اقتصاد

پروژه باغداری تحت حمایت حکومت برای هزاران زن در بلخ فرصت کاری ایجاد کرد

گزارش از هدایت الله

یک زن به تاریخ ۲ سرطان در سبزخانه جدید خود در ولسوالی نهر شاهی ولایت بلخ حاصلات را جمع آوری می کند. [ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بلخ]

یک زن به تاریخ ۲ سرطان در سبزخانه جدید خود در ولسوالی نهر شاهی ولایت بلخ حاصلات را جمع آوری می کند. [ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بلخ]

کندز -- به گفته مقامات، یک برنامه باغداری که توسط حکومت افغانستان راه اندازی شده است، طی هشت ماه گذشته برای ۳۲۰۰ نفر از زنان در ولایت بلخ فرصت های کاری را ایجاد کرده است.

پروژه ملی باغداری و مالداری توسط وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در شهر مزارشریف و ۱۲ ولسوالی ولایت بلخ تطبیق شده است.

تحت این پروژه، زنان در زمینه کشت، فارمداری، جمع آوری حاصلات و پروسس انواع سبزیجات آموزش دیدند.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفت، هدف این برنامه ارتقای ظرفیت زنان، توانمندسازی اقتصادی آنها، گسترش دسترسی آنها به فعالیت های اجتماعی و افزایش تولید سبزیجات در زمستان و تابستان می باشد.

رستمی گفت، «ما برای زنان در ولایت بلخ بذر ۱۶ نوع سبزیجات را توزیع كرده ایم. ما علاوه بر توزیع نمودن بذر سبزیجات، لوازم زراعتی برای رشد دادن سبزیجات برای این زنان فراهم نموده و مراكز پروسس سبزیجات را برای آنها ساخته ایم.»

وی افزود، این برنامه فرصت های کاری را برای زنان فقیری که اکثریت آنها بی سواد هستند فراهم کرده است، و این برنامه همچنان اتکاء بر سبزیجات وارداتی را کاهش می دهد.

رستمی گفت، حکومت پلان دارد که به دهاقین زن در بازاریابی برای تولیدات آنها کمک کند.

وی گفت، «وزارت زراعت برنامه های منظم بازاریابی برای تولیدات زنان را راه اندازی کرده است تا با آنها کمک كند که تولیدات خود را در وقت مناسب در بازار بفروشند. ما صنعتکاران و تجاران را به خریدن تولیدات زنان و حمایت از فروشات آنها تشویق می کنیم.»

رشد اقتصادی

محمد سالم ساعی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری بلخ گفت، پروژه ملی باغداری و مالداری همچنان سبزخانه هایی را برای زنان ساخته است و ۷۰٪ هزینه ها را تحت پوشش قرار می دهد که ۳۰٪ باقیمانده هزینه ها توسط دهاقین پرداخته می شود.

وی گفت، این سبزخانه ها اندازه های مختلفی را دارند که از ۴۰ الی ۳۰۰ متر مربع مساحت دارند و در آنها بادرنگ، بادنجان رومی و سایر سبزیجات کشت می شوند.

ساعی در مورد اینکه تاکنون چند باب سبزخانه تأسیس شده اند جزییاتی بیشتر ارائه نکرد و گفت، هر زن مالک یک سبزخانه با هزینه ۵۰ هزار الی ۷۵ هزار افغانی (۶۵۰ الی ۹۷۵ دالر) می باشد.

فریده محسنی ۳۸ ساله یک باشنده قریه نوآباد در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ، توانسته است که ضرورت های زندگی خود را از طریق رشد سبزیجات تأمین کند.

وی به تاریخ ۱۴ عقرب گفت، «من از شش ماه بدینسو سبزیجات را می کارم و آنها را می فروشم، و از فروختن دو فصل حاصلات خود ماهانه ۱۲۰۰۰ افغانی (۱۵۶ دالر) درآمد داشته ام كه برای خرید مواد غذایی و لباس فرزندانم خرج كرده ام.»

وی گفت، «ما از حکومت سپاسگزار هستیم زیرا حکومت برای ما فرصت های کاری را ایجاد کرده است و حالا من به زندگی خودم و فرزندانم امیدوار هستم.»

نسیمه مهرآئین یک باشنده ولسوالی نهر شاهی در ولایت بلخ گفت، «پس از آنکه ما در زمینه تولید سبزیجات و جمع آوری حاصلات در ماه ثور سال جاری آموزش دیدیم، حکومت وسایل دهقانی را به ما داد و ما در زمینی به مساحت ۲۰۰ متر مربع انواع سبزیجات را کاشتیم.»

وی گفت،«مردم در تابستان و زمستان به سبزیجات بیشتری ضرورت دارند و ما در هر دو فصل می توانیم که درآمد خوب و قانونی را کسب کنیم.»

وی افزود، «من سه اولاد دارم. آنها خوردسال هستند و من مجبور هستم کار کنم تا برای تأمین هزینه های آنها درآمد قانونی را کسب کنم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این پروژه های می تواند که در زندگی زنان تغییرات به وجود بیاورد . زنان ولایت بلخ ازاین سبز خانه ها استفاده درست کنند کوشش کنند که از اقتصاد خود شأن را تقویت کنند . این پروگرام های وازرت زراعت یکی از بهترین کارهای این وازرت است . برای ۳۲۰۰ زنان زمینی کار ی کار آسان نیست بیسار مشکل است اما وازرت زراعت توانست که این پروژه را تکمیل نماید . برای زنان که سبز خانه از طرف وازرت زراعت توزیع شده است زنان گوشش کند که آن را تخریب نکند واز آن استفاده درست کند این زنان می تواند که در پهلوی خود چندین زنان دیگر را آموزش بدهند

پاسخ

یک خبری خوشی است. حکومت باید این گونه پروژه را در ولایت سنگان نیز تطبیق نماید زیرا مردم سنگان با مشکلات شدید اقتصادی روبرو اند و این گونه پروژه ها میتواند در وضع زنده گی مردم را بهبود ببخشد. همه بدبختی های این کشور مشکلات اقتصادی است و نبود تطبیق پروژه های انکشافی و زیربنایی. اگر اقتصاد مرد بهتر شود، خود به خود در کشور امنیت میاید.

پاسخ