اقتصاد

حاصلات باغ های میوه که با کمک مالی یو اس ای آی دی در هلمند ساخته شده، بیش از ۷۰٪ افزایش یافته است

گزارش از عبدالخالق همیم

از برکت حمایت مالی ادارهء انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی)، صدها باغ در پنج ولسوالی ولایت هلمند پس از تأسیس آن در سال ۱۳۹۹ اکنون به ثمر رسیده اند. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

هلمند -- صدها باغ میوه که با کمک مالی ادارهء توسعه بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) در پنج ولسوالی ولایت هلمند ایجاد شده اند، شروع به ثمر دادن کرده اند.

کار اولیه برای ایجاد باغات در سال ۱۳۹۹ تحت این پروژه آغاز شد که هنوز از حمایت مالی یو اس ای آی دی برخوردار است.

اکنون، نهال انار، شفتالو، بادام، انجیر و انگور می روید.

زین الله زاهد، معاون ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هلمند گفت که این باغ ها ۲۰۰۰ جریب (۴۰۰ هکتار) زمین در ولسوالی های گرمسیر، نادعلی، گرشک، ناوه و نهر سراج را پوشش می دهد.

یک کشاورز به تاریخ ۱۴ ثور از باغ خود که با کمک مالی اداره انکشافی بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) در ولسوالی ناوه، ولایت هلمند تأسیس شده است، میوه تازه جمع می کند. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

یک کشاورز به تاریخ ۱۴ ثور از باغ خود که با کمک مالی اداره انکشافی بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) در ولسوالی ناوه، ولایت هلمند تأسیس شده است، میوه تازه جمع می کند. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

وی گفت، «با به ثمر رسیدن این باغات در ولسوالی های پنج گانه، حجم تولید میوه در این ولایت نسبت به سال های گذشته بیش از ۷۰٪ افزایش یافته است. میزان میوه های برداشت شده در آینده با رشد بیشتر درختان بیشتر خواهد شد.»

زاهد گفت، «بیشتر این باغات میوه در زمین هایی که در گذشته خشخاش کشت می شد، ایجاد شد. این پروژه باغداری منجر به کاهش کشت خشخاش و افزایش علاقه به باغات و محصولات جایگزین در بین کشاورزان هلمند شده است.»

روتس آف پیس، یک موسسهء غیرانتفاعی بشردوستانه مستقر در کلیفورنیا، این پروژه را تطبیق کرده است.

وحیدالله، رئیس این موسسه در هلمند، گفت که یک سیستم آبیاری برای آبیاری منظم باغات ساخته شده است.

او گفت، باغداران آموزش حرفه ای باغبانی را دریافت کردند و هر ماه کود رایگان به آنها ارائه می شود.

وی افزود، «به دلیل آبیاری به موقع و استفاده از کود، این باغات تازه تاسیس نسبت به سایر باغات میوه با کیفیت تری دارند،»

وی گفت، «این باغات همچنین دارای عملکرد بسیار بالاتری هستند که در بهبود وضعیت مالی کشاورزان بسیار مؤثر است.»

بهبود اقتصاد خانواده ها

باغات به افزایش درآمد کشاورزان، بهبود معیشت آنها و نجات آنها از فقر کمک کرده است.

قبل از پیوستن به این پروژه، عبدالخالق، ۶۲ ساله، یک کشاورز در ولسوالی ناوه، خشخاش و گندم را با حداقل درآمد کشت می کرد.

او گفت، اکنون اما پس از به ثمر رسیدن باغ او در سال گذشته، مشکلات اقتصادی او کاهش یافته است.

او گفت، «باغ من ۶ جریب است و امسال آن را به کشاورز دیگر به مبلغ ۴۵۰۰۰۰ افغانی (۵۱۰۰ دالر) اجاره دادم. پول خوبی است و مشکلات اقتصادی خانواده ام را برطرف کرده است. من دو پسر کوچکم را با این پول به پوهنتون خصوصی فرستادم.»

