اقتصاد

دهاقین سرپل کشت خشخاش را با سویا عوض کردند

گزارش از هدایت الله

دهقانان به تاریخ ۱۵عقرب سال ۱۳۹۹ بذر گندم اصلاح شده، کود و برخی ابزار زراعت را در محوطه ریاست زراعت سرپل دریافت می کنند. [ریاست زراعت سرپل]

دهقانان به تاریخ ۱۵عقرب سال ۱۳۹۹ بذر گندم اصلاح شده، کود و برخی ابزار زراعت را در محوطه ریاست زراعت سرپل دریافت می کنند. [ریاست زراعت سرپل]

کندز -- ریاست زراعت سرپل برای اولین بار توزیع بذر سویا را برای حدود ۳۰۰ دهقان در این ولایت آغاز کرده است تا خساراتی را که کشاورزان پس از چندین سال خشکسالی متحمل شده اند، جبران کند.

عبدالقادر وحدت، رئیس زراعت و مالداری ولایت سرپل، به سلام تایمز گفت که دهقانان حدود ۷۵۰ هکتار (۳۷۵۰ جریب) از زمین های زراعتی را با همکاری یک شرکت خصوصی با سویا کشت خواهند کرد.

وی گفت، «شرکت گروه مفید برای اولین بار سروی را از ۳۰۰ کشاورز در مرکز و برخی ولسوالی های این ولایت انجام داده، و به زودی ما توزیع بذر سویا را آغاز خواهیم کرد.»

وی گفت، «سرپل زمین مناسبی برای کشت سویا دارد، از این رو کشاورزان علاقه مند به کشت این فصل هستند. هر کشاورز می تواند در ۳ تا ۱۰ جریب از زمین خود دانه سویا کشت کند.»

یک دهقان بتاریخ ۱۴حمل در یک مزرعه خشخاش در قندهار کار می کند. [جاوید تنویر/ ای اف پی]

یک دهقان بتاریخ ۱۴حمل در یک مزرعه خشخاش در قندهار کار می کند. [جاوید تنویر/ ای اف پی]

وحدت گفت که این اولین باری است که کشاورزان در سرپل سویا کشت می کنند.

حاصل حلال و مغذی

عبدالعلی، یک دهقان ۴۳ ساله سرپل، به سلام تایمز گفت: «من پس از اینکه متوجه شدم سویا یک ماده مغذی است و کشت آن حلال است و به اقتصاد ما کمک می کند، کشت آن را انتخاب کردم.»

وی گفت، «ما در گذشته خشخاش کشت می کردیم، اما پس از اینکه فهمیدیم سویا یک بوته حلال و جایگزین مناسبی است، کشت خشخاش را متوقف کردیم

علی گفت: «سپس عریضه ای را برای توزیع بذر سویا به ریاست زراعت ارسال کردیم.»

وی افزود، «خشکسالی سال های اخیر خسارات زیادی را برای ما به بار آورده است، اما امیدواریم امسال با برداشت سویا خسارات ما جبران شود.»

سید رحمان، یک کشاورز ۵۷ ساله و باشندهء ولسوالی سوزما قلعه، به سلام تایمز گفت: «من در سه سال گذشته خشخاش کشت می کردم.»

رحمان ۵۷ ساله گفت: «با وجود اینکه تقاضا بسیار زیاد بود، درآمد من حرام بود و باورمند به این بودم که بقا نه دارد.»

او گفت: «من مخفیانه در زمینی به مساحت یک جریب (۰.۲ هکتار) خشخاش کشت می کردم، اما پس از اطلاع از عواقب نامطلوب کشت آن، آن را رها کردم.»

وی گفت، «اما چون حرام است کشاورزان ما نباید این بوته را کشت کنند

وی گفت: «ما از دولت می‌خواهیم تا کشاورزان دیگر را تشویق کند که به جای خشخاش، سویا کشت کنند،» همچنین از دولت خواست که به کشاورزان کمک کند تا بازاری برای تولیدات و محصولات خود پیدا کنند.

محدود کردن دسترسی به تریاک

به گفته کشاورزان، قیمت بالای سویا در بازار و مزایای بیشتر آن برای جامعه، جلوگیری از کشت خشخاش را آسان‌تر کرده است.

غلام دستگیر رمضانی یکی از اعضای سابق شورای محلی در سرپل گفت: «در طول پنج سال گذشته،‌ حدود ۲۰۰۰ جریب (۴۰ هکتار) زمین در مرکز این ولایت و ولسوالی های سرپل مانند صیاد، بلخاب، سانچارک، سوزما قلعه، کوهستانات و گوسفندی با خشخاش کشت شده است.»

