اقتصاد

ملل متحد به کشاورزان هلمند کمک می کند تا خشخاش را با خرما عوض کنند

گزارش از عبدالخالق همیم

برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی) در دو سال گذشته به کشاورزان هلمند در کاشت خرما و توسعه باغات آنها کمک کرده است. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

هلمند -- برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی) در دو سال گذشته به کشاورزان هلمند در کاشت خرما و توسعه باغات آنها کمک کرده است.

این باغ ها در مجموع ۵۰ جریب (۱۰هکتار) زمین را در ولسوالی های گرشک و خانشین و لشکرگاه مرکز ولایت اشغال کرده است.

به عنوان بخشی از این تلاش، یو ان دی پی یک سیستم آبیاری با انرژی شمسی برای هر باغ که با هزینه ۲۰۰۰ دالر ساخته شده، فراهم کرده است.

هدف این برنامه مبارزه با کشت خشخاش و تشویق کشاورزان به استفاده از محصولات بدیل است.

در عکسی که به تاریخ ۱۹ دلو گرفته شده، یک باغ خرما در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند دیده می شود. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

در عکسی که به تاریخ ۱۹ دلو گرفته شده، یک باغ خرما در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند دیده می شود. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

عبدالله ۵۸ ساله کشاورز منطقه بولان لشکرگاه ۲ جریب زمین خود را به باغ خرما تبدیل کرد.

او گفت که تصمیم گرفت از کشت خشخاش به درخت خرما روی بیاورد زیرا خرما محصول بیشتری دارد و هم درآمد بیشتری ایجاد می کند.

او گفت، «با وجود چالش ها، نهال خرما را از ایران به هلمند آوردم. نهال خرما در ایران بعد از سه سال به ثمر می‌ رسد، اما در هلمند تنها ۱۰ ماه پس از کاشت میوه می‌دهد، زیرا هوا مناسب‌ تر است.»

عبدالله در سال گذشته کشت نهال خرما را برای عرضه به کشاورزان دیگر آغاز کرد.

وی گفت، «باغات خرما در هلمند به دلیل آب و هوای مناسب بسیار پرثمر بوده است. بسیاری از کشاورزان هلمند که در گذشته خشخاش کشت می کردند، باغ های خرما را توسعه داده اند.»

عبدالله گفت که هر درخت خرما دو سال پس از کاشت نیم تن خرما می دهد.

نامبرده گفت، «محصول خرما حلال (مشروع) است و درآمد بیشتری نسبت به خشخاش ایجاد می کند. زمانی که ما خشخاش را کشت می کردیم، تمام سال سخت کار می کردیم، اما بیشترین فایده را قاچاقچیان مواد مخدر به دست می آوردند.»

وی افزود، هزاران جوان افغان در هلمند به دلیل کشت خشخاش به مواد مخدر معتاد شده اند و صدها نفر به دلیل دست داشتن در قاچاق مواد مخدر در ایران زندانی یا به دار آویخته شده اند.

بدیل مناسب

مطیع الله، ۲۷ ساله، که دارای یک باغ خرما در ۱ جریب زمین در ولسوالی گرشک است، گفت که کشت خشخاش مخرب بود.

او گفت، فایده فقط نصیب قاچاقچیان و گروه های مافیایی می شد.

مطیع الله گفت، «من برای بیش از ۱۰ سال خشخاش کشت کردم، اما درآمد بسیار کمی به دست می آوردم. برخی از سال ها حتی به جای کسب فایده، ضرر می کردم.»

او گفت، «من از کشت خشخاش خسته شده بودم و ناخواسته درگیر یک تجارت حرام (مشروع) بودم

وی گفت، «برنامه هایی برای توسعه باغ خود در سال آینده دارم و در بهار آینده در زمینی به مساحت ۲ جریب دیگر باغ خرما جور می کنم.»

عبدالخالق اچکزی، ۲۴ ساله، که یک باغ خرما را در ۲ جریب زمین در ولسوالی خانشین جور کرده است، گفت که خوشحال است که از کشت غیرقانونی خشخاش نجات یافته است.

اچکزی گفت، «من سال ها خشخاش کشت می کردم، اما هرگز فایده این بوته مخرب را ندیدم. ما به جای فایده، تاوان می کردیم در حالی که فایده آن به جیب قاچاقچیان می رفت.»

