حقوق زنان

زنان هرات مارکیت خدیجه الکبری را بازگشایی کردند

گزارش از عمر

مارکیت خدیجه الکبری، یک مرکز تجارتی زنان در هرات افغانستان، پس از یک سال بسته شدن با حمایت قاطع صنعتگران و مشتریان زن، به طور کامل بازگشایی شد. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- مارکیت زنان شهر هرات، یک سال پس از بسته شدن با حمایت قاطع صنعتگران و مشتریان زن به طور کامل بازگشایی شده است.

تاجران محلی به سلام تایمز گفتند که فعالیت های تجاری در مارکیت خدیجه الکبری از سر گرفته شده است و همه ۳۴ دوکان مستقر در این مارکیت یک بار دیگر درهای خود را باز کردند.

این بازار که منحصراً به صنعتگران و مشتریان زن اختصاص دارد، پیش از این زمینه اشتغال ده ها زن را در ولایت هرات فراهم کرده بود.

در اوج آن، روزانه ۵۰۰ زن و دختر از این مرکز تجارتی دیدن می کردند و به مرکز خرده فروشی صنایع دستی داخلی تبدیل شده بود.

یک دوکاندار زن به تاریخ ۲۵ اسد در مرکز تجارتی خدیجه الکبری در شهر هرات محصولات تولید شده را به مشتری نشان می دهد. [عمر/سلام تایمز]

یک دوکاندار زن به تاریخ ۲۵ اسد در مرکز تجارتی خدیجه الکبری در شهر هرات محصولات تولید شده را به مشتری نشان می دهد. [عمر/سلام تایمز]

صدها زن و دختر محلی برای فروش انواع صنایع دستی خود مانند لباس، بیک ها، بوتها و وسایل تزئینی پیدا کردند.

صدیقه تمسکی، رئیس مرکز تجارتی خدیجه الکبری، گفت، «این مارکیت قبل از فروپاشی حکومت قبلی به طور کامل فعالیت می کرد.»

اما پس از آن، او گفت، «زنان کارآفرین کارهای خود را تعطیل کردند و در میان خطرات و ترس های احتمالی خود را در خانه حبس کردند.»

او گفت که برخی از دوکانداران بازار کشور را ترک کردند و در برخی موارد دارایی های خود را برای تامین هزینه های مهاجرت خود فروختند.

او گفت، «اما چندین زن و دختر نو اکنون به بازار پیوسته اند.»

تمسکی توضیح داد که هر دوکان دارای یک کارگاه صنایع دستی و تولید پوشاک است که سه تا پنج زن در هر یک آن کار می کنند.

او گفت، با بازگشت زنان به بازار، آنها ابزاری برای تولید درآمد و رسیدگی به مشکلات اقتصادی خانواده هایشان به دست می آورند.

بازگرداندن درآمد

به گفته تمسکی، اکثر زنانی که در بازار خدیجه الکبری دوکان دارند، نان آور اصلی خانواده خود هستند.

فرشته اسحاقزی، یک دوکاندار که ۳۲ سال دارد، گفت که پس از از سرگیری کارش در مارکیت، درآمد خود را دوباره به دست آورده است.

اسحاقزی گفت که او پس از گذراندن ماه ها در بی باوری و ترس، تجارت خود را از سر گرفت و می خواهد آن را حتی بیشتر توسعه دهد.

وی گفت، «من بسیار رنج می کشیدم چون در خانه بودم... قبلاً سخت کار می کردم، و انگیزه و اهداف زیادی داشتم.»

نامبرده گفت، «اکنون که دوکان ام را دوباره باز کردم، بسیار خوشحال هستم.»

اسحاقزی گفت، «من می خواهم از خانواده ام حمایت مالی کنم و اقتصاد کشورم را توسعه دهم، و از همه زنان دیگر می خواهم تا از خانه های خود بیرون بیایند و بدون ترس به کسب و کار خود ادامه دهند.»

او گفت که زنان تحصیل کرده و با تجربه نباید خود را در خانه حبس کنند، بلکه باید از دانش خود استفاده کنند و نقش خود را در جامعه ایفا کنند.

