اقتصاد

صنعت ابریشم هرات فرصتی را برای زنان فراهم کرده است تا در خارج از خانه کار کنند

گزارش از عمران

صنعت ابریشم فرصت ارزشمندی را برای صدها زن در ولسوالی زنده جان، ولایت هرات در غرب افغانستان فراهم می کند تا حتی در میان محدودیت های موجود در افغانستان به کار خود ادامه دهند. این زنان با پرورش کرم ابریشم و فرآوری ابریشم درآمد کسب می کنند و از خانواده های خود حمایت مالی می کنند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- صنعت ابریشم فرصت ارزشمندی را برای صدها زن در ولسوالی زنده جان ولایت هرات فراهم می کند تا در میان محدودیت های بزرگ در افغانستان به کار خود ادامه دهند.

با پرورش کرم ابریشم و پروسیس کردن ابریشم این زنان درآمد کسب می کنند و از خانواده های خود حمایت مالی می کنند.

تولید ابریشم از صنایع باستانی افغانستان است که در غرب کشور به ویژه زندجان رایج است.

شرکت تولید ابریشم زنان هرات، یک نهاد خصوصی در هرات که پیله های ابریشم را از پرورش دهندگان زن خریداری می کند تا به رخت تبدیل شود، دلیل رشد صنعت ابریشم در هرات بوده است.

یک زن به تاریخ ۹ اسد در ولسوالی زنده جان، ولایت هرات، ابریشم بافی می کند. [عمران/سلام تایمز]

یک زن به تاریخ ۹ اسد در ولسوالی زنده جان، ولایت هرات، ابریشم بافی می کند. [عمران/سلام تایمز]

دو زن به تاریخ ۹ اسد در ولسوالی زنده جان، ولایت هرات، پیله ها را به نخ ابریشم تبدیل می کنند. [عمران/سلام تایمز]

دو زن به تاریخ ۹ اسد در ولسوالی زنده جان، ولایت هرات، پیله ها را به نخ ابریشم تبدیل می کنند. [عمران/سلام تایمز]

مریم شیخ، مدیر اجرائي شرکت، گفت که حدود ۷۵۰ زن در ولسوالی زنده جان در صنعت ابریشم کار می کنند.

او گفت، «صدها زن دیگر نیز در طول فصل پرورش کرم ابریشم مشغول به کار هستند. زنان در صنعت ابریشم مهارت های زیادی دارند و در عقب رشد آن دست دارند.»

او افزود، «از پرورش کرم ابریشم و پردازش پیله گرفته تا تبدیل آنها به نخ ابریشم، رنگریزی نخ و بافتن رخت و لباس ابریشم تمام مراحل تولید ابریشم در هرات توسط زنان انجام داده می شود.»

زنان در روستاها کرم ابریشم را پرورش می دهند و به آنها از برگ توت غذا می دهند تا پیله کنند. سپس پیله ها را در آب داغ جوش می دهند تا نخ ابریشم را بدست آورند.

زنان برای تولید لباس، روسری و رخت، نخ را در دوکان های تولید ابریشم در منطقه زنده جان می‌بافند.

حمایت از اقتصاد خانواده ها

سیما ساعی، که ۲۳ سال دارد، نزدیک به۶ سال است که لباس و روسری ابریشمی تولید می کند.

او در مقابل بافتن هر روسری ابریشمی ۱۵۰ افغانی (۱.۶۹ دالر) به دست می آورد. او گفت که درآمد روزانه او ۳۰۰ افغانی (۳.۳۸ دالر) افغانی است.

ساعی گفت، من با پولی که اینجا به دست می‌آورم خرج خانواده‌ام را می‌دهم. پدرم امسال به دلیل بیکاری و خشکسالی عاید کمی داشت. من تقریباً تمام مصارف یک خانواده هفت نفره را با درآمدم تامین کردم.

وی افزود، «خوشحالم که در یک ولسوالی دورافتاده برای خود اشتغال ایجاد کرده ایم. با ایستادن روی پای خود، باری بر دوش خانواده خود نیستیم.»

ساعی گفت که تجارت ابریشم در گذشته بسیار خوب بود، اما درآمد او در سال گذشته به دلیل کاهش فروش ابریشم و توقف صادرات ابریشم کاهش یافته است.

مریم عثمانی، ۵۰ ساله، که در شش سال گذشته نیز در ولسوالی زنده جان ابریشم بافی می کند، می گوید که هر روز بیش از ۲۰۰ افغانی (۲.۲۶ دالر) از بافت ابریشم به دست می آورد.

او گفت که از فرصت کاری در چنین شرایط سختی خوشحال است.

عثمانی گفت، «من نان آور یک خانواده پنج نفره هستم. شوهرم پیر است و نمی تواند کار کند و پسر بزرگم هم معلول است و با پولی که با ابریشم بافی به دست می آورم مخارج خانواده ام را تامین می کنم.»