اچکزی افزود، «جوانان ما در فصل کشت و برداشت خشخاش بسیار مشغول می شدند. حتی متعلمین مکاتب نیز دروس خود را ترک می کردند و افیوم جمع آوری می کردند.»

او گفت، «از مردم می‌خواهم که کشت خشخاش را متوقف کنند و در عوض باغ‌های خرما جور کنند.»

او گفت، «تریاک زندگی را نابود می کند، اما خرما حلال (مشروع) است و همه می توانند از آن فایده بدست آورند. همچنین از سازمان های کمک رسان می خواهم که در تهیه نهال از مردم حمایت کنند و در مناطق دیگر برای ایجاد باغ های خرمای بیشتر حمایت کنند.»

وی گفت، کشت خشخاش برای مردم افغانستان بسیار بد است و افزود که دیگر هرگز بوته حرام خشخاش را در زمین خود کشت نخواهد کرد.

کشت محصولات بدیل

کشاورزان در هلمند، که زمانی یکی از تولیدکنندگان برتر خشخاش بود، می گویند که از کشت خشخاش خسته شده اند و به جای آن به کشاورزی حلال (مشروع) روی آورده اند.

خیرمحمد ۴۱ ساله، یک دهقان در ولسوالی نادعلی، امسال در دو ۱۰ جریب زمین گندم کشت کرده است.

محمد گفت که سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) بذرهای اصلاح شده را در سال جاری بین صدها کشاورز هلمند توزیع کرده استتا آنها کشت خشخاش را متوقف کرده و محصول بهتری به دست آورند.

وی گفت، «تا سال گذشته در زمینم خشخاش کشت می کردم اما امسال بذر اصلاح شده گندم کشت کردم. امیدوارم امسال خشکسالی نداشته باشیم و محصول خوبی داشته باشم.»

وی افزود، «کشت خشخاش نیازمند کار بسیار سخت و هزینه های زیادی است، اما فایدهء آن بسیار کم است. محصولاتی مانند گندم حلال (مشروع) هستند و نیاز به تلاش و هزینه کمتری دارند.»

شیر احمد، ۵۳ ساله، یکی دیگر از کشاورزان ولسوالی نادعلی، گفت که کشاورزان از کشت خشخاش منصرف شده اند و به محصولات حلال روی آورده اند.

او گفت، «در زمان کشت خشخاش ناخواسته مانند برده قاچاقچیان بودم. ما (کشاورزان) همه کارهای سخت را انجام می‌دادیم، اما تمام فایده را آنها به جیب خود می انداختند.»

وی افزود، «هیچکس در منطقه ما حاضر نیست اشتباهات گذشته را تکرار کند و دوباره خشخاش کشت کند.»

احمد گفت، اگر موسساتی کمک رسانی بیشتر از کشاورزان حمایت کنند، کشت کوکنار در هلمند وجود نخواهد داشت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اکنون فرصت بسیار خوبی برای کشاورزان است تا در زمین خود درخت خرما بکارند. خرما نسبت به سایر مزارع بازدهی بهتری دارد زیرا از یک طرف قیمت آن بالا و از طرف دیگر عمر طولانی دارد لهذا امید است به باغات خرما در ولایت هلمند که زمین های وسیعی دارد توجه جدی داشته باشند. تا ازی کار که کشاورزان به پای خود استاد شوند.

پاسخ

از شنیدن و خواندن اخبار کارهای انکشافی از سراسر کشور خوشحالم. این نوع اخبار در صورتیکه جنگ نباشد، افزایش می یابد. در گذشته هر روز اخبار جنگ و مرگ را می خواندیم و افسردگی مان بیشتر می شد اما چه خوب که الحمدلله حال اطلاعاتی از آبادانی و انکشاف می شنویم و می خوانیم. کم باشد، اما باید کارهای خوب انجام شود. خشخاش بوتهء نابودی جوانان است، اما برعکس، نخل درختان سودمند است. هم میوه می دهد و هم ثواب.

