اقتصاد

پروژۀ سبزخانه ها فرصت های کاری را برای صدها زن در ولایت بلخ ایجاد کرده است

گزارش از محمد قاسم

یک زن در ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ به تاریخ ۲ سرطان سال ۱۳۹۹ در سبزخانه جدید خود در حال درو کردن فصل خود است [عکس از ریاست زراعت، آبیار و مالداری بلخ]

یک زن در ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ به تاریخ ۲ سرطان سال ۱۳۹۹ در سبزخانه جدید خود در حال درو کردن فصل خود است [عکس از ریاست زراعت، آبیار و مالداری بلخ]

کندز -- زنان ولایت بلخ از یک پروژه که هدف آن خودکفایی آنها است مستفید می شوند.

شکیبا یک زن بیوۀ ۴۸ ساله که در قریۀ حیات آباد ولسوالی نهرشاهی زندگی می کند مادر ۵ فرزند است.

وی به تاریخ ۹ ماه جوزا گفت، «من شوهرم را در ماه عقرب سال ۱۳۹۸ در انفجار یک بمب در شهر مزارشریف از دست دادم، از آن وقت به بعد، روز خوش را ندیده ام.»

شکیبا گفت، «پس از آنکه شوهرم را از دست دادم با مشکلات زیادی روبرو گردیدم، من جهت امرار معاش اولادهایم کارهای زیادی را از لباس شویی گرفته تا آشپزی و پاک کاری خانه ها انجام دادم.»

این عکس از یک سبزخانه را از مجموع ۱۵ سبزخانه نشان می دهد که توسط مؤسسۀ اکتید در ماه حوت به هدف توانمدسازی زنان و کمک به آنها جهت کسب عاید ساخته شده اند. [عکس از مؤسسۀ اکتید افغانستان]

این عکس از یک سبزخانه را از مجموع ۱۵ سبزخانه نشان می دهد که توسط مؤسسۀ اکتید در ماه حوت به هدف توانمدسازی زنان و کمک به آنها جهت کسب عاید ساخته شده اند. [عکس از مؤسسۀ اکتید افغانستان]

اما حالا وی تحت پوشش پروژۀ سبزخانه ها قرار دارد که توسط اداره همکاری تخنیکی و انکشافی (اکتید) که یک سازمان غیر دولتی بشردوستانه فرانسوی می باشد تطبیق گردیده است.

شکیبا افزود، «من حالا یک کمی امیدوار هستم تا با کاشتن و فروختن سبزیجات بتوانم برای خودم امرار معاش کنم.»

به نقل از حسرت الله حمیدی، رئیس منطقه ای اکتید در شهر مزارشریف مؤسسۀ اکتید با حمایت مالی وزارت خارجۀ فرانسه، ۱۵سبزخانه را در ولسوالی های نهرشاهی، دهدادی و چارکنت ساخته است.

وی گفت، این سبزخانه یکجا با وسایل و بذرهای سبزیجات برای زنان تسلیم داده می شوند تا به این وسیله محصولات زراعتی رشد نموده و آنها بتوانند از خانواده های شان حمایت مالی نمایند.

حمیدی گفت، «هر سبزخانه ۱۲۰ متر مربع مساحت داشته که طول آن ۱۵ متر و عرض آن هشت متر می باشد.»

وی افزود، «در هر سبزخانه ۲۰ زن کار می کنند که مصروف کشت انواع مختلف سبزیجات هستند. این زنان پیش از این آموزش های ضروری را در زمینۀ راهکارهای کاشتن و درو کردن حاصلات زراعتی دریافت کرده اند.»

نظر به گفته های حمیدی، این پروژه درماه حوت به هدف کمک به زنان غرض رسیدن به خودکفایی اقتصادی راه اندازی گردید.

وی افزود، هر سبزخانه به هزینۀ ۳۵۰۰۰۰ افغانی (۳۹۰۰ دالر امریکایی) ساخته شده است.

زلیخا رشیدی یکی از مستفدین این پروژه در ولسوالی نهر شاهی گفت، «من یک خانم خانه هستم که شوهرم فلج است و مادر سه فرزند می باشم. من یگانه نان آور خانواده خود هستم.»

وی گفت، «ما یک گروه ۲۰ نفره هستم که در سبزخانۀ خود بادرنگ، رومی بانجان، بانجان سیاه، مرچ، کاهو، ملی سرخک و سایر انواع سبزیجات فصلی را پرورش داده ایم، ما تا چند روز دیگر اولین حاصل خود را درو خواهیم کرد.»

وی افزود، «من بسیار خوشحال هستم که حالا مشغول انجام یک کارهستم و می توانم بخشی از ضرورت های روزانۀ خانواده خود را برآورده سازم.»

رشیدی که فارغ لیسه نیز است گفت، وی حالا سایر زنان را در بخش نگهداری و مراقبت از سبزخانه های شان کمک می کند.

نظر به گفته های مؤسسه اکتید در افغانستان، این پروژه همچنین در ولایات جوزجان، تخار، بغلان و بادغیس نیز تطبیق می شود.

