اقتصاد

۳۰۰ زن فقیر در تخار در گلخانه ها به کار گماشته شدند

گزارش از محمد قاسم

یکی از ۱۵ گلخانه ای که توسط اکتید در تالقان مرکز ولایت تخار برای توانمندسازی زنان و کمک به کسب درآمد آنها ساخته شده است، در ماه ثور به تصویر کشیده شده است. [عکس از اکتید افغانستان]

یکی از ۱۵ گلخانه ای که توسط اکتید در تالقان مرکز ولایت تخار برای توانمندسازی زنان و کمک به کسب درآمد آنها ساخته شده است، در ماه ثور به تصویر کشیده شده است. [عکس از اکتید افغانستان]

کندز -- اداره همکاری تخنیکی و انکشافی (اکتید)، یک موسسهء غیر دولتی فرانسوی، ۱۵ گلخانه را در ولایت تخار با هدف ایجاد فرصت های شغلی برای زنان فقیر ایجاد کرده است.

این گلخانه ها در ولسوالی های بهارک و خواجه غار و همچنان در تالقان مرکز این ولایت راه اندازی شده اند.

به گفته بشیر احمد صدیق، رئیس اکتید در ولایت تخار، هر یک از آنها ۱۲۰ متر مربع مساحت دارد، که طول آن ۱۵ متر و عرض آن ۸ متر است.

وی به تاریخ ۵ اسد گفت، «حدود ۳۰۰ زن بیوه، آسیب پذیر و فقیر بر اساس علاقه مندی آنها به عنوان ذینفعان این پروژه انتخاب شدند.»

۱۵ گلخانه که در نزدیکی محل سکونت زنان ساخته شده است، هر کدام ۲۰ زن را استخدام کرده است.

صدیق گفت، «گلخانه ها به همراه تجهیزات و بذر سبزیجات به ذینفعان تحویل داده شده است.»

وی افزود، «هدف این پروژه توانمندسازی زنان برای خودکفایی اقتصادی است. وضعیت اقتصادی اکثر خانواده ها وخیم است؛ بنابر این ایجاد شغل باعث می شود زنان به آینده خود امیدوار شوند.»

صدیق گفت، «ذینفعان پروژه قبلاً آموزش های لازم را در مورد تخنیک های کاشت و درو حاصلات دریافت کرده اند. آنها در مورد بهترین شیوه ها برای نگهداری و مراقبت از گلخانه های خود کمک عملی دریافت کرده اند.»

به سوی خود اتکایی

زنان شرکت کننده در این پروژه می گویند که امیدوارند با کار در گلخانه ها از خانواده های خود از لحاظ اقتصادی حمایت کنند.

سلطنت، یکی از ساکنان شهر تالقان که ۴۲ سال دارد، به سلام تایمز گفت، «من قبلا سبزی کشت می کردم... از زندگی خوبی لذت می بردم. با این حال، وضعیت در طول چند ماه گذشته از زمانی که بیکار شدم بدتر شده است.»

او گفت، «خداوند متعال را شکرگذارم که فرصتی دوباره به من داده شد تا در بخش زراعت کار کنم. امیدوارم بتوانم سبزی کشت کنم و حاصلات را بفروشم تا برای خانواده شش نفره ام نفقه بدست آورم.»

وی گفت، «محض اینکه گلخانه را به ما تحویل دادند، کشت کردن بادرنگ، مرچ، کاهو، بانجان رومی، بانجان سیاه، گشنیز، نعناع و سایر سبزیجات موسمی را آغاز کردیم.»

ذاکره رضایی که در یکی از گلخانه های شهر تالقان نیز کار می کند، گفت، شوهرش مریض است.

او گفت، «من چاره ای جز غذا دادن به خانواده ام ندارم.»

او گفت، «از اینکه کار می کنم بسیار خوشحالم و امیدوارم بتوانم در آینده از خانواده و فرزندانم حمایت کنم.»

رضایی با بیان اینکه محدودیت های فعلی زنان را منزوی و افسرده می کند، گفت، «باید به زنان اجازه کار داده شود تا توانمند شوند.»

کمک های بشردوستانه

اکتید که از سوی وزارت خارجه فرانسه تمویل می شود، کمک های بشردوستانه را با هدف بهبود تأمین غذا و معیشت در افغانستان ارائه می کند.