لعل بی بی حنیفی، دوکاندار مارکیت خدیجه الکبری، که ۴۲ سال دارد، گفت که پس از بازگشایی بازار به کار بازگشته است و بار دیگر به آینده خود امیدوار شده است.

حنیفی گفت، «با امید فراوان کارم را دوباره شروع کردم و از این بابت بسیار خوشحالم.»

او با اشاره به بحران اقتصادی بی‌سابقه افغانستان، افزود، «کار سخت زنان برای غلبه بر چالش‌ها در این شرایط دشوار بسیار ضروری است.»

او گفت، «شوهرم در چند ماه گذشته بیکار بوده و من تنها نان آورخانه هستم.»

او افزود،‌ «من اکنون می توانم به اندازه کافی از دوکان برای تامین هزینه های خانواده ام بدست آورم. اگر به سر کار باز نمی گشتم، با چالش های اقتصادی بزرگی مواجه می شدیم.»

حنیفی گفت، این مارکیت به دلیل محدودیت های جنسیتی و تعطیلی مکاتب نسبت به گذشته مشتریان نسبتا کمی دارد.

اما او گفت امیدوار است که زنان و دختران به زودی جایگاه خود را در جامعه از سر بگیرند.

بمیان آوردن آینده ای بهتر

خدیجه حیدری، ۳۱ ساله، یکی از دوکانداران این مارکیت، گفت که زنان کارآفرین به دنبال ایجاد آینده ای بهتر برای خود هستند.

او گفت، «زنان در دو دهه گذشته دستاوردهای متعددی در بخش‌های مختلف به‌ویژه کارآفرینی داشته‌اند. ما اجازه نخواهیم داد که موانع فعالیت های ما را به خطر بیندازند.»

حیدری گفت، «ما می خواهیم با انگیزه ای جلو برویم تا محصولات خود را به سراسر جهان صادر کنیم.»

او افزود، «فقط ما [زنان] می توانیم آینده خود را بسازیم. اگر در خانه بمانیم و با محدودیت ها و فشارهای جاری مبارزه نکنیم، با آینده ای تاریک روبرو خواهیم شد.»

او گفت، «ما اجازه نخواهیم داد کسی آینده ما را خراب و تاریک سازد

حیدری گفت که زنان و دختران با عزم قوی‌تر و انگیزه‌ای دوباره به مشاغل بازگشته‌اند تا با تلاش های سخت به اهداف خود برسند.

بهناز سلجوقی، معاون اتاق تجارت و صنایع زنان هرات گفت که علاقه مندی زنان و دختران به فعالیت های اقتصادی در چند ماه گذشته افزایش یافته است.

او گفت، «بیش از ۲۰۰ زن در فعالیت های مختلف کارآفرینی در ولایت هرات فعالیت دارند. اکثر آنها در ماه های اخیر جواز کسب خود را گرفته اند.»

او افزود،‌ «آنها با انگیزه زیادی کار می کنند و برای آینده ای بهتر و روشن تر تلاش می ورزند.»

سلجوقی گفت که بیش از ۱۵۰۰ زن و دختر در روستاها و ولسوالی های ولایت هرات در فعالیت های تجاری مختلف مشارکت داشته اند.

او گفت، «تجارت های زنان اخیراً در هرات به حالت عادی بازگشته است.»

نامبرده گفت، «به دنبال تحولات اخیر، بسیاری از زنان مجبور به ماندن در خانه شدند و امید خود را به آینده خود از دست دادند، اما اکنون اوضاع کمی بهبود یافته است و زنان توانسته اند به سر کار بازگردند.»

سلجوقی گفت، علیرغم شرایط سختی که زنان با آن روبرو هستند، «آنها می توانند با مبارزه و غلبه بر محدودیت ها به اهداف خود برسند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در حالیکه تمام سوشل میدیا و سایر رسانه ها در مورد وضعیت وخیم سیاسی و اقتصادی در افغانستان صحبت می کنند سلام تایمز خبر های مثبت و روحیه دهنده را نشر می کند. تشکر از سلام تایمز به خاطر نشر این خبر ها. بلی وضعیت زنان آن گونه نیست که در زمان جمهوریت بود. زنان با محدودیت های بسیار زیاد به خصوص در ادارات دولتی روبرو هستند. اما با آن هم زنان شجاع افغان شکست را قبول نه کرده اند و با یافتن راهکار های گوناگون کوشیده اند تا با این وضعیت مبارزه نمایند. آنها نماد واقعی فداکاری٬ غیرت و شجاعت هستند که در مقابل طالبان و سایر گروه های تندرو ایستاد شده اند. زنده باد زنان شجاع افغان

