حقوق زنان

زنان تاجر هرات برای گسترش فرصت های تجاری بازاری را افتتاح کردند

گزارش از عمر

پس از ماه ها ناامیدی و محدودیت، کارآفرینان زن در هرات بار دیگر تجارت خود را عادی کردند. در جدیدترین اقدام برای گسترش و توسعه مشاغل زنانه، اتاق تجارت و صنایع زنان هرات به تاریخ ۲۰ جوزا یک بازار دائمی را در یک پارک مخصوص زنان در شهر هرات افتتاح کرد. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- پس از ماه ها ناامیدی و محدودیت، کارآفرینان زن در هرات بار دیگر تجارت خود را به شکل عادی در آوردند.

در جدیدترین اقدام برای گسترش و توسعه تجارت زنانه، اتاق تجارت و صنایع زنان هرات به تاریخ ۲۰ جوزا یک بازار دائمی ای را در یک پارک مخصوص زنان در شهر هرات افتتاح کرد.

نرگس هاشمی، رییس اتاق تجارت و زنان در هرات گفت که هدف از ایجاد این بازار تشویق زنان کارآفرین و ایجاد بازاری برای فروش صنایع دستی و سایر محصولات آنها است.

او گفت، «زنان انگیزه بالایی دارند و هیچ محدودیتی در کار خود نمی‌پذیرند. این زنان می خواهند به جهانیان نشان دهند که زنان افغان به زندگی و کار خود ادامه خواهند داد،اما آنها نیاز به حمایت دارند.»

یک زن به تاریخ ۲۰ جوزا در شهر هرات یک لباس سنتی افغانی را بررسی می کند. [عمر/سلام تایمز]

یک زن به تاریخ ۲۰ جوزا در شهر هرات یک لباس سنتی افغانی را بررسی می کند. [عمر/سلام تایمز]

هاشمی گفت، «زنان امید خود را از دست داده بودند... اما به جامعه بازگشته اند و فرصت هایی برای خود ایجاد کرده اند.»

به گفته اتاق تجارت و صنایع زنان هرات، بیش از ۲۰۰ زن در ولایت هرات به طور رسمی به فعالیت های کارآفرینی می پردازند. علاوه بر آن، بیش از ۱۵۰۰ نفر در فعالیت های کارآفرینی غیررسمی شرکت دارند.

این زنان صنایع دستی و لباس را تولید می کنند، محصولات کشاورزی را فرآوری می کنند، هنر می آفرینند و به فعالیت های تجاری دیگر می پردازند.

هاشمی افزود که اتاق تجارت و صنایع زنان با جدیت تلاش می کند تا صادرات صنایع دستی زنان افغان به خارج از کشور را از سر بگیرد.

صنایع دستی زنان افغانستان قبلا به آمریکا و اروپا صادر می شد، اما تجارت در سال گذشته متوقف شده است.

تلاش برای آینده ای بهتر

زنان کارآفرینی که در دو دهه گذشته پیشرفت‌ های زیادی داشته‌ اند، تلاش می‌کنند از این دستاوردها محافظت کنند.

فهیمه یوسفی، باشنده شهر هرات، که ۲۳ سال دارد، گفت که با وجود همه فشارها و محدودیت ها، زنان عقب نشینی نکرده و به تلاش های خود برای آینده ای بهتر ادامه داده اند.

این کارآفرین جوان یک کارگاه تولید لباس های سنتی زنانه را راه رهبری می کند که ۱۰ زن در آنمشغول به کار هستند.

او گفت که محدودیت‌ های سخت‌ تر برای زنان او را تشویق کرد تا با انگیزه بیشتری نسبت به قبل کار کند.

او از زنان دیگر خواست به جای نشستن در خانه، در جامعه فعال باشند.

او گفت، «وضعیت اقتصادی فامیل ها بدتر شده است و نشستن در خانه مفید نیست. زنان باید در جامعه کار کنند و خانواده های خود را از فقر نجات دهند، زنان با خلاقیتی که دارند می توانند کار کنند و درآمد کسب کنند.»

