اقتصاد

کارآفرین زن و برنده جایزه ازهرات برای ۱۰۰ نفر از مردم محلی شغل ایجاد کرده است

گزارش از عمر

یک زن افغان در ولایت هرات یک مرکز پروسیس مواد غذایی ایجاد کرده است تا برای نزدیک به ۱۰۰ نفر از مردم محلی فرصت کار ایجاد کند. کارگرانی که اکثراً زنان هستند، در مرکز ملکه جامی از میوه‌های خانگی مانند انار، سیب، شفتالو و انجیر مربع تهیه می‌کنند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- نفس گل جامی، یک کارآفرین ۴۵ ساله هراتی، یک مرکز پروسیس مواد غذایی را برای ایجاد فرصت های کاری برای مردم محلی ایجاد کرده است.

زنان در این مرکز که بنام مرکز ملکه جامی یاد می شود، از میوه های خانگی مانند انار، سیب، شفتالو و انجیر مربا درست می کنند.

آنها همچنین رب بانجان رومی و ترشی گلپی، زردک، مرچ و بادرنگ تولید می کنند.

جامی گفت، مرکز فرآوری مواد غذایی ملکه جامی ۷۰ زن و ۳۰ مرد را استخدام کرده است.

کارگران به تاریخ ۲۴ عقرب در مرکز پروسیس مواد غذایی ملکه جامی در شهر هرات رب بانجان رومی تولید می کنند. [عمر/سلام تایمز]

کارگران به تاریخ ۲۴ عقرب در مرکز پروسیس مواد غذایی ملکه جامی در شهر هرات رب بانجان رومی تولید می کنند. [عمر/سلام تایمز]

وی گفت، «ما بیشتر زنانی را استخدام کرده ایم که نان آور خانه خود هستند. آنها مصارف خانواده خود را با درآمدشان تأمین می کنند.»

او افزود، «دختران محروم از رفتن به مکتب و زنانی که [قبل از ماه اسد ۱۴۰۰] کار می کردند و شغل خود را از دست دادند بخشی از نیروی کار ما هستند.»

نرخ تولید روزانه این مرکز یک تن متریک است که بسته به تقاضای بازار کم و زیاد می شود.

محصولات مرکز پروسیس مواد غذایی ملکه جامی علاوه بر هرات در کابل، قندهار، مزار، غزنی، بادغیس، فراه و نیمروز توزیع می شود.

منبع درآمد بسیار مورد نیاز

سلیمه رحمانی، ۲۵ ساله، از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر در مرکز پروسیس مواد غذایی ملکه جامی کار می کند و ماهانه ۵۰۰۰ افغانی (۵۷ دالر) درآمد دارد.

خانواده او هشت عضو دارد. پدرش در شهر هرات رکشاوانی می کند، اما درآمد رحمانی از او بیشتر است.

او گفت، «من از ۵۰۰۰ افغانی معاش که دریافت می کنم برای مصارف خانواده استفاده می کنم که تا حدی آن را پوشش می دهد. در شرایط کنونی که سطح بیکاری بالاست و اقتصاد بد، معاشی که می گیرم بسیار ارزشمند است.»

وی افزود، «دو ماه است که در این مرکز کار می کنم. در شرایط سخت کنونی، توانایی زنانی مانند من برای کار در خارج از خانه نشانه مثبتی است.»

طوبی کمالی، ۳۵ ساله، یکی دیگر از کارگران این مرکز است.

او مادر پنج فرزند است و شوهرش که کارگر روزانه است، هفته هاست که کار نه کرده است.

کمالی در حال حاضر نان آور خانه اش است و ماهانه ۵۰۰۰ افغانی نیز درآمد دارد.

او گفت، «از کار کردن در اینجا در کنار زنان دیگر خوشحالم.»

وی گفت، «شوهرم قبلا کار می کرد و زندگی ما خوب بود اما نزدیک به یک سال است که بیکار است و الان با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم

او گفت، «من تا حد زیادی به این معاش متکی هستم. ما درآمد دیگری نداریم و اگر این شغل نبود فرزندانم از گرسنگی می مردند.»

مسعوده سعیدی ۳۳ ساله هر روز با رحمانی و کمالی کار می کند.

او دو ماه پیش استخدام شد و در بخش تولید مربع مشغول به کار است.

او گفت، «شوهرم کارگر روزانه است و هر روز به دنبال کار بیرون می رود اما دست خالی برمی گردد. در این دو ماهی که معاش می گیرم، وضعیت اقتصادی ما بهتر شده است.»