پاسخ

با خوندن این خبر واقعا خیالم راحت شد. اینجا دوباره جمعیت پر سر و صدا خواهد شد. و جایی که صدای انسان بلند می شود، منطقه زیبا می شود. پیشرفت همراه با آن است. مردم به طور مستقیم یا غیرمستقیم سود می برند.

پاسخ

این پیشرف خوب و فرصت عالی برای رشد خانمهای افغان است تا بتواند دست خود کفا باشد و همچنان زمینه کار برای خانمهای دیګر فراهم سازد، ګر چه محدودیت های زیاد برای خانمهای افغان در سراسر کشور از طرف امارت اسلامی وجود دارد باوجود این همه خانمهای شجاع و دلیر هرات به زنده ګی عادی خود ادامه میدهد، از خداوند(ج) صبر و توانایی بیشتر خواهان استم و الګوی خوب برای تمام خانمها افغان است.

پاسخ

شنیدن این گونه خبرها باعث خوشحالی یک انسان می شود، اما باید گفت که بدبختی هایی زیادی در پشت صحنه و در زندگی روزمرۀ مردم وجود دارند. آدم غمگین می شود که این مردم (افغانها) چه وقت خوشحالی را خواهند دید و چه وقت به آرامش خواهند رسید. وقتیکه امارت اسلامی به قدرت رسید، ما فکر می کردیم که از جنگ ها خلاص شدیم. کشور تا حدی آرام شد اما با گذشت زمان ما چیزهای نا امید کننده ای را شنیدیم. روز گذشته، همین ولایت هرات که شما از آن این خبر عالی را برای خواننده گان تان نوشته اید و ما را خوشحال ساختید، شاهد یک انفجار مرگبار بود. در آن حمله تعداد زیادی از مردم بی گناه به شمول مولوی مجیب الرحمن انصاری که از طرفداران سرسخت طالبان بود کشته شدند. همۀ کسانیکه که در نتیجۀ این انفجار کشته شدند گنهگار نبودند. در بین این کشته شده ها شاید یگانه شخصیکه با مخالفین اش مواجه و یا هم به آنها اسیب رسانیده بود انصاری بود، اما سایر افراد کشته شده مردم بسیار غریب و بیچاره بودند. بدون شک هر آن کسیکه این کار را انجام داد دشمن افغانها است، زیرا باعث کشتن و روانه شدن اجساد انسانهای بی گناه به خانه های آنها گردیده و مردم را به سوگ نشاند. بدون شک انصاری یکی از طرفداران طالبان بود و در عین حال گفته می شود که وی پس از آمدن طالبان شماری از قوانین سختگیرانۀ طالبان را در ولایت هرات تطبیق کرده بود، اما با آن هم، سایر افراد بی گناه بودند و زندگی شان را به سختی به پیش می بردند. فرزندان آنها منتظر آمدن آنها در آخر روز بودند. خداوند روزی را بیآورد که ما این گونه خبرها را در آن نشنویم و ما فقط و فقط خبرهایی را مانند این خبر که شما نوشتید یعنی «زنان هرات بازار خدیجه کبری را بازگشایی کردند» بشنویم نه چیز دیگری را.

پاسخ

اگر این تلاشها منجر به مساعدت حتی یک افغانی هم به مردم شود، باید از آن حمایت شود. این خبر باعث تسکین قلب من گردید. مردم دوباره خوشحال خواهند شد، صدای شادی انسانها بلند شده و تمام ساحه زیبا خواهد شد. این کار پیشرفت را در پی خواهد داشت. مردم به گونۀ مستقیم و یا غیر مستقیم از آن بهره مند خواهند شد. به زنان هرات مبارک باد می گویم. من امیدوارهستم آن عده زنان که اکنون از سهولت های زندگی بهتر محروم هستند به این امکانات دسترسی پیدا کنند.

پاسخ