نرگس هاشمی، رییس اتاق تجارت و صنایع زنان هرات گفت که تلاش ها برای از سرگیری صادرات ابریشم جریان دارد.

از ماه اسد سال گذشته، صادرات ابریشم از هرات تا حد زیادی متوقف شده است.

او گفت، «بسیاری از کشورها به ابریشم افغانستان علاقه مند هستند و ما در تلاش آن هستیم تا راه هایی برای صادرات آن بیابیم.»

او گفت، «لباس های ابریشم قبلاً از طریق پروازهای تجارتی بین المللی صادر می شد، اما با توقف و کاهش پروازهای بین المللی، صادرات ابریشم متوقف شده است.»

نرگس گفت، «زمانی که صادرات از سر گرفته شود، صنعت ابریشم دوباره شکوفا خواهد شد و به بهبود تجارت زنان در صنعت ابریشم کمک خواهد کرد.»

فرار از محدودیت درخانه

زنان در صنعت ابریشم روزانه تا هشت ساعت در بیرون از خانه کار می کنند.

ژیلا قادری، ۲۵ ساله، باشنده ولسوالی زنده جان که نخ های ابریشم را رنگ می کند، گفت که از اینکه می تواند بیرون از خانه اش کار کند، خوشحال است.

او گفت، «من لیسانس ساینس را از پوهنتون هرات گرفتم، اما با همه تلاش هایم نتوانستم در دولت یا سکتور خصوصی کاری پیدا کنم. اکنون در صنعت ابریشم کار می کنم و از خانواده ام حمایت می کنم که سال ها در دوران تحصیل از من حمایت کردند.»

وی افزود، «این یک تراژیدی است که زنان در خانه های خود گیر افتاده اند و نمی توانند بیرون بروند. زنان نیز مانند مردان با استعداد و توانا هستند و می توانند به پیشرفت جامعه کمک کنند.»

قادری گفت، اگر به زنان اجازه داده شود در خارج از خانه کار کنند، فقر در جامعه بسیار سریعتر از بین می رود.

سلطانه محمدی، ۴۸ ساله، باشنده ولسوالی زنده جان که در شرکت تولید ابریشم زنان هرات کار می کند تا نخ های ابریشم را بسته بندی کند، تنها نان آور خانواده اش است.

او گفت که بدون کار او، خانواده اش منبع درآمد دیگری نخواهند داشت.

نامبرده گفت، «اگر من در خانه بمانم و کار نکنم چگونه می توانیم زندگی کنیم؟ اگر به اعضای زن خانواده اجازه کار داده شود، مشکلات اقتصادی اکثر خانواده های فقیر که با گرسنگی شدید مواجه هستند، حل می شود.»

او گفت، «در شرایط فعلی که مردان نمی توانند کار پیدا کنند، زنان نباید در خانه بمانند و شاهد گرسنگی فرزندان خود باشند. زنان روستایی می توانند با مشارکت در زمینه هایی مانند کشاورزی، مالداری و مرغداری کار کنند.»

سلطانه گفت، حبس کردن زنان در خانه و بیکار نگه داشتن آنها تنها بحران اقتصادی و فقر را در جامعه سخت تر می سازند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغانستان فرصت های بیشماری و فروانی را در بخش صنعت دارد. برعلاوه پرورش کرم ابریش و ساختن وسایل مورد ضرورت از آن، پوست قره قل نیز یکی از صنایع قابل ملاحظه در افغانستان بودند که متاسفانه با بمیان آمدن جنگ های داخلی این صنعت نیز شدیدا آسیب پذیر گردیده و حتی از بین رفت. برعلاوه صنعت ابریش و پوست قره قل، یکی دیگر از صنایع مشهور افغانستان قالین بافی بود و قالین های افغانی در سراسر جهان از شهرت فراوانی برخورد دار بودند. اما جنگ داخلی به این بخش نیز ضربه ضد. تولید قالین های افغانی به شدت آسیب دید و آن عده از قالین های هم که در افغانستان ساخته و تولید شدند به نام پاکستان و ایران به سایر کشورهای دنیا صادر می شوند. مردم افغانستان قبل از جنگها مردم زحمت کشی بودند، آنها بدون اتکا به مؤسسات خارجی و حتی حکومت خودشان برای خود زندگی ساخته بودند و مثل حالا نبودند. خلاق بودند و در صنایع مختلف مشغول بودند. متاسفانه جنگ و مداخلات خارجی تمام صنایع افغانستان را از بین برده و افغانها را نیز خیرات خور و بیچاره ساخت. به امید روزی که جنگ و مداخلات در افغانستان پایان یابند و افغانها خود شان در ساختن و آبادی کشورشان سهم بگیرند.