جلوگیری از خشونت خانوادگی

در حالیکه توانمند سازی و بهبود خودکفایی زنان بیوه و بی بضاعت از اهداف اصلی این پروژه است، این گونه پروگرام همچنان به زنان کمک کرده است تا از خشونت های خانوادگی در امان باشند.

خدیجه عالمی یک باشندۀ ۳۸ ساله ولسوالی دهدای به سلام تایمز گفت، «ما از این فرصت که برای ما مهیا گردیده است خوشحال هستیم، ما از این طریق می توانیم که از خود و خانوادۀ خود حمایت کنیم.»

عالمی با بیان اینکه عایدات اضافی می تواند مشکلات خانوادگی را کاهش دهد گفت، «در بیشتر موارد بیکاری دلیل اصلی بوجود آمدن خشونت های خانوادگی می باشد.»

فریده بیکزاده یک باشندۀ شهر کندز گفت، تحمیل محدودیت ها و فشار های جاری بر زنان، آنها را بیش از پیش منزوی، افسرده و در معرض خشونت خانوادگی قرار می دهد.

وی گفت، «تجربه ثابت ساخته است که اکثریت خشونت های خانوادگی بر زنان و همچنان مبتلا شدن آنها به افسردگی در داخل خانه به وجود می آیند.»

نامبرده گفت، «وقتیکه زنان در بیرون از خانه کار می کنند در مقابل خشونت خانوادگی محافظت شده و همچنان می توانند از مردان خود حمایت اقتصادی کنند.»

بیکزاده گفت، «به زنان باید فرصت کار کردن و وظیفه فراهم شود تا به این وسیله پیشرفت کرده و توانمند شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به امید بیشتر شدن این گونه خبرها. چیزی را که خانم شکیبا گفته است واقعیت دارد. ما با چشم سر خود می بینیم که مردم تا چه اندازه با مشکلات روبرو هستند. بنابرین بجا است فکر شود که حرف های شکیبا و صدها هزار زن دیگر اکنون ۱۰۰٪ درست است، آنها به دیل مشکلات اقتصادی با مشکلات مواجه هستند. در واقعیت بسیاری از زنان برای اینکه یک لقمه نان حلال برای فرزندان شان پیدا کنند، لباس های دیگران را می شویند، برای شان غذا پخته می کنند و خانه های شانرا پاک کاری می کند و اطفال شانرا به بازی می برند. با این هم، امکان دارد آنها با کار کردن در خانه های بیگانه هم با مشکلات و چالش های زیادی روبرو شوند. به نظر من انجام چنین کارها توسط یک شخص، کار چندین نفر دیگر است. شما همچنان در گزارش تان به این نقطه اشاره کرده اید که این پروگرام ها می توانند که به کاش خطر خشونت خانوادگی کمک کنند. این واقعیت دارد. در این اواخر به دلیل مشکلات بی سابقه خشونت های خانوادگی به بلندترین حد خود رسیده اند.

پاسخ

من از خواندن این خبر لذت بردم. سبزخانه ها به مردم کمک می کنند تا اقتصاد و محصولات زراعتی شان را رونق دهند و همچنین یک جایگزین بسیار خوب در مقابل گرم شدن کرۀ زمین باشد. مردم همچنان می توانند که سبزیجات متنوعی را در فصل های غیر از فصل رایج آن به دست آورند که به صحت آنها نیز مفید است، زیرا آنها می توانند که ویتامین های مورد ضرورت و سایر مواد مغذی ضروری را در تمام فصل های سال دریافت کنند. تشکر از سلام تایمز که با نشر این گونه خبرها امیدها و آرزوهای ما را زنده نگاه می کند.

پاسخ

پیدا کردن فرصت های کاری و توانمند سازی زنان یک اقدام خوب است و من از موسسه اکتید و دونرهای آن تشکر می کنم که به زنان این فرصت را مساعد ساخته اند تا به پای خود ایستاد شوند و از نظر اقتصادی خود کفا باشند. یک نقطه که توجه مرا در این گزارش جلب کرد این است که این فرصت های کاری مانع به میان آمدن مشکلات خانوادگی نیز شده اند. من خودم بارها شاهد این بوده ام که مردان بیکار که تمام وقت شان در خانه سپری می شود بر زنان شان ظلم می نمایند و آنها را به بهانه های کوچک لت و کوب می نماید. همچنین من زنهایی را نیز دیده ام که دارای وظیفه هستند و عزت و احترام شان در خانه نسبت به مردان بیشتر است چون کار می کنند، عاید دارند و خانواده را تمویل می کنند. پس این یک اقدام بسیار نیک و مهم است و ضرور است تا تعداد این خانه های سبز بیشتر شود و ساحات و افراد بیشتری را تحت پوشش خودر بیآورد. تشکر. شیرین علیزی

پاسخ

خبر خوش :) تشکر از سلام تایمز که این چنین خبرهای مفید را نشر می کند.‌

پاسخ