اقتصاد

بلند رفتن عایدی زارعین افغان با تبعیت از شیوه های جدید باغبانی

بانک جهانی

پروژه ملی باغبانی و مالداری (اِن اچ ال پی) که در ماه حمل سال 2013 در سطح کشور شروع شد، تا انتهای سال 2020 ادامه خواهد یافت. فعالیت های باغبانی این پروژه در حدود 300 ولسوالی در 31 ولایت کشور اجرا می شود. [مستشاری رومی/ بانک جهانی]

پروژه ملی باغبانی و مالداری (اِن اچ ال پی) که در ماه حمل سال 2013 در سطح کشور شروع شد، تا انتهای سال 2020 ادامه خواهد یافت. فعالیت های باغبانی این پروژه در حدود 300 ولسوالی در 31 ولایت کشور اجرا می شود. [مستشاری رومی/ بانک جهانی]

ولسوالی نیلی، ولایت دایکندی -- باغات و بوستانات نعمت الله رادفر در یک کوهپایه در قریه چهار اسبان واقع در فاصله دو ساعت با موتر از مرکز ولایت دایکندی، یعنی نیلی، قرار دارد.

فامیل او هم مانند همه اهالی این قریه از شیوه های های سنتی باغبانی استفاده کرده اند.

نعمت الله پنج جریب (یک هکتار) زمین دارد که در آنها درختان انگور، بادام، و سیب کاشته است.

در سال 2015 او یگانه زارع بود که به وقت شروع فعالیت های پروژه ملی باغبانی و مالداری در قریه چهار اسبان که 500 خانوار دارد، نزد آنها نام نویسی کرد.

نعمت الله رادفر، که یک زارع است، پیش بینی می کند که حاصلات انگور امسال به سه یا چهار مقابل قیمت حاصلات سال گذشته فروخته شود. وی این را نتیجه کمک های پروژه ملی باغبانی و مالداری می داند. [مستشاری رومی/ بانک جهانی]

نعمت الله رادفر، که یک زارع است، پیش بینی می کند که حاصلات انگور امسال به سه یا چهار مقابل قیمت حاصلات سال گذشته فروخته شود. وی این را نتیجه کمک های پروژه ملی باغبانی و مالداری می داند. [مستشاری رومی/ بانک جهانی]

علی رویش، افسر پروژه ملی باغبانی و مالداری، در ولسوالی نیلی، گفت که اول کار نسبت به این پروژه تردید داشتند، «چون اینجا هیچ وقت از حمایه دوامدار و طولانی خبری نبوده است.»

او گفت که اما بعد از مشاهده فعالیت های پروژه ملی باغبانی و مالداری و موفقیت نعمت الله «حالا مردم به پروژه ملی باغبانی و مالداری اطمینان می کنند.»

تکنالوژی های بهبود یافته و عایدی های بلند رفته

نعمت الله گفت: «پروژه ملی باغبانی و مالداری مدیریت بهینه تکنولوژی ها و شیوه های پرورش انگور را [...] معرفی کرده است.» وی افزود که او پیش بینی می کند که حاصلات مردم سه یا چهار مقابل قیمت حاصلات سال قبل باشد.

او گفت: «مردم ... مشتاق ملحق شدن به طرح های پروژه ملی باغبانی و مالداری و استفاده از این متدهای جدید در سال پیش رو هستند.»

نعمت الله گفت: «تا قبل از پروژه ملی باغبانی و مالداری همه باغات این قریه از متدهای سنتی غیرمفید تبعیت می کردند. من فکر می کنم که این پروژه عایدی زارعین را بلند خواهد برد و وضعیت آنها را در زندگی بهبود خواهد بخشید.»

پروژه ملی باغبانی و مالداری با حمایه مالی به مبلغ 190 ملیون دالر (12.7 ملیارد افغانی) از صندوق امانی بازسازی افغانستان تحت وزارت زراعت، آبیاری، و مالداری فعالیت می کند.

پروژه ملی باغبانی و مالداری در سال 2014 کار خود را در ولایت دایکندی شروع کرد و در شش ولسوالی از هشت ولسوالی این ولایت مصروف فعالیت است و پلان دارد که همه ولسوالی ها را تا انتهای سال 2017 تحت پوشش ببرد. این پروژه 1,400 جریب (280 هکتار) باغات انگور، بادام، سیب، و زردآلو را در دایکندی احداث کرده است. عملیات اعمار 18 آبندان جهت بهبود آبیاری در حال اجرا است.

اراضی زراعی و باغات سودآور

محمد حسن ابراهیمی، هماهنگ کننده پروژه ملی باغبانی و مالداری، در ولسوالی دایکندی گفت: «هدف ما ارتقای وضعیت رفاهی مردم است، اما نه با دادن نان یا کالا به آنها؛ چون نام یا کالا یک روز تمام خواهند شد. به جای این کار ما روش های ارتقا یافته زراعت را به آنها معرفی می کنیم.»

پروژه ملی باغبانی و مالداری طی اولین سال مشارکت با زارعین 75 فیصد از هزینه های این پروژه را تأمین کرد. در سال دوم زارعین و پروژه هزینه ها را به مقدار مساوی بین خود تقسیم کردند.

پروژه ملی باغبانی و مالداری هر ماه جلسات تعلیمی زارعتی را تشکیل می دهد و طی آنها موضوعات خاص هر جلسه به مثل کود کاری، وجین کاری، و آبیاری و همچنان به حداکثر رساندن حاصلات و عایدی مورد بحث قرار می گیرند.

پروژه ملی باغبانی و مالداری اخیرا با بالغ بر 800 نفر از زنان دایکندی جهت ایجاد باغچه شروع به کار کرده است.

صدیقه حسینی، که 31 ساله و مادر چهار طفل است، گفت: «ما قبل از پروژه ملی باغبانی و مالداری نمی دانستیم که می توانیم در تمام طول سال سبزیجات بکاریم و از ارزش غذایی خوردن سبزیجات خبر نداشتیم. حالا ما حتی در زمستان هم مصروف کاشت کاهو، پیاز، ترب، و تره هستیم.»

[گروپ بانک جهانی استفاده از این مطلب را به شرط رعایت مقررات و شرایط ذکر شده در وبسایت خود http://www.worldbank.org/terms مجاز کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من کارهای این پروژه (پروژه ملی باغبانی و مالداری)را یک پروژه به نفع وارتقای وضعیت رفاهی مردم وملت دانسته وازتمام دست اندرکاران خصوصا آقای نعمت الله "رادفر"ابراز خرسندی مینمایم. کسانیکه برای آبادی کشورش وملتش صادقانه خدمت میکندمردان حقیقی این سرزمین اند. به امید موفقیت هرچه بیشتر تان !

پاسخ