برای ما به ارمغان می آورد.»

سید گفت، پس از اینکه متوجه خطرات مضر مربوط به کشت محصولات غیرقانونی شد، به کشت تربوز روی آورد.

یک فروشنده سر سرک به تاریخ ۱۱ سرطان در شهر کندز در کنار تربوزهای خود ایستاده است. [کریم دشتی]

یک فروشنده سر سرک به تاریخ ۱۱ سرطان در شهر کندز در کنار تربوزهای خود ایستاده است. [کریم دشتی]

وی گفت، «ما نمی خواهیم برای خرید خشخاش خود به شبکه های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر وابسته باشیم. زمانی که ما کوکنار کشت می کردیم، بسیار نگران بودیم که دولت بیاید و مزارع ما را از بین ببرد.»

سید گفت، «از همه کشاورزان دیگر می خواهم که خربزه و تربوز را کشت کنند. کشت کردن خشخاش به نفع کشاورزان نیست، اما سود زیادی برای قاچاقچیان مواد مخدر می رساند. کشت کردن تربوز ما را از قاچاقچیان مواد مخدر دور می کند و به ما کمک می کند تا منفعت های قانونی داشته باشیم.»

عبدالباسط نوآبادی، یک دهقان در ولسوالی چهار دره نیز کشت خشخاش را متوقف کرد و به جای آن تربوز کشت کرد.

او گفت، «من در دو سال متوالی گذشته خشخاش کشت کردم، اما امسال به کشت محصولات حلال روی آورده ام».

او می گوید، «من دو موتر بار تربوز را از مزرعه خود می آورم و هر روز در بازار میوه شهر کندز به قیمت مناسب می فروشم. درآمد من پاسخگوی نیازهای خانواده ام است.»

وی گفت، «کشت کردن تربوز برای کشاورزان سود بیشتری نسبت به کشت محصول حرام دارد. واضح است که کشت محصول حلال مانند تربوز وضعیت اقتصادی ما را بهتر کرده است.»

فصل های اصلاح شده

کشاورزان می‌توانند تربوزهای خود را در بازارهای محلی به قیمت بالاتری بفروشند، زیرا محصول امسال تحت تأثیر هیچ بیماری قرار نگرفته است و این به معنی آنست که کیفیت میوه بالاتر است.

محمد نذیر، ۶۳ ساله، یک دهقان در شهر کندز، که در ۱۳ جریب زمین خود تربوز کشت می کند، گفت که از قیمت های امسال راضی بوده و محصول بیشتری دیده است.

او گفت، «یک سیر تربوز در سال گذشته به ۲۰ افغانی (۰.۲۳ دالر) در بازار فروخته می شد، اما اکنون به ۱۰۰ افغانی (۱.۱۴ دالر) به فروش می رسد.»

نذیر گفت، «کیفیت تربوز عالی است و میوه های ضایعاتی یا کرم خورده امسال به مراتب کمتر است،» و افزود که، سال گذشته برداشت محصول خوبی نبود و همین امر باعث کاهش قیمت شد.

وی گفت، «وقتیکه کشاورزان در سال های گذشته تربوز را به بازار می آوردند، نمی توانستند حتی هزینه های حمل و نقل را تامین کنند، اما امسال آنها بسیار خشنود و راضی هستند.»

خانزاد گل ۴۴ ساله دهقان ولسوالی چهار دره می گوید که به دلیل برداشت خوب امسال توانسته است محصول خود را به قیمت بالاتر بفروشد و زیان مالی سال گذشته خود را جبران کند.

وی گفت، «خداوند متعال را شکر گذارهستم که امسال آب و هوا مساعد بود. من از تمام ۵جریب زمین خود استفاده کردم و تربوز را کشت کردم. من از نتیجه برداشت خود بسیار راضی هستم.»