یوسفی افزود، «تلاش های زیادی از سوی برخی حلقات برای سلب همه حقوق زنان صورت می گیرد، اما اجازه نمی دهیم این حلقه ها ما را از کار و پیشرفت ما باز دارند».

صادقه صادقیار، ۴۷ ساله، یک کارآفرین در هرات، گفت که زنان افغان هرگز در برابر محدودیت ها سر فرود نیاورده اند و هرگز تسلیم آن نمی شوند.

او گفت، «فعالیت های تجاری ما برای چند ماه متوقف شد... اما چهار ماه پیش آنها را از سر گرفتیم. فروش های ما بهتر شده است و زنان علاقه مند به خرید محصولات داخلی و صنایع دستی هستند.»

او گفت، «در حالی که زنان از کار برای دولت و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی منع شده‌اند، کارآفرینان زن با محدودیت‌ها مبارزه می‌کنند و به تجارت خود ادامه می‌دهند. ما اجازه نخواهیم داد کسی ما را در خانه هایمان محدود کند و پیشرفت ما را تضعیف کند

صادقیار گفت که بیشتر زنانی که مصروف فعالیت های کارآفرینی و صنایع دستی هستند، نان آور خانواده خود هستند و مسئولیت های زیادی را بر عهده دارند.

نیاز زنان به کار

به گفته برخی تحلیلگران امور اقتصادی، محرومیت زنان از کار و فعالیت های اقتصادی، بحران اقتصادی در افغانستان را تشدید می کند.

محمد یعقوب مصحوف، یک اقتصاددان در شهر هرات گفت که زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و باید از توانایی های آنها برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی استفاده صورت گیرد.

او گفت، «در یکی دو سال اخیر ما شاهد آن بودیم که بسیاری از زنان کسب و کار پایدار داشتند و توانستند برای زنان دیگر شغل ایجاد کنند.»

او افزود، «اخراج زنان از ادارات دولتی و محدود کردن آنها در جامعه باعث افزایش فقر خانواده ها شده است. این زنان نان آور خانواده خود بودند اما اکنون پس از از دست دادن درآمد با مشکلات زیادی روبرو هستند.»

حذف زنان از فعالیت های اجتماعی و اقتصادی در دنیای امروز غیرممکن است. مصحوف گفت که هر تلاشی برای این منظور محکوم به شکست است.

نجلا ستوده، یک اقتصاددان در شهر هرات گفت که بدون مشارکت فعال زنان در فعالیت های تجاری، اقتصاد افغانستان هرگز از بحران خارج نخواهد شد.

او گفت، «صنایع دستی تولید شده توسط زنان افغان در سرتاسر جهان خریداران دارد. اگر حمایت شود و به درستی صادر شود، عواید زیادی به اقتصاد افغانستان خواهد افزود.»

او گفت، «زنان افغان در ۲۰ سال گذشته با چالش های زیادی روبرو بوده اند و اکنون نیز شجاعانه با محدودیت های شدید مبارزه می کنند.»

نجلا گفت، «هیچ قدرتی نمی تواند زنان را از جامعه حذف کند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زنان نیزمانند مردان اعضای یک جامعه هستند. زنان نه نگرانی ها، ضروریات و حق زندگی کردن را دارند، بلکه باید دارای عواید مستقل باشند تا ضرورت های خود را تا یک اندازه تامین کنند. به دلیل جنگ در افغانستان، خانواده‌های زیادی وجود دارند که زنان شوهران و پسران جوان شانرا را از دست داده‌اند، به همین دلیل زنان مجبورهستند هستند تا برای اولادهای خوردسال و خانواده‌های شان نفقه پیدا کنند. با توجه به این مشکل، خوب است که قشر زن جامعه به تحصیل در کورس های آموزش فنی و مسلکی توجه کنند. همه این موارد در این زمینه زمانی امکان پذیر می شود که دروازه های مکاتب دخترانه توسط مقامات باز شوند و کشورهای توسعه یافته نیز در زمینه کمک کنند.

پاسخ