اقتصاد

پروژه گلخانه ای ملل متحد امکان برداشت حاصلات در طول تمام سال را برای کشاورزان هلمند فراهم کرد

گزارش از عبدالخالق همیم

برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی) ۸۲ گلخانه سبزی را برای کشاورزان در ولایت هلمند ساخته است که به آنها امکان می دهد در طول سال محصولات خود را پرورش دهند. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

هلمند -- برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی) به عنوان بخشی از کمک های بشردوستانه خود به افغان ها، ۹۲ گلخانه سبزی و میوه را برای کشاورزان هلمند ساخته است.

از این تعداد، ۴۲ گلخانه در ولسوالی گرشک و ۴۰ دیگر آن در ولسوالی نادعلی قرار دارند.

کشاورزان با وجود سردی هوا اقدام به کشت فصل ها مانند بادرنگ، بانجان رومی، بانجان سیاه، مرچ و بامیه در این گلخانه ها کرده اند.

همه کشاورزان تحت پوشش این برنامه نیازمند هستند و بدون کمک نمی توانستند محصول خود را پرورش دهند.

یک دهقان در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند به تاریخ ۲۰ دلو در گلخانه اش که توسط برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی) ساخته شده است، دیده می شود. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

یک دهقان در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند به تاریخ ۲۰ دلو در گلخانه اش که توسط برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی) ساخته شده است، دیده می شود. [عبدالخالق همیم/سلام تایمز]

محمد صابر ظاهری، ۴۲ ساله، یک دهقان در ولسوالی نادعلی و یکی از ذینفعان این برنامه، در سال های گذشته به شدت تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته و درآمد خود را از دست داده بود.

او گفت، «خیلی خوشحالم که برای اولین بار صاحب گلخانه شدم. این کمک از سوی یو ان دی پی بسیار مؤثر است و ما کشاورزان را امیدوار کرده و به ما انگیزه می دهد تا سخت تر کار کنیم.»

صابر افزود، «هر روز صبح با اشتیاق به گلخانه می روم و شروع به کار می کنم.»

وی با بیان اینکه اگر گلخانه نبود باید برای کار به ایران می رفت، گفت، بسیار خوشحال است که مجبور به مهاجرت نیست و فرصت کار در زمین خود را دارد.

حمایت از کشاورزان

ایجاد گلخانه ها در هلمند برای ده ها دهقان کار ایجاد کرده است که نمی توانستند در زمستان کشاورزی کنند.

نبی جان افغان، ۴۱ ساله، یک کشاورز در ولسوالی نادعلی، گفت که این گلخانه با فراهم کردن محصول سبزی خوب در تمام فصول سال، وضعیت اقتصادی او را بهبود می بخشد.

او گفت، «من در گذشته نمی توانستم در زمستان و خزان سبزی کشت کنم، زیرا توانایی ساختن گلخانه را نداشتم. با گلخانه، از این به بعد می توانم در تمام طول سال سبزیجات کشت کنم و کار خواهم داشت.»

وی افزود، اکثر کشاورزان در زمستان کار نمی کنند و در نتیجه با مشکلات اقتصادی مواجه می شوند.

وی گفت، «اگر کشاورزان بتوانند در طول سال به کشاورزی ادامه دهند و درآمد داشته باشند، از فقر و بیکاری نجات خواهند یافت.»

افغان خاطرنشان کرد که بدون حمایت سازمان ملل متحد هرگز نمی توانست صاحب گلخانه شود.

بسم الله ۲۷ ساله، یکی دیگر از کشاورزان ولسوالی نادعلی، در گلخانه خود میوه هایی مانند بادرنگ و بانجان رومی کشت کرده است.‌

وی گفت، انتظار می رود ظرف چند ماه آینده برای برداشت آماده شوند.

وی افزود، «قیمت محصول در زمستان افزایش می یابد. زمانی که محصول گلخانه خود را بچینم درآمد خوبی خواهم داشت.»