عبدالغفار صدیقی، سرپرست ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کندز، افزایش محصول تربوز را ناشی از معرفی روش های جدید کشت و آشنایی کشاورزان با روش های متداول زراعتی و نیز دسترسی آنها به روش های بهبود یافته دانست.

وی گفت، «کشاورزان در سال جاری در کمتر از ۲۰۰۰۰ جریب (۴۰۰۰ هکتار) از زمین های آبی مرکز و ولسوالی های این ولایت تربوز کشت کرده اند،» که برداشت متوقع آن حدود ۱۰۰۰۰۰ متریک تون تربوز است.

وی گفت، «به لطف خداوند متعال، کشاورزان امسال تربوزهای بیشتری برداشت کردند و به نظر می رسد که بسیار راضی هستند.»

وی افزود، «ما در حال بررسی بازارهای سراسر افغانستان در سایر ولایات هستیم تا کشاورزان بتوانند محصولات خود را بفروشند.»

فایدهء حلال

وحیدالله افضلی، یک تن از میوه فروشان شهر کندز گفت که بازار انواع میوه ها به ویژه تربوز بسیار خوب است و کشاورزان از فروش آنها راضی هستند.

او گفت، «من می بینم که بسیاری از کشاورزان می توانند محصولات کشاورزی خود را با لبخندی بر لب بفروشند. به نظر می رسد که حاصلات آنها بسیار بیشتر از سال های گذشته برداشت کردند.»

افضلی گفت، «ما از همه کشاورزان کندز می خواهیم که به جای کوکنار تربوز کشت کنند تا درآمد حلال داشته باشند و اقتصاد فامیل و کشور خود را تقویت کنند.»

فضل محمد نوریان، یک تاجر میوه در کندز نیز می گوید که حاصلات امسال او بهبود یافته است.

او گفت، «من هر روز چهار موتر پر از تربوز را از کندز به ولایات دیگر انتقال می دهم. حاصلات و قیمت تربوز امسال بسیار خوب است.»

نوریان گفت، «کشت و مصرف تریاک جامعه را نابود می کند. علاوه بر این، با استفاده از درآمد حرام خشخاش نمی توانیم فرزندان مثمر را در جامعه تربیت کنیم.»

او گفت، «در سال های گذشته بسیاری از دهقانان در ولایت کندز خشخاش کشت می کردند، اما امسال به صدای ما گوش فرا دادند و با کشت تربوز از آن استقبال کردند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغانستان از لحاظ آب و هوا جای مناسبی برای کشت تربوز خربوزه. انگور شهرت فراوانی برخوردار است اگر دهقانان ما در زمین کشاورزی خودشان میوه‌های شهرت یافته افغانستان را کشت کنند ویا درختان میوه دار بکارند و ازان حصلات جمع آوری کنند و دولت کنونی افغانستان بتواند برای فروش میوه های تازه وخشک به بازارهای جهانی میوه‌های افغانستان را صادرات نمایید اگر تاجران ما میوه‌های تازه وخشک مارا به خارج بفرستند دهقانان ما بیفهمند که میوه‌های ما فروش زیادی می‌کند. کدام میوه‌های شیرین که افغانستان دارد در دیگر کشورها جهان بیدا نمی شود . هیچ ضرورتی برای کشت دانه حرام خشخاش در زمین کشاورزی خود تان ندارد . شما دهقانان هر آن چیزی که حلال است در زمین کشاورزی خود تان کشت کند سود بیشتر می کند .

