اقتصاد

احداث فارم های جدید پرورش ماهی در ننگرهار به هدف خودکفایی بیشتر افغانستان

نوشته سلیمان

کارگران چوچه ماهی ها را داخل یک حوض در فارم پرورش ماهی در ولسوالی بهسود، ولایت ننگرهار، می ریزند و چند نفر شاهد این کار هستند. [سلیمان]

کارگران چوچه ماهی ها را داخل یک حوض در فارم پرورش ماهی در ولسوالی بهسود، ولایت ننگرهار، می ریزند و چند نفر شاهد این کار هستند. [سلیمان]

کابل -- به نظر می رسد که بیست فارم پرورش ماهی که اخیراً در ولایت ننگرهار افتتاح شده اند، در مسیر خودکفایی افغانستان از نیاز به واردات ماهی موفقانه حرکت می کنند.

این فارم ها که با تمویل پروژه ملی بهره وری باغبانی و مالداری وزارت زارعت، آبیاری، و مالداری، احداث شده اند، ظرفیت شش ماهه تولید 30 تا 40 تن ماهی را دارند. همه این فارم ها در تاریخ 31 اسد افتتاح شدند.

رفیع الله رحیم زی، رئیس اداره زراعت، آبیاری، و مالداری این ولایت، به سلام تایمز گفت: «هر فارم یک تا یک ونیم تن ماهی در 6 ماه تولید خواهد کرد.»

او به سلام تایمز گفت که هر فارم 6 ملیون افغانی (87,647 دالر) ارزش دارد.

یک فارم جدید پرورش ماهی در ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار مشاهده می شود. بیست فارم جدید پرورش ماهی با هدف کمک به افغانستان در کسب امنیت غذایی تأسیس شده اند. [سلیمان]

یک فارم جدید پرورش ماهی در ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار مشاهده می شود. بیست فارم جدید پرورش ماهی با هدف کمک به افغانستان در کسب امنیت غذایی تأسیس شده اند. [سلیمان]

رحیم زی افزود که یک فارم دیگر به ارزش 10 ملیون افغانی (146,079 دالر) در ولسوالی سرخ رود انتظار می رود طی شش ماه 2 ملیون ماهی تولید کند.

وی اظهار داشت: «از این به بعد ولایت های شرقی و جنوبی افغانستان ضرورت ندارند تخم و چوچه ماهی را ... وارد کنند و در این بخش خودکفا خواهند شد.»

خودکفایی

محمد گلاب منگل، والی ننگرهار، گفت: «هدف از احداث این حوض های پرورش ماهی و پلان های بعدی ما برای افزایش فارم های پرورش ماهی، افزایش تولید ماهی داخلی و خودکفایی در پرورش و تولید گوشت ماهی می باشد.»

وی به سلام تایمز گفت: «ساخت این حوض های پرورش ماهی برای ده ها باشنده ننگرهار به طور مستقیم و برای صد ها تن به طور غیرمستقیم زمینه کار را مساعد کرده است.»

وی افزود: «ننگرهار منابع آبی فراوان دارد. این ولایت در فصل های بهار و تابستان ظرفیت پرورش ماهی را دارد. ما از شرکت های خصوصی همچنان می خواهیم که در پروژه های پرورش ماهی در این ولایت سرمایه گذاری نمایند.»

لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری، و مالداری، به سلام تایمز گفت که افغانستان سابقه طولانی برای واردات ماهی از استرالیا، ایران، و دیگر کشورها را دارد.

او اظهار داشت: «سال گذشته ما 50 هزار چوچه ماهی را در بند سلمای ولایت هرات رها کردیم. افزون بر این، 20 هزار ماهی نسلی را در بند قرغه کابل جهت تخم گذاری ... رها نمودیم. بنا بر تخمین متخصصین وزارت زراعت، آبیاری، و مالداری، تا دو و نیم سال دیگر بندهای یاد شده صدها تن ماهی تولید خواهند کرد.»

امیدواری مردم محلی

خلیل الرحمان 45 ساله، باشنده ولسوالی سرخ رود و یک تن از ماهی فروشان، گفت: «دو سال می شود که فارم های پرورش ماهی در ولایت ننگرهار زیاد شده است.»

او به سلام تایمز گفت: «من دو سال پیش تنها در روزهای جمعه که مردم برای تفریح به اینجا می آمدند 20 تا 25 کیلو ماهی به فروش می رساندم. اما در حال حاضر روزانه تا 20 کیلو به فروش می رسانم و از بابت فروش ماهی درآمد مالی خوب دارم.»

احمد شبیر، دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه کابل، به سلام تایمز گفت: «ننگرهار ولایت همیشه بهار می باشد. ماهی، روغن زیتون، و عسل آن بسیار مشهور است.»

وی گفت: «دو سال می شود که من با تعدادی از همصنفی هایم ماه یک بار -- مخصوصا در زمستان -- برای خوردن ماهی تازه و تفریح به ننگرهار می رویم. ما از خوردن ماهی های لذیذ ننگرهار لذت می بریم. در برگشت نیز برای خانواده های مان در کابل ماهی و عسل می خریم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500