حقوق زنان

پروژه زراعت در فاریاب بیش از ۲۰۰۰ فرصت کاری را برای زنان ایجاد کرده است

گزارش از هدایت الله

یک زن در میمنه مرکز ولایت فاریاب در سبزخانه خود به تاریخ ۲۰ جوزا حاصلات توت زمینی را بر می دارد. [ریاست زراعت، آبیاری و مالداری فاریاب]

یک زن در میمنه مرکز ولایت فاریاب در سبزخانه خود به تاریخ ۲۰ جوزا حاصلات توت زمینی را بر می دارد. [ریاست زراعت، آبیاری و مالداری فاریاب]

کندز -- مقامات ریاست زراعت، آبیاری و مالداری فاریاب می گویند که آنها در ۱۰ ماه گذشته برای بیش از ۲۰۰۰ زن در ولایت فاریاب فرصت های کاری را ایجاد کرده اند.

نوراحمد نور رئیس زراعت، آبیاری و مالداری فاریاب گفت، این فرصت های کاری برای کشت کردن انواع مختلف میوه جات و سبزیجات از طریق تأسیس کردن باغچه های خانگی ایجاد شده اند.

وی گفت، «ما علاوه بر تأسیس کردن سبزخانه ها و باغچه های خانگی برای این زنان، ۱۶ نوع بذر سبزیجات را نیز توزیع كرده ایم.»

وی افزود، «زنان به گروپ های ۱۰ تا ۳۰ نفری تقسیم می شوند كه در مناطق مختلف تحت نظارت یک رهبر تیم كار می كنند و از وسایلی استفاده می كنند که توسط ریاست زراعت، آبیاری و مالداری فاریاب تهیه شده اند.»

وی گفت، ریاست زراعت، آبیاری و مالداری وسایلی تا با ارزش ۲۵۰۰۰ افغانی (۳۲۳ دالر) را برای این گروپ ها خریداری نموده و توزیع کرده است تا آنها بتوانند روش های برداشتن حاصلات خود را بهبود بخشند.

نور گفت، «دهاقین این ولایت از درگیری های اخیر رنج برده اند، اما اکنون زنان برای خانواده های خود به یک دست کمکی تبدیل شده اند.»

پروژه ملی باغداری و مالداری از سال ۱۳۹۳ بدینسو باغچه ها و باغ های خانگی تأسیس می کند و تاکنون بیش از ۶۰۰۰ زن در سراسر ولایت فاریاب از این برنامه بهره مند شده اند.

نور گفت، ریاست زراعت، آبیاری و مالداری فاریاب در نظر دارد که تا سال آینده خورشیدی در زمینه کشت کردن سمارق و زعفران و تأسیس کردن کارخانه های لبنیات به زنان آموزش دهد.

تواناتر از قبل

ماریا نوری رئیس امور زنان فاریاب گفت، تعداد زنان کارکن در این ولایت نسبت به سال های گذشته ۳۰٪ بلند رفته است که این یک دستاورد بزرگ است.

نوری افزود، اگرچه فاریاب نسبت به سایر ولایات ادارات کمکی کمتری دارد، زنان در فاریاب به اعضای فعال جامعه تبدیل شدند و در پیشرفت آن سهم گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه باید کارهای بیشتری انجام شود گفت، «بسیاری از زنان نسبت به مردان توانایی بیشتری دارند و ما نمی توانیم ادعا کنیم که ایجاد کردن فرصت های کاری برای ۲۰۰۰ زن کافی است.»

وی گفت، انتظار می رود که از تأسیس شدن «بازار زنان» بیش از ۱۰۰۰ فرصت های کاری برای زنان ایجاد شوند که این در فاریاب نخستین بار است. این بازار در سال آینده خورشیدی برای تجارت باز خواهد شد.

وی گفت، «زنان در زمینه های دکانداری، خیاطی، آرایشگری و گلدوزی در این بازار کار خواهند کرد و درآمد خوبی را کسب خواهند کرد.»

نوری خاطرنشان کرد، ریاست امور زنان فاریاب با همکاری مدیریت ترافیک فاریاب، به ۳۰ زن درس های رانندگی را فراهم کرده است و آنها پس از کامیاب شدن در امتحان لیسانس رانندگی خود را دریافت کرده اند.

آنها اولین زنانی بودند که در ولایت خود حق رانندگی را به دست آوردند.

خوش بینی برای خودکفایی

هنگامه کوهی ۳۶ ساله از قریه کوهی خانه در ولسوالی قیصر گفت که از مدت بیش از شش ماه بدینسو در سبزخانه اش کار می کند.

وی گفت، «من یک خانم خانه و مادر چهار فرزند هستم. شوهر من دهقان است؛ ما اکنون به وقت صبح با هم از خانه بیرون می شویم و در مزرعه خود کار می کنیم.»

