حقوق زنان

مارکیت شاهدخت شهر هرات توسط زنان و دختران برای زنان و دختران فعالیت می کند

گزارش از عمر

حدود ۳۵ زن با هدف حضور فعال در جامعه و کمک به خانواده های خود، بازاری را در مرکز شهر هرات افغانستان افتتاح کرده اند. این بازار که شاهدخت یا پرنسس نام دارد به تاریخ ۲۵ عقرب افتتاح شد. انواع لباس ها و لوازم زنانه در آن به فروش می رسد. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- بازار جدید پرنسس شهر هرات توسط زنان و دختران برای زنان و دختران اداره می شود و مکان امن برای خرید لباس و فرصتی برای کسب درآمد به آنها ارائه می کند.

حدود ۳۵ زن در مارکیت جدید مرکز شهر که به تاریخ ۲۵ عقرب افتتاح شد، دوکان های فروش پوشاک و لوازم تزئینی باز کرده اند.

نرگس هاشمی، رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان هرات، گفت که علاوه بر فروش لباس، تعدادی از زنان خدمات خیاطی را نیز در بازار ارائه خواهند کرد.

این بازار همچنین دارای یک رستورانت برای مشتریان زن است.

یک زن دوکاندار به تاریخ ۲۵ عقرب اجناس خود را در بازار پرنسس یا شاهدخت شهر هرات که توسط زنان برای زنان اداره می شود، به مشتری نشان می دهد. [عمر/سلام تایمز]

یک زن دوکاندار به تاریخ ۲۵ عقرب اجناس خود را در بازار پرنسس یا شاهدخت شهر هرات که توسط زنان برای زنان اداره می شود، به مشتری نشان می دهد. [عمر/سلام تایمز]

هاشمی با بیان اینکه این افتتاح در شرایط فعلی کار مثبت است، گفت، «این مارکیت بدلیل آن افتتاح شده است که شاید زنان نتوانند به اماکن عمومی بروند.»

او افزود، حمایتی که زنان تاجر از سازمان‌های بین‌المللی دریافت می‌کنند بسیار مهم بوده است، و خاطرنشان کرد که این تجارتها بدون آن نمی‌توانند رشد و پیشرفت کنند.

هاشمی گفت که بیش از ۱۵۰۰ زن و دختر در فعالیت های تجارتی مختلف در هرات مشغول هستند که در طی پنج ماه گذشته حدود ۳۵۰ زن جواز تجارتی دریافت کرده و شرکت های خود را راه اندازی کرده اند.

شگوفه امینی ۲۱ ساله، دوکاندار پرنسس مارکت، به سلام تایمز گفت خوشحال است که با وجود شرایط سخت می تواند بیرون از خانه کار و امرار معاش کند.

او گفت، «از زمانی که بازار باز شد، امیدوار شدم.»

امینی افزود که اگر زنان دست به کار شوند و در کنار هم بایستند، هیچ چیز نمی تواند مانع پیشرفت آنها شود و تعهد کرد که «برای حضور فعال در جامعه و ادامه کارم از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.»

امرار معاش

شفیقه بارکزی، فروشنده لباس پرنسس مارکیت، که مادر ۴ فرزند است و ۳۴ سال دارد، به سلام تایمز گفت که امیدوار است کسب و کار تازه راه اندازی شده خود را بهبود بخشد تا او و همسرش بتوانند در کنار یکدیگر از خانواده خود حمایت کنند.

او گفت که شوهرش در شهر هرات دوکانداری می کند و عاید او در جریان بحران اقتصادی در کشور به شدت کاهش یافته است.

بارکزی گفت، «من بسیار خوشحال هستم که می توانم بیرون از خانه کار کنم و در شرایط سخت کنونی درآمد کسب کنم. من می خواهم فعالیت های تجارتی خود را گسترش دهم و فرصت های شغلی برای زنان دیگر ایجاد کنم.»

وی افزود، «غلبه بر چالش ها همیشه بخشی از زندگی زنان افغان بوده است و ما به مبارزه خود برای دستیابی به حقوق کامل خود ادامه می دهیم.»

پریسا اقبال، دوکاندار ۳۵ ساله، گفت، اگر زنان در خانه بیکار بمانند و کار نکنند، جامعه پیشرفت یا توسعه نخواهد یافت.