او گفت، «کشت در گلخانه کار زیادی نمی خواهد در حالی که درآمد آن برای ما کشاورزان خوب است.»

او گفت، پول حاصل از برداشت محصول از گلخانه بسم الله را قادر می سازد تا مخارج خانواده هشت نفره خود را تامین کند.

برداشت در طول تمام سال

خیرالله محمدی، ۳۷ ساله، یک کشاورز در ولسوالی گرشک که از کمک های یو ان دی پی بهره می برد، گفت که ایجاد گلخانه ها باعث افزایش محصول سبزیجات در هلمند خواهد شد.‌

وی گفت،‌ «در هلمند سبزیجات نمی توانند در فصل زمستان رشد کنند، بنابراین بیشتر سبزی ها از پاکستان و ایران وارد می شود.»

او گفت،‌ «از این پس دیگر نیازی به واردات سبزی از کشورهای همسایه نخواهد بود بخاطریکه سبزی از گلخانه های خود خواهیم داشت.»

وی افزود، «ایجاد گلخانه ها به معیاری ساختن زراعت در هلمند کمک خواهد کرد، و حاصلات مزارع را نسبت به گذشته افزایش می دهد.»

محمدی گفت، «با رشد کشاورزی و افزایش حاصلات مزارع، درآمد کشاورزان افزایش می یابد و از فقر و گرسنگی نجات می یابند.»

هدایت الله مطمئن، ۴۸ ساله، یکی دیگر از کشاورزان ولسوالی گرشک که سازمان ملل متحد برایش گلخانه ایجاد کرده است، گفت که با سبزی های گلخانه های هلمند، ساکنان این ولایت مجبور نخواهند بود که مبالغ گزافی برای سبزیجات وارداتی در زمستان آینده بپردازند.

او گفت، «افغانستان یک کشور زراعتی است. رشد زراعت... به کشور کمک می کند تا به خودکفایی اقتصادی برسد. با رشد و توسعه کشاورزی، فقر کاهش خواهد یافت.»

مطمئن افزود، «سبزیجات گلخانه ای به آب کمتری نیاز دارند و خشکسالی نمی تواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد. هر چه تعداد گلخانه ها بیشتر باشد، کشاورزان کار بیشتری خواهند داشت و مصرف کنندگان بیشتر از حاصلات آنها بهره مند خواهند شد.»

وی گفت، در شرایط کنونی، کشاورزان افغان به حمایت مالی از سوی ادارات کمک رسان و سازمان های بین المللی نیاز دارند، و این حمایت در دراز مدت منجر به خودکفایی افغانستان خواهد شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ساخت گلخانه ها یک محصول جدید در افغانستان است که بسیار سودآور شده است. کشاورزان تاکنون کی در کدام ولایت ها این گلخانه ها را ساخته اند، از آن به خوبی استفاده کرده اند. دهقانان افغانستان باید سنخ ها را به کار فراخوانند و خود را تنبیه کنند تا دستاوردهای خوبی داشته باشند. من کشاورزانی را می شناسم که گلخانه دارند که بسیار راضی هستند و می گویند ای کاش زودتر این گلخانه ها را می ساختیم. در گذشته مردم یک فصل و دیګه فصل از مزارع غله جات ازمین به دست میااورند، اکنون در هر فصلی همه چیز وجود دارد و می توانند هر چیزی را بکارند که این یک دستاورد بزرگ است.

