اقتصاد

تولیدات فارم های ماهی در هرات افزایش یافته و واردات از ایران کاهش یافته اند

گزارش از عمر

در حالیکه پس از سقوط حکومت قبلی بیکاری در سراسر افغانستان به طور قابل توجهی افزایش یافته است، فراهم نمودن فرصت های کاری برای جوانان افغان در فارم های ماهی یکی از راه های مهم کاهش بیکاری در هرات تلقی می شود. معصوم احمدی ۳۸ ساله و سه برادرش پس از ۱۰ سال کار در یک فارم ماهی در ایران، سال گذشته زمانیکه به افغانستان برگشتند، یک فارم بزرگ ماهی را در ولسوالی اوبه تأسیس کردند. [تصویر از ابراهیم غزنوی]

هرات -- مقامات محلی می گویند، صنعت پرورش ماهی هرات در طول ۱۲ ماه گذشته به طور قابل توجهی رشد کرده است و ضرورت به واردات ماهی از ایران را از بین برده و برای افغان ها صدها وظایف را ایجاد کرده است.

به گفته ریاست زراعت و مالداری ولایت هرات، کارگران بیش از ۲۸ فارم جدید را در چندین ولسوالی این ولایت ساخته اند که از آواخر سال ۱۳۹۹ تولید گوشت ماهی را تقریباً ۷۰٪ افزایش داده و به بیش از ۱۰۰ تون رسیده است.

فارم های جدید ماهی در ولسوالی های اوبه، انجیل، گذره، زنده جان و کروخ و در شهر هرات فعال هستند.

بشیر احمد احمدی معاون ریاست زراعت و مالداری ولایت هرات گفت، بیش از ۱۰ نوع ماهی در هرات پرورش داده می شوند و کیفیت این ماهی ها نسبت به ماهی های وارداتی بالاتر است.

معصوم احمدی ۳۸ ساله به تاریخ ۶ قوس در ولسوالی اوبه ولایت هرات ماهی های خود را تغذیه می کند. [تصویر از ابراهیم غزنوی]

معصوم احمدی ۳۸ ساله به تاریخ ۶ قوس در ولسوالی اوبه ولایت هرات ماهی های خود را تغذیه می کند. [تصویر از ابراهیم غزنوی]

وی در اشاره به ولایت هرات گفت، «در حالیکه در سال های گذشته مقدار زیادی ماهی را از ایران وارد می کردیم، اما امسال تاکنون هیچ ماهی ای وارد نکرده ایم.»

کاهش بیکاری

فارم های ماهی در جریان افزایش بیکاری در سراسر افغانستان پس از سقوط حکومت قبلی، فرصت های کاری ارزشمندی را برای جوانان فراهم می کند.

احمدی گفت، «ده فارم جدید پرورش ماهی تحت اعمار است و فعالیت های پرورش در این مزارع به زودی آغاز خواهند شد. پرورش ماهی یک شغل پرمنفعت ثابت شده است، بنابراین بسیاری از فارم داران به پرورش ماهی علاقه مند شده اند.»

وی گفت، در هر فارم ماهی الی ۱۰ نفر کارگران یک وظیفه ثابتی را پیدا می کنند.

محمدعلی نیازی یک کارشناس امور اقتصادی در شهر هرات گفت، هرات از نظر زراعت و مالداری ظرفیت رشد دارد و اگر در این سکتورها سرمایه گذاری شود، هزاران جوان بیکار شغل پیدا خواهند کرد.

وی گفت، «ساختن فارم های ماهی در قریه جات فقیر نه تنها فرصت های کاری را فراهم خواهد کرد، بلکه معیشت و زندگی فارم داران و خانواده های فقیر را بهبود خواهد بخشید.»

نیازی گفت، «اگر ما در این عرصه سرمایه گذاری کنیم، تولیدات ماهی هرات به ولایات دیگر و احتمالاً خارج از کشور ارسال خواهند شد.»

وی افزود، هرات آب شیرینی دارد که باعث ماهی های لذیذ می شود.

بدیل برای مهاجرت کاری

معصوم احمدی ۳۸ ساله و سه برادرش پس از ۱۰ سال کار در یک فارم ماهی در ایران، سال گذشته زمانیکه به افغانستان برگشتند، یک فارم بزرگ ماهی را در ولسوالی اوبه تأسیس کردند.

وی گفت، آنها این فارم را ساختند تا هموطنان خود را تشویق کنند که در مورد مهاجرت کاری به ایران تجدید نظر کنند.