افغان ها به طور کلی از کمک های بشردوستانه ارائه شده توسط سازمان های غیردولتی در ماه های اخیر استقبال می کنند.

بیکاری به ویژه در میان جوانان از ماه اسد گذشته افزایش یافته است و جویندگان کار مشتاقانه به دنبال آموزش و مهارت های حرفه ای هستند.

خداداد خالقی، باشنده ولایت تخار گفت که سازمان های کمک بشردوستانه نقش موثر و تعیین کننده ای در حمایت از خانواده های فقیر، به ویژه در ایجاد شغل برای مردان و زنان ایفا کرده اند.

وی گفت، «ما از سازمان های کمک رسانی به همراه سازمان ملل متحد که برای مبارزه با گرسنگی و توزیع کمک های غذایی اضطراری برای خانواده های فقیر و بی بضاعت مصروف تطبیق پروژه ها هستند، قدردانی می کنیم.»

وی افزود، «این گونه مداخلات نقش حیاتی دارند، زیرا بسیاری از زنان و مردان در افغانستان بیکار و با چالش های باورنکردنی روبرو هستند».

وی خاطرنشان کرد، «بسیاری از خانواده ها توانایی پرداخت یک وقت غذا در روز را ندارند. آنها در واقع آسیب پذیر و ناچار هستند و مستحق این هستند که به عنوان گروه اولویت دار برای دریافت کمک های بشردوستانه در نظر گرفته شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این خبر خوبی برای افغان ها به خصوص برای زنان افغان است. مردان و زنان افغان در افغانستان پس از تغییر سیاسی جدید شغل خود را از دست داده اند. بلی، قبول دارم که سطح بیکاری در میان زنان نسبت به مردان افزایش یافته است، زیرا که اداره جدید اهمیت چندانی به زنان نمی دهد. در حکومت قبلی که زنان فرصت شغلی داشتند ۹۰٪ بیکار شدند. همچنین می توان گفت بسیاری از کارمندان دولت قبلی چه زن و چه مرد بیکار شده اند. افغان ها از کمک های همیشگی کشورهای خارجی در این دوران سخت قدردانی می کنند. ما همچنین از حامیان مالی و کارکنان موسسهء اکتید که ما را در نظر گرفتند سپاسگزاریم.

پاسخ

از سلام تایمز برای نشر کردن اخبار پیشرفت و توسعه تشکر می کنم. بسیاری از رسانه ها از صبح تا عصر مشغول هستند و چیزی جز پخش مشکلات و غم ها و دردها و بلاها ندارند. اما شما خوب هستید؛ علاوه بر مشکلات و سختی ها، چنین چیزهایی را هم منتشر می کنید که به مردم امید می دهد. علاوه بر این، در زمانی که نقش رسانه ها بیش از هر چیز دیگری مهم است، امیدوارم سلام تایمز اخبار بیشتری را منتشر کند تا شهروندان تشویق شوند و تجار سرمایه گذاری کنند. جوانان ما هر روز به فکر ترک وطن نخواهند بود. بسیار زیاد تشکر.

پاسخ

این خبر باعث آرامش و خوشحالی بسیاری از شهروندان می شود که صبح با اطمینان به سر کار می روند و عصر به خانه باز می گردند، به خصوص وقتیکه چنین کار برای زنان مهیا شود به استناد متل پشتو روغن روغنی تر می شود.

پاسخ

این نوع فعالیت ها نسبت به سایر فعالیت هایی کوتاه مدت بسیار خوب و دارای تاثیرات مثبت هستند. من با تشکر از مؤسسه اکتید و تمویل کننده ګان شان از آنها میخواهم که این نوع فعالیت های شان را ګسترش دهند. زیرا ۱۵ ګلخانه در سطح یک ولایت و یا هم شهر کفایت نمی کند. پس هر قدر که تعداد این ګلخانه ها بیشتر شود به همان اندازه تاثیرات مثبت در جامعه خواهد داشت. مردم زیادی صاحب کار و درآمد خواهند شد و محصولات بیشتر زراعتی به بازار عرضه خواهد شد و کردم خواهند توانست که در طول سال از ترکاری ها و سبزیجات مختلف استفاده کنند.

پاسخ