پاسخ

تقریباً ۱۷سال بیش در شهر کابل افغانستان در ماه‌های زمستانی سبزیجات تازه پیدا نمی شود و هیچ نوع سبزیجات تازه را در ولایت های گرم سیر افغانستان کشاورزان در زمین های خود کشاورزی نمی کرد به خاطر که هوای بسیار سرد فصل را خراب می کرد. فعلان از برکت همین گلخانه ها مردم تمامی افغانستان به سبزیجات تازه در هر فصل که با شد دسترسی کافی دارند . در گذاشتها مردم شهر و روستا اکسر سبزیجات را در فصل تابستان خشک می کردند و در فصل زمستان آز آن استفاده می کردند . وفعلان از برکت همین پروگرام های سازمان ملل متحد که کشاورزان ما را صاحب گلخانه ساختن هم برای کشاورزان فایده می کند وهم به مردم شهر نشینی افغانستان . مردم افغانستان از برکت همین گلخانه ها دسترسیی کافی دارند به سبزیجات تازه آن هم به قیمت ارزان. هزاران نفر مشغول کشت سبزیجات تازه در فصل زمستان هستند همینطور به هزاران نفر زمینه کاری به ارتباط همین سبزیجات مهیا شده است. در گذاشتها کشاورزان در فصل زمستان در خانه های شأن بیکار نشسته بودند و فعلان مصروف کشاورزی گلخانه های خود هستند . به ساختار هرچه بیشتر ی گلخانه ها زراعت افغانستان قوی تر شده میرود و اقتصاد افغانستان هم قوی تر می شود و زمینه کاری هم مردم فقیر پیدا می شود .

پاسخ

کشاورزی و صنعت ستون فقرات اقتصادی کشور است. ساخت گلخانه مناسب است اما آموزش کشاورزان در این زمینه نیز مفید است. درجهء حرارت گلخانه ها باید با تغییر فصول مورد توجه قرار گیرد و آموزش کشاورزان در این زمینه ضروری است. علاوه بر جنبه مذکور باید به بازار و بذر نیز توجه شود. جنبه منفی اکثر تشکل ها این است که برای تسهیل کار خود در روستاها ملکی را بر مردم گماشته اند، بنابراین هرکسی که در روستا با ملک روابط خوب داشته باشد، بذر اصلاح شده به آنها می دهد و اگر آنها خوب نیستند، چیزها را به آنها نمی دهند. تفاوت بین ملک و دزد به اندازه دزد در روز و شب است. ملک یک دزد روز است و بس. طبق اطلاعات من بیشتر بذر گندم اصلاح شده توسط ملک ها فروخته شده یا به آرد تبدیل شده است. ما از برنامه های توسعه یو ان دی پی و سایر سازمان ها در افغانستان حمایت می کنیم، اما آنها باید کار را خودشان انجام دهند، نه به دست دیگران. همچنین ساخت و گسترش سردخانه برای ساخت گلخانه در کشور ضروری است. اغلب اتفاق می افتد که بازار برداشت محصول وحشتناک است. نگهداری محصولات خود در سردخانه در چنین زمانی برای کشاورزان مفید است، اما این کار غیر ممکن است. اگر سردخانه در کشور در مقیاس وسیع ساخته شود، می توانیم محصولات خود را در سردخانه های خود در زمانی که بازار وحشتناک است ذخیره کنیم و در صورت بهبود بازار، آنها را به بازار عرضه کنیم.

پاسخ

در گلخانه ها می توان از انواع سبزیجات در چهار فصل سال استفاده کرد و مردم می توانند به صورت تازه از آن استفاده کنند. افغانستان یک کشور زراعتی است و اقتصاد مردم عمدتاً مبتنی بر زراعت و مالداری است. اگرچه امکانات کمی برای بخش دام وجود دارد، اما به بخش کشاورزی توجه شده است و کشاورزان می توانند گهگاه حاصل خوبی داشته باشند. با این حال، یک چیز که کمبود دارد، کمبود سبزیجات فصلی مانند سایر کشورها است. بیشتر آنها از کشورهای همسایه آورده شده اند. هنوز در صورت افزایش تعداد این گلخانه ها، این تسهیلات در اختیار کسانی قرار می گیرد که هر از چند گاهی به جای سبزی فاسد، سبزی تازه بخرند.

پاسخ