او افزود، «اگر کمک یو اس ای آی دی نبود، هرگز نمی توانستم چنین باغ بزرگی داشته باشم. از نظر دادن نهال و کود به من خیلی کمک کرد.»

شمس الدین، ۴۶ ساله، یک کشاورز در ولسوالی گرشک، گفت که محصول باغ او هزینه های خانواده شش نفره اش را پوشش می دهد.

او گفت، «میوه‌ های باغهای ما کیفیت بالایی دارند و مشتریان میوه‌ های داخلی را بیشتر از وارداتی خریداری می‌کنند،»

شمس الدین گفت که انتظار دارد تا ۱۰ سال از این باغ استفاده کند.

وی گفت، «این طرح باغبانی ما را سال ها از فقر نجات داده است. این یک پروژه مؤثر است و امیدوارم در ولایات دیگر نیز اجرا شود.»

او گفت، افغان‌ها به شدت به حمایت جامعه بین‌المللی و اداره های کمک دهنده نیاز دارند، که به جلوگیری از یک بحران انسانی بدتر در کشور کمک کرده است.

جایگزین خشخاش

محمد ولی، ۵۸ ساله، مالک یک باغ میوه است که توسط پروژه تمویل شده از سوی یو اس ای آی دی در ولسوالی نادعلی ایجاد شده است.

باغ وی در زمینی به مساحت ۳ جریب است که در آن نهال شفتالو و انار کاشته شده است.

او گفت که خوشحال است که درختانش شروع به میوه دادن کرده اند و درآمد حاصل از باغ بسیار بیشتر از خشخاش است.

ولی گفت، «وقتی مشغول کشت خشخاش بودم به سختی می توانستم هزینه های خود را تامین کنم. من تمام سال سخت کار می‌کردم، اما قاچاقچیان و مافیاها همه سود را به جیب می‌ زدند.»

وی افزود، «من مانند کارگر قاچاقچیان مواد مخدر بودم و جز کار سخت و سختی ها به چیزی نرسیدم،»

ولی گفت، «من ماه‌ها سخت کار می‌ کردم، اما فقط ۴ تا ۵ کیلوگرام تریاک حاصل داشتم. حتی وقتی آن‌ها را می‌ فروختم، هزینه‌هایم را تامین نمی‌ کرد. اکنون که باغ من در حال به ثمر رسیدن است، درآمدم سه تا چهار برابر شده است.»

اسدالله، ۳۰ ساله، یک کشاورز در ولسوالی گرمسیر، گفت که دیگر هرگز خشخاش کشت نخواهد کرد.

وی گفت، «حاصلات درختان میوه از هر محصولی بیشتر است. در مقایسه با سال های قبل که خشخاش کشت می کردم، درآمدم چهار برابر شده است.»

گذشته از افزایش درآمد، اسدالله گفت که خوشحال است که جایگزینی برای کشت یک محصول حرام به او داده شده است.