وی گفت، «من تمام تلاش خود را برای گسترش تجارت خود انجام می دهم. هدف من این است که از نظر اقتصادی خودکفا شوم و از دیگران حمایت کنم. من می خواهم به عموم مردم ثابت کنم که زنان خلاق هستند و می توانند در جامعه تغییر ایجاد کنند.»

او افزود، «زنان جزء لاینفک خانواده هستند و وجود آنها یک خانواده را تکمیل می کند. بنابراین، ما باید امرار معاش کنیم. اگر در این امر سهم نگیریم، بار دوش جامعه و خانواده خود خواهیم بود.»

اقبال گفت که زنان بسیار توانمند هستند و اگر به آنها فرصت داده شود، می توانند به خانواده های خود کمک کنند تا بر چالش های اقتصادی که با آن روبرو هستند غلبه کنند.

ملیحه حبیبی، ۱۹ساله، دوکاندار پرنسس مارکیت گفت، «من دوست دارم پیشرفت کنم و به کسی اجازه نمی دهم در مسیر پیشرفت کارشکنی و موانعی ایجاد کند. آرزو می کنم همه زنان دیگر بتوانند مانند من کار کنند.»

او گفت، «این وضعیت مستلزم حمایت زنان از خانواده و جامعه است. من توانسته ام با حمایت خانواده ام کار کنم. از خانواده های دیگر می خواهم که از دخترانشان حمایت کنند تا آنها نیز به ارزوهای خود برسند.»

بازوهای قدرتمند خانواده ها

داکتر عطیفه بارکزی، ۳۶ ساله، باشنده شهر هرات، که در بازار پرنسس خرید می کند، گفت تجارانی که در آنجا غرفه ها را افتتاح کردند، الهام بخش زنان دیگر شده اند.

این داکترگفت، «این زنان بازوی قدرتمندی برای خانواده خود هستند. آنها می توانند بر چالش های اقتصادی بسیار دلهره آور پیش روی خانواده هایشان غلبه کنند.»

او افزود، «وقتی زنان را می بینم که در این شرایط با آرزو و اراده زیاد کار می کنند، نسبت به آینده بسیار خوشبین می شوم.»

بارکزی گفت، «تحولات اخیر انگیزه و اعتماد به نفس زنان را زیرسایه قرار داده است. آنها برای گشایش تجارت های بزرگتر و گسترش فعالیت های تجارتی در شهر هرات نیاز به حمایت دارند.»

او افزود که زنان توانمند جامعه را می سازند و آنها باید به یکدیگر کمک کنند تا با هم بر چالش ها غلبه کنند و آنها را حل کنند.

مسعوده مؤحد، ۱۹ ساله، باشنده شهر هرات، گفت، خوشحال است که زنان در شرایط کنونی می توانند کار کنند، و همچنین از اینکه توانست، «به یک مکان اختصاصی زنان با دوستانم بیایم و به راحت خریداری کنم.»

وی گفت، «زنان توانمند و با استعداد باید بیرون بیایند و کار کنند.»

مسعوده گفت، «زنان با استعداد زیادی وجود دارند که در خانه‌ها محبوس هستند، و اگر بتوانند بیرون بیایند، کار کنند و به توسعه جامعه کمک کنند، بسیار خوب خواهد بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

باز کردن مارکت پرنسس درولایت هرات برای زنان یک کار خوب است . این زنان می تواند تجارت خود را دراین مارکت پرنسس رونق زیادی دهد. زنان هرات می‌تواند که اقتصاد خود را دراین مارکت پرنسس انکشاف دهد وبرای فامیل شأن یک لقمه نان بیاده کنند. زنان هرات متحد شوند واز همین مارکت ضرورت های خود را خریداری کنند. زنان تاجر ولایت هرات کوشش کنند که این مارکت پرنسس را به تمام اجناس مورد ضرورت زنان را مهیا کنند . واین زنان تجار می‌تواند که نشان دهد که زنان در هر شرایطی دشوار می تواند برای فامیل خود یک نان آور باشد. زنان ولایت هرات کارکاردیکی خود را برای زنان دیگر ولایت های نشان دهد. زنان ولایت های دیگر افغانستان کوشش کنند که همینطور بازار های درولایت های خود ایجاد کنند .

پاسخ