پاسخ

میوه در کشور ما برای همیشه بازده خوبی دارد ، اما بازار بسیار ضعیف است و در واقع کشاورزان ناامید هستند. مقامات در تلاشند تا با توجه به خواری ها ، بازار مناسبی برای میوه پیدا کنند. در زمان رئیس جمهور پیشین اشرف غنی ، یک کریدور هوایی بود که از طریق آن کشورهای اروپایی میوه افغانستان خواهند بود، صادرات به هند و چین و دیگران اما راهروهای هوایی با ورود دولت طالبان غیرفعال است و میوه در داخل خانه رو به وخامت است

پاسخ

کشت خشخاش یک پدیده غیر افغانی است و زارعین افغان در گذشته با کشت آن آشنایی نداشته و آنرا حرام می گفتند. اما کشت خشخاش در جریان جنگ های داخلی از طرف پاکستان و سایر کشورهایی که از قاچاق تریاک سود می برند در افغانستان رایج گردید. زارعین افغان حالا هم از روی مجبوریت و به دلیل اینکه مارکیت برای فروش سایر اقلام وجود ندارد و یا هم سایر محصولات شان به قیمت بسیار پایین در بازار به فروش می رسند از روی مجبوریت کوکنار کشت می کنند. کشورهای همسایه و به ویژه پاکستان و ایران نیز می خواهند زارعین مارا مجبور به کشت خشخاش کنند. پاکستان هر سال در فصل میوه مرزهایش را به روی موترهای باربری که محصولات زراعتی افغانستان را به پاکستان و هند انتقال می دهند بسته می کند و محصولات زراعتی افغانستان بر اثر گرمی و انتظار در بنادر از بین می روند که خسارات مالی زیادی را به دهاقین بیچاره وارد می کند. با این کار پاکستان از یکسو مانع خودکفایی اقتصادی و زراعتی افغانها می شود و از سوی دیگر دهاقین را به کشت خشخاش مجبور می سازد زیرا جنرالان ارتش پاکستان در قاچاق تریاک و مواد مخدر دخالت دارند و از آنها سود می برند.

پاسخ

با وجود اینکه افغانستان بهترین آب و هوا را برای کشت محصولات زراعتی دارد، سرشار از آب شیرین است، زمین آن نیز فوق العاده حاصلخیز است اما باز هم به دلیل ۴ دهه جنګ ویرانګر نتوانسته است که از لحاظ زراعتی به خودکفایی برسد. اګر جنګ و آشوب نمی بود افغانستان حالا از لحاظ زراعتی نه تنها اینکه خودکفا می بود بلکه به سایر کشور ها نیز صادرات می داشت. خدا کند که ثبات در افغانستان بیاید و دهاقین ما به دور از نګرانی های امنیتی کشت کنند و حاصلات شانرا به فروش برسانند و حکومت هم به جای مصارف در بخش جنګ به روی میکانیزه کردن و عصری ساختن سکتورهای مختلف به شمول زراعت سرمایه ګذاری نماید. من مطمین هستم که اګر فقط یک دهه افغانستان به حال خود رها شود و کشورهای همسایه و قدرت های بزرګ جهانی در آن مداخله نه نمایند افغانستان بدون اتکا به کمک های خارجی ترقی خواهد کرد و یکی از اقتصادهای با ثبات در جهان خواهد بود.

پاسخ

این خبر در این شرایط سخت برای من امیدوار کننده است و باعث خوشحالی من می گردد. اما وقتیکه می بینم که بسیاری از افغانها توانایی خرداری میوه ها را ندارند مایوس می شوم. همچنان وقتیکه می بینم که دهاقین مجبور هستند که حاصل تمام سال شانرا به قیمت بسیار پایین در بازار به فروش برسانند اندوهگین می شوم. حاصلات اگر زیاد هم شود اما وقتیکه دهقان مجبور باشد که آنرا به قیمت بسیار ناچیز به فروش برساند فایده ای ندارد. من حتی شنیده ام که بعضی از دهاقین در نقاط مختلف کشور مجبور شده اند که محصولات شانرا از ترس گندیده شدن به مردم مفت بدهند، ویا هم به دلیل نبود خریدار مجبور شده اند که محصولات شانرا به تاوان به فروش برسانند. تا زمانیکه وضعیت اقتصادی مردم خوب نشود، تا وقتیکه حکومت از دهاقین پشتیبانی نه کند و تا وقتیکه مردم کشور از محصولات زراعتی خودشان استفاده نه کنند ازدیاد حاصلات نمی تواند که در وضعیت و زندگی دهاقین کشور تغیر بیاورد.