او افزود، «من خوشحالم که در شرایط فعلی فرصت کار در یک محیط دوستدار زن را پیدا کردم.»

او گفت که اگر او کار نکند خانواده اش از گرسنگی خواهند مرد.

حمایت از مشاغل تحت مالکیت زنان

اتاق بازرگانی و صنایع زنان هرات اخیراً جایزه بی بی خدیجه را به خاطر تلاش هایش در توسعه تجارت به جامی اعطا کرد.

این جایزه سالانه به زنان کارآفرین موفق در سال های اخیر اعطا می شود.

اتاق همچنین مبلغ ۱۳۱۰۰۰ افغانی (۱۵۰۰ دالر) به طور نقدی به جامی اعطا کرد.

نرگس هاشمی، رئیس اتاق تجارت وصنایع زنان هرات، گفت که جامی با وجود داشتن یک تجارت کوچک، برای بسیاری از زنان فرصت های کاری ایجاد کرده است.

وی گفت، «جامی امسال به عنوان یک زن نمونه در کسب و کار و اشتغال زایی شناخته شده است. با وجود منابع محدود، او توانست تجارت خود را گسترش دهد و زنان دیگر را از بیکاری نجات دهد.»

وی افزود، «در همکاری با سایر سازمان ها، اتاق تجارت و صنایع زنان از مشاغل کوچک تحت مالکیت زنان حمایت می کند. حمایت های مالی، آموزش و ارتقای ظرفیت، برپایی نمایشگاه ها و بازاریابی صنایع دستی بانوان نمونه هایی از این حمایت هاست.»

هاشمی گفت، سازمان بین المللی مهاجرت (آی او ام) از زنان کارآفرین حمایت مالی می کند.

سیمین مجیدی، فعال حقوق زنان در شهر هرات گفت که با توجه به شرایط دشوار کنونی، زنان نیاز به حمایت دارند.

وی افزود، «وضعیت به گونه ای است که زنان به تنهایی نمی توانند کاری انجام دهند و نیاز به کمک دارند. حمایت سازمان های بین المللی برای زنان حیاتی و ارزشمند است.»

وی افزود، «زنان افغان با وجود محرومیت ها و محدودیت هایی که با آن مواجه هستند، شجاعانه به کار خود در جامعه ادامه داده اند. این زنان در صورت حمایت بیشتر پیشرفت خواهند کرد و نقش برجسته ای در جامعه خواهند داشت.»

رشد فعالیت های تجارتی

بیش از ۱۵۰۰ زن و دختر در فعالیت های مختلف تجارتی در هرات مشغول هستند و در پنج ماه گذشته حدود ۳۵۰ زن شرکت های خود را راه اندازی کرده اند.

به عنوان مثال، بازار جدید پرنسس شهر هرات توسط زنان و دختران اداره می شود و به آنها مکانی امن برای خرید لباس و فرصتی برای کسب درآمد ارائه می دهد.

حدود ۳۵ زن دوکان های فروش لباس و لوازم جانبی را در این بازار راه‌اندازی کردند که به تاریخ ۲۵ عقرب افتتاح شد.

همچنین در هرات، صندوق اعانه کودکان ملل متحد (یونیسف) و یک موسسه خیریه آلمانی به ۵۵۰ مرد و زن آموزش های حرفه ای ارائه کردند تا به آنها در یافتن شغل و درآمد کمک کنند.

حدود ۲۰۰ زن و ۳۵۰ مرد پس از فراغت از برنامه آموزشی شش ماهه به تاریخ ۲۳ عقرب در اداره هیلپ – هیلفی سووا شیلبشت هیلفی - یک سازمان کمک رسان آلمانی در شهر هرات، به نیروی کار می پیوندند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ویدئوی یک پسر در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. گفته می شود که این پسر محصل پوهنتون پکتیا بوده و در روز فراغت، سند فراغت و لباس مخصوص خود را آتش زده است. زندگی در همه جای دنیا سخت است و همه روزهای سختی را پشت سر گذاشته اند. برخی در حال حاضر آن را طی می کنند، اما سوزاندن اسناد به این روش ضروری نیست. مشکل این است که همه مردم افغانستان خواهان مشاغل دولتی و اداری هستند و امکان تطبیق این راه حل برای همه وجود ندارد. در افغانستان باید نسبت به مردم جهان بیشتر کار کرد. شما علاوه بر پوهنتون باید کارهای دیگری انجام دهید، در حالی که متاسفانه ما فقط درس هایمان را می خوانیم و بقیه را رها می کنیم. این را بگویم که با فارغ التحصیلی، کسانی که مقداری سرمایه دارند باید درهر زمینه ممکن سرمایه گذاری کنند. از یک طرف از آن درآمد خواهد داشت و از طرف دیگر می تواند دیگران را با خودش مشغول کند، همان کاری که این خانم انجام داده و برای صد نفر دیگر کار کرده است. باید صبر داشت. زندگی شرایط سختی را تجربه می کند که ما را مورد بررسی قرار می دهد، اما ما به جای تسلیم شدن باید در مقابل آنها بایستیم.