پاسخ

من در یوتیوب در مورد باغ خرمای ننگرهار یک مستند را تماشا می کردم، احساس هیجان کردم. خبرنگار مصاحبه مفصلی با مسئول مسلکی باغ داشت. حرف هایی که به من امید داد همان بود که می گفت از این باغ به مناطق دیگر نیز نهال خرما روان کردیم تا در آن جاها کشت شوند. آنها را به قندهار، فراه، هلمند و مناطق مختلف افغانستان فرستادیم. من از شنیدن این خبر بسیار خوش شدم. خوشحال کننده است که در ولایتی مانند هلمند که زمانی مرکز تریاک نامیده می شد، امروز کشاورزان دریافته اند که کشت خشخاش اولین گام نابودی است. دردناک ترین چیز این است که در این ویدیو کشاورز می گوید؛ وقتی از ایران نهال خرما می آوردم، نیروهای ایرانی اجازه نمی دادند آنها را به کشور بیاورم. یکی از دلایلی که افغان ها روزهای بدشان را می گذرانند این است که همسایه های بدجنس دارند. این همسایگان به جای حل و فصل، جنگ را در افغانستان ادامه دادند. ما افغان ها از این گونه برنامه های خیریه سازمان ملل متحد در افغانستان قدردانی می کنیم. بهترین راه برای جلوگیری از خشخاش این است که افغان ها به این نوع باغداری روی آورند. البته همکاری بین المللی ضروری است زیرا افغان ها از نظر اقتصادی بسیار ضعیف هستند. نکته دیگر این است که ما در افغانستان دشت های وسیعی داریم. باید برای این دشت ها برنامه ریزی منظمی داشت. آب باران و برف باید جمع شود. به این ترتیب این نوع نخل ها و باغ های میوه های ارزشمند دیگر ساخته می شود. با این کار می‌توانیم دشت های وسیع کشور را بسازیم و خود ما و جهان از چیزهای مضر مصؤن بمانیم.

پاسخ

سازمان ملل متحد نابود کردن کشت خشخاش را در افغانستان موضوع اساسی دانسته و عملکرد خود را در سالی جاری نشان داده است . راپور های سازمان ملل متحد و دفتر( یو ان دی پی) نشان می‌دهد که مردم دیگر خوش دار این نیست که در زمین های کشاورزی خود تغم خشخاش را کشت کند . سازمان ملل متحد با این پروگرام خود که سیستم آبیاری را برای مردم ولایت هلمند ولسوالی لشکرگاه خانشین کرشگ مهیا ساخته است ومردم می‌تواند که باغ های شأن را به آسانی آبیاری کند ومردم این ولسوالی ها دیگر کشت خشخاش را در زمین کشاورزی شأن منع قرار دهد. مردم افغانستان با ید فکر کند که دیگر در زمین های کشاورزی خود شأن تغم خشخاش را که کشت کردن این در دین مبین اسلام متعلق حرام است دیگردانه خشخاش را کشت نکنند . کشاورزان بعد از این در زمین های کشاورزی خودشان درختان میوه دار بشانند ویاهم تخم پنبه را بکارند ویاهم تربوز و خربوزه را کشت کنند که هم کشت کردن این چیزها حلال است ومفاد زیادی را هم به دست می‌آورد و سیستم آبیاری را برایتان سازمان ملل متحد فعال ساخته است. مردم افغانستان به دسته جمعی پکویند که دیگر این تغم حرام را در زمین های کشاورزی کشت نمی کنم . اگر دهقانان ما دیگر خشخاش را در زمین کشاورزی خود کشت نکنند بفهمند که زندگی میلیون ها انسان را از معتاد به مواد مخدر نجات دادند.

پاسخ

ملل متحد باید لطف کند و مردم را وادار نکند که آب پاک زمین را برای آبیاری مزارع مصرف کنند. از آنجایی که آنها و سایر موسسات بین المللی خشکسالی شدید را پیش بینی می کنند، سیستم های شمسی را نیز در اختیار مردم قرار داده اند تا از طلوع آفتاب الی غروب آن آب مصرف کنند. استفاده از آب زیاد در نهایت منجر به عدم تامین آب آشامیدنی مردم می شود. آنها واقعاً در یک ساحه کمک می کنند و مردم را تشویق می کنند که به جای کاشت خشخاش، باغ خرما بسازند و با آنها همکاری می کنند. با این حال باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که اکثریت باشندگان هلمند و کل افغانستان با خشکسالی بیشتری روبرو هستند و اگر این آب زیرزمینی تمام شود مردم چه خواهند نوشید؟ اگر سازمان ملل می خواهد به مردم هلمند کمک کند، ابتدا باید بر روی رودخانه هلمند بند بسازد تا آب لازم به زمین ها برسد و سپس باغ بسازد.

پاسخ