پاسخ

در واقع، میوه ها در کشور ما همیشه حاصلات خوبی دارند، اما بازار بسیار پایین است و کشاورزان غمگین هستند. مسئولان باید با توجه به تلاش‌های فراوان کشاورزان، برای یافتن بازار مناسب برای میوه‌ها تلاش کنند. به عنوان مثال، در زمان اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین، دهلیزهای هوایی وجود داشت که از طریق آن میوه های افغانستان به کشورهای اروپایی، هندوستان و چین صادر می شد. هنوز با آمدن امارت، دهلیزهای هوایی غیرفعال شده و میوه ها در داخل کشور ضایع می شود.

پاسخ

این خبر خوب است که کشاورزان کندز کشت تربوز را بر کشت خشخاش ترجیح داده و حاصل خوبی را به دست آوردند. هر کس می داند که حاصل برآمده از کشت خشخاش تا چه حد مضر می باشد، اما به دلیل این انرا کشت می کنند که در هنگام رسیدن فصل میوه های دهاقین افغان، همسایه های افغانستان و بویژه پاکستان که بهترین و ارزان ترین بازار برای میوه های افغانستان است سرحدات خود را به روی افغانستان بسته می کنند. زحمات و رنجهای دهاقین افغان در آنجا ضایع می شوند. این کار به دهقان آسیب رسانیده و اقتصاد افغانستان را هم شدیدا متضرر می کند. افغانستان برای این یک بدیل دارند. تعداد زیاد انرژی های نوشیدنی از خارج کشور به افغانستان وارد می شوند و جوانان از آنها به جای میوه استفاده می کنند. اگر مردم به جای همین انرژی های نوشیدنی مانند (جینسینگ، ریدبول، مانستر، هیت، کاراباو....) از میوه های وطن شانرا مانند تربوز، خربوزه، انار، شفتالو، زردآلو، خرما و... استفاده کنند، نه تنها به نفع اقتصاد کشورشما بوده بلکه برای صحت نیز مفید خواهد بود. نفقۀ یک کشاورز بی جای نخواهد رفت و ما هم تا این اندازه به سایر کشورها میوه را صادر نخواهیم کرد. طبعا که صادرات میوه و سایر اقلام ضروری است. اما پاکستان سرحدات اش را به گونۀ عمدی به این دلیل بسته است که پنجابی ها خواهان از بین رفتن کشاورزی، مالداری و فابریکه های افغانستان هستند. آنها می خواهند که کشاورزان و سرمایه گذارانی را که در سایر سکتورها سرمایه گذاری کرده اند نا امید سازند. اما جوانان از طریق اعلانات تجارتی شنیده/دیده اند که انرژی های نوشیدنی با افزایش انرژی باعث بهتر شدن وضعیت جسمی و روحی آنها می شود. با این حال، یافته های تحقیقات علمی نشان داده است که این شربت ها تاثیرات بسیار بدی را به

پاسخ

با توجه به اینکه اکثر مردم کشور به کشاورزی مشغول هستند و کشاورزی تنها منبع درآمد است، این بهترین خبر برای من است. علاوه بر این، امید است مسئولان دولتی برای یافتن بازار و رسیدن به بازار اشیای خود، تسهیلات لازم را در اختیار این کشاورزان قرار دهند. همچنین هموطنان باید محصولات کشاورزان خود را به جای میوه های وارداتی و نوشیدنی های انرژی زای مضر خریداری کنند تا جلو انتقال پول و سرمایه ما به خارج گرفته شود. از سوی دیگر، تغییرات مثبتی می تواند در وضعیت اقتصادی کشاورزان کشور رخ دهد. تشکر فراوان

پاسخ