پاسخ

صنعت ابریشم با تاریخ و فرهنګ افغانستان ګره خورده است. در زمانه های قدیم راه ابریشم از مسیر افغانستان میګذشت که چین را با شرق میانه و اروپا وصل می کرد. من خوشحال شدم که میبینم این صعنت یکبار دیګر در افغانستان در حال رشد است. این پروژه به این خاطر هم مهم است همزمان با زنده ساختن تاریخ درخشان افغانستان به زنان کمک می کند تا صاحب درآمد شده و از خانواده های شان نیز حمایت کنند. وضعیت وخیم اقتصادی افغانستان طوری است که کوچکترین پروژه هم دارای تاثیرات بیشتر می باشد و نقش مهمی را در زندګی و معشیت مردم ایفا میکند. به امید زیاد شدن و وسیع شدن ساحه کار این پروژه ها.

پاسخ

صنعت ابریشم یکی از قدیمی ترین صنایع افغانستان شمرده می شود، چنین پروژه های کوچکی باید تشویق شوند، بزرگتر شوند و پیوسته بر روی پروژه های درآمدزا ساخته شوند. افغان ها رنج های زیادی کشیده اند و افغانستان ویران شده است. افغانستان توسط نیروهای شوروی و سپس همسایگانش به ویژه پاکستان ویران شد. پس از آن، آمریکا به ناحق به ده ها هزار افغان حمله کرد و کشت. . اگر نهادها کمک کنند، مطمئن هستم که اکثر خانواده ها مثل قبل به قالی بافی، ابریشم سازی و کشاورزی برمی گردند. به جای اینکه جوانان ما برای کار به کشورهای دیگر بروند، در خانه خواهند ماند، مدارس و زندگی آنها بهتر خواهد شد. من خوشحال شدم که در مورد ابریشم در اینجا مطالعه کردم. اگر سازمان های خارجی به غیر از هرات در سایر ولایات افغانستان در زمینه ابریشم سازی همکاری و فعالیت کنند، برای خانواده های افغانی کار و دستاورد خوبی خواهد بود.

پاسخ

می گویند چک چک دریا می شود. پروژه های کوچک باید تشویق شوند، بزرگ شوند و به طور مستمر به پروژه های عایداتی تبدیل شوند. افغان ها رنج های زیادی کشیده اند و افغانستان ویران شده است. نیروهای شوروی افغانستان و سپس همسایگان آن به ویژه پاکستان آن را ویران کردند. پس از آن ناتو به ناحق به آنجا حمله کرد و هزاران افغان را کشت. اکنون طالبان برگشته اند و افغانستان شروع به خراب شدن کرده است. جامعه جهانی باید پاکستان را برای کنترل طالبان تحت فشار قرار دهد. طالبان محصول مدرسه جهادی پاکستان است که به دستور پاکستان می‌تواند هر چیزی را بپذیرد، اما به شرط فشار بر پاکستان. به پاکستان نباید پول داده شود، بلکه باید تحریم های اقتصادی علیه این کشور وضع شود و این کشور مجبور ساخته شود که حمایت از تروریست ها را متوقف کند.

پاسخ

صنعت ابریشم یکی از قدیمی ترین صنایع افغانستان است. مادرکلان ها و مادران ما در مورد ابریشم برای ما قصه می کردند، اما من خودم آن را ندیده ام. من خوشحال شدم که در مورد ابریشم در اینجا خواندم. اگر موسسات خارجی در زمینه تولید ابریشم علاوه برهرات در سایر ولایات افغانستان همکاری و فعالیت کنند، برای خانواده های افغان کار و دستاورد خوبی خواهد بود. یادم می آید که در پیشاور یک موسسه در زمینه قالین بافی کار می کرد که به همین دلیل بسیاری از خانواده های افغان اعم از زن و مرد به قالین بافی مشغول بودند. از این طریق خانواده های خود را از لحاظ مالی تامین می کردند. آنها فیس مکتب اولادهایشان را تامین می کردند و درآمد خوبی هم داشتند. هنوز در بسیاری از ولایات دیگر افغانستان، به ویژه در اثر جنگ، بخش صنعتی ما آسیب دیده است و مردم مجبور به کشت خشخاش شدند. اگر موسسات کمک کنند، مطمئن هستم که اکثر خانواده ها مانند گذشته به قالین بافی، ابریشم سازی و کشاورزی باز خواهند گشت. به جای مهاجرت، جوانان ما به کشورهای دیگر برای کار، آنها در خانه خواهند ماند و مکاتب و زندگی آنها بهتر خواهد شد. امیدوارم از طریق این وبسایت خبری پیام من به کشورهای کمک کننده برسد و آنها از خانواده های افغان حمایت مالی کنند. با احترام

پاسخ