کوهی که یک سبزخانه به مساحت ۱۵۰ متر مربع دارد گفت، «من در سبزخانه خود بادرنگ، بادنجان رومی، بادنجان سیاه و سایر سبزیجات فصلی را کشت می کنم و به فضل خداوند (ج) زندگی خوبی دارم.»

کوهی گفت، درآمد روزانه وی از ۲۰۰ تا ۴۰۰ افغانی (۲.۵ الی ۵ دالر) است که وی آن را برای ضرورت های اساسی خود مصرف می کند. این به وی کمک می کند تا مصارف زندگی خود را تأمین کند.

سامعه رحیمی یک رهبر تیم در قریه ده سیدان میمنه مرکز ولایت فاریاب گفت، «من از زمانیکه چهار سال قبل عروسی کردم خانم خانه بوده ام. من با تأسیس کردن یک سبزخانه و باغچه خانگی، اکنون یک وظیفه دارم و همچنان در کمک کردن با زنان دیگر مصروف هستم تا آنها بتوانند باغچه های خانگی خودشان را پرورش دهند.»

رحیمی گفت، «ما در این باغچه های خانگی بادنجان رومی، بادنجان سیاه، مرچ و سایر سبزیجات را کشت می کنیم و حاصلات خوبی را از بوته های خود به دست می آوریم.»

وی گفت، اعضای گروه هر ماه بخشی از حاصلات را برای استفاده خود حفظ می كنند و بقیه را با درآمد ماهانه ۱۰۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰ افغانی (۱۳۰ الی ۲۶۰ دالر) در بازار می فروشند.

وی افزود، «بسیاری از خانواده ها در فاریاب نمی توانند مصارف زندگی خود را تأمین کنند. این پروژه به بسیاری از زنان کمک کرده است تا آنها کاری را به دست آورند و با خانواده هایشان کمک کنند.

خدیجه رحیمی ۳۴ ساله از ولسوالی پشتون کوت گفت، «ما از فرصتی که به ما فراهم شده است خوشحالیم. ما از این طریق می توانیم با خود و همچنان با خانواده های خود کمک کنیم.»

رحیمی در اشاره به اینکه درآمد اضافی می تواند تنش های خانوادگی را کاهش دهد گفت، اکثریت موارد خشونت خانوادگی از بیکاری سرچشمه می گیرند.

وی گفت، «اگر صلح در افغانستان برقرار شود و فاریاب امن باشد، زنان بیشتری استخدام خواهند شد.»

وی افزود، «من صلح می خواهم تا چنین فرصت های بیشتری برای ما فراهم شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در کنار دها خبر ناخوشایند, این یک امیدوار کننده است.

پاسخ

بسیار عالی! کار نیک است که باید در سایر ولایات کشور نیز گسترش یابد. در همه ولایات کشور فقر و بیکاری بیداد می کند. دولت باید به شهروندان کشور زمینه کار را مساعد بسازد تا اینکه مردم با فقر و گرسنگی دچار نشوند.

پاسخ

خبر خوش است. دولت افغانستان و موسسات کمک کننده باید سعی کنند تا در قدم نخست زنان بی سرپرست و زنان بیوه را تحت پوشش خود قرار دهند بعداً برای سایر زنان که نادار هستند همچو فرصت های کاری را مهیا سازند. هر روز دهها تن از نیرو های دفاعی و امنیتی افغان در جنگ در افغانستان کشته می شوند و خانواده های آنها بی سرپرست باقی می ماند. اگر دولت نمی تواند که ماهانه به این خانواده های شهدای نیرو های امنیتی افغان کمک کند, حد اقل می تواند که فرصت های کاری را به زنان شهدای این نیرو ها فراهم سازد. خانواده های قربانیان نیرو های افغان در بدترین وضعیت زنده گی می کنند. باید حکومت برای شان فرصت های کاری مساعد بسازد.

پاسخ

این گزارش و پیام آن جالب است. ما خوشحالیم که چنین کاری در یکی از ولايات افغانستان صورت می گیرد. با این حال، متأسفانه چنین کارها در ولایات پشتون نشین انجام داده نمی شود. از یک سو، طالبان و از سوی دیگر دولت و نیروهای ائتلاف کشور را برای زنان و مردان پشتون به یک تندور سوزان تبدیل کرده اند. طالبان بزرگان، روشنفکران، معلمان، علمای دینی مناطق پشتون نشین را می کشند و زیربناهای آنها را از بین می برند و دولتی که در واقع یک دولت نیست بلکه ائتلاف شمال سابق است و فقط یک پشتون در نقش رهبری آن کار می کند، آنها پشتون ها را زیر نام تروریست ها و مخالفان مسلح می کشند و جان آنها را می گیرند.

پاسخ