پاسخ

دولت و جامعه جهانی باید از کار این زن حمایت کنند. ممکن است از او در مورد برنامه اش و کارهایی که در آینده می تواند انجام دهد بپرسند. اگر فکرش گسترده باشد و ظرفیتش را داشته باشد، می توانند در قسمت گسترش کار او کمک کنند. یک نقطه دیگر این است که کار کردن با ماه ۵۰۰۰ افغانی در تمام روز کار ظالمانه است. باید حد اقل ماه ۱۰۰۰۰ افغانی برایشان پرداخت شود. چنین کارخانه های کوچکی می توانند در زندگی مردم تغییر ایجاد کنند. بسته های کمکی ۴۰ میلیون دالر که به افغانستان می آید، باید در قسمت تقویت چنین کارها و توسعه اشتغال ها مصرف شود.

پاسخ

بسیار خوب! به این می گویند اعتماد به نفس. در واقعت اعتماد به نفس راز اصلی موفقیت در نظر گرفته می شود. اکثر جوانان ما معتقدند تحصیل به این معناست که بعد از فارغ التحصیلی از پوهنتونها در یک پست دولتی استخدام شوند. اصلا اینطور نیست. تحصیل ذهن انسان را روشن می کند تا به آینده خود فکر درست کند. می‌توانیم این خبر را یک نمونه خوب بنامیم. نفس گل جامی نمونه خوبی است. او نه تنها از این کارخانه کوچک ترشی خرچ می کند، بلکه زمینه اشتغال سایر افراد را نیز فراهم می کند. این بهترین راه برای توسعه اقتصادی مردم یک کشور است که جوانان باید مانند این زن هراتی کار و تلاش کنند.

پاسخ

چقدر خوب! به این می گویند اعتماد به نفس. اعتماد به نفس راز اصلی موفقیت در نظر گرفته می شود. اکثر جوانان ما معتقدند تحصیل به این معناست که بعد از فراغت در یک پست دولتی استخدام شوند. اصلا اینطور نیست. تحصیل ذهن انسان را روشن می سازد تا به آینده خود فکر کند. می‌توانیم این خبر را یک نمونه خوب بنامیم. نفس گل جامی نمونه خوبی است. او از این کارخانه کوچک ترشی خرج می کند و افراد دیگری را استخدام می کند. این بهترین راه برای توسعه اقتصادی مردم کشوری است که جوانان باید مانند این زن هراتی کار و تلاش کنند.

پاسخ

میوه مزه دار که افغانستان دارد در دیگر کشورها خارجی این قسم میو مزه دار نیست . اگر ما مصل نفس گل جامی واره زنان دیگر هم بیاده کنم که کارخانه مربا ویا ترشی ویا مصالحه خشک را بسازند شما باور کنید که میوه های مزه دار که افغانستان دارد در دیگر کشورها جهان نیست .نفس گل جامی اگر در شغل خود کم سرمایه گذاری کند متواند که درآیند یک کار خانه مربا سازی بسازید و به کشور های دیگر هم صادرات کند نفس گل جامی بفهمد که اگر یک بار در خارج از کشورمربا وطن ما راه خوردند دیگر مربا های دیگر کشورها را کس نمی خورد . افغانستان خود مصرف کننده مربا های وترشی های خارجی است که در سال بیش از میلیون ها دالر از کشور های همسایه ما مربا ترشی ولبتایت های خریداری می کند . اگر ما از تولید وطن خود استفاده درست کنم هم اقتصاد کشور خودمان را رشد می دهم وهم زمینه کاری را برای هم وطنان خویش مساعد میکنم واقتصاد خود را قوی می‌سازیم. نفس گل جامی باید ازطرف ریاست زراعت ولایت هرات تشویق شود و همکاری خود را همراه نفس گل جامی کند تا بتواند که این شغل خود را به بیش ببرد تا بتواند که از همین مسلک خود برای هم وطنان خود زمینه کار برابر کند . نفس گل جامی کوشش زیاد کند تا از یک موسسه تقاضای کمک کند تا بتواند این شغل خود راه به بیش ببرد . نفس گل جامی آینده درخشان دارد

پاسخ