او به سلام تایمز گفت، «بیشتر درآمد حاصل از برداشت خشخاش به سود قاچاقچیان و دیگر گروه های جنایتکار بوده است.»

او گفت که چندین کمپین ریشه کن کردن قبلی وجود داشته است، اما آنها در ریشه کن کردن کشت خشخاش موفق نبوده اند، «زیرا برخی از حلقات از کشت خشخاش سود می بردند.»

رمضانی گفت که کشت خشخاش به شهرت افغانستان آسیب رسانده و زندگی بسیاری از جوانان افغان را از طریق اعتیاد به تریاک نابود کرده است.

وی از کشاورزان خواست که از کشت خشخاش خودداری کنند و به جای آن روی کاشت سویا تمرکز کنند زیرا درآمد خوبی دارد.

وی با بیان اینکه سویا بر خلاف خشخاش باعث اعتیاد نمی شود، گفت: سویا یک فصل قانونی است.

رمضانی گفت، «کسانی که از روی ناآگاهی خشخاش کشت می کردند، اکنون به مزایای کشت سویا پی برده اند.»

او گفت که سویا بسیار مغذی است و حاوی پروتین و انواع ویتامین ها است که آن را به یک محصول حیاتی در این زمان تبدیل می کند، زیرا می تواند به جلوگیری از سوء تغذیه در میان کودکان افغان کمک کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دهقانان ولایت سرپل باید از این پروگرام شرکت گروه مفید استفاده درست کند کشت دانه خشخاش حرام است واز مفاد آن خیروبرکت نمی بینند . دهقانان ولایت سرپل در زمین کشاورزی خود تغم زعفران حلال است کشت کنند خربوزه یک میوه است که زمینهای ولایت سرپل خوب حاصلات خربوزه میدهید آن را کشت کند تغم پنبه را حلال است این را کشت کنند سویا هم تغم حلال است دهقانان کوشش زیادی کند در زمین کشاورزی خود این تغم های را کشت کنند شاید مفاد اندکی کم داشته باشد ولی چون دانه حلال است دهقانان از پول این کشت دانه های سود بیشتر می کند . وازارت زارعت افغانستان باید یک برنامه را زیر دست بیکرید که برای دهقانان ولایت های که زیاد دانه کشت خشخاش را کشت می کنند از نقصان های که دانه گشت خشخاش دارد برای خود دهقان وبرای افغانستان با خبر بسازد . وزارت امر بلا معروف با برنامه ریزی های اسلامی شأن دهقانان را آگاه کند که کشت دانه خشخاش چه نقصان دارد که دهقانان خبر شود و دیگر دانه خشخاش را در زمین خود کشت نکنند

پاسخ

این یک حرکت خوب است و حکومت نیازمند است تا تعداد این چنین پروگرام ها را افزایش دهد. اگر چه این پروگرامها ممکن است در مرحله اول کمی به نفع دهاقین باشد، اما میتواند سکتور خصوصی را در سرمایه گذاری و سهم گیری مستقیم در گزینه های مختلف شامل سازد. این از یک سو فشار مالی بر شانه های دولت را کاهش خواهد داد و از سوی دیگر دهاقین یا کشاورزان را تشویق خواهد کرد تا بر بازاریابی برای محصولات خویش باورمند شود و به ادامه کشت و محصولات حلال علاقمند شود. حکومت و همکاران بین المللی آنها قبلاً این برنامه را در زمان جمهوریت معرفی نموده بود. آنها به سبب مداخله مافیای مواد مخدر و نبود بازار فروش برای محصولات حلال نتوانستند این برنامه را مؤفق بسازند.

پاسخ

این یک اقدام نیک و باعث شکوفایی اقتصاد قانونی در افغانستان است. اما باید منتظر بود که دهاقین تا چه اندازه می توانند بر این ګونه راه های بدیل کشت خشخاش باور کنند. همچنین این هم مهم است که دیده شود که ایا تولیدات زراعتی که بحیث بدیل کشت خشخاش معرفی می شوند بازار و مارکیت قناعت بخش دارد یا نه. درحالی که تجارت افغانستان با کشور های خارجی به ګونهٔ روز افزون کم شده می رود، توان خریداری در داخل کشور کاهش پیدا می کند و همچنین مافیایی خشخاش آخرین تلاش های خود را انجام میدهد تا از محو صد در صدی کشت خشخاش جلوګیری کند این سوال پیش می آید که دهاقین میتوانند بر این نوع تولیدات اتکا کنند و یا اخیر؟.

پاسخ