او گفت، «من مجبور بودم خشخاش کشت کنم، زیرا وضعیت اقتصادی من بد بود و قاچاقچیان مواد مخدر در فصل کشت خشخاش به من پیش پرداخت می دادند. در پایان سال، وقتی تریاک جمع‌آوری می‌کردم، در نهایت سود بسیار کمی داشتم در حالی که قاچاقچیان تمام سود را به دست می‌آوردند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هلمند از نظر وسعت زمین یکی از ولایات غنی افغانستان است. سرزمین هلمند بسیار حاصلخیز است، آب فراوانی دارد، اما هنوز در حوزه آبخیز کار زیادی لازم است. در دوران جمهوری، هلمند یکی از ولایات جنگ‌ زده بود که مردم آن نه‌ تنها خسارت جانی، بلکه مالی نیز متحمل شدند. دولت افغانستان باید مانند سایر ولایات افغانستان به مردم هلمند کمک کند. اگر سازمان های بین المللی توجه خود را به این ولایت افزایش دهند، بهتر خواهد بود. در ۲۰ سال گذشته، به دلیل جنگ کار اساسی در هلمند انجام نشده است. از آنجایی که ما در هلمند آب زیادی داریم، از سازمان های بین المللی تقاضا داریم که در مدیریت آب به مردم هلمند کمک کنند. آبرسانی به دشت های هلمند یکی از بزرگترین آرزوهای افغان ها به ویژه باشندگان هلمند است. ما از دولت و سازمان های بین المللی می خواهیم که برای دشت های هلمند ماسترپلان ها تهیه کنند و زمین های بیشتری را در هلمند برای کشت آماده کنند. اگر فقط دشت های هلمند در افغانستان توسعه یابد، من مطمئن هستم که بیش از نیمی از افغانستان را می شد با این محصولات تغذیه کرد. بیش از ۴۰ سال از جریان آزادانه آب هلمند به ایران می گذرد. دلیل اصلی این است که ایرانی ها ما افغان ها را درگیر جنگ کرده اند و آزادانه آب ما را مصرف می کنند. من به عنوان یک جوان افغان از سازمان های بین المللی و دولت می خواهم که آب هلمند را کنترل کنند. هلمند کمتر از کانال قوشتیپه نیست. هلمند را بسازید. هلمند می خواند توسعه یابد. دیگر هلمند را به میدان جنگ تبدیل نکنید. برای دیدن هلمند به هلمند بیایید و شفتالو بخورید.

پاسخ

یو اس ای آی دی قبلاً پروژه های انکشافی زیادی را در افغانستان انجام داده است که به نفع افغان ها بوده است. پروژه یو اس ای آی دی نه تنها نقش بازسازی را دارد، بلکه شواهدی از رابطه و مشارکت بین مردم و ملت های افغانستان و ایالات متحده ارائه می دهد. طبق اطلاعات من، یو اس ای آی دی با حمایت مستقیم مردم امریکا اداره می شود.

پاسخ

باغ های حاصلات کی در ولایت هلمند به کمک (یو اس ای آی دی) ساخته شده است .سود بزرگ برای وطن ما هست . اول کشاورزان ما از این طریق می‌تواند رزق حلال پیدا کند. و باغ های ما حاصلات زیاد خواهم داشت .کی از طریق حاصلات میوه می‌توانیم صادرات داشته باشیم .و صادرات تجارت وطن ما را رونق میدهد .و خوشبختانه کی کشاورزان ما به جای خشخاش روی به باغ های میو کرده است چون میوه یک چیزی مفید است از هر لحاظ هم برای اقتصاد و هم برای تغذیه و هم برای صادرات وطن .و جای افتخار است به ما کی در مملکت ما به جای خشخاش باغ های میوه حلال داریم.و آرزو ما این است کی در هریک از ولایت خود چنان باغ های میوه داشته باشیم نه کشت و گزار خشخاش یا کوکنار.

پاسخ

ملخ های زیادی در ۸ ولایت شمالی و شمال شرقی افغانستان پیدا شده است. این ملخ ها در ولایات بدخشان، بادغیس، بغلان، بلخ، کندز، سمنگان، سرپل و تخار دیده شده اند. آنها از محصولات زراعتی و بوته های سبزی که در افغانستان کشت یا رشد می کنند، می خورند. این ملخ ها تهدید قابل توجهی برای کشاورزان ولایت، جامعه و کل کشور هستند. ممکن است به ولایت های دیگر نیز سرایت کند. مشکل غذا در افغانستان بسیار زیاد است که ممکن است مشکل کمبود مواد غذایی را در افغانستان افزایش دهد. اما روش های سنتی پیشگیری از این ملخ ها و در عین حال تلاش هایی از سوی وزارت کشاورزی آغاز شده است. با این حال فکر نمی‌کنم روش‌های سنتی و تلاش‌هایی که وزارت کشاورزی آغاز کرده است بتواند از آسیب ملخ‌ها جلوگیری کند. از آنجایی که بسیاری از محصولات از جمله گندم در فصل بهار به افغانستان می رسد، جلوگیری از ملخ ضروری است. ژاله و بارندگی های غیر فصلی نیز خسارت هایی را به کشاورزان وارد کرده است. با توجه به درماندگی و فقر آنان، امید است به کشاورزان کمک شود.