وی گفت، «ساختن این فارم علاوه بر اینکه من و برادرانم را از مهاجرت غیرقانونی به ایران نجات داد، ۱۸ فرصت کاری را نیز ایجاد کرده است و این بدان معناست که ۱۸ خانواده می توانند با درآمدی از فارم من از قحطی احتمالی نجات پیدا کنند.»

وی قصد دارد که در آینده فارم های ماهی بیشتری را بسازد.

احمدی گفت، «ما در این فارم چندین نوع ماهی را پرورش می دهیم. باشندگان شهر هرات که بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر دور هستند، برای خریدن ماهی به اینجا می آیند.»

منصور احمدی برادر معصوم گفت که وی از کارکردن در ایران خسته شده و از بدرفتاری مقامات ایرانی روحیه اش را از دست داده است.

وی اکنون خوشحال است که در قریه خود ماهی را پرورش می دهد.

منصور احمدی گفت، «ما برای سال‌ ها بدرفتاری استخدام کنندگان و پولیس ایرانی را بدون ضرورت تحمل کرده‌ ایم، اما اکنون ما در کشور خود آزادانه کار می ‌کنیم.»

وی گفت، جوانان افغان در ایران مجبور می شوند که کارهای سختی را انجام دهند و اگر به خواسته های استخدام کنندگان خود پابند نباشند، وظایف خود را از دست می دهند.

وی گفت، اگر در افغانستان وظایفی وجود می داشت، هیچ افغان حاضر نمی شد که در شرایط سخت در ایران کار کند.

درآمد بسیار خوب

محمد اکبر سال گذشته دو فارم ماهی را در ولسوالی گذره تأسیس کرد و اکنون بیش از ۳۰ کارگر را در آن استخدام کرده است.

وی گفت، وی فارم خود را با سرمایه اولیه حدود ۲۰۰۰۰۰ افغانی (۲۱۰۰ دالر) آغاز کرد و این تجارت با افزایش قابل توجهی در فروش، رونق می اورد.

وی گفت، وی در ماه های اخیر حدود ۴۰۰۰۰۰ افغانی (۴۲۰۰ دالر) درآمد داشته است و هنوزهم ماهی های بیشتری برای فروش دارد.

وی گفت، «در ابتداء من فکر می کردم که شاید ماهی در قریه ها رشد نکند، اما ما اکنون بهترین ماهی ها را در فارم خود داریم.»

اکبر گفت، «پرورش ماهی بسیار ساده و بی دردسر است و مهمتر از آن درآمد خوبی نیز دارد.»

اکبر گفت که سرمایه اولی خود برای ساختن این دو فارم ماهی را در چندین ماه اول به دست آورد.

سید عبدالله باور یک کارشناس زراعت محلی گفت، اقلیم ولایت هرات برای پرورش ماهی بسیار مساعد است و اگر سرمایه گذاری برای این سکتور اختصاص داده شود، سالانه هزاران تون ماهی صادر خواهند شد.

وی گفت، «به دلیل آب و هوای مساعد هرات، زمینه برای پرورش انواع ماهی در این ولایت وجود دارد.»

وی گفت، «بیشتر ولسوالی های هرات در کنار دریای هریرود قرار داشته و آب فراوانی دارد. این مهم نیست که در این مناطق به چه تعداد فارم های ماهی تأسیس شوند، آنها می توانند از آب دریا بهره مند شوند».

باور گفت، «فارم داران می توانند با سرمایه گذاری اندکی فارم های پرورش ماهی را تأسیس کرده و درآمد بسیار خوبی را کسب کنند.»

وی افزود، اگر مقامات بتوانند پرورش ماهی را در هرات با قوت ترویج کنند، این امر می تواند زندگی را در قریه جات این ولایت دگرگون کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر در افغانستان کار باشد هیچ افغان برای کار به ایران نه میرود و حاضر نمیشود بد رفتاری ایرانیان را تحمل کند و ماند این چندین پروژه میتواند در اقتصاد مردم فقیر و بیکار افغان کمک کند پرورش ماهی یک کار حلال است و با این کار در کشور خودمان مجبور نمیشویم کی واردات ماهی را از کشور همسایه داشته باشیم .

پاسخ

چندین پروژه می توانند فقر را از بین برده و از کشت کوکنار جلوگیری کنند. ما از سلام تایمز برای نوشتن در مورد چنین موضوعات مفید صمیمانه تشکر می کنیم. این باعث می شود که مردم به انجام دادن چنین کارها روی آورند. در کنار کشت زعفران، پرورش ماهی یک کار بسیارعالی و مفید دیگری است که از یک طرف فقر افغان ها را از بین می برد و از طرف دیگر از واردات ماهی ناپاک از کشورهای منافق مانند ایران و پاکستان جلوگیری خواهد کرد. با احترام

پاسخ