پاسخ

به جای خشخاش، کاشت و پرورش چیزهای ارزشمند مانند گلاب، زعفران، توت زمینی و... نیز برای کشاورزان و افغانستان مفید است، زیرا خشخاش نام افغانستان را در جهان بدنام ساخته است. وقتی صحبت از آبروریزی می شود، به افغانستان می رسد، در حالیکه فایدهء آن به جیب قاچاقبران منطقه و جهان می رود. دو سه سال پیش در گزارشی خواندم که دو میلیارد دالر از سود خشخاش افغانستان به افغانستان می رود. در مقایسه، ۶۰ میلیارد دالر به جیب قاچاقچیان امریکایی و اروپایی می رود. پولی که در افغانستان می ماند او هم به جیب قاچاقچیان می رود. به عبارت دیگر، مردم عادی و کشاورزان حتی برای خرید آرد و روغن برای خانواده خود پول کافی ندارند. از طریق مجله آنلاین سلام تایمز، من از افغان ها درخواست می کنم که از کشت خشخاش خودداری کنند. لطفا نام افغانستان را نه شرمانید. زعفران بکارید، گل بکارید، توت زمینی بکارید... من از فعالیت های یو اس ای آی دی آگاه هستم. آنها در گذشته کارهای مفیدی در افغانستان انجام داده اند و امیدواریم که دوباره نقش خود را در بازسازی افغانستان ایفا کنند.

پاسخ

نه تنها میوه ها نقش داشتند، بلکه بسیاری از محصولات دیگر بدیل مناسبی برای کشت خشخاش بودند. هموطنان ما قبل از قبل از جنگ رنج می بردند، و خشخاش فصل مناطقی است که در آن جنگ رخ می داد. اگر جنگ به شکل کنونی مهار شود، از آمدن روزهای بهتر استقبال خواهیم کرد. نه تنها باغ های هلمند محصول خوبی را به ارمغان آوردند، بلکه امسال دهقانان خشخاش را به هینگ عوض کردند، و بسیاری این بوته را در زمین های خود کاشتند. فواید هینگ چندین برابر محصول خشخاش است و بدیل خوبی است. هلمند در چهار دهه گذشته بزرگترین تولید کننده خشخاش در جهان بود، اما خوشبختانه این گیاه مضر دیگر در آنجا کاشته نمی شود. کشاورزان همچنین گندم، زیره و سایر محصولات کشاورزی را در زمین خود می کارند و محصول خوبی می دهند. ما این پیام را به کسانی می فرستیم که جنگ را در میهن ما ادامه دادند و هنوز هم می کنند. اگر ساکت نشوند، آنها نیز به دود مضر خشخاش آلوده خواهند شد. به امید یک افغانستان مرفه، توسعه یافته و خودکفا...

پاسخ

افغانستان یک کشور زراعتی است. زمین حاصلخیز بود، اما حاصل خوب نبود، بخاطریکه زراعت و باغداری سنتی خوب نبود. با این حال، در حال حاضر کشاورزی و باغبانی به صورت حرفه ای انجام می شود و حاصلات به طور قابل توجهی افزایش یافته است. کشاورزان و تاجران خریدار میوه و ترکاری نیز خوشحال هستند، اما از یک ماه گذشته ژاله خسارات زیادی به باغداران و کشاورزان چندین ولایت وارد کرده است. اکنون زمان گلدهی درختان میوه است و برخی از بوته ها در حال میوه دادن بودند. همه آنها بر اثر ژاله از دست